Hvad skal jeg købe..............
Fra : Kennett Stigaard

Dato : 01-11-01 20:22

Nu har jeg fået blod på tanden igen efter 10 år uden en kværn (den sidste
var en Katana)
Jeg har luret lidt på en Suzuki GSX 600 F eller GSX 750 F fra starten af
90´erne.
Jeg har også overvejet en Yamaha FZR 600 fra midt i 90´erne.
Cyklen skal bruges til "ren leg" og søndagsture.
Er der nogle gode råd eller ting jeg skal være opmærksom på ?

På forhånd tak for hjælpen
---------------------------
Kennett

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-11-01 21:17

"Kennett Stigaard" <kennett@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Cyklen skal bruges til "ren leg" og søndagsture.
> Er der nogle gode råd eller ting jeg skal være opmærksom på ?

Ja, med hensyn til GSXF'erne, skal du være opmærksom på at der er ca. 30 mm
forskel på deres styrhøjde, og tro mig det er noget der kan mærkes,
har selv haft en 600 ( årg 99' ) og det er den med det "lave" styr, jeg var
meget glad for den, men da jeg ikke er så høj (178) og vejer såån liiige
omkring 100 kg , skulle jeg læne mig "meget" forover, men deraf meget vægt
på håndledene, og det gav mig ekstrem meget snurre / følselsløse fingre, så
750'ern havde en klart bedre siddestilling til mig.
Med hensyn til kræfterne, er der jo en del mere i 750'ern, men 600 havde nu
rigeligt til mig, den kunne rende 220 ( speedometervisning ) og er faktisk
den hurtigste cykel jeg har haft.

Håber at du kunne bruge det til lidt .

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Janus

Dato : 01-11-01 23:47

Tjeck evt. http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/value600s.html

mvh Janus
Fzr 600 96'

Kennett Stigaard <kennett@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3be1a0d4$0$25400$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jakob Barfod

Dato : 02-11-01 09:21

> [...]
> 90´erne.
> Er der nogle gode råd eller ting jeg skal være opmærksom på ?

Hej Kennett.

Hurtigt. Jeg vil sige det før Armand:

"Suzukis oliekølede motorer (fx GSX-F'erne) har en tendens til at slide
knaster op hurtigere end ønskeligt. Check derfor selv (eller med en
mekanikers hjælp) før køb af modellen deres (knasternes) tilstand, idet en
reparation er forholdsvis dyr (især idet man skal have motoren hel- eller
halvvejs ud for at gennemføre operationen, idet en dimsedut spærrer for en
duppedit)".

(Jeg prøvede at få ovenstående til at lyde helt Armand'sk; jeg har fx brugt
ordet "idet" to gange! Til gengæld faldt jeg lidt igennem med ordene
"dimsedut" og "duppedit", men det var jo fordi, jeg ikke har styr på
tingene. Man er vel motormongol. Nå, det var vist noget med nogle aksler af
en slags).

Forvirret? Fortvivl ej. Jeg er siden 2000 ejer af lige præcis sådan een, og
det har været en stor fornøjelse - i hvert fald for sådan en som mig, hvis
forrige ejerskab var af en CB500F fra 1975. Se bare på
http://www.aub.dk/~molnit/dfm/high/DMCN479_JakobBarfod_SuzukiGSX750FN.jpg,
hvor dumglad jeg kan se ud på den.

Efter råd fra bl.a. Armand fik jeg checket knasterne før køb. Da jeg ikke
(som det vist tydeligt fremgår) har forstand på motorer, måtte der et
værksted til, så jeg aftalte med sælgeren, da vi var nået frem til en
fornuftig pris, at jeg betalte for det næste serviceeftersyn på modellen,
hvorunder mekanikeren så skulle checke knasterne. Hvis knasterne så viste
sig at være helt til rotterne, var jeg ikke forpligtet til at købe - men
sælger havde til gengæld fået et serviceeftersyn af mig. Hvis knasterne var
i orden, ville jeg købe. På den facon havde jeg nogle penge ude at svømme -
men jeg købte ikke katten i sækken, fordi jeg sikrede mig, at knasterne var
i orden - samtidig med, at jeg købte en nyserviceret cykel.

Læs også anmeldelsen (skrevet af en mere erfaren mc'ist på
http://www.hasselbalchs.dk/DMCN/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Suzuki&model=GS
X750F&aargang=1989)

--
Jakob (så glad for at køre, at han lige har bestilt billige varmehåndtag hos
Louis for at forlænge sæsonen (1/4 af prisen i DK!!!))

Fra : Armand

Dato : 03-11-01 13:34

Jakob Barfod <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en

> Hurtigt. Jeg vil sige det før Armand:
> "Suzukis oliekølede motorer (fx GSX-F'erne) har en tendens til at
slide
> knaster op hurtigere end ønskeligt.

