/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB900F genstridigheder
Fra : Ole Kristiansen


Dato : 11-11-01 09:32

Jeg skal have afmonteret rotoren (generatoren) der sidder presset på enden
af krumtappen for at kunne få krumtaphuset af (der skal skiftes lejer). Det
hele er løsnet, men der er tilsyneladende en recess eller lignende der får
rotoren til at binde de to halvdele sammen.
I Haynes' står der at Honda siger at man skulle kunne skille den ad uden at
afmontere rotoren, men samtidig står der dog også at det ikke er muligt i
praksis (og Haynes har vel prøvet på maskinen i bogen).

Haynes angiver at man kan trække den af med en centerbolt med de rigtige
dimensioner. Den drejes i det yderste gevind (der sidder på rotoren), og
spænder mod enden af krumtappen. Det har jeg prøvet. Uden held!

Derudover har jeg prøvet med en aftrækker. Stadig uden held! Jeg har spurgt
en (lastbil)mekaniker hvordan man får sådan noget til at slippe. Han siger
at man spænder aftrækkeren hårdt til, finder den største hammer man har, og
slår et enkelt slag på centerbolten med alle de kræfter man kan mobilisere.
Så springer den af!

Men nej; enten er jeg en kylling eller også tør jeg bare ikke slå hårdt nok.
Fast, det sidder den ihvertfald!!

Alle gode forslag modtages med tak

Ole (CB900F Boldor 1982 der kun mangler udskiftning af de sidste lejer).



 
 
Brian Lænø (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Brian Lænø


Dato : 11-11-01 09:57


"Ole Kristiansen" skrev
> Jeg skal have afmonteret rotoren (generatoren) der sidder presset på enden
> af krumtappen for at kunne få krumtaphuset af (der skal skiftes lejer).
Det
> hele er løsnet, men der er tilsyneladende en recess eller lignende der får
> rotoren til at binde de to halvdele sammen.
> I Haynes' står der at Honda siger at man skulle kunne skille den ad uden
at
> afmontere rotoren, men samtidig står der dog også at det ikke er muligt i
> praksis (og Haynes har vel prøvet på maskinen i bogen).
>
> Haynes angiver at man kan trække den af med en centerbolt med de rigtige
> dimensioner. Den drejes i det yderste gevind (der sidder på rotoren), og
> spænder mod enden af krumtappen. Det har jeg prøvet. Uden held!
>
> Derudover har jeg prøvet med en aftrækker. Stadig uden held! Jeg har
spurgt
> en (lastbil)mekaniker hvordan man får sådan noget til at slippe. Han siger
> at man spænder aftrækkeren hårdt til, finder den største hammer man har,
og
> slår et enkelt slag på centerbolten med alle de kræfter man kan
mobilisere.
> Så springer den af!
>
> Men nej; enten er jeg en kylling eller også tør jeg bare ikke slå hårdt
nok.
> Fast, det sidder den ihvertfald!!
>
Det lyder næsten ligesom den gang jeg skulle have afmonteret koblingen på
MZ'en.
Der er det 2 koniske flader der er spændt sammen, det holder utrolige godt.
Jeg havde prøvet med klo-aftrækker samt hjemmelavet aftrækker uden held.
Hvis man ikke får lavet trækket det rigtige sted, så kan spændingerne få den
til at side mere fast, i hvert fald imens man trækker.
Løsningen for mig var, at tage motoren med ind til et værksted der havde den
rigtige aftrækker.
Her tog det kun 5 min at rykke koblingen af, hvilket blev gjort gratis (jeg
havde købt reservedele der).

--
Brian
Cagiva Elefant 750



Ole Kristiansen (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Ole Kristiansen


Dato : 11-11-01 10:04

Tak for et hurtigt svar. Jeg har dog langt til et værksted, og jeg har
typisk en indstilling til tingene om "at det kan ikke passe at jeg ikke selv
kan gøre det".
Jeg håber på yderligere forslag.

M.v.h. Ole



Armand (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-11-01 11:55


Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3bee3d43$0$1958$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Ole Kristiansen" skrev
> > Jeg skal have afmonteret rotoren (generatoren) der sidder presset på
> > enden af krumtappen
> > Det hele er løsnet, men der er tilsyneladende en recess eller
> > lignende der får rotoren til at binde de to halvdele sammen.

