Offroader i 10k kr-klassen
Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-10-01 00:47

Hej

Jeg kan se på laget af mudder på gixxeren at det er tid til at skaffe mig
en vinterkværn Jeg har tænkt mig at nøjes med at bruge omkring 10k kr,
hvilket selvfølgelig begrænser udvalget en hel del. Så det skal nok være
noget i retning af en 125cc totakter, selvom jeg hellere vil have en
4takter med mindst dobbelt volumen. Driftsikkerhed i frostvejr er ret
vigtigt. Jeg skal bruge den til vintertransport på (glat) asfalt samt en
hel del blandet offroad kørsel.
DT125R er for dyr, men så er det jo de lidt ældre vandkølede DT125LC. Hvad
med dem, hvordan har det det med holdbarhed, ydelse etc.?
Der er jo også Honda MTX125R med 22hk og vandkøling (så en '96'er for 12k i
dba). Den virker jo ret tiltalende, men er der noget jeg bør vide om den?
En anden mc er en tdr125, hvor man kan få en '95'er fra 10k kr. Det virker
jo meget rimeligt, men hvor er det så ige at dtr'en er dyrere, når nyprisen
er højere på en tdr? Men så vidt jeg har forstået er en tdr125 ikke meget
bevendt til offroad kørsel, så den må jeg nok droppe
Hvad har i af erfaringer med de nævnte mc'er? Alt er guld værd

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 31-10-01 00:01

"Jes > Der er jo også Honda MTX125R med 22hk og vandkøling (så en '96'er for
12k i
> dba). Den virker jo ret tiltalende, men er der noget jeg bør vide om den?
Jeps, jeg har haft to stk.. og de er IKKE lavet til offroad, da jeg var i
sverige på min ex den ene, der kogte den over hele tiden når den blev
rigtigt presset !!, selv ved en kø i roskilde på en 12min kogte den over !
Man kan sq da få en DT125R for en 10K oder so ..
Og de er heller ikke beregnede til langtids kørsel.. man får bare ondt i
røven !

Mvh
morten

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-10-01 21:31

Morten Juel wrote:

> "Jes > Der er jo også Honda MTX125R med 22hk og vandkøling (så en '96'er
> for 12k i
> Jeps, jeg har haft to stk.. og de er IKKE lavet til offroad

Pokkers, så er de jo udelukket :-/
> Man kan sq da få en DT125R for en 10K oder so ..

Jeg kan nu ikke finde dem under 15k kr i dba, er det ikke LC'erne du tænker
på?

> Og de er heller ikke beregnede til langtids kørsel.. man får bare ondt i
> røven !

Det gør ikke så meget... Man køber ikke sådan en for komfortens skyld
alligevel

Fra : Pein

Dato : 31-10-01 00:19

Mine erfaringer med lidt (for lidt) DT125R kørsel:

Den kan sagtens bruges til længere ture. Har kørt fra Ålborg til København
uden andre problemer end at den var lidt svag sammenlignet med min
TransAlp, og brugte mere benzin.

Vinterkørsel er jeg ikke sikker på jeg ville være helt begejstret for på
netop den. Måske er det bare min DT'er, men med forbehold for det
begrænsede udbud af de ædle dyr (heste), så er motorkarakteristikken lidt
hidsig i forhold til en 4 takter. Det kan være et problem hvis der er
_meget_ glat. De 29 hk kan sagtens få baghjulet til at spinne på uønskede
tidspunkter.
Men man kan vel bare holde den under 5000 omdr. Så sker der ikke meget

Til gengæld kan den bruges til offroad for alvor. Den er ikke i klasse med
KTM, Husaberg, Gasgas og den slags, men den er fuldt ud brugbar til at
deltage i Enduro DM i breddeklassen. Det skulle ikke undre mig om Thomas
"Højben" Carlsen kunne have vundet DM på en DT'er. Han vandt på en WR200,
som heller ikke er i klasse med KTM, Husquarna, Husaberg, Gasgas osv.
Dog kan jeg ikke deltage i "Ironman Offroad" her i efteråret, fordi
DT'eren simpelthen ikke kører langt nok på en tankfuld (og fordi jeg ikke
har tid).

