Stelnummer overførsel ?
Fra : Morten Juel

Dato : 11-11-01 18:54

Hejsa NG

Her var for en mdr's tid siden noget snak om overførsel af stelnumre eller
var det optegning af samme ?
Hvis man nu har 2 identiske MC/Biler må man så banke nummeret over, hvis
told/skat er med ?

Mvh
Morten

Fra : Torben Andersen

Dato : 11-11-01 19:13

Ja da, hvis du har en totalskadet mc, og forsikringen ikke kan finde et nyt
stel til dig, (kasko forsikring), så kan det godt lade sig gøre. Men der
vil altid blive en sag med told og skat, som skal være med til opbygningen.
Det er kun aut. værksteder der får lov til disse numre, og det smadrede lig
skal vises i synshallen eller hos told og skat for at bevise det er den
samme model og type.
Jeg ved ikke om det samme gælder med en bil, men jeg tvivler noget.
Torben

Fra : Jens Didriksen

Dato : 11-11-01 20:50

> Det er kun aut. værksteder der får lov til disse numre,....

???

Almindelige dødelige kan da også sagtens få en ihugningsattest hos T&S ? Med
denne ihugningsattest kan du selv hugge dit stelnummer i og derefter stille
til syn med mc'en.

Men det er måske ikke det du mener?

Jens

Fra : Esben Laursen - HED

Dato : 12-11-01 17:14

> [...]
> var det optegning af samme ?
> Hvis man nu har 2 identiske MC/Biler må man så banke nummeret over, hvis

Da jeg snakkede med dem var det KUN i stel UDEN stel numre man måtte hugge
nye numre i, dvs at kan ikke bare kan finde stelet fra en anden slette det
gamle nummer og hugge dit eget nummer i..

Esben

Fra : Jens Didriksen

Dato : 13-11-01 14:47

"Esben Laursen - HED" <esben@hed.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg snakkede med dem var det KUN i stel UDEN stel numre man måtte hugge
> nye numre i, dvs at kan ikke bare kan finde stelet fra en anden slette det
> gamle nummer og hugge dit eget nummer i..

Dette er korrekt. Stelnummeret er cyklens ID og skal ALTID følge cyklen. Der
hvor det bliver rigtig spændende, er ved en evt. genopbygning med et andet
stel. Så kan man nemlig risikerer at skulle betale afgift påny, da stellet
jo er cyklens ID - også selvom man tidligere har betalt af gift af en
tilsvarende cykel...!

For at give endnu et eksempel hvor forrykt lovgivningen er, så kan jeg
oplyse at hvis jeg ønsker at putte alle mine HD dele over i et stivstel (som
jo er ældre end mit nuværende svingstel), så skal jeg betale afgidt påny -
afgiften følger nemlig stellet!

Men igen regler uden undtagelser. Prøv at sætte en anden motor i stellet -
så er det pludselig MOTOREN der er den afgørende faktor... suk.

Generelt svinger resultaterne af en værdiansættelse meget - også selvom T&S
for HD har en værdiliste de går ud fra.

Jens