Glasfiberrep.
Fra : Michael K.S.

Dato : 02-11-01 11:38

Hello !!

Jeg skal til at lege lidt med glasfiber i forbindelse med udbedring af
den asfalteksem min racer fik sidst den blev motioneret.En der har
lyst til at komme med en bageopskrift i den anledning,da jeg er
totalamatør i den retning !? Regner med at købe et glasfiberrep.kit og
så bare gå i gang men gode råd er velkomne,så man måske kunne undgå de
værste faldgruber....

-M
RS250 forhåbentlig snart med defragmenteret kåbe.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-11-01 12:00

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
<4st4ut4jpdfcarl6fr5186sj7b7uopepll@4ax.com>...

>...så man måske kunne undgå de værste faldgruber....

Og dem er der masser af hvis jeg skal sige det Fejl laver jeg nemlig
mange af med glasfiber og desværre lærer jeg ikke altid af dem.

1) Stå et sted hvor der er *god* udluftning - eller er der dømt hovedpine
efter 20 minutter.
2) klip/riv først alle de stykker fibermåtte du skal bruge - VENT med at
blande epoxyen til du er klar til at klistre...
3) læg skidtet 1 max 2 lag af gangen. Eller bliver det meget tyket når det
tørrer... (men MEGET stærkt hvilket har været min undskyldning til dato
4) Sørg for god udluftning
5) et par plastikhandsker nede fra tanken kan varmt anbefales. Det tager
omkring en uges tid at slide epoxy af huden på fingrene.
6) nåja, slib godt der hvor der skal klistres. Efterlad gerne en ru
overflade.
7) har jeg nævnt god udluftning?

Det var vist sådan ca. det jeg lige kunne komme i tanker om lige nu

--
Mikkel
AF1 - i cykelmode

Fra : BOC

Dato : 02-11-01 12:39

Jeg har flere gange repareret båd med glasfiber.

Til den bruger man glasfibermåtte og polyester. Polyester er noget
billigere end epoxy.

Begynd allerede ny at samle syltetøjsglas. Deri blander du 1 % hærder i. Og
kasserer det bagefter. Køb også nogle billige pensler, når du render over
sådan et sæt i Fakta/Netto.

Jeg kan anbefale en aluminiumsrulle (det er ligesom en malerrulle, men
altså bare ren aluminium med riller i. Pris: ca. 80 kr. Polyester: ca. 90
kr. pr. liter. Hærder: 30 kr.

Prøv etv at kigge lidt på www.mmc.dk, det er en bådforretning med super
postordrevirksomhed, hvor du kun betaler fragtomkostninger - ingen gebyr,
forudsat du betaler med dankort.

Ring evt. til Masnedø Marine Center (www.mmc.dk) og hør, om du skal bruge
polyester eller epoxy. Det har tekniske eksperter ved telefonen.

Bo

DT-250-MX

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in article
<01c1638d$7bd43d50$290b12ac@pc4814>...

Fra : Michael K.S.

Dato : 02-11-01 13:54

On Fri, 2 Nov 2001 11:39:09 +0000 (UTC), "BOC"
<bocFJERN@DETTEsonofon.dk> wrote:

>Ring evt. til Masnedø Marine Center (www.mmc.dk) og hør, om du skal bruge
>polyester eller epoxy. Det har tekniske eksperter ved telefonen.

Hey kanon link mand,desværre har jeg allerede brugt 150,- på et
Bauhaus-kit ,men det kan jeg så bruge til at eksperimentere med på
sædenheden,der er nemlig ikke overvældende meget måtte med.Det er i
hvert fald langt billigere hos MMC kan jeg se,dem prøver jeg ganske
sikkert næste gang.

Tak til alle for gode råd.

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-11-01 14:02

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
<pe55utkp62rcks86heuo522rfjk6d9o2hn@4ax.com>...