--
Pein
Honda TransAlp ; Yamaha DT 125R

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-10-01 13:34

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hidsig i forhold til en 4 takter. Det kan være et problem hvis der er
> _meget_ glat. De 29 hk kan sagtens få baghjulet til at spinne på uønskede

Enig.
Jeg ville lede efter en DT 125 LCII (den som kaldes YPVS). Den har 22 heste
men et ret godt bundtræk, og er derfor meget mere letkørt i glat føre end
DT125R, som let lader det hele gå op i hjulspin.

Min egen vintercykel er en DT125LC (uden ypvs). Den er ret hidsig, så man
spinner en del, men den er meget solid og styrer fint. Affjedringen er for
ringe til off-road.

Jeg har kørt mange vintre på Suzuki TS 185 ER som i mine øjne er den
perfekte vintercykel: Den er meget lav, den har fint bundtræk, den styrer
meget langsomt og selvom motoren er luftkølet, holder den faktisk ganske
udmærket. Motoren er stort set det eneste på den som holder godt, resten er
en gang genbrugsblik, især det elektriske system kræver jævnlig
vedligeholdelse, og plast-delene knækker bare man smiler til dem.
Affjedrigen er så ringe at man tror det er løgn, den er fin til gadebrug,
men at kalde det en off-roader... Alligevel er den mit ideal til
vinterkørsel, og jeg har kørt frisk til på mangt en vinter-off-road-tur på
de 3 TS'er jeg har haft gennem tiden.

DT125R er høj og hidsig. Knaldgod off-roader, men ikke skide god hvis der
kommer sne.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-10-01 21:29

Claus Rittig wrote:

> [...]
> heste men et ret godt bundtræk, og er derfor meget mere letkørt i glat
> føre end DT125R, som let lader det hele gå op i hjulspin.

Ok, er der da ikke ypvs i R-modellen?

> Min egen vintercykel er en DT125LC (uden ypvs). Den er ret hidsig, så man
> spinner en del, men den er meget solid og styrer fint. Affjedringen er for
> ringe til off-road.

Hvis den også er det på ypvs'en, burde jeg så ikke at se efter noget andet?
Jeg regner jo med at beholde den i lang tid, og når jeg nu alligevel
flytter til Aalborg til aug. næste år, så var det jo ret nærliggende at
krydre studierne med lidt mudderfræs
Morten Juel nævnte at man sagtens kan få en R-model for 10k kr, men dba
ligger de alle over 15k kr - er det bare mig der kigger de forkerte steder?

> [...]
> men at kalde det en off-roader... Alligevel er den mit ideal til
> vinterkørsel, og jeg har kørt frisk til på mangt en vinter-off-road-tur på

Jeg har selv haft en 125'er, så jeg kender godt modellen. Sådan en tror jeg
nu ikke jeg vil gå efter, for som du selv er inde på, så er det altså lidt
af noget genbrugsblik.

> DT125R er høj og hidsig. Knaldgod off-roader, men ikke skide god hvis der
> kommer sne.

De virker bare lidt dyre Hvor stor er forskellen egentlig mellem den og
LC2'eren?

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-10-01 21:50

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, er der da ikke ypvs i R-modellen?

Jo.
Inden YPVS'ens tid var ca. 16 heste hvad man kunne presse ud af en 2-takter
til off-road brug uden at den blev helt umulig at køre. Så fandt de på YPVS
og vupti: Så var 22 heste og en meget omgængelig motor med bundtræk
pludselig i handelen. Men konkurrencen lader jo ikke nogen sove på
laurbærrene, så på DT125R er citronen presset igen, så motoren er ligeså
hidsig som før udstødningsventilen, men nu med ca. 30 heste.
PS: Jeg tror du skal betragte MTX125 på linie med DT125LCII.

> Hvis den også er det på ypvs'en, burde jeg så ikke at se efter noget
andet?

LCII har en helt anden affjedring end LC. LC's bagdæmper er af Yamaha's
første mono-affjedrings type med en dæmper der ligger næsten vandret under
tanken - som den på HRD Vincent i 40'erne (mon det var dem som opfandt
den?), samme system som på de helt gamle MX modeller hvoraf DT175MX er solgt
i DK i stort antal. MX og LC deler også tromlebremsen på forhjulet, mens
LCII har skivebremse. R modellernes affjedring er dog stadig væsentlig
bedre, men jeg vil nu mene LCII er tilstrækkelig til off-road brug.

