Sprit eller gas?
Fra : EGON STICH

Dato : 29-10-01 09:45

I en nyanskaffet Albin skal der installeres nyt komfur.
Man kan jo vælge sprit eller gas som varmekilde.
Mon nogen vil delagtiggøre mig med erfaringer, der kan lette valget?

MVH
Egon

Fra : jk

Dato : 30-10-01 17:09

Hej Egon !

(det er IKKE egne erfaringer, men) Jeg VED at sprit er billigere end gas,
og hovedparten af folk jeg har forespurgt, foreslår Sprit el. Petrolium !
IGEN, det er IKKE noget jeg ved meget om, men vi er selv på jagt efter
noget "madlavnings aggreat" til vores D'22..........!

Det var det

Jesper k
D'22
Misty !

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-10-01 20:44

Jeg har svært ved at forestille mig at det ikke er GAS der er det bedste.
Petrolium fedter når det forbrænder og grisser båden til. Den ulempe har
hverken gas eller sprit. Jeg kunne forestille mig at sprit er billigere (ved
installation) men ikke virker lige så effektivt som gas. Der må jo være en
eller anden grund til at alle danske hustande enten bruger el eller gas.
Hvis sprit og petroluen var bedre, ville vi vel bruge det herhjemme i
køkkenet. - om det så er en fordel der er så stor at man vil påtage sig det
extra besvær (og penge) der ligge ri at etablere gas anlæg, det er jo en
temperaments sag.

Jeg havde selv gas i min nu (desværre) solgte båd. Det virkede upåklageligt
og jeg kunne stort set lave alt det samme mad i båden som jeg kan herhjemme.

/Bjarke

Fra : Mogens

Dato : 30-10-01 23:07

On Tue, 30 Oct 2001 20:43:44 +0100, "Bjarke Christensen"
<Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> wrote:

>Jeg har svært ved at forestille mig at det ikke er GAS der er det bedste.
>Petrolium fedter når det forbrænder og grisser båden til.

Helt enig. Gas brænder meget bedre og renere. Køb gas og få glæde af
dit blus - køb sprit og du bruger den aldrig.

Mogens

Fra : Karsten

Dato : 01-11-01 06:16

Jeg synes jeg savner det sikerhedsmæssinge spekt i denne sag, da
diskussionen har været fuldstændig blotlagt for dette indtil nu.
Der er dermed for og mod ved alle typer.

1) Gas: Dette er klart den løsning der fungerer best. Det er samtidig
også den dyreste, og den konkurrerer med sprit om at være den
farligste. Efter min mening er den først nogenlunde sikker når båden
er spækket med gasdetektorer. Desuden kræver den at man er meget
påpasselig med at efterse/vedligeholde båden (og dermed gasanlægget),
for ikke at risikere udslip ved dårlige samlinger/slanger.

2) Sprit. Den klart billigste løsning, men sprit har den meget
ubehagelige ulempe, at den kan brænde uden at man kan se det. Opstår
der utætheder eller uheld i forbindelse med påfyldning, kan din båd
stå i flammer uden at du ser det (før ilden spreder sig til
apteringen).

3) Petrolium. Den klart sikreste løsning, men også den mest
besværlige. Jeg tror desuden slet ikke man kan få petroliums komfurer,
kun koge"plader". Jeg har i hvert fald aldrig set et.... Er desuden
betydeligt dyrere en petrolium.

Jeg har tidligere haft petrolium, har nu gas. Jeg har endnu ikke brugt
gassen, da jeg simpelthen er bange for at bruge det. Det hører efter
min meing ikke hjemme i hverken både eller campingvogne.
Tidlige argumenter om hvad man bruger i hjemmet, er en total
misforståelse mht. sikkerhed. Sikkerhed i hjemmet/campingvogne har
intet med sikkerhed i både at gøre (der er vand omkring dem)....