> Hey kanon link mand,desværre har jeg allerede brugt 150,- på et
> Bauhaus-kit ,men det kan jeg så bruge til at eksperimentere med på
> sædenheden,der er nemlig ikke overvældende meget ...

Ahem... Jeg skrev jo at det tager over en uge at slide epoxyen af hvis man
får det på fingrene. Hvis du eksperimenterer med glasfiber på dén så er du
altså selv ude om det...

--
Mikkel

Fra : Michael K.S.

Dato : 02-11-01 14:16

On Fri, 2 Nov 2001 13:01:54 +0000 (UTC), "Mikkel Christensen"
<mic@rrnord.dk> wrote:

>Ahem... Jeg skrev jo at det tager over en uge at slide epoxyen af hvis man
>får det på fingrene. Hvis du eksperimenterer med glasfiber på dén så er du
>altså selv ude om det...

Gnæk-gnæk,nu sagde jeg jo ikke hvis sædeenhed jeg ville eksperimentere
med

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-11-01 14:19

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
<h175ut4lhdvsp5e6bu0me0m2aqh8db6vpc@4ax.com>...

> Gnæk-gnæk,nu sagde jeg jo ikke hvis sædeenhed jeg ville eksperimentere
> med

Du manglede 'e' i sæde...

--
Mikkel

Fra : Michael K.S.

Dato : 02-11-01 14:26

On Fri, 2 Nov 2001 13:18:42 +0000 (UTC), "Mikkel Christensen"
<mic@rrnord.dk> wrote:

>Du manglede 'e' i sæde...

*ROTFLMAO* -ser det først nu ,okay det tror jeg nu alliwl ikke jeg
vil eksperimentere med ..

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-11-01 16:52

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> *ROTFLMAO* -ser det først nu ,okay det tror jeg nu alliwl ikke jeg
> vil eksperimentere med ..

På den anden side set, så bliver det sikkert en interessant uge, med at
prøve at slide epoxy af...

Rittig

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-11-01 22:29

> På den anden side set, så bliver det sikkert en interessant uge, med at
> prøve at slide epoxy af...
>
> Rittig

Den bliver godt stiv efter en time.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren L Hansen

Dato : 05-11-01 12:02

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote in article
> Den bliver godt stiv efter en time.
> --

Til gengæld kan hærdningen forsvinde pludseligt...

--
Søren

Fra : Jakob Barfod

Dato : 02-11-01 17:05

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> får det på fingrene. Hvis du eksperimenterer med glasfiber på dén så er du

Nåh, sådan. Jeg spekulerede godt nok over, hvad en sædenhed var.

Tak.

--
Jakob

Fra : Bo Stilling Christia~

Dato : 02-11-01 14:09

> Hey kanon link mand,desværre har jeg allerede brugt 150,- på et
> Bauhaus-kit ,men det kan jeg så bruge til at eksperimentere med på

Og så er de faktisk rigtig gode, hvis man lige står og mangler nogle
rustfri skruer og bolte. Bestil det du skal have, og betal derudvoer kun
porto.

/Bo

Fra : Kjeld Holm

Dato : 02-11-01 14:03

....alle gode råd fra Mikkel, men måske en smule mangelfulde, hvis man er
total amatør.
Så her kommer lige en skridt for skridt vejledning.

1) Værktøj - Det er nemmest at påføre polyesteren med en lille
lammeskindsrulle,
men en pensel kan også bruges. En Lineal af en slags,
til at rive glasfibermåtten
over langs. En fiberrulle til at rulle luft og
overskydende polyester ud med.
Har man ikke en fiberrulle, kan man lave en udmærket
rulle ved at sætte en gang
spændeskiver på et skaft fra en (lille)
malerrulle.Skiverne skal sidde så løst, at de
kan dreje frit hver for sig. - også her kan man dog
bruge en pensel, hvis det er en
mindre reparation. - en plasticspand til at røre
polyester og hærder sammen i.
- og et par sikkerhedsbriller. man kommer nemt til at
sprætte med polyesteren, og
det gør vanvittig ondt at få i øjnene. - hvis det
alligevel sker, skal øjet øjeblikkeligt
skylles med vand - bliv ved med at skylle, til det ikke
svier mere. - og selvfølgelig
gummihandsker - et par almindelige husmoderdimser kan
sagtens bruges, men kun
een gang, da polyesteren ødelægger gummiet.
Plastichandsker kan bruges i nøds-
tilfælde, men er ikke til at arbejde ordentligt med.
Sandpapir.