> Jeg regner jo med at beholde den i lang tid, og når jeg nu alligevel
> flytter til Aalborg til aug. næste år, så var det jo ret nærliggende at
> krydre studierne med lidt mudderfræs

Så må du love at kigge op i klubben!

> Morten Juel nævnte at man sagtens kan få en R-model for 10k kr, men dba
> ligger de alle over 15k kr - er det bare mig der kigger de forkerte
steder?

Njah... Jeg tror nu det bliver svært at finde en R til 10k, men det er jo
ikke forbudt at prøve at forhandle sig lidt ned i pris.

> De virker bare lidt dyre Hvor stor er forskellen egentlig mellem den
og
> LC2'eren?

Alt.
Er de dyre? Er de ikke bare ved at komme derned i pris, hvor de ikke rigtig
kan falde mere? Der er vel en bundgrænse for hvad en synet motorcykel kan
koste?

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-11-01 00:01

Claus Rittig wrote:

> [...]
> på laurbærrene, så på DT125R er citronen presset igen, så motoren er
> ligeså hidsig som før udstødningsventilen, men nu med ca. 30 heste.

Nå, sådan
Det med hidsigheden går mig nu ikke så meget på, selvom den også skal
bruges til glaførekørsel. De få dage de virkeligt er glat kan man jo bare
holde den lidt nede i rpm, og desuden vænner man sig vel også til hvor
trækket sætter ind. Desuden er det vel bedre at opdage at det er glat nr
man giver lidt gas fremfor først at opdage det i et sving.

> PS: Jeg tror du skal betragte MTX125 på linie med DT125LCII.

Morten Juel mener jo ikke at den egner sig til offroad, men nu var hans to
jo svjv. heller ikke i god stand. Der var jo som sagt en '96'er i dba til
12k kr og så ny en LCII finder man jo nok ikke. Umiddelbart virker MTX'en
jo som det bedste køb, men hvad har du selv med erfaringer med den. Her
tænker jeg mest på om du er enig i Morten Juels udtalelser

> LCII har en helt anden affjedring end LC.
Ok

>...R modellernes affjedring er dog stadig
> væsentlig bedre, men jeg vil nu mene LCII er tilstrækkelig til off-road
> brug.

Well, så længe affjedringen ikke bunder hele tiden, så er det vel godt nok

> Så må du love at kigge op i klubben!

Selvfølgelig - det var jo derfor jeg nævnte at det var Aalborg jeg flytter
til

> steder?
>
> Njah... Jeg tror nu det bliver svært at finde en R til 10k, men det er jo
> ikke forbudt at prøve at forhandle sig lidt ned i pris.

Nej, man kan jo være heldig

> og
>
> Alt.

Ok

> Er de dyre?

Jaeh, de skal nok være pengene værd, det er skam ikke det, men de passer
bare ikke helt ind i mit budget. (jeg skal jo også have købt en cbr600
eller Fazer600

> Er de ikke bare ved at komme derned i pris, hvor de ikke
> rigtig kan falde mere? Der er vel en bundgrænse for hvad en synet
> motorcykel kan koste?

Ja, selvfølgelig.

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-10-01 23:31

> Det med hidsigheden går mig nu ikke så meget på, selvom den også skal
> bruges til glaførekørsel. De få dage de virkeligt er glat kan man jo bare
> holde den lidt nede i rpm

Tjah, det sad jeg også lige og tænkte. Det er jo efterhånden 100 år siden vi
har haft en ordentlig vinter.

> [...]
> jo som det bedste køb, men hvad har du selv med erfaringer med den. Her
> tænker jeg mest på om du er enig i Morten Juels udtalelser

Jeg har ingen erfaringer med MTX125, så regn roligt Mortens udtalelser er
for mere værd end mine. Jeg kender et par eksempler på folk som har kørt
off-road på MTX og været tilfredse, men jeg kender også et par eksempler på
nogle der ikke var. Og ret skal være ret, jeg har også lagt øre til at LCII
ikke har affjedring til det mere vilde, men motoren har jeg ikke hørt nogen
klage over.