= Konus'en alene!

> > Haynes angiver at man kan trække den af med en centerbolt med de
> > rigtige dimensioner. Den drejes i det yderste gevind, og spænder mod
> > enden af krumtappen. Det har jeg prøvet. Uden held!
> > Derudover har jeg prøvet med en aftrækker. Stadig uden held!
> > en (lastbil)mekaniker ..... siger at man spænder aftrækkeren hårdt
> > til, finder den største hammer man har, og slår et enkelt slag på
> > centerbolten med alle de kræfter man kan mobilisere.
> > Så springer den af!
> > Men nej; enten er jeg en kylling eller også tør jeg bare ikke slå
> > hårdt nok.
> Det lyder næsten ligesom den gang jeg skulle have afmonteret koblingen
> på MZ'en. Der er det 2 koniske flader der er spændt sammen, det
> holder utrolige godt. Jeg havde prøvet med klo-aftrækker

Spændbolt, aftrækkerbolt, kloaftrækker eller hvad ellers, princippet ER
at kræfterne skal komme fra et gok (lige lovligt overdrevet at
lastvogns-mekanikeren!) på den fastspændte aftrækker!
Evt. skal man lige efterspænde et par gange undervejs; men af skal den
kunne komme derigennem!

Så forudsat at du har løsnet det der skal løsnes, er det kun at klø på
med opspænding og efterfølgende slag - Det er ikke det at du er en
kylling; men snarere at du bærer tvivlen i dit sind her ved din første
konus-afmontering
:-/

Som en krølle på historien kan jeg berette at vi ved det lokale 80'er
RR-projekt hár magtet at få et svinghjul afmonteret alene ved at én
løftede den afmonterede motor i svinghjulet, imens at en anden gav
krumtappen det nødvendige gok på den kun lidt udskruede centerbolt (så
motoren blev hængende deri, efter at konus'en slap!)

--
Armand.





Ole Kristiansen (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Ole Kristiansen


Dato : 11-11-01 18:42

Okay, jeg må prøve med et lidt kraftigere gok.
Er der ingen fare for krumtaplejer el.l.?




Claus Rittig (11-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-11-01 19:31

"Ole Kristiansen" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3beeb82a$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Okay, jeg må prøve med et lidt kraftigere gok.
> Er der ingen fare for krumtaplejer el.l.?

Er det ikke dem du vil skifte?
Du vil da ikke skifte de ANDRE lejer i motoren, og så spare på krumtaplejer,
vel? Det synes jeg umiddelbart lyder som en dårlig ide.

Rittig



Ole Kristiansen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Ole Kristiansen


Dato : 12-11-01 18:28

......nej vel? Men krumtappen skal gerne overleve!




Claus Rittig (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 12-11-01 22:42


"Ole Kristiansen" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf0065c$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> .....nej vel? Men krumtappen skal gerne overleve!

Nåh, ja.
Du kan nu slå ganske hårdt uden at beskadige krumtappen, men jeg har iøvrigt
en lille dyrekøbt erfaring som jeg lige vil give videre til når du engang
samler mekanikken igen. Ofte kan der være noget økonomisk fornuftigt i at
montere standardlejer i motoren, istedet for bare blindt at købe
original-lejer til en ganske ublu overpris. Men tjek lige især hovedlejernes
bredde! På en Hon XL600 fås hovedlejerne som standard-lejer, men det ene af
dem fås ikke smalt nok, det er ca. 1 mm for bredt, og det gør det ganske
svært at samle motoren - og HER er der mulighed for at komme til at ødelægge
noget dyrt! Samme problem kan opstå på en Yam WR200R har jeg hørt, og det
kan koste en krumtap-renovering har jeg hørt....

Rittig



Søren L Hansen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 12-11-01 23:42

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en > noget dyrt! Samme
problem kan opstå på en Yam WR200R har jeg hørt, og det
> kan koste en krumtap-renovering har jeg hørt....
>
Og dertil skal de også have den rette tolerence:
C2 eller C3. C2 er med mindre spil, C3 er med større spil

S.



