AORMCK Nat-O, race report
Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-01 20:26

AORMCK står for Aalborg Off-Road MC Klub.
Nat-O står for Nat-orienteringsløb.

Man tager et kort med en indtegnet rute på omkring 150 km, heraf naturligvis
de fleste meget små veje, og med så mange grusveje, markveje og skovveje som
muligt. Så tager man nogle små skilte med bogstaver som man strør ud over
ruten og kalder for "poster", som deltagerne skal finde og notere sig. Man
tager skaldede 6 deltagere, heraf 5 fra lokalklubben og en enkelt
Hjørringenser der er sej nok til at møde op selvom han har tilbragt dagen
med motocross-par-løb i Han herred Motorklub. Man tilsætter nu
starttidspunktet kl. 22.00 og krydrer med en lun stjerneklar nat uden
skyggen af en måne, og så har man:
TADAAAAA - Aalborg Off-Road MC Klub's næstsidste klubmesterskabs-konkurrence
for i år!

Lyder det vanvittigt? Så forestil jer 6 ungersvende (hrm...) sendt afsted i
nattens mulm og mørke med 2 minutters mellemrum, prøve at finde vej rundt på
de små listige spor mens de spejder efter poster i nattemørket. Glemte jeg
at nævne at denne øvelse skal udføres med en gennemsnitshastighed af 40 km/t
?
Nu lyder 40 km/t nok ikke af meget, men på så små veje er 40 km/t faktisk et
pænt frisk trav i dagslys, men om natten, hvor kortlæsning er en anelse mere
bøvlet, og orienteringen jo er præget af lidt begrænset sigtbarhed, ja så er
40 km/t noget der kræver ... moderat til koncentreret tilsætning af
gashåndtag. Til gengæld er trafikken ikke så tæt, der kl. 2 om natten på
markvejene, så der er ikke så mange der bliver sure, hvis man kommer til at
gradbøje en færdselsregel eller to i kampens hede.

Man skal naturligvis være forberedt, ellers har man ikke en chance i den
slags udfoldelser. Mine personlige forberedelser bestod i montering af helt
ny forlygteparabol (Bosch til VW/Audi), finindstillet og fintrimmet aftenen
før, og montering af kortlampe på skyggen af min hjelm, en penlight type af
dem lægen bruger til at kigge folk på svært tilgængelige steder, venligt
sponseret af det lokale sygehusvæsen (de er skide gode fordi der er en linse
i pæren, så lyskeglen er meget homogen, med den rette styrke, og meget
robust og letbetjent). At montere en 80/100w pære i forlygten uden at tjekke
om min 70w generator kunne levere strøm nok var måske ikke så smart, men jeg
har jo heller aldrig påberåbt mig status af geni, vel?

Så er det at jeg normalt skriver nogle ord om selve løbet... men det vil jeg
lade være med, blot bemærke at det er SÅ fed en oplevelse, at I burde
investere i en lille off-roader og prøve det selv, det er ...
grænseoverskridende.

Kort nyt om nattens oplevelser:
Jeg kørte 15 meter før jeg løb tør for bensin. Suk. Har vi ikke hørt den
før, et eller andet sted?
Jeg kørte forkert efter 3 km, og så var stilen lagt.
Derefter gik det som en leg, og jeg var sikker på at jeg bejlede til en
topplacering indtil jeg 2/3 inde i løbet mødte et par andre kørere. Jeg
havde godtnok undret mig over at jeg ikke havde mødt nogen, og over at jeg
ikke havde set nogle poster, men det kunne de finde en plausibel forklaring
på: Jeg kørte ruten den forkerte vej rundt. AAAAAAARGHHHHH!!!!
Jeg skræmte livet af en lokal fulderik på en knallert. Da jeg så lygterne
forude troede jeg det var en konkurrent jeg havde indhentet, så jeg ræsede
op på siden af det jeg troede var en motorcykel, og brølede "DAV OLE!"
Manden virkede meget overrasket over at blive tiltalt på den måde kl. 1 om
natten langt ude på en sort sognevej.
Wild Ting er meget koncentreret når han læser kort. Jeg kørte bag ham, og
var ret imponeret af hans målrettede koncentrationsevne. Den var så
fokuseret på kortet, at han ikke opdagede at vejen drejede. I dag er der
sikkert en enkelt bondemand der har undret sig over hvorfor nogle af hans
kornspirer vender rødderne opad.
Indehaveren af Cafe Ciffy i Hjørring må være ualmindelig tung i røven, for
hans forlygte peger op på vorherre det meste af tiden, og han slider klart
mere på sine bagdæk end sine fordæk.
Jeg kørte fast i en grøft efter en (ahem) noget uautoriseret afstikker fra
den på kortet aftegnede rute.

Resultatet?
1. Ole Stifinder
2. SonoSøren (som kørte med GPS)
3. Rittig (som kørte uden GPS)
osv.

Nå, jeg er vist faldet noget af på den, så jeg tror jeg vil mental-træne
inden næste løb. Jeg er nemlig for doven til fysisk træning, men der SKAL
sørme trænes.

Rittig

Fra : Mads Stetter

Dato : 21-10-01 21:11

-------------------SNIIIIIIIIIIIP-----------

> [...]
> inden næste løb. Jeg er nemlig for doven til fysisk træning, men der SKAL

Orrrk... det er jo ren fryd at læse dine beretninger, Claus... Næste år...
Jeg siger næste år, så bliver jeg nødt til at komme i gang med det pjat!

Håber ikk man bliver så bidt af det at der står husqvarna og KTM i øjnene på
en i stedet for ZX6R osv...!