> Well, så længe affjedringen ikke bunder hele tiden, så er det vel godt nok

Jah. Det handler nok også lidt om kørerens niveau. Er man rimeligt grøn, er
det fint med en cykel som ikke er alt for svær at køre (jo lettere cyklen er
at køre, jo hurtigere lærer man at køre hurtigt), og er man ekspert kan det
godt være LCII er lidt utilstrækkelig.

Når du skal ud at handle, og den skal bruges til vinterkørsel, så vær
opmærksom på at alle DT'ers svage punkt er udstødningen - den ruster! Tjek
at den ikke allerede ER udskiftningsklar, en ny koster ca. 2.200,-

> Nej, man kan jo være heldig

Min svogers er til salg for tiden, men den får du med garanti ikke for 10k.
Mail mig hvis du vil have hans tlf.nr (eller slå det op i DBA).

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-11-01 21:11

Claus Rittig wrote:

> [...]
> cyklen er at køre, jo hurtigere lærer man at køre hurtigt), og er man
> ekspert kan det godt være LCII er lidt utilstrækkelig.

Når det kommer til offroad kørsel er jeg temmelig grøn. Jeg har da kørt
lidt mudderræs på ts125'eren, men mere er det heller ikke blevet til.

> Når du skal ud at handle, og den skal bruges til vinterkørsel, så vær
> opmærksom på at alle DT'ers svage punkt er udstødningen - den ruster! Tjek
> at den ikke allerede ER udskiftningsklar, en ny koster ca. 2.200,-

Ok.

> jo

> Min svogers er til salg for tiden, men den får du med garanti ikke for
> 10k. Mail mig hvis du vil have hans tlf.nr (eller slå det op i DBA).

Jeg har nok ikke mere end omkring 10k at gøre med, men ellers kunne det da
godt være

Som jeg ser det nu, så kan man få en '96 mtx for en smule mere end hvad en
10 år gammel dt-LCII'er koster. Offroad dueligheden er nogenlunde ens. Der
mangler en skive bagpå mtx'en, men det har jo næsten ingen betydning
alligevel. Jeg tror jeg vil gå efter mtx'en. Nu er de der var i dba bare
forsvundet, så så må jeg da håbe at der dukker nogle flere op. Ellers må
det blive en dt-lc2'er

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-11-01 21:29

> Når det kommer til offroad kørsel er jeg temmelig grøn. Jeg har da kørt
> lidt mudderræs på ts125'eren, men mere er det heller ikke blevet til.

Når du engang kigger op i klubben, så skal du se nogle fede billeder af mig
i fuldt motocross-kluns flyvende ud over et hop på min vilde TS185 - det er
taget engang i starten af 80'erne, mens jeg mente at en TS'er næsten var en
crosser.

> Som jeg ser det nu, så kan man få en '96 mtx for en smule mere end hvad en
> 10 år gammel dt-LCII'er koster.

By the way: 90'er MTX'erne er ikke det samme som 80'er MTX'erne. De gamle er
japanske, mens de nyere er italienske med andet stel, affjedring, bremser
osv. De nyere aner jeg SLET intet om, men TouringSnydt har testet den
engang - og TN's off-road tests er jo altid ... noget.

> Der
> mangler en skive bagpå mtx'en

Nu sammenligner du med DT125R, ikke? Der er ikke skive bagpå LCII'erne.

