Opboring af mc
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 02-11-01 14:42

Hej,

Jeg en gammel CBR600 som jeg synes er ved at være noget effektsvag - 72 hk
på baghjulet.

Jeg havde tænkt at få den boret op med 20%.

Er der nogen, der har erfaringer i den retning og ved hvad sådan noget ca.
koster?

mvh
Henrik Steen Larsen

Fra : bo thomsen

Dato : 02-11-01 15:10

> Er der nogen, der har erfaringer i den retning og ved hvad sådan noget ca.
> koster?

jeg fik engang et tilbud på ca. 10k kr hvis på en højere kompr. og portet
top,
men ku spare en hel del hvis jeg selv pillede motoren af og evt. kun gav dem
de
dele de skulle ændre på.
mvh
bo thomsen

Fra : Lars

Dato : 02-11-01 20:12

De 20% er lige nøjagtig hvad ud må forøge cyklens litereffekt med, eller
kubiktal om du vil.
Jeg har selv gjort det på min Yamaha XT550, som godt kunne bære en 600 ccm
opboring i den originale cylinder. Det virker kanon. Efter 20% udregningen
må jeg faktisk (hvis det altså var muligt), forøge ccm tallet op til 660
ccm. Sikke en vild "XT550er" man kunne få ......drømme drømme

Lars.
<3be2a2f1$0$766$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-11-01 20:49

> De 20% er lige nøjagtig hvad ud må forøge cyklens litereffekt med, eller
> kubiktal om du vil.

Litereffekten er jo et udtryk for hvor mange HK/ccm motoren yder, og det har
vel ikke så meget med det at gøre.
Man kan desuden øge en 1000ccm til en 1200ccm uden at man nødvendigvis får
flere heste, og det kan der vel ikke være nogen, der siger noget til?

Jeg var af den tro, at man måtte tune alt det man ville på den eksisterende
motorblok, blot måtte man ikke sætte en anden motor på, der ydede mere end
20% flere HK i forhold til den originale. Dvs. at man må bore cylindrene op
alt det man ville og ændre sine karburatorer så tosset man ville og sætte
turbo på m.v. uden at der var nogle, der sagde noget til det..

Men måske er jeg forkert på den?
Det må Mads Lund næsten vide.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : OZ1HDL

Dato : 03-11-01 09:24

Martin Sørensen skrev i meddelelsen <9rutav$2uf6$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
NEJ - Der er forkert.......

> [...]
>alt det man ville og ændre sine karburatorer så tosset man ville og sætte
>turbo på m.v. uden at der var nogle, der sagde noget til det..
JA - Det er helt rigtigt )
/Gert

Fra : Morten Dahl

Dato : 05-11-01 07:28

"Martin Sørensen" <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alt det man ville og ændre sine karburatorer så tosset man ville og sætte
> turbo på m.v. uden at der var nogle, der sagde noget til det..

Reglerne er egentlig ganske simple. Skifter du motor må merEFFEKTEN max være
20% ellers er det omreg!

Bygger du på motoren er det mest krumtap/topstykke de går efter, så skifter
du f.eks. krumtap og får 22% merEFFEKT, for så bagefter at fortælle dem
(T&S) det så falder hammeren. Men tuning med turbo/flowet top og guderne må
vide hvad man ellers kan finde på hører ikke ind under 20% grænsen bare
krumtap/topstykke er (ligner) det orignale.

-
Morten Dahl

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 02-11-01 22:28

Jeg vidste godt det med de 20% mereffekt og Told&Skat Det jeg gerne vil
vide noget om er: 1) ca. pris og 2) om mc'en kan holde til det.

Tak for alle jeres kommentarer

*snip*

Fra : Mads Lund

Dato : 05-11-01 08:54

> Jeg vidste godt det med de 20% mereffekt og Told&Skat Det jeg gerne
vil
> vide noget om er: 1) ca. pris og 2) om mc'en kan holde til det.

De 20% mereffekt er kun gældende hvis man ikke anvender den orginale motor.
I min verden dækker der brug af samme motornummer men sådan er der jo så
meget.
Under alle omstændigheder, så længe man holder sig til den orginale
motorblok, krumptap og topstykke, så er der ingen restriktioner.

Før vi tager det med prisen, så vi det i dit tilfælde være en billigere og
mere hensigtsmæssig løsning at køre en nyere og kraftigere cykel. Hvis du er
glad for din F1 og virkelig gerne vil tune på den, er det bedste og
billigste løsning at udskifte motoren til en senere model CBR.