Claus Rittig (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-11-01 00:16

"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:9spj7e$3rm$1@abnew01.sonofon.dk...
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en > noget dyrt! Samme
> problem kan opstå på en Yam WR200R har jeg hørt, og det
> > kan koste en krumtap-renovering har jeg hørt....
> >
> Og dertil skal de også have den rette tolerence:
> C2 eller C3. C2 er med mindre spil, C3 er med større spil

Bruger man C3 lejer i en motor?
Jeg troede kun det var C2, så det er hvad der er i mine.

Rittig



Søren L Hansen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 13-11-01 09:28


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
> Bruger man C3 lejer i en motor?
> Jeg troede kun det var C2, så det er hvad der er i mine.
>
De ve jæ ik, men Jan har fortalt om det, og resten læste jeg i
Goetz-kataloget.
Jeg ved ikke hvad det hedder hvis det ikke er nogen af delen, måske C1??
Det er jo noget med den temperatur lejet arbejder i, hvis et leje med
mindre tolerence får det varmt kan det sætte sig pga udvidelsen
--
Søren

Armand (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-11-01 00:54


Søren L Hansen <lindholt@person.dk> skrev i en
news:9spj7e$3rm$1@abnew01.sonofon.dk...
>
> ...........tolerence: C2 er med mindre spil, C3 er med større spil

- - - end C2½ ?! :-/

--
Armand.




Søren L Hansen (13-11-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 13-11-01 09:26


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<9spogh$12o$1@news.cybercity.dk>...
>
> Søren L Hansen <lindholt@person.dk> skrev i en
> news:9spj7e$3rm$1@abnew01.sonofon.dk...
> >
> > ...........tolerence: C2 er med mindre spil, C3 er med større spil
>
> - - - end C2½ ?! :-/

End "standard", hvor meget og hvad det hedder ved jeg ikke.
--
Søren

Lars Ckristoffersen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Lars Ckristoffersen


Dato : 12-11-01 04:53

hej Ole
check om den aksel du bruger presser imod krumtappen, dvs er den lang nok ,
du kan evt bruge bagakselen fra hondaen, den passer .
ellers er der kun en ting at gøre, forsætte, spænd den så hårdt som du kan ,
knald den en med en hammer, min
,05 kg og gerne 1 kg "brug aldrig vold tag en større hammer" når du har
slået ,spænd igen , og slå,du må aldrig bruge en kloaftrækker , du trækker
vindingerne af stålkernen , du kan evt prøve med varme , men pas på rotoren
kan ikke tåle meget varme
mvh
Lars LC
Ole Kristiansen skrev i meddelelsen
<3beeb82a$0$231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Okay, jeg må prøve med et lidt kraftigere gok.
>Er der ingen fare for krumtaplejer el.l.?
>
>
>



Mads Lund (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 12-11-01 18:37

> Okay, jeg må prøve med et lidt kraftigere gok.

Jeg kan fortælle mange skræk historier om mine erfaringer med adskillelse af
konus samlinger. Men det vil jeg vente med til du har fået dit svinghjul af


Men jeg kan da lige løfte sløret om af jeg endte med at sætte et nyt
svinghjul på GS motoren efter det havde fået med gasbrænderen og at jeg har
gået nogle meter rundt i et værksted og ledt efter husquarna stumper efter
jeg overlevede at skille min 2½ motor ad.

Men prøv no med gok metoden først.

Lejerne behøves du ikke at være så bange for, for der sidder et aksial leje
(ofte i form af et almindeligt kugleleje, og det kan sagtens klare endogt et
meget hårdt gok.