Der er lige en ting om det der med bremser. Ingen er jo i tvivl om at
skivebremser er bedre end tromlebremser, vel? Sådan er det ihvertfald på
gadecykler, men forholdene er ikke helt de samme på dirt-bikes. På en
off-road/enduro/motocross vil man aldrig opleve en skivebremse der fade'r,
vi har ikke de samme gentagne langvarige hårde belastninger af vores
bremser. Jeg har kørt mange cykler med tromlebremse, og det er faktisk også
sjældent at jeg har oplevet eller set en tromlebremse fade. Det KAN ske, men
det er uhyre sjældent. Tromlebremser er til gengæld sværere at dosere og kan
ofte ikke levere den samme bremsekraft, derfor ER skivebremser stadig bedst,
også ude i mulden. Men de har et par ulemper i forhold til tromler:
Vi kører jo ofte i pladder, eller ligefrem i vand (Nej, Armand, her tænker
jeg ikke på vesterhavet, men på vandpytter). En skive bliver meget hurtigt
våd, og så tager det lige et sekund eller to med nedbremsning inden den
bider igen. I race betyder det ikke så meget, bremsen bruges ofte og er
varm, og så bliver problemet mindre, men på off-road turene, med lange
skovveje og markveje kan det være en pestilens. Her opdager man at en
tromlebremse ikke bliver våd nær så let, den virker faktisk fint selvom der
er lige så mange våde som tørre pletter i underlaget, derfor er en cykel med
en skive og en tromle slet ikke så dum!
Og så er der det med slid: Under våde forhold kan jeg slide et sæt
bremseklodser op på baghjulet på et motocross heat (20 min.) og et vådt
Grand National kan let koste en bremseskive også (4 timer).

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-11-01 21:54

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev:
> [...]
er
> taget engang i starten af 80'erne, mens jeg mente at en TS'er næsten var

*lol*Jeg tror på at det ser sjovt ud Jeg prøvede selv at par hop på en
jorddynge på en græsmark og fandt ud af at man egentlig lander ret hårdt

> [...]
> osv. De nyere aner jeg SLET intet om, men TouringSnydt har testet den
> engang - og TN's off-road tests er jo altid ... noget.

Hmm. Nu burde jeg jo lige at have læst hvor lang fjedervandringen er på den,
men nu er cd'en med mc-revyer lige lidt uden for rækkevidde - der var
lige et program som molestrerede filsystemet

> Nu sammenligner du med DT125R, ikke? Der er ikke skive bagpå LCII'erne.

I mc-revy '90 er der da en dt125lc med ypvs og skive bagpå (som kom på samme
år står der), men de kan da være at de er sjældne :-/

sniiip...
>derfor er en cykel med
> en skive og en tromle slet ikke så dum!

Ok Kan de der skivebremsebeskyttere ikke holde skiverne tørre for det
meste, eller hvad?

> Og så er der det med slid: Under våde forhold kan jeg slide et sæt
> bremseklodser op på baghjulet på et motocross heat (20 min.) og et vådt
> Grand National kan let koste en bremseskive også (4 timer).

Fy for pokker da Hvad koster et sæt klodser så?

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-11-01 23:47

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjernmig> skrev i en meddelelse

> I mc-revy '90 er der da en dt125lc med ypvs og skive bagpå (som kom på
samme
> år står der), men de kan da være at de er sjældne :-/

Jeg tror det er en fejl. DT125R kom allerede i '89 så jeg tror ikke der blev
lavet DT125LCII i '90, og jeg har aldrig set eller hørt om en LCII med
skivebremse.

> Ok Kan de der skivebremsebeskyttere ikke holde skiverne tørre for det
> meste, eller hvad?

Nej, til det formål har de ingen effekt.

> Fy for pokker da Hvad koster et sæt klodser så?

Klodser ca. 200,- og en bag-skive koster ca. 5-600,- naturligvis uoriginalt.

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-10-01 11:09

Hvad med den noget simplere og luftkølede DT 175. Som transportmiddel er jeg
godt tilfreds med min. Prisen taget i betragtning.

Den kan nemt findes til 10kkr og endda rimelig ny.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-10-01 13:24

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med den noget simplere og luftkølede DT 175. Som transportmiddel er
jeg
> godt tilfreds med min. Prisen taget i betragtning.

De luftkølede modeller er en konstruktion fra midt i 70'erne. Den luftkølede
motor er ikke helt så stabil og slidstærk under skiftende temperaturforhold
som de vandkølede, og vi har haft nogle i min klub som ikke kørte ret langt
pr. stempel, men det varierer vist også lidt med køremåden. Til off-road er
DT 175/125 MX modellerne dog ikke ret velegnede, mest pga. for dårlig
affjedring, men til primært gadebrug er de fine nok.

> Den kan nemt findes til 10kkr og endda rimelig ny.

Se, det er deres store force! Man kan får en rimeligt ny for acceptable
priser, så det kan lade sig gøre at få en som ikke er totalt skruet ihjel.

Rittig