Skal man endelig tune på den eksisterende motor, så koster en opboring ca
6000 + montering. En portning ligger i området 5000, Tvangsstyrede
karburatorer fra 4000 men normalt omkring 8000. Udstødningen er vel skiftet
? ellers er det ca 5000 oven i.
Og disse modifikationer vil give 10-30% afhængig af model. Så regn trygt med
ca 1000 kr pr hk du vil have.
Snakker vi turbo og gas, så er gas en billig løsning på at få nogle hk. Men
det er ret hårdt ved motoren, og så er ulempen at de ikke er tilrådighed
altid. Turbo er bedre for motoren men et komplet anlæg vil koste i omegnen
af 30.000 så derfor var det måske begre at købe en R6. Med torbo vil du uden
holdbarhedsmæssige problemer kunne hæve effekten med 50-70%

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-11-01 22:54

Turbo er bedre for motoren men et komplet anlæg vil koste i omegnen
> af 30.

hvor? jeg har kun hørt om mc-express i sverige,
til 30k er det så noget med at man selv skal ødelægge motoren i sit eget
forsøg
på at montere turboen?
bo thomsen

Fra : Mads Lund

Dato : 12-11-01 08:52

> hvor? jeg har kun hørt om mc-express i sverige,
> til 30k er det så noget med at man selv skal ødelægge motoren i sit eget
> [...]

Der findes lidt forskellige værksteder der laver turbo kit. Bl.a. MR Turbo,
Westech, MC xpress og American Turbo.

Tjeck evt ham her, han har masser af links. www.turborick.com

Og hvis nu man holder sig til meget moderate ladetryk (eks 0,4 bar) eller
foretager en kompressionsreduktion så holder motoren nu ganske fint.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bo Thomsen

Dato : 12-11-01 16:22

> Der findes lidt forskellige værksteder der laver turbo kit. Bl.a. MR
Turbo,
> Westech,American Turbo.

hvor findes disse på nettet ( hvis de er der )?

og findes der bøger ( som du kender til )hvor der "meget" præcist beskrives
hvordan en sådan turbine ting monters og installeres?

jeg så på innovativeturbo.com at en garrat T3 turbo turbo kan fås til 850$
der er da ikk vildt, hvorfor koster kit's så 30-50k kr.
det virkede næsten simpelt da jeg læste lidt om turbo, noget med
udstødningsrør til tuboen og rør fra t'en til kabueren.
bo thomsen

Fra : Mads Lund

Dato : 12-11-01 18:31

start på www.turborick.com han har links til de fleste gode steder.

> og findes der bøger ( som du kender til )hvor der "meget" præcist
beskrives
> hvordan en sådan turbine ting monters og installeres?

jep,
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1884313078/ref=pd_ecc_rvi_f/102-04850
84-5268143

den er ret fed.

Jeg kan se de har en del generelle bøger om turbo design til salg i omegnen
af 50 kr så der kan være man skulle købe nogle stykker til de mørke
vinteraftener.

> jeg så på innovativeturbo.com at en garrat T3 turbo turbo kan fås til 850$
> der er da ikk vildt, hvorfor koster kit's så 30-50k kr.

Nu er en T3 nok lidt voldsom, men det er rigtigt at turboen i sig selv ikke
koster over 10.000. Problemet er at mange af stumperne kun produceres i
meget f åstyktal + at udviklingen ofte tager ret lang tid, og når der kun er
få kunder til at betale så bliver prisen derefter. Bare så simpelt en ting
som udstødningsmanifolden tager det mange timer at konstruere, og skal man
lave flere, skal man bygge et fikstur til den løbende produktion. så det
løber hurtigt op.

> det virkede næsten simpelt da jeg læste lidt om turbo, noget med
> udstødningsrør til tuboen og rør fra t'en til kabueren.
> bo thomsen

Jep det grundlæggende princip. Så kommer der bare lidt småting med smøring
af turboen, regulering af bensintryk, køling af luften, tryksikring af
anlæget, afblæsning ved gearskift, regulering af ladetryk, sænkning af
kompression, sikring mod detnation og den slags småting.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bo Thomsen

Dato : 12-11-01 22:51

> den er ret fed.
så må jeg se at bestille den

> Jeg kan se de har en del generelle bøger om turbo design til salg i
omegnen
> af 50 kr så der kan være man skulle købe nogle stykker til de mørke
> vinteraftener.
bestemt en god ide

> [...]
> anlæget, afblæsning ved gearskift, regulering af ladetryk, sænkning af
> kompression, sikring mod detnation og den slags småting.
nå ikk andet så er det jo klaret på et par timer ( x 249003 :)
jeg kunne også se på innov. side at man kunne få elek.boost kont. og t3'eren
med indbygget wastegate, det må da lette lidt af arbejdet.
men ok jeg skal måske nok hellere spare de 40k kr. op i stedet for hvis det
engang sku komme til at virke.
bo thomsen

Fra : Mads Lund

Dato : 13-11-01 08:16

> jeg kunne også se på innov. side at man kunne få elek.boost kont. og
t3'eren
> med indbygget wastegate, det må da lette lidt af arbejdet.

De fleste turboer er med indbygget wastegate, også min GT17 (Ny model at T2)

Angående elektronisk wastegate, så er det faktisk en ganske normal
wastegate, som man såtter en lille ventil på. Det billigste (og måske
bedste) er at nappe et APC anlæg fra en Saab 900 Turbo. Det er et
ladetrykstyrings aggregat, som regulere ladetrykket efter en banke sensor,
og en forprogrammeret kurve.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bo Thomsen

Dato : 13-11-01 15:22

> De fleste turboer er med indbygget wastegate, også min GT17 (Ny model at
T2)
ok, t3/4 var det blot fremhævet så jeg troede ikk de andre havde det.

boost kontrol ( også elektroniske ) er det ikk den der bestemmer
ladetrykket?