Du nåede det FØR; men jeg vil nu pippe lidt med alligevel:

Den typiske knastskade på de oliekølede Suzuki-motorer (og jeg har
personligt kendskab til flere på GSXR og GSXF -modellerne; men ikke på
Bandit'erne, hvorom folk (ejere) bedyrer at det skulle ikke gælde dém!),
er ikke decideret slid-betinget - Det er materialefejl i form af små
knappenåls-store hulrum der befinder lige under overfladen, og som
vippearmenes tryk/slag får slået hul igennem til før eller siden!
Derved at det kun er toppen af et sådant kugleformet hulrum der "åbnes",
vil kanterne være skarpe og virke som et råkostjern på vippearmenes
trædeflader - Slides disse trædeflader først igennem, vil kanterne af
krom-laget igen virke som en høvlklinge på knastens overflade og vice
versa!

> Check derfor selv,eller med en mekanikers hjælp, knasternes tilstand
før
> køb af modellen

Vise ord, som kunne være direkte fra min mund

> [...]
dimsedut
> spærrer for en duppedit)".
> (Jeg prøvede at få ovenstående til at lyde helt Armand'sk; jeg har fx

Hæ!
Ja, og paranteser har du heller ikke sparet på

> [...]
> men det var jo fordi, jeg ikke har styr på tingene. Man er vel
motormongol. > Nå, det var vist noget med nogle aksler af en slags).

Nej!
Det var en DINGENOT, der ikke var plads til p.g.a. en HALLØJSA!
Nærmere sagt: Den aksel som vippearmene drejer om (= lægnde á næsten ½
topstykkebrede!), som ikke kan blive trukket (sidelæns) ud af topstykket
fordi at stellet løber snært forbi dér (på 750'eren ihvertfald)!

--
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 05-11-01 09:58

> [...]
> knappenåls-store hulrum der befinder lige under overfladen, og som
> vippearmenes tryk/slag får slået hul igennem til før eller siden!

Selvfølgelig! Men er resultat i øvrigt ikke næsten det samme? Nemlig at det
er (om muligt) endnu mere vigtigt en ellers at sørge for korrekt oliestand?

> [...]
> topstykkebrede!), som ikke kan blive trukket (sidelæns) ud af topstykket
> fordi at stellet løber snært forbi dér (på 750'eren ihvertfald)!

Ah. Så er jeg med. Næsten, i hvert fald.

Nu så jeg jo i øvrigt Morten Christensens beskadigede 600'er på Malerklemmen
i går, og stelopbygningen ligner til forveksling, så mon ikke samme problem
gør sig gældende dér? (I øvrigt er den eneste måde, jeg kan kende forskel på
præ-1998 600- og 750'ere to ting: Sæde og instrumentbord.)

--
Jakob

Fra : Armand

Dato : 05-11-01 18:20

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig! Men er resultat i øvrigt ikke næsten det samme?

Mnjaeh :-/
Forskellen er væsentlig deri at skaden ikke behøver at have noget med
langtids-slid at gøre, og altså kan opstå allerede inden 1. service!

> .......Nemlig at det er (om muligt) endnu mere vigtigt end
> ellers at sørge for korrekt oliestand?

Nu er lige netop topstykket i en oliekølet Suzuki-motor ikke det sted
der kommer mindst olie, så knasterne er rigeligt smurt
Men selvfølgelig ikke hvis "oliepinden løber tør"!

> Nu så jeg jo i øvrigt Morten Christensens beskadigede 600'er på
> Malerklemmen i går, og stelopbygningen ligner til forveksling, så mon
> ikke samme problem gør sig gældende dér?

Tilsyneladende!
Men ellers er samme stelopbygning jo meget gængs idag.
Man burde heller ikke konstruere efter at vippearmsakslerne skal ud i ny
og næ!

--
Armand.

Fra : Kennett Stigaard

Dato : 07-11-01 20:51

Tak for de mange gode indlæg. Nu er jeg da blevet betydelig klogere i
forbindelse med mit forestående køb (sandsynligvis af en GSX 750 F).
Så mangler jeg "bare" at finde kværnen......................(f.eks.
dk.marked.privat.motorcykel)

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 07-11-01 22:40

"Kennett Stigaard" <kennett@privat.dk> wrote in message
> [...]
> forbindelse med mit forestående køb (sandsynligvis af en GSX 750 F).
> Så mangler jeg "bare" at finde kværnen......................(f.eks.

He he pudsigt sammentræf,
der er netop sat en GSX 750 F til salg i dk.marked.privat.motorcykel,
men eller kan du jo prøve dba eller mc-basen.

--
Jacob