Ram Air
Fra : Mureren

Dato : 28-10-01 21:36

Hejsa....

Nu hvor mc'en skal stilles ind for vinteren skal jeg have kåbe + tank
lakeret.
Mc'en er en ZX´6 R Ninja fra 2001
Jeg har en kåbe samt tank fra en 98'er liggende, og har monteret det, så jeg
kan køre mc'en til opstaldning (og hjem igen)...
Det er meningen at jeg vil bruge delene til trackdays, så det er delvist
derfor jeg har monteret tingene nu, ellers står man bare der op til en
trackday, og kan ikke få tingene til at passe....

Der opstod dog et par mindre problemer undervejs !

For det første passer tankdækslet ikke over. Er det uforsvarligt at køre ~25
km med en klud eller lignende i tanken, forudsat jeg kører forsigtigt ?
(Jeg kan formentlig ikke nå at skaffe et dæksel inden jeg skal opstalde på
onsdag)

Frontkåben passer jo ikke, der er for det første kun én lygte på en 98'er,
og min har "2".
Desuden kan jeg ikke få kåben til at nå ned til sidekåben, så længe ram'air
"systemet" sidder på. Jeg har taget skidtet af nu, har det nogen indflydelse
på motorcyklen ?
(Stopper den pludselig, eller kører den bare knapt så godt ?)
Sluttelig kan de skruer der holder kåbe+lygter på plads i den originale kåbe
ikke nå ud til den gamle kåbe. Ialt mangler der 4 skruer/bolte for at
tingene er monteret korrekt, men det virker solidt nok, risikerer jeg at
kåben knækker under kørsel på en trackday ?
(skal der købes en racerkåbe-front der passer, hvis man kan få en sådan ?)

Er der iøvrigt nogen der har et tankdæksel samt benzinhane/filter (hedder
det sådan det der sidder i bunden af tanken) tilovers til billige penge ???

Mureren

Fra : Mads Lund

Dato : 30-10-01 09:35

> For det første passer tankdækslet ikke over. Er det uforsvarligt at køre
~25
> km med en klud eller lignende i tanken, forudsat jeg kører forsigtigt ?

Nej, bare der er lukket tæt, og du ikke lige kører med en smøg i kæften.
(kender en der djorde netop det, på en knallert uden tankdæksel, og så kørte
klovnen ind i en parkeret bil)

> [...]
ram'air
> "systemet" sidder på. Jeg har taget skidtet af nu, har det nogen

Kun ved høje hastigheder. Du taber lidt effekt men ellers har det ingen
indflydelse.

> [...]
> tingene er monteret korrekt, men det virker solidt nok, risikerer jeg at
> kåben knækker under kørsel på en trackday ?

Det vil nok være anbefalelsesværdigt at få fat i nogle længere skruer, hvis
det er det eneste problem. Du kan jo evt afmontere lygten til trackdays, for
det er en lidt halvpebret sag sådan en.

sagtens, se www.sebimoto.de

> Er der iøvrigt nogen der har et tankdæksel samt benzinhane/filter (hedder
> det sådan det der sidder i bunden af tanken) tilovers til billige penge
???

Tankdækslet har jo det problem, at det "hører sammen med" tændingslåsen, og
en komplet låsesæt koster ca 1000 kr brugt. Bensinhanen er et mindre
problem, jeg vil tro jeg kan få en brugt hjem fra UK til ca 300-500 kr.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-10-01 11:53

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> Kun ved høje hastigheder. Du taber lidt effekt men ellers har det ingen
> indflydelse.

Ramair virker altså også ved relativt lave hastigheder. Det fandt jeg da ud
af da jeg havde glemt at montere udligningsslangerne fra AirBoxen til
karbunaderne. Over 50 km/t så hostede og spruttede den som en åndsvag og
truede med at gå i strejke. Damn det var en lang tur hjem inden det gik op
for mig hvor fejlen lå

Men det viser altså at RamAir virker (omend meget lidt) allerede fra lovlige
hastigheder. Mads tillægsspørgsmål, skulle man nu få lyst til at tryklade
CV-karb´sn så kan disse slanger vel bruges til at udligne trykket, eller er
der en maks. for hvad svømmehuset kan tåle?