Karsten

Fra : JJC

Dato : 01-11-01 08:47

Der findes endnu en mulighed. Komfurerne fra Wallas der anvender lampeolie
eller diesel. De er lette at bruge, man trykker på en knap, og 4 minutter
efter er den keramiske plade varm og det er som at stå derhjemme og lave
mad.
Sikkerheden er også i top. Forbrændingen sker i et lukket kammer og
forbrændingsgassen ledes ud af båden via en udstødningsslange. Det betyder
at komfuret også kan anvendes som varmeapperat.
Vi har haft et installeret i 3 år, og der er ikke meget dårligt at sige om
løsningen od over prisen, der løber op i ca. 10.000 med alt det tilbehør der
er nødvendigt.
--

Jan Buchholdt

Impala 27 - Madam B - <http://impala.sejl.net>

Fra : EGON STICH

Dato : 01-11-01 09:06

Hej alle.
Takker for svarene.
Der er jo mange udlægninger for og imod de forskellige løsninger.
Nu må jeg så finde ud af, om jeg er blevet klogere, eller først rigtigt
forvirret

MVH
Egon Stich.

Fra : john lundsgaard

Dato : 01-11-01 11:23

Kære gruppe jeg vil da gerne bidrage til denne spændende diskussion.

Jeg startede selv min sejlerkariere i primusens tid, men har derefter altid
været vant til gas.

Min er faring er, at laver man installationen rigtigt, med en lækadvarsels
dims inskudt, og sikrer, at flasken sidder i en kasse med afløb, og bruger
man så et gasapparat med tændsikring, samt lukker på flasken hvergang man er
færdig med at bruge gas, så har man faktisk et meget sikkert system.

Jeg bryder mig ikke om sprit, da det som tidligere beskrevet brænder med en
usynlig flamme, og da det er flydende, og derfor kan sprede sig med ild i
hvis man spilder.

Så vidt jeg ved, så er de fleste bådbrande startet af enten benzin eller
sprit. De få tilfælde jeg har hørt om med gasulykker har ført til en
eksplosion, men ikke en brand, da eksplosionen (som da er ubehagelig nok i
sig selv) ike har antændt noget.

Det kunne være spændende om der er et forsikringsmenneske der kan fortælle
om denne fornemmelse er rigtig.

Hilsen John
nuværende B31 sejler

Fra : H-båd, Svenn Bekmose

Dato : 04-11-01 22:55

John skrev
Klip
> [...]
er
> færdig med at bruge gas, så har man faktisk et meget sikkert system.

Forudsat at alt er ok og virker, er jeg enig. Når jeg alligevel vælger
sprit - eller hvis jeg bliver rig Wallas - skyldes det min far; Han var
gasprøvemester og købte spritprimus til sin båd - og det er på en underlig
måde nok for mig at vide...

Klip
> [...]
> sprit. De få tilfælde jeg har hørt om med gasulykker har ført til en
> eksplosion, men ikke en brand, da eksplosionen (som da er ubehagelig nok i

Ikke enig; tænk bla. den stakkels L23, som røg i luften i Bøgeskov.

> Det kunne være spændende om der er et forsikringsmenneske der kan fortælle
> om denne fornemmelse er rigtig.

I det hele taget kunne det være rart hvis forsikringsselskaberne tog lidt ud
i klubberne i vintermånederne.

Venlig hilsen
Sv.

Fra : Palle Klintrup

Dato : 10-11-01 10:18

Hej Gruppe.
Sprit kan være lumsk da man ikke altid kan se det brænde, men på et origo
fylder du sprit på en væge i en rustfri beholder, der kan ikke løbe sprit ud
medmindre du vender den på hoved når du lige har fyldt den.
Når jeg fylder sprit på foregård det altid i cockpittet, det lugter grimt
nede i båden, og så kan jeg skylle efter med vand hvis jeg spilder.
Jeg har altid en extra patron i en metaldåse hvis der er en løber tør for
sprit mens jeg sejler. så er det bare at bytte om.
Sprit har den fordel mere at det kan slukkes med et brændtæppe hvis det er
mindre mængder der er løbet ud .
Sprit opbevares ikke under tryk som gas kan derfor ikke eksplodere.
Som du nok kan se er jeg glad for mit sprit det lugter lidt, men det er til
at leve med.

Mvh.

Palle Klintrup.
SIF.

john lundsgaard <jlu@chemtox.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Ja7E7.59$Dn7.3449038871@news.euroconnect.net...

Fra : Ole

Dato : 26-01-02 22:00

Mon ikke sprit er det mest ufarlige ?

For at få IMS målebrev må der IKKE være gas installeret , men sprit er OK !

Fra : Palle Klintrup

Dato : 30-10-01 23:30

Hej Egon.

Angående gas eller Sprit.

Jeg har haft et alm. gaskomfur med ovn, et origo 6000 med ovn, og i dag et
origo 3000. og dette er mine erfaringer.

Gas er nok det bedste at lave mad på især hvis du skal have en ovn der duer
origo sprit ovn ikke ret godt den varmer ikke nok selvfølgelig kan du bage
og lave mad ovnen, men du skal bruge næsten dobbelt så lang tid i en
spritovn som i en gasovn.

Installationen af gas er dyr og besværlig med alle de slanger og tester og
gaskasse.

Jeg har et origo 3000 spritkomfur i dag, det tager lidt længere tid end gas,
men er dejligt ukompliceret og sikkert, du bruger alm. kogesprit med 10%
vand i så soder det ikke. Det fungere helt udmærket.at bage i en lille
ringform når man først har lært det. Installationen er helt ukompliceret.
det eneste jeg er lidt utilfreds med er det kadangiske ophæng, det kunne
godt være bedre i sær når du laver mad eller koger vand når du sejler, men
det går da.

Mvh.

Palle Klintrup.
Maxi Fenix SIF
Frederikssund.

EGON STICH <stich@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2PuD7.55$kW4.2010@news.get2net.dk...

Fra : Sailor99

Dato : 31-10-01 00:24

Jeg havde tidligere sprit - i dag gas!
Konklusion: Aldrig mere sprit!
Mvh
Georg

Fra : Frank Kristensen

Dato : 01-11-01 12:24

En erfaringsundersøgelse F.T.L.F/D.O.C.A´har lavet blandt deres medlemmer på
langtur (7 millioner sømils erfaring!) viser:

Gas 52 pct.
Petroleum 31 pct.
Sprit 11 pct.
Elektrisk 2 pct.
Diesel 2 pct.
Andet 2 pct.

Kommentar: Gas er nemmest, hurtigst og mest »idiotsikkert«, når installation
er korrekt. Petroleum kan fås »overalt i verden« (næsten da, det kniber på
Middelhavet). Petroleum og sprit kan lugte.

--
sejlerhilsen

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
"sailing is life....
Everything else is just details"

Fra : Palle Klintrup

Dato : 30-12-01 18:48

Du skriver aldrig mere Sprit.
jeg så i tv avisen en lejlighed i københavn hvor der var sket en
gaseksplosion, lejligheden var fulkommen raseret, gavlene blæst ud,
heldigvis uden personskade.

Det er heldigvis yderst sjællent det sker, men når det sker så sker der også
noget.

Så jeg forsætter med mit sprit.

Palle Klintrup.

Sif.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-12-01 00:22

Ikke for at ødelægge dine illusioner, men der er meget stor forskel på
flaskegas (som bruge i både) og den bygas der bruges i København. Det kan
ikke sammenlignes.

Jeg har også set en masse sommerbilleder af børn og voksne der har prøvet
(med lidt for meget "held") at tænde havegrillen med sprit. Jeg skal undlade
at fremsende billerne.

Bjarke