Hvor mange km kan en motor holde ??
Fra : Claus Bjerre

Dato : 29-10-01 22:50

Hej NG

Jeg er den glade ejer af en 18 år gammel Honda 750 Bol d'or
som nu er på vej mod 78000 km på uret. Nu er jeg flere gange
blevet udsat for gyser historier om flækkede stempelringe, nedgroede
tånegle og jeg ved ikke hvad på grund af motorer der ikke er blevet
hovedrenoverede i tide. Så nu vil jeg blot spørge om min motor er
en tikkende (raslende bombe eller om den blot er .....lidt slidt..

Nu vil jeg ikke have prygl for at være en mishandler, men det er en
ældre mc der er tale om, og det må den også godt være. Jeg aner
ikke hvor hurtigt den kan køre og jeg har heller ingen intentioner om
nogenside at finde ud af det.

Men spørgsmålet er så alligevel, burde motoren renoveres når den
nu har gået de km den har ?

Claus Bjerre (en liter på knap et par tusinde km)

Fra : Thomas Toft

Dato : 29-10-01 23:22

Bare tag det roligt!

Hvis motoren ikke har nogle mekaniske mislyde, er 78000 km intet problem, så
længe motoren er tæt både indeni og udenpå - hvilket er tilfældet med din
cykel, når olieforbruget er så rimeligt som Du anfører.

Der er først grund til at renovere når enten der opstår mislyde, som ikke
kan bortjusteres ved hjælp at knastkædestrammer-, ventil- og/eller
karburatorjustering, samt når motoren forbruger mere end 1 liter på hver
800-1000 km.

Hvis Du blot sørger for at have motoren indjusteret korrekt, har Du - efter
min mening - stadig mange gode kilometers kørsel i den 750ér.

M.v.h.
Thomas T.Toft
NicoBakker YZF1000+FZR1000

Claus Bjerre <claus.bjerre@altavista.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9rkiu8$jfq$1@sunsite.dk...

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-10-01 01:11

> Jeg er den glade ejer af en 18 år gammel Honda 750 Bol d'or
> som nu er på vej mod 78000 km på uret.

HAHA! 18 år gammel og 78000 km? Det er kun godt 4000 km om året på en
7½'er - tror du selv det passer?

Mvh
Steen

Fra : Mads Stetter

Dato : 30-10-01 07:17

"Steen Schmidt" <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> HAHA! 18 år gammel og 78000 km? Det er kun godt 4000 km om året på en
> 7½'er - tror du selv det passer?
>
> Mvh
> Steen

Det var da noget mærkeligt noget at skrive! :-/

4000 km om året lyder da okay for sådan en gammel mc... Det er jo nok bare
en der har kørt lidt hyggeture på den osv!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Allan Bojesen

Dato : 30-10-01 07:36

> HAHA! 18 år gammel og 78000 km? Det er kun godt 4000 km om året på en
> 7½'er - tror du selv det passer?

Cyklen kan da sagtens have stået mere eller mindre stille i 10 år.

Allan Bojesen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 30-10-01 12:45

Jeg kender fx. én som bl.a. har en Honda 500 four holdene. Købte den fra ny
og kørte 100.000 de første 4 år. Siden har den holdt stille. Så man kan
aldrig vide med gamle MC'er.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 30-10-01 22:11

> HAHA! 18 år gammel og 78000 km? Det er kun godt 4000 km om året på en
> 7½'er - tror du selv det passer?
>
> Mvh
> Steen

Well, i år har jeg kørt en del mere en jeg plejer, så jeg er nok kommet op
på næsten 3000 km på min GSX750F.
Så, urealistisk? Hmmm

Henrik

Fra : Steen Schmidt

Dato : 30-10-01 22:39

> Well, i år har jeg kørt en del mere en jeg plejer, så jeg er nok kommet op
> på næsten 3000 km på min GSX750F.
> Så, urealistisk? Hmmm

Det var dog utroligt. Jeg brugte kun mine SV'ere som legetøj, og jeg kørte
da 10-14 kkm om året? Så kan jeg godt forstå folk mener motorcykler er
dyre - når I ikke bruger dem mere end I gør.

Mvh
Steen

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-10-01 23:52

On Tue, 30 Oct 2001 01:11:00 +0100, "Steen Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

Hej Steen

>HAHA! 18 år gammel og 78000 km? Det er kun godt 4000 km om året på en
>7½'er - tror du selv det passer?

Aldrig skue hunden på hårene
Min XN85 fra 1983 (registreret 1 gang i 85) havde 23.000 Km bag sig da
jeg fik den for tre år siden.
den har nu passeret 33.000 hvoraf kun 500 Km er kørt i år.
Paso'en fra 1988 havde 27.000 Km på uret for et par år siden, og står
nu på 39.000.
Af dem er de 8.000 kørt sidste år, og kun 4000 i år.
så det med at en gammel krikke har et lavt Km tal bør vække til
mistænksomhed, men kan sagtens passe.
Turbo'en havde jeg ikke mod til at splitte ad for at se om sliddet på
motoren passede med uret.
Men Paso'en fik demonteret topstykkerne for at kigge lidt nærmere på
motorens indre.
Der var intet i den der fik mig til at tvivle på "klokkens"
oprigtighed.
Og for nu at være helt ærlig har jeg netop indkøbt en næsten komplet
men skadet XN85 for at have reservedele til mit klenodie
Den er ikke til at skaffe stumper til mere - desværre.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Søren L Hansen

Dato : 31-10-01 11:25

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> wrote in article
<3bdf2b6f.3750613@149.212.63.99>...
> Og for nu at være helt ærlig har jeg netop indkøbt en næsten komplet
> men skadet XN85 for at have reservedele til mit klenodie

Jamen du godeste. Jeg må altså se dit værksted en dag, Steen.