-
Morten

Fra : Mads Lund

Dato : 30-10-01 14:25

> [...]
er
> der en maks. for hvad svømmehuset kan tåle?

Det er lige precis de slanger man bruger. Jeg oplevede dog lidt problemer,
da den pludselige trykstigning i indsugningen kom hurtigere end slangerne
kunne hæve trykket i svømmerhusene, hvorffor motoren døde 1/10 sek hver gang
der kom boost, og det var lige precis nok til at turboen tabte omdr igen, og
det var grundlaget for at CV karburatorerne blev smidt væk.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-10-01 14:47

> [...]
og
> det var grundlaget for at CV karburatorerne blev smidt væk.

Er det ikke fordi slangerne er det svage punkt hvad det relativt høje tryk
(ifht. ramair, hvor meget tryk opnår man mon ved 200+) hvis nu man fik
rigtige trykslanger på? eller er det i svømmerhusene problemet ligger (kan
ikke rigtigt huske fortællingen om CV.karbens mysterium og funktion)

-
Morten Dahl

Fra : Mureren

Dato : 30-10-01 14:36

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> truede med at gå i strejke. Damn det var en lang tur hjem inden det gik op

Aha, lige hvad jeg frygtede *S*
Anyway, så længe der ikke er noget der tager skade gør jeg forsøget...

Jeg fandt iøvrigt en benzinhane og et tankdæksel med tilhørende nøgle (som
jeg måtte love at sende en kopi af til den tilhørende tændingslås) for
1000,- hos MC-huset i Kølkær ved Herning (www.mc-huset.dk)
Og til orientering passer en benzinhane fra en 98'er ikke på en 2001'er mc !
Det er 2 helt forskellige modeller, så jeg har bare monteret den fra
2001'eren på den gamle tank, så kan det nemlig godt lade sig gøre. Det er
bare lidt belastende at skulle suge benzinen fra den nye tank over i en
dunk, skifte benzinhanen rundt, og suge benzinen fra dunken over i den gamle
tank, og den modsatte procedure når en trackday er ovre (men stadig besværet
værd *S*).......

Mureren
(med kåbe og tank ved autolakereren....)

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-10-01 15:48

"Mureren" <thomas.storgaard@dk-benzin.dk> skrev i en meddelelse

> Aha, lige hvad jeg frygtede *S*
> Anyway, så længe der ikke er noget der tager skade gør jeg forsøget...

Du har misforstået vores snak (nok også lidt intern) du har pillet ramair
tragtene af FØR airboxen, det sker der ikke noget ved, du tvinger bare
motoren til selv at trække vejret. Det giver lidt HK tab i den ende af
hastighedsskalaen hvor ramair virker (150+) Men erfter som det er minimalt
hvad ramair giver af ekstra ydelse vil du ikke bemærke det.

Det jeg snakkede om er at når man har haft airboxen af, skal man huske de 2
små slanger der går fra airbox til karbunaderne. for når ramair begynder at
"overtrykke" indsugningen skal det ekstra tryk også ligge i svømmehusene for
at CV karburatoren fungerer. Det var det jeg havde glemt og det giver en
meget speciel motorkarektastik

-
Morten Dahl
- Mads/armand er der ikke lige en der kan hjælpe mig med forkl. af CV
princippet da mit er gemt i alkotåge

Fra : Mureren

Dato : 30-10-01 15:39

> [...]
for
> at CV karburatoren fungerer. Det var det jeg havde glemt og det giver en

Aha[tm] igen *S*

Det var rart med lidt respons, omend i var længe om at komme ud af
starthullerne *S*
Det er ellers ikke et typisk billede af Mads Lund har jeg fornemmet herinde
*GGG*

Mureren

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-10-01 16:05

> [...]
> starthullerne *S*
> Det er ellers ikke et typisk billede af Mads Lund har jeg fornemmet