>Det billigste (og måske bedste) er at nappe et APC anlæg fra en Saab 900
> Turbo.
jeg mener også at jeg har læst at du også har snuppet turboen fra en saab.
om t3'eren stod der netop også at den var meget kompakt og passede på mange
mod.
men er den beregnet til et større tryk end det der er holdbart på en mc?
sådan en turbo, kan den være misvilligeholdt hvis man køber en brugt fra en
saab?
bo thomsen

Fra : Mads Lund

Dato : 14-11-01 08:25

> jeg mener også at jeg har læst at du også har snuppet turboen fra en saab.

Jep, Saab har en overordentlig venlig prissætning af deres reservedele. Så
min er købt som en orginal reservedel til en saab 9.5

> om t3'eren stod der netop også at den var meget kompakt og passede på
mange
> mod.

jow jow, men den er lidt voldsom i størrelsen. Den bliver i få tilfælde
brugt på 300+ hk zzr1100 cykler, men det er måske det der er target ?

> men er den beregnet til et større tryk end det der er holdbart på en mc?

Det er især luft volumen der gør den for stor (liter/minut) og problemet
kommer ved, at din motor ikke kan levere nok udstødningsgas til at spinne
turbinen hurtigt nok op i fart.

> sådan en turbo, kan den være misvilligeholdt hvis man køber en brugt fra
en
> saab?

Nej, men de bliver jo slidt med tiden, og når man nu kan købe en sprit ny
for godt 5 kilo, så er det vist ikke værd at bøvle med en brugt.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Bo Thomsen

Dato : 14-11-01 19:25

> jow jow, men den er lidt voldsom i størrelsen. Den bliver i få tilfælde
> brugt på 300+ hk zzr1100 cykler, men det er måske det der er target ?
aah det tror jeg ikk, men kun fordi at så ville det nok kræve en dokter
grad i vedligeholdelse.
men hvis jeg kan skrabe pengende sammen så var håbet da at få flere hk'er en
de nuværende 1000ccm'er.
så forhåbentligt + 150 hk. men som du også siger så med et moderet ladetryk.
af hensyn til holdbarheden.

> problemet kommer ved, at din motor ikke kan levere nok udstødningsgas til
> at spinne turbinen hurtigt nok op i fart.
nååå ik andet... så skal jeg da bare køre med choker

> Nej, men de bliver jo slidt med tiden, og når man nu kan købe en sprit ny
> for godt 5 kilo, så er det vist ikke værd at bøvle med en brugt.
5 k det er da til at overkomme, er det også den type mc-express bruger?
bo thomsen

Fra : Armand

Dato : 04-11-01 11:56

Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
> Hej,
>
> Jeg en gammel CBR600 som jeg synes er ved at være noget effektsvag
> -72 hk på baghjulet.

Gammel?
Så gammel som en F1'er?
I fald: så er de 72 baghjuls-hk ikke decideret sløvt!

> Jeg havde tænkt at få den boret op med 20%.

Det med 20% må komme fra den (nu afklarede) vildfarelse; men alt efter
hvilken CBR 600 det drejer sig om er boringen 63 hhv. 65 mm, og for at
øge volumet med 20% (til 720 ccm) skal boringen forøges med ca. 6 mm!
3 mm godstykkelse (= radius) boret ud af cylinderforingen er nok lige
rigeligt, vil jeg tro :-/
Så det er næppe 20% mer-volumen at du skal gå efter!

Når det drejer sig om ønsket mer-effekt findes der betragteligt mere
effektive tuningsformer end blot en opboring, og det er også nævnt
andetsteds i strengen, så jeg skal blot lige afslutte med mit
"vane-grynt":
Tuning er IKKE en investering! Deri at man ikke får nogen af de brugte
penge ind igen ved senere videresalg (faktisk kan det ende med at det er
en fordel ikke(!) at nævne noget om tuningen, hvis det skal lykkes at
sælge den til markedsprisen!!!).
Hvis man derfor anskuer de påtænkt benyttede 10 - 20.000 kr som værende
"allerede spildte penge", så vil det være enklere og billigere istedet
at bruge beløbet i en byttehandel imellem den gamle model og en
mer-ydende istedet :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-11-01 00:40

Henrik Steen Larsen wrote:

> Hej,
>
> Jeg en gammel CBR600 som jeg synes er ved at være noget effektsvag - 72 hk
> på baghjulet.
>
> Jeg havde tænkt at få den boret op med 20%.

F1 eller F2? Jeg antog lige at det var en F2, da jeg skrev nedenstående
Hmm, 72 hk. Jeg har en nytest hvor de har målt til 91,2 på
baghjulet, så i mine øjne vil det da bare være symptombehandling. Find
hellere ud af hvad der gør at der er forsvundet næsten 20 hk. (evt. en tur
på rullefelt med CO måling måske?).
Hvis det ikke er nok vil jeg lige tillade mig lige at nævne at '93
fireblades fås for 80k kr. Overvej lige sådan en en gang eller fem
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk