Poul B-H <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
news:3be587ee$0$25389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Det har nu varet 8 år siden man lukkede Højbjerg crossbanen på
> fyn, ved en fejl. Den kan selvfølgelig ikke bare åbnes igen, der skal
jo laves
> nye miljøundersøgelser m.v. og man regner med 4 års sagsbehandling
endnu.
> Her har der ellers været støj i mange år, så det kræver vel ikke
fornyet
> godkendelse.
Det var nu vist ikke "ved en fejl"; men derimod ud fra støjklager fra
naboen!
At pågældende nabo i og for sig også er den der i kraft af sin daværende
motorsports-interesse fik udstykket arealet til Fyns Motorsport (men
åbenbart nu er blevet gammel og gnaven!?), er en så meget desto
kedeligere
sag
Jeg tror endvidere at den faktor at RR-afdelingen af Fyns Motorsport
omkring samme tidspunkt skilte sig ud som egen klub (RR-Fyn) og derved
tog RR-indtægten med sig, samt ikke mindst en masse engagerede
mennesker, har efterladt klubben uden økonomi og gå-på mod til at modstå
støj klagerne/kravene :-/
> Beldringe lufthavn har ikke haft rutetraffik i flere år og området
> må da være godkendt til at støje i men heller ikke her er man kommet
videre
> med planer om cross eller racerbaner.
Samme historie som oprindeligt omkring Nordsø-Ringen: Lufthavne og
motorsport kan ikke forenes og tilsyneladende må lufthavne larme mere,
eftersom at motorbaner ikke skal regne med at få forhøjet støjgrænse at
arbejde under blot fordi de har en lufthavn som nabo
> De baner vi har, må ikke bruges pga. støj, selvom naboerne vidste
> at der lå en bane da de købte deres hus.
Ingen nabo (privat, kommerciel eller motorbane) må støje mere end 80 Db
ved hegnet i dagstimerne - Efter spisetid og i weekender, endda mindre
Denne grænse er fast, hvorfor tilflyttende kan påberåbe sig den,
ligesåvel som allerede boende!
Støjproblemet kan kun løses igennem:
-Teknisk konstruktion á støjvolde m.m. (= dyrt, og ofte ikke
tilstrækkeligt!)
-Masser af afstand til nabo-hegnet (= svært i "snævre" DK!)
-Betragtelig holdningsændring til støj blandt udøverne (var 10 hk færre
ikke værd at miste på effektivere lyddæmpning, end retten til at køre på
banerne??)
--
Armand.
(der også ville løbe ind i vægelsind, hvis der planlagdes en Moto X bane
på den anden side af gaden!)