Haloo, vi var da lynhurtige med respons, men som med 80% af de tråde herinde
ender de i et eller andet der ikke har noget med den specifikke sag at gøre,
og ellers går der bare helt ged i den

Men tul du bare til trackday uden ramair på cyklen det betyder sku nok
heller ikke det store for dine omgangstider

-
Morten Dahl

Fra : Mureren

Dato : 31-10-01 10:06

> ramair
> minimalt

Nå, så har jeg været ude på en ~25 km's tur, og kan da berette at sådan en
Kwak ikke kører godt uden ram-air boksene !!!
Alt over 55-60 km er umuligt, jeg havde nøjagtigt samme oplevelse som Morten
!
Anyway, jeg nåede da frem, og nu må jeg have fat i en topkåbe der passer....
Kiggede lidt på www.sebimoto.de som Mads foreslog, og må endnu engang
konstatere at tysk er altså ikke et sprog jeg behersker (
Men så vidt jeg kunne se er der mulighed for at bestille en topkåbe for
370,- Dm....
Er der nogen af jer "semi-preussere" herinde der kan regne ud om der er
udskæring for lygten i den ? (det skal der være)
Og hvad betyder "Höcker" ???.......er det sæde eller hva' ?

Mureren

Fra : Mads Lund

Dato : 31-10-01 10:15

> Er der nogen af jer "semi-preussere" herinde der kan regne ud om der er
> udskæring for lygten i den ? (det skal der være)

Det kan man selv bestemme, det er noget med et bogstav man påhægter
bestillingen.

> Og hvad betyder "Höcker" ???.......er det sæde eller hva' ?

Jeg, komplet sædeparti.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mureren

Dato : 31-10-01 10:21

> Det kan man selv bestemme, det er noget med et bogstav man påhægter
> bestillingen.

> Jeg, komplet sædeparti.

OK, mange tak for hjælpen
Mon ikke jeg kan finde ud af at få skrevet "mit scheinwerfausschnit" på
bestillingen....

Mureren

Fra : Morten Dahl

Dato : 31-10-01 11:16

> OK, mange tak for hjælpen
> Mon ikke jeg kan finde ud af at få skrevet "mit scheinwerfausschnit" på
> bestillingen....

hmm, hvorfor vil du have forlygte på til trackday´s?? du skal alligevel til
at klistre det til..

MHT dit problem tror jeg ikke det er de manglende rør fra kåbe til ramairbox
der er problemet, men har du ikke skiftet ramairbox da du satte en ældre
tank på? eller har du haft boxen af og så glemt de små men vigtige slanger,
jeg kan kun se det ka være dem der er problemet..

men nu skal jeg lige finde de rigtige varenumre til dig.

SKO14002 - og den fåes ikke med lygteudskæring
SKO 14006 - underdel..
og tag nu at køb et sædeparti
SKO14008

-
Morten Dahl

Fra : Mureren

Dato : 31-10-01 11:31

> hmm, hvorfor vil du have forlygte på til trackday´s?? du skal alligevel
til
> at klistre det til..

Det er skam ikke meningen at jeg vil køre med forlygte til trackdays, men på
mon gamle mc havde jeg meget større glæde af den da "det koster det blå ned
fra himlen at smide den-blokeringen" forsvandt ved at køre med en gammel
møgkåbe, så den bliver nok også brugt på gaden indimellem

> [...]
slanger,
> jeg kan kun se det ka være dem der er problemet..

Boxen er slet ikke sat på igen, den kan ikke være der for kåben
Så luftindtagene til airboxen (under tanken) sidder bare frit inde bag
topkåben, og det samme gør de to slanger (der er samlet til én) der skal
sørge for at der er det samme tryk i svømmerhusene som "ovenover"

Tusind tak for det.....

Mureren

Fra : Armand

Dato : 31-10-01 16:59

> Jeg, komplet sædeparti.

"røvskubber-sæde" skulle jeg mene! :-/

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 01-11-01 07:30

> Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en

> "røvskubber-sæde" skulle jeg mene! :-/

hvorfor ville du ikke hellere hjælpe mig lidt længere oppe i tråden (det der
med CV princippet) eller har du også lagt det bag dig ii en alkotåge igen ?