Nå men tak for 10 gode minutter i læsningens tegn!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Mads Stetter

Dato : 21-10-01 21:14

"Mads Stetter" <stetzo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Nå men tak for 10 gode minutter i læsningens tegn!

Ok... Det er måske lige i overkanten!

LOL

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : bo thomsen

Dato : 21-10-01 22:25

> [...]
> muligt. Så tager man nogle små skilte med bogstaver som man strør ud over
> ruten og kalder for "poster", som deltagerne skal finde og notere sig.

lyder sku sjovt
min liste over ting jeg ska prøve er skrevet i et word dok. der snart fylder
12,33 Gb
men off-road er højt placeret så det ka jo være.
mvh
bo thomsen - der synes det er fedt at læse om oplevelser som ovenstående.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 22-10-01 09:49

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3bd3205f$0$759$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Man tager et kort med en indtegnet rute på omkring 150 km

Hæh, ja så blegner Ulvenes O løb lidt, men vi havde det nu også sjovt, selv
om ruten både var kortere og blev kørt i dagslys.
Specielt da Mads og jeg gamblede og satsede på en motorvejsafkørsel ved
Sulsted... Det var der ikke, så mens Mads rendte op på broen over
motorvejen til posten simulerede jeg motornedbrud i nødsporet hver gang der
kom en hvid bil.
Det er jo trods alt en MZ

> Nå, jeg er vist faldet noget af på den, så jeg tror jeg vil mental-træne
> inden næste løb. Jeg er nemlig for doven til fysisk træning, men der SKAL
> sørme trænes.

Eurosport er fremragende træning! Jeg har haft mange, mange
træningsessioner på sofaen med masser af kaffe, smøger og ræs
Det har muligvis ikke haft den positive effekt jeg havde ønsket, men det er
nu langt det behageligste...

--
Mikkel

Fra : Per Pedersen

Dato : 22-10-01 17:26

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
> [...]
> træningsessioner på sofaen med masser af kaffe, smøger og ræs
> Det har muligvis ikke haft den positive effekt jeg havde ønsket, men det

Du må vist hellere selv berette om MZ´ens lille uheld....Ellers kender jeg
min. to der gerne fortæller historien

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen...som også lige siger tak for sidst..det var hyggeligt

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-01 08:50

> Du må vist hellere selv berette om MZ´ens lille uheld....Ellers kender jeg
> min. to der gerne fortæller historien

jeg vil gerne

Desuden fik jeg motard hjulene til spjætten igår, så vi skal snart til at
bygge.
Og så vil jeg egentlig godt have båndet fra politiets overvågningskamara på
hjørringvej i nr.sundby lad os ikke komme nærmere ind på emnet, end at
sige Las Vegas Extreme go home.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-10-01 08:59

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<Si9B7.32$RZ5.1304@news.get2net.dk>...

> jeg vil gerne

Jaja... der skete jo ikke rigtig noget. Men blød jord og centralstøtteben
duer ikke sammen...
Men jeg bemærkede da senere på turen at styrkåben sad en smule skævt,
hvilket jo så blev bekræftet af at min forlygte pegede ret kraftigt op af.
Men det opdagede vi jo først da vi kørte hjem i det begyndede mørke

> Desuden fik jeg motard hjulene til spjætten igår, så vi skal snart til at
> bygge.

Juuhuu! Hvad farve er de?

> Og så vil jeg egentlig godt have båndet fra politiets overvågningskamara

> hjørringvej i nr.sundby lad os ikke komme nærmere ind på emnet, end
at
> sige Las Vegas Extreme go home.

*fnis*

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-01 09:06

> Juuhuu! Hvad farve er de?

Hvide, så det passer jo ok

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 23-10-01 10:08

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<Nx9B7.40$RZ5.1753@news.get2net.dk>...

> Hvide, så det passer jo ok

Yeah - en MZ i GSXR farver

--
Mikkel

Fra : Søren L Hansen

Dato : 21-10-01 23:29

> Resultatet?
> 1. Ole Stifinder
> 2. SonoSøren (som kørte med GPS)
> 3. Rittig (som kørte uden GPS)

Rønnebær, Rønnebær, Rønnebær. Selvom jeg så havde brugt en GPS havde jeg nok
alligevel fundet ud af at de der sære pile på kortet havde noget at gøre med
omløbsretningen. Og den der streg der var tegnet betød at det var den vej
der skulle følges.... Var det ikke dig der står som førende ekspert i Nat
Oløb, der skulle instruere nybegyndere ??

Og jeg vil sige at jeg faktisk under 1 % af turen "kom til" at bryde de
gældende hastighedsgrænser. Der var masser af tid, Ole og mig holdt endda
hyggepause i Åbybro, med sodavand og madder. Kun da jeg for sjov forsøgte at
få hastighedsmåleren i Halvrimme til at vise 3 cifre var der lidt for
snupperen at skrive om.
Ellers må jeg sige det var det letteste Oløb jeg nogensinde har været med
til og Hr. Rittig må være blevet semisenil når han ikke kunne slå mig med
længder, selvom jeg havde røbet alle mine fif i løbet af vores besøg på
Crossbane i Fjerritslev...

Vi var i mål over en time føre resten af feltet det FULGTES rundt, selvom
det medfører ren hån. Herlig aften, og da jeg kom hjem var der New York
concert direkte på TV, og jeg fik set fire numre med The Who inden jeg
chrashede ved 4tiden, jeg kunne ikke holde mig vågen til GP kl 05. Men da
jeg vågnede kl 10 var der genudsendelse af 500 ræset. Sikke den dejlige
weekend, indtil jeg kom ud til en kammerat der var ved at sætte skur op, så
fik jeg