2) Materiale - Polyester/hærder og glasfibermåtte. Tilsammen kaldet
glasfiber (-: Polyester er mindre
farligt end Epoxy og er det, man normalt bruger til
glasfiber. - Det skal blandes i det
rigtige forhold, for at få en korrekt
hærdningsprocess. - for lidt hærder, og skidtet hærder
aldrig - for meget hærder, og skidtet størkner før man
får det bearbejdet, og udvikler
i øvrigt en voldsom varme, der kan selvantænde
polyesteren.

- Iøvrigt skal lokalet, hvor man arbejder med
glasfiberen have en temperatur på ikke under
en 18-20 grader - ellers risikerer man, at glasfiberen
heller ikke hærder. - vær omhyggelig med
at røre hærder og polyester godt samme - og kom
hærderen i polyesteren, og ikke
omvendt. - og husk god udluftning. - og forlad gerne
lokalet, mens glasfiberen hærder, da det
også afgiver store mængder organisk opløsningsmiddel
(Styren) herunder.

3) Processen - Området, hvor skaden er, slibes groft på bagsiden af emnet -
og gerne ca. 5 cm udover
selve skadesområdet. Reparationer skal altid foretages
på bagsiden, hvis muligt. Forsiden
skal så senere slibes, spartles og males..

Glasfibermåtten rives til, så den er mindst 1 cm
indenfor kanten af det slebne område.
Brug 2-3 lag. - hver lag rives til, så det er en smule
mindre end det foregående lag.
Riv glasfibermåtten over frem for at klip eller skære
den - det giver et meget stærkere og
jævnere resultat.

Rør hærder og polyester sammen i det rigtige forhold.
Bland kun små portioner. - hærdnings
processen begynder i samme øjeblik hærderen røres i,
og jo mere der er i spanden, jo hurtigere
hærder skidtet.

Emnet påføres et tyndt lag polyester, og det første
lag måtte lægges jævnt på - Hvis det er en
meget krum overflade, så riv måtten til i mindre
stykker - og lad rivekanterne overlappe hinanden
det blive mere stærkt på den måde - herefter smøres
mere polyester på, - så meget at måtten
er gennemvædet, men ikke så meget, at det hele sejler.
Herefter rulles luften ud af glasfiberen
med fiberrullen - rul fra midten og ud mod kanterne.
Luft kan ses som bobler, eller blot som
små mælkede partier i polyesteren, der skal se blank
og jævn ud, når man har rullet færdig.
Alternativt kan man her duppe med penslen, hvis man
ikke har anskaffet sig en rulle. Hvis
polyesteren på nuværende tidspunkt ikke er begyndt at
blive gummiagtig, fortsættes med
næste lag måtte, og herefter mere polyester. - og
processen med fiberrullen gentages.

Hvis polyesteren er blevet tyk og gummiagtig, så lad
det hærde færdigt, før næste lag lægges på. -
Glasfiber bliver varmt under hærdningsprocessen, og
varmen fremskynder hærdningen, så vent
med at fortsætte til det er blevet koldt igen. Slib
let, så "stikkere" fra det første lag forsvinder,
bland en ny portion polyester, og start forfra med at
smøre et tyndt lag polyester på...

Puh - det blev en længere smører...

mvh.

Kjeld

Fra : Michael K.S.