-
Morten Dahl

Fra : Armand

Dato : 01-11-01 17:10

> [...]
> hvorfor ville du ikke hellere hjælpe mig lidt længere oppe i tråden
> (det der med CV princippet) eller har du også lagt det bag dig ii en

Når jeg for en enkelt gangs skyld glider over noget som jeg skønner
andre (dig) kender bedre til (ram-air forbindelser), skal man absolut
fanges i det senere!

Jeg måtte lige genlæse omtalte indlæg:
C.V. (Constant Velocity) -princippet er ikke umiddelbart det der
forstyrres af Ram-air trykket - Det er svømmerhuset!

Svømmerhuset er normalt åbent ud til atmosfæren således at bensinstanden
kan stige/synke frit, og hvis man sætter tryk på indsugningen vil det
fungere som et overtryk i forhold til atmosfæretrykket i svømmerhuset,
hvorved der vil blive gennemtræk den forkerte vej i systemet!
Med samme ram-air tryk på svømmerhusets atmosfære-adgang også, holdes
der balance i sagerne således at luftpassagen igennem karbunaden fortsat
vil medføre opsug af bensin fra svømmerhuset!

Tilfreds?

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 05-11-01 15:50

> Når jeg for en enkelt gangs skyld glider over noget som jeg skønner
> andre (dig) kender bedre til (ram-air forbindelser), skal man absolut
> fanges i det senere!

tjae, jeg ved det kun af sur sur erfaring hvorn er det man siger, af
erfaring bliver man sjældent rigere, men forhåbentlig klogere?

> [...]
> der balance i sagerne således at luftpassagen igennem karbunaden fortsat
> vil medføre opsug af bensin fra svømmerhuset!

Den del af det har jeg styr på (tror jeg nok) det var mere hele CV
konceptet jeg fiskede efter. Til den første J-dag tegnede du det på en
serviet men om ikke andet ka vi jo tage det på fredag..

-
Morten

Fra : Armand

Dato : 05-11-01 18:24

> ...........................................det var mere hele CV
> konceptet jeg fiskede efter. Til den første J-dag tegnede du det på en
> serviet men om ikke andet ka vi jo tage det på fredag..

Aha!
Det er ellers Orla's emne (han var den der forklarede sagen for mig
efter at jeg tekniknørd havde kørt rundt med CV-karbs i over 20 år uden
at vide af den!); men lad gå!

C.V. står for Constant Velocity => "Konstant Hastighed"
Når man giver en spjældkarburator for meget gas, så den dør, er det
fordi at den forekommende luftstrøm igennem karburatoren pludselig får
et flerfoldigt (et Armand-ord??) tværsnit at bevæge sig igennem, og
derfor falder i hastighed!
Det er hastigheden hen over nåledysen, der trækker bensin op fra
svømmerhuset (á en sprøjtepistol, der suger maling op fra beholderen!),
og med faldende lufthastighed vil bensin-tilførslen blive ringere, og
eftersom at motoren ikke trækker flere omdrejninger vil sagen ikke
udvikle sig førend at man gasser ned => mindsker åbningen => sætter fart
i luften hen over nåledysen!

På C.V. -karburatoren er det samme virkning af lufthastigheden; men blot
forbi et hul i bunden af "vacuum-spjældet", der suger oversiden af
membranen tom for luft og derved regulerer spjældets position!
Derfor vil spjældet ikke hæves hurtigere end at "der er sug til"!

Simply my dear!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 06-11-01 19:45

> Den del af det har jeg styr på (tror jeg nok) det var mere hele CV
> konceptet jeg fiskede efter. Til den første J-dag tegnede du det på en
> serviet men om ikke andet ka vi jo tage det på fredag..

Hvis du ikke har noget imod engelsk tekst faldt jeg lige over en lang
forklaring om emnet.
http://users.pandora.be/pianne/technical/carb101/

Allan Bojesen