desværre ikke kondens
Fra : HANS LYNGBÆK BALDRIA~

Dato : 28-10-01 21:35

Efterlyste et råd fra gruppen angående kondens i motoren...

Der danner sig en fedtet grå-hvid masse som sætter sig på øjet og kanterne
iøvrigt, så jeg ikek kan checke oliestanden.
Rådet var at kører en lang tur og det hjalå første gang.
Efter en tur på 200 KM d.d. er "fedtemadden" endnu tykkere... Hvad kan det
mon være?
Jeg skiftede olie og filter i August... og kører Motil 5100 SAE10W40.
Topping med samme olie.

Hvader det der fedter --- og hvordan får jeg det ud?

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-10-01 23:43

"HANS LYNGBÆK BALDRIAN" <baldrian@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Topping med samme olie.
>
> Hvader det der fedter --- og hvordan får jeg det ud?

Hmm.. det kunne lyde som om, at hvis din cykel er med vandkøling, så er der
hul i toppakningen :-/
Hvordan får man det ud?
Hmm... renser moteren ved at skifte olie samme dag, som du har har fået
tætnet din toppakning

--
Have a good trip

Morten, Københavnstrup
GSX600F '91

Fra : Armand

Dato : 29-10-01 17:50

HANS LYNGBÆK BALDRIAN <baldrian@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> Rådet var at kører en lang tur og det hjalå første gang.
> Efter en tur på 200 KM d.d. er "fedtemadden" endnu tykkere... Hvad

Hvis jeg husker konstruktionen af din hybrid-mc ret, så er der en bred
lav oliekøler på motoren, ikke?
Specielt under daglig kørsel i det p.t. værende vejr & temperatur vil en
oliekøler givetvis være overflødig, hvorfor den istedet underkøler olien
(såfremt at der ikke er en termostat indbygget)!

Hvis olien underkøles, vil den ikke opnå en temperatur, hvor et givent
vandindhold "koges af" til damp, der cirkulerer ud igennem
motorudluftningen.

Aprospos:
Måske at der på hybriden ikke er monteret en gedigen forbindelse imellem
motorudluftningen og luftfilterkassen, således at der ikke er et
effektivt "gennemtræk" i motorblokken??
Det kunne tyde derpå, eftersom at problemet er vendt tilbage kort efter
at du ellers fik det "kørt af" :-/

> Hvad er det der fedter --- og hvordan får jeg det ud?

Motorolien bliver under brug pisket op, og selvom en af moderne oliers
kvaliteter er at de ikke skummer, vil tilstedeværende vand/-damp blive
pisket ind i olien til en mayonnaise-lignende ting (mayonnaise ér
faktisk den
"tekniske" betegnelse for det i motorbranchen ikke ukendte fænomæn!),
hvorfra at vejen fri er væsentligt længere end hvis det var ublandet!
Er der først kommet mayonnaise i olien skal olien køres grundigt varm
for at få kogt vandet ud af snasket; men også selve motorens temperatur
skal op hvor snask rundt i krogene (skueglasset på din model og for
biler tit omkring oliefåfyldnings-dækslet!) også varmes væk alene af
motorens temperatur!

--
Armand.
(hvis Peugeot har et 30-cm's plastrør hvorpå oliepåfyldningen sidder, og