Dato : 02-11-01 14:14

On Fri, 2 Nov 2001 14:03:09 +0100, "Kjeld Holm" <kjeld@holms-camp.dk>
wrote:

>Puh - det blev en længere smører...

Ja - hold da fast,men det kan jo så passende blive biblen på området
som vi kan tage frem hver gang emnet dukker op,mange tak for en
særdeles udførlig procedurebeskrivelse.

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-11-01 02:32

Kjeld Holm wrote:

> ...alle gode råd fra Mikkel, men måske en smule mangelfulde, hvis man er
> total amatør.
> Så her kommer lige en skridt for skridt vejledning.

> Puh - det blev en længere smører...

Jeps, men den er bogstaverne værd
Burde den ikke ende i dmcn's faq? Hvem er det nu lige der står for den?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 04-11-01 11:53

> 2) .......... VENT med at blande epoxyen til du er klar

Epoxy??????

Det stads er pisse kræftfremkaldende, og må kun bruges iført
"miltbrand-dragter"!!

Mon ikke at det blot er polyester med hærder at det drejer sig om :-/

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-11-01 00:38

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<9s37gu$5d$4@news.cybercity.dk>...

> Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en

> Mon ikke at det blot er polyester med hærder at det drejer sig om :-/

Jo.

Men da jeg ikke lige kunne komme på ordet polyester brugte jeg expoy som en
værdig afløser.
Jeg kunne selvfølgelig også bare ha' nøjes med 'det flydende stads'

--
Mikkel

Fra : Per Pedersen

Dato : 04-11-01 17:47

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
> [...]

> overflade.
> 7) har jeg nævnt god udluftning?
>
> Det var vist sådan ca. det jeg lige kunne komme i tanker om lige nu

Og så er det altså små-hyggeligt at sidde på en spand, drikke øl, skrælle
æbler til æblekage og drikke øl uden for sit værksted, mens Mikkel drikker
øl og reparerer sin Aprilsnars kåbe i portåbningen. Forbipasserende kigger
lidt, men.........

Med Racende Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-11-01 00:39

Per Pedersen <per_p@wanadoo.dk> wrote in article
<9s3roq$2h60$1@abnew01.sonofon.dk>...

> [...]
drikker
> øl og reparerer sin Aprilsnars kåbe i portåbningen. Forbipasserende

Jeg er ret sikker på du havde en noget hyggeligere dag end jeg havde

Glasfiber rep. er *træls*!

--
Mikkel

Fra : Søren L Hansen

Dato : 05-11-01 12:04

Ja, mig er der aldrig nogen der siger noget til

Søren
Glad for æblekage...

btw. vi fik da aldrig lavet æblekagen færdig sidste lørdag, vi fik kun
lavet æblemosen...

Fra : mobworld

Dato : 02-11-01 12:30

Hvis det er muligt, så køb glasfiber rep. kittet i en bådudstyrsbutik
el. lign., da det er væsentligt billigerer (noget i retning af 1/3 af
prisen), sammenlignet med Silvan, Bauhause etc.

/morten

Fra : Søren Jim

Dato : 02-11-01 14:12

Hejsa

Et lille tillægs spørgsmål til Michael's forspørgelse

Jeg er ejer af en CBR1000F som også er smittet med "eksem"
og har derfor nogle ridser og skrammer på kåben den er ikke flækket men bare
ridset nogle af dem er rimelig dybe:

Kan man ikke bare spartle slibe og spartle og så male skidtet bagefter..

Hilsen
Søren Jim
(skrevet med en hånd i gips, rimelig godt gået)

Fra : Poul B-H

Dato : 03-11-01 11:30

Hej michael
Jeg er jo ret fornærmet over at du ikke spurgte mig, sidst vi talte sammen
men ok:

Polyester, glasfiber på ruller plus alt hvad man ellers skal bruge kan købes
hos Bådkommissæren i
Kert'mind'

Brug saks til at klippe stykkerne ud, kan også anvendes på våd glasfiber

Idéen med syltetøjsglas er udmærket, men man kan faktisk godt rense både
glas og pensler, så de kan genbruges.