Mads Lund
Ninja9RT, som ikke har nogen konus samlinger, hurra hurra, hurra



palle jarnbak (11-11-2001)
Kommentar
Fra : palle jarnbak


Dato : 11-11-01 11:41



Ole Kristiansen wrote:Haynes angiver at man kan trække den af med en centerbolt
med de rigtige

> dimensioner. Den drejes i det yderste gevind (der sidder på rotoren), og
> spænder mod enden af krumtappen. Det har jeg prøvet. Uden held!
>
> Derudover har jeg prøvet med en aftrækker. Stadig uden held! Jeg har spurgt
> en (lastbil)mekaniker hvordan man får sådan noget til at slippe. Han siger
> at man spænder aftrækkeren hårdt til, finder den største hammer man har, og
> slår et enkelt slag på centerbolten med alle de kræfter man kan mobilisere.
> Så springer den af!
>
> Men nej; enten er jeg en kylling eller også tør jeg bare ikke slå hårdt nok.
> Fast, det sidder den ihvertfald!!
>
> Alle gode forslag modtages med tak
>
> Ole (CB900F Boldor 1982 der kun mangler udskiftning af de sidste lejer).

Den er god nok den med center bolten men for guds skyld brug IKKE sekskanten på
tændnings siden
til at holde imod med.Tændningen er bare spænd på en flade og har så en lille
styre stift
for index. Når den knækker er gode dyr rådne og det er ikke til at få stumpen ud
+ at i mit forsøg
knækkede der en stump af krumtapen.
held og lykke med det.
Palle.


Henrik B. Larsen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Henrik B. Larsen


Dato : 12-11-01 18:35


"Ole Kristiansen" <ole_k@post10.tele.dk> wrote in message
news:3bee371b$0$778$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg skal have afmonteret rotoren (generatoren) der sidder presset på enden
> af krumtappen for at kunne få krumtaphuset af (der skal skiftes lejer).
Det
> hele er løsnet, men der er tilsyneladende en recess eller lignende der får
> rotoren til at binde de to halvdele sammen.
> I Haynes' står der at Honda siger at man skulle kunne skille den ad uden
at
> afmontere rotoren, men samtidig står der dog også at det ikke er muligt i
> praksis (og Haynes har vel prøvet på maskinen i bogen).
>
> Haynes angiver at man kan trække den af med en centerbolt med de rigtige
> dimensioner. Den drejes i det yderste gevind (der sidder på rotoren), og
> spænder mod enden af krumtappen. Det har jeg prøvet. Uden held!
>
> Derudover har jeg prøvet med en aftrækker. Stadig uden held! Jeg har
spurgt
> en (lastbil)mekaniker hvordan man får sådan noget til at slippe. Han siger
> at man spænder aftrækkeren hårdt til, finder den største hammer man har,
og
> slår et enkelt slag på centerbolten med alle de kræfter man kan
mobilisere.
> Så springer den af!
>
> Men nej; enten er jeg en kylling eller også tør jeg bare ikke slå hårdt
nok.
> Fast, det sidder den ihvertfald!!
>
> Alle gode forslag modtages med tak
>
> Ole (CB900F Boldor 1982 der kun mangler udskiftning af de sidste lejer).
>

Så vidt jeg husker fra min kammerats CB900 fra 85 skal der bruges en
slagaftrækker (hedder det det?). Den fungerer ved at et ca. 50-75 cm. langt
stykke rør / en stang med en påsvejst bolt i den ene ende skrues ind i
rotoren. På røret / stangen skubbes så en passende jernklods nedover og i
den anden ende monteres et eller andet der sidder GODT fast. Nu køres
vægtklodsen for fuld kraft ud mod modholdet og du står med det hele i
hånden.
I hvertfald var det sådan min gamle suki skulle skilles ad. Jeg lavede selv
ovennævnte konstruktion at et stykke vandrør med en muffe som "bagstopper",
et mukkerthoved som vægtklods og en bolt fra en gammel lastbil som passede i
gevindet.

Henrik
GSX750F



Ole Kristiansen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Ole Kristiansen


Dato : 12-11-01 19:03

Den med røret og vægtklodsen lyder tiltalende....jeg vil straks begynde at
lede efter materialerne.
Tak for svarene.



Ole Kristiansen (12-11-2001)
Kommentar
Fra : Ole Kristiansen


Dato : 12-11-01 20:40

Jeg skulle lige prøve aftrækkeren igen....

YES!!!!! ...efter et par gevaldige hug med muggerten på centerbolten, slap
konus'en sit tag.

Nu er jeg glad igen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste