Det kunne være dig og din motorcykel
Fra : søren

Dato : 06-11-01 08:34

Læs til skræk og rædsel. Og man kan ingenting gøre!!!!!!!!!!!!
Fra Politikken i dag.

Familie kørt ned af 85-årig bilist

En familie med tre børn blev mandag formiddag kørt ned af en 85-årig mand,
der tog fejl af speeder og bremse. Begge forældre kom til skade, men føreren
af bilen og de tre børn slap uskadt. Klokken er 10.56 mandag, da en 85-årig
mand kører galt og rammer en familie, der går på fortovet. Det sker i
krydset Margrethevej og Strandvejen i Gentofte, hvor familien - mor, far
samt to tvillingespædbørn og et to-årigt barn - kommer gående.

»Den 85-årige tager fejl af speederen og bremsen. Han kører skråt over vejen
og op på fortorvet. Her rammer han forældrene, og moren bliver slynget ind i
en butiksrude«, forklarer Ole Hjelm, der er vagthavende hos Gentofte Politi.
Syv ambulancer bliver tilkaldt til stedet.

Faren har brækket lårbenet og har desuden flere snitsår, men er ved
bevidsthed og uden for livsfare. Moren har derimod fået et brud på
rygsøjlen, og har - da hun bliver slynget gennem butikkens rude - også fået
flere snitsår. De tre børn er alle uskadte. Den 85-årige fører slap også
uskadt.

I følge Færdselsloven gælder kørekortet til man fylder 70 år. Derefter skal
kortet fornyes hvert år ved en obligatorisk lægeundersøgelse, hvor lægen kan
anbefale en vejledende køretest med en inspektør fra Statens Bilinspektion.
Eller helt fraråde, at man fortsætter med at køre bil.

Ifølge Ole Hjelm var kørekortet lovligt, og den 85-årige havde været til
lægeundersøgelse. Om der bliver rejst sigtelse mod manden, er dog for
tidligt at sige.
Det er sgu uhyggeligt du.

/Søren
(ZX6R)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-11-01 08:52

Rystende læsning. Tage fejl og speeder og bremse !!!!!! Chok.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Søren L Hansen

Dato : 06-11-01 09:09

søren <janner@mail.tele.dk> wrote in article
<9s83v3$1lch$1@news.cybercity.dk>...
> [...]

> Ifølge Ole Hjelm var kørekortet lovligt, og den 85-årige havde været til
> lægeundersøgelse. Om der bliver rejst sigtelse mod manden, er dog for

Der burde rejses sigtelse mod lægen, for pokker da!!

Er det noget at lave en henvendelse til lægeforeningen, f.eks. i DMC-regi?
Jeg skal gerne hjælpe..

--
Søren

Fra : Michael K.S.

Dato : 06-11-01 11:26

On Tue, 6 Nov 2001 08:08:40 +0000 (UTC), "Søren L Hansen"
<lindholt@REMOVETHISperson.dk> wrote:

>Der burde rejses sigtelse mod lægen, for pokker da!!

Hvorfor det,ser du noget tegn på en kriminel handling fra den
(kørekorts) undersøgende læge da ?

Husk at en evt. demens sagtens kan have udviklet sig fra
lægeundersøgelse og frem til ulykken,der står jo intet om hvornår
denne er foregået.Selvom ældre borgere (over 80) jo skal have
foretaget fornyelse hvert år er det jo ingen garanti der udstedes.En
lægeundersøgelse er en øjebliksvurdering...og foregår iøvrigt indenfor
rammerne af en bekendtgørelse.

Jeg er med på at det i artiklen ligger lidt implicit at vedkommede
måske ikke burde have været tilladt fornyelse,men det er (IMO) en
forsimpling på de forelagte oplysninger - kan dog være rigtigt.

Jeg kender faktisk en del læger der har forbudt deres patienter at
køre videre på basis af deres helbredstilstand...Men det burde IMO
være et "uvildigt" lægefagligt organ der forestod lægeundersøgelse og
ikke vedkommendes egen praktiserende læge og jeg ved at mange læger i
almen praksis allerhelst ville være fri for det.

-M

Fra : Søren L Hansen

Dato : 06-11-01 11:59

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
<2mefut8eng6ere0aje1jpvloqa5tg10hhe@4ax.com>...

> [...]
> ikke vedkommendes egen praktiserende læge og jeg ved at mange læger i
> almen praksis allerhelst ville være fri for det.

Så klart. Det er også det jeg mener. Men dvs. lægerne er under mistanke for
udvise personhensyn i stedet for samfundshensyn. Det er jo også naturligt
nok, men det kan jo have konsekvenser.

Søren

Fra : Michael K.S.

Dato : 06-11-01 12:17

On Tue, 6 Nov 2001 10:58:52 +0000 (UTC), "Søren L Hansen"
> [...]

>udvise personhensyn i stedet for samfundshensyn. Det er jo også naturligt

Mistanken er der jo og det er en ret konfliktfyldt situation at skulle
konfrontere gamle hr. Hansen (som måske har været lægens pt. gennem et
helt liv) med at hans åndsevner måske ikke helt er til bilkørsel
mere.Modargumentet er jo så at egen læge er den der har størst
kendskab til personen,men i denne situation synes jeg at
samfundshensyn og evt. habilitetsforhold må veje tungere - ergo et
uvildigt organ,selvom det heller ikke ville garantere noget.