Skaf et par engangssprøjter, f.eks. fra apoteket. 2% hærder iblanding går
nemmere med sprøjter.

Brug gummihandsker ( á la operationshandsker) kan bl.a. fåes i Føtex. De er
faktisk også gode til arbejde på maskinen, hvis man ikke lige har lyst til
at møge sig til. Plastikhandsker sidder for løst og bliver trukket af, idet
de klæber fast hele tiden.

Selve glasfiber arbejdet er ikke særligt svært, det kan derimod være træls
at fjerne det gamle pulveriserede glasfiber (jeg anvender en vinkelsliber,
meget forsigtigt), uden at fjerne for meget, idet det også er besværligt at
lægge ny glasfiber over de steder hvor det gamle helt mangler. Sørg altså
for at få alle stumperne med hjem efter et styrt, det gør det hele nemmere.

Hvis det skal være rigtig godt og pænt, slibes kanterne af det gamle
glasfiber skråt, fra begge sider, ca 10 gange så langt ind som det er tykt.
Så lægges der glasfiber på fra begge sider, dette vil komme til at ligge i
den rende der opstår pga. nedslibningen og kan derfor slibes helt ned i
niveau med den gamle fiber. De 10x overlap sikrer styrken i samlingen, dette
er beregnet på båd rep., så til en kåbe du sikkert alligevel smadrer næste
gang du skal ud, behøver det måske ikke at være så fancy

Et andet problem kan være at holde delene på plads ift. hinanden, mens man
lægger fiberen på. Man kan anvende trælister som skrues fast på den modsatte
side af den man vil arbejde på, så kan man lukke skruehullerne bagefter. Jeg
har fået fat på nogle kobber jordskinner med gevind i, de kan bøjes til en
hvilkensomhelst facon og derefter skrues fast.

Jeg kan da sikkert overtales til at hjælpe dig, specielt hvis jeg kan nøjes
med at give råd, og ikke blive beskidt )

Har du fundet et sted at stå med det ?

--
Poul B-H
MC21 NSR250SE

Fra : Michael K.S.

Dato : 03-11-01 11:51

On Sat, 3 Nov 2001 11:29:50 +0100, "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk>
wrote:

<Snip>.

Du får lige en mail privat Poul ...

-M

Fra : Jeppe

Dato : 04-11-01 16:51

Lige et godt råd med på vejen!! Brug polyester istedet for epoxy! Epoxyen
er ikke blot kræftfremkaldende, men pisse giftig i alle henseender untagen
ved indånding. Berøring/hudkontakt af epoxy, selv kortvarigt kan meget let
føre til epoxy allergi! (Det vil du ikke ønske for din værste fjende).
Epoxyen har også en væsentligt hurtigere "geltid" end polyesteren, Dvs. at
du skal have rigeligt med driblefedt på skosnuderne for at få rullet luften
ud af dit emne (kan ikke anbefales begyndere). Ellers held og lykke med dit
resultat

Mch Jeppe Yamaha TX/XS 650 (propel-smed fra Vestas)

Fra : Michael K.S.

Dato : 04-11-01 18:44

On Sun, 4 Nov 2001 16:51:28 +0100, "Jeppe" <g-mc@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>ved indånding. Berøring/hudkontakt af epoxy, selv kortvarigt kan meget let
>føre til epoxy allergi! (Det vil du ikke ønske for din værste fjende).

Jow-jow epoxy skal jeg ikke nyde noget af og holder mig istedet til
hende der poly-ester....heller ikke akkurat velduftende.

>Ellers held og lykke med dit resultat

Jeg går klart efter at det ikke behøver være kønt bare skidtet hænger
sammen ,på trods heraf er det faktisk begrænset morsomt,til gengæld
sviner det (især slibningen i for og efterbehandling) i middelsvær
grad )

-M