Og du må naturligvis også se mit. Kommer du snart til AAL i gen?
--
Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-10-01 19:07

On Wed, 31 Oct 2001 10:24:42 +0000 (UTC), "Søren L Hansen"
<lindholt@REMOVETHISperson.dk> wrote:

Hej Søren.

>Og du må naturligvis også se mit. Kommer du snart til AAL i gen?
>--
Yep - i morgen

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 30-10-01 08:20

> Claus Bjerre (en liter på knap et par tusinde km)

Benzin??

Anders

Fra : Jens Jessen

Dato : 30-10-01 10:16

Det ved jeg ikke, jeg har kun haft min Nimbus siden 1935.

Jens Jessen

Fra : Niels S.

Dato : 30-10-01 11:48

Jens Jessen skrev

> Det ved jeg ikke, jeg har kun haft min Nimbus siden 1935.

Så er du helt klart kadidat til titlen som "alderspræsident" her i gruppen
)

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : freddy

Dato : 30-10-01 15:05

Og min lille 125 honda har kørt 60000 Km

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 30-10-01 17:45

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Det ved jeg ikke, jeg har kun haft min Nimbus siden 1935.

Tak, fordi du gjorde en ellers grå eftermiddag lidt sjovere.
mvh tp

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-10-01 21:01

Jens Jessen wrote:

> Det ved jeg ikke, jeg har kun haft min Nimbus siden 1935.

Det skulle vel ikke være dig der huserer til træffet i Søby?
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-10-01 23:54

On Tue, 30 Oct 2001 10:15:53 +0100, "Jens Jessen"
<jens.jessen@get2net.dk> wrote:

>Det ved jeg ikke, jeg har kun haft min Nimbus siden 1935.

Jeg har lige bøjet mig dybt i støvet.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Pein

Dato : 30-10-01 21:59

"Claus Bjerre" wrote ...

> Men spørgsmålet er så alligevel, burde motoren renoveres når
> den nu har gået de km den har ?

Det er der vel ingen grund til, hvis den ikke fejler noget.

Det er lykkedes mig at slide en TransAlp motor op på 8 år og ca. 132.000
km.
Men det var vel også fordi jeg et par gange var en smule sjusket med at
checke olie, så nogle få gange måtte jeg efterfylde en hel liter for at
ramme topmærket, og en enkelt gang skulle jeg fylde 1,75 liter på.
Det endte med et ret stort olieforbrug.

Den nye motor bruger ingen olie... endnu

/Pein

Fra : Søren Jim

Dato : 31-10-01 17:43

Hejsa
Jeg har indtil jeg solgte min Honda Cx500 fra 1982
køret 212.000 km ingen problemer udover en kædestrammer røg sig en tur for
ca 1 måned siden.....

Fra : Claus Bjerre

Dato : 31-10-01 21:51

Jamen jeg siger tak til dem der svarede på mit spørgsmål,
samt naturligvis alle jer der lige kiggede forbi

Jeg kan jo så konkludere at min mc er en ren vårhare der
dårligt nok er kørt til endnu. Det passer mig helt fint......

Claus Bjerre

Fra : Per Pedersen

Dato : 30-10-01 21:53

"Claus Bjerre" <claus.bjerre@altavista.net> wrote in message
> [...]
> nu har gået de km den har ?
>
> Claus Bjerre (en liter på knap et par tusinde km)

Ja, der er jo stadig et levende bevis på en Suzuki GSX1100F fra 1987 ( tror
jeg nok ) der har gået over 250.000 km UDEN at have været åbnet for andet
end lidt ventiljustering!!! Og den kører stadig og så vidt vides kører den
stadigt upåklageligt og der ser derfor ud til at være mange kilometer i den
motor endnu.

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Morten Dybdal

Dato : 30-10-01 22:27

Per Pedersen wrote:

> [...]
>stadigt upåklageligt og der ser derfor ud til at være mange kilometer i den

Er det en EF, eller en F? Den sidste kom nemlig først i '89, og da den
har en GSX-R1100 motor vil det da være godt gået.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 31-10-01 17:10

Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> skrev i en

> Er det en EF, eller en F? Den sidste kom nemlig først i '89, og da den
> har en GSX-R1100 motor vil det da være godt gået.

Det ér en oliekølet, og lige netop den er blevet brugt heftigt imod mig
og min antipati imod knastaksel-kvaliteten på Suzuki's oliekølede
motorer!

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 01-11-01 05:38

Armand wrote:

>Det ér en oliekølet, og lige netop den er blevet brugt heftigt imod mig
>og min antipati imod knastaksel-kvaliteten på Suzuki's oliekølede
>motorer!

Så har jeg måske ret i min teori om at det dårlige ry disse motorer har,
primært skyldes dårlig behandling.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 01-11-01 17:12

> Så har jeg måske ret i min teori om at det dårlige ry disse motorer
> har, primært skyldes dårlig behandling.

Man kan ikke voldkøre en knast, medmindre at man kører med svømmende
ventiler eller 1 mm spillerum altid :-|

--
Armand.

Fra : Morten Dybdal

Dato : 01-11-01 17:37

Armand wrote:

>Man kan ikke voldkøre en knast, medmindre at man kører med svømmende
>ventiler eller 1 mm spillerum altid :-|

Jeg tænkte nu også mere på de motornedbrud, der rapporteres. (hvem sagde
T.R.)

--
Morten Dybdal