I øvrigt er ældre trafikanter ikke så stort et problem som f.eks helt
unge,de er naturligvis ikke så hurtigt reagerende,men kompenserer i
stor udstrækning med erfaring og ved iøvrigt ofte godt selv når det er
galt og afpasser hastigheden derefter.Men det får jo stor opmærksomhed
med en spøgelsesbilist eller lign.

-M

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-11-01 18:41

> [...]
> stor udstrækning med erfaring og ved iøvrigt ofte godt selv når det er
> galt og afpasser hastigheden derefter.Men det får jo stor opmærksomhed

Det vil jeg ikke give dig ret i !

Ældre personer er utilregnlige i trafikken de skal behandles som børn - det
siger færsels ministeriet og jég giver dem ret mange ældre personer kører
langt under hastigheds grænserne ... skifter vognbane som om de ejer
trafikken og som fodgængere vader de ud foran biler osv... fordi de "regner"
med at sådan en flink ung mand i sin bil holder for dem ....

Et godt eksempel er at finde dine teoribånd frem til MC kort og bil kort ...
der kan du hurtigt se at ældre er utilregnlige og det passer godt på
virkeligheden

m.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Michael K.S.

Dato : 06-11-01 19:04

On Tue, 6 Nov 2001 18:41:17 +0100, "Lasse Madsen"
<Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

>Det vil jeg ikke give dig ret i !

Det er jo din ret,men al statistik jeg har set på området peger på
helt unge som den største risiko og ældre som en forholdsvis beskeden
risiko,men kan du anvise nogle hard facts (statistiske oplysninger)
der modbeviser dette så vil jeg gerne se det.

>Ældre personer er utilregnlige i trafikken de skal behandles som børn - det
>siger færsels ministeriet

Vi _har_ ikke noget færdselsministerium.....derimod et
trafikministerium og _det_ nægter jeg simpelthen at tro på de
siger,hvor ser du at de siger det ?

> [...]
>trafikken og som fodgængere vader de ud foran biler osv... fordi de "regner"
>med at sådan en flink ung mand i sin bil holder for dem ....

Hmmm - lige lovlig kategorisk synes jeg nok,det er muligvis dit
indtryk af ældre trafikanter,det deler jeg så ikke - nogle gør
naturligvis og som fodgængere bevæger de sig naturligvis langsommere
end du gør.Ældre trafikanter har naturligvis deres problemer men
relativt set i forhold til andre farer i trafikken synes jeg ikke
problemet er så stort.

>Et godt eksempel er at finde dine teoribånd frem til MC kort og bil kort ...
>der kan du hurtigt se at ældre er utilregnlige og det passer godt på
>virkeligheden

Så er spørgsmålet blot hvilken virkelighed )...det er korrekt at de
ældre nok gebærder sig anderledes i trafikken eftersom deres fysiske
evner ændres,men ligefrem at kalde dem utilregnelige over een kam er -
well undskyld mig - latterligt.

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-11-01 22:25

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Vi _har_ ikke noget færdselsministerium.....derimod et
> trafikministerium og _det_ nægter jeg simpelthen at tro på de
> siger,hvor ser du at de siger det ?

Æh, jeg tror han mener at man i køreundervisningen bliver belært om at ældre
skal betragtes med samme forsigtighed som børn i trafikken. Det er
ihvertfald sandt, kan jeg huske fra min køreundervisning for 4 år siden.
(Jeg tog kørekort i en lidt sen alder).

Rittig

Fra : Michael K.S.

Dato : 06-11-01 22:46

On Tue, 6 Nov 2001 22:25:05 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

> [...]
>skal betragtes med samme forsigtighed som børn i trafikken. Det er
>ihvertfald sandt, kan jeg huske fra min køreundervisning for 4 år siden.

Jow det regnede jeg også lidt med,men det er vist næppe helt det samme
som at sige at trafikministeriet siger at de skal behandles som
børn,men blot et udtryk for at forfatterne til undervisningsmaterialet
mener man skal tage ekstra hensyn til denne gruppe og vide at de i
nogle henseender har nogle begrænsninger, hvilket vel er fornuftigt
nok.

-M

Fra : skc

Dato : 06-11-01 19:58

Hold kæft en idiot! Det var sq da ærgeligt han ikke kom til skade,tage fejl af
speeder
og bremse for satan da hvor spasser agtig kan man lige være!!!!!!

--
Posted from 0x3ef34f75.albnxx1.adsl.tele.dk [62.243.79.117]

Fra : Poul B-H

Dato : 06-11-01 20:54

"skc" <brondby.if@jubiimail.dk> wrote in message

> Hold kæft en idiot! Det var sq da ærgeligt han ikke kom til skade,tage
fejl af
> speeder
> og bremse for satan da hvor spasser agtig kan man lige være!!!!!!

Rooolig nu!
Selvfølgelig er det et tragisk uheld men vi har det kun fra aviserne og de
er skriver tit hvad der lige falder dem ind.
Det kunne jo være hans fod er gledet.
Så sent som igår må jeg have trådt i noget kølervæske eller lignende,
ihvertfald startede jeg bilen i bakgear med fuld hjulspin, fordi min fod
gled af koblingspedalen.

--
Poul B-H
"Ventiler Skal Sidde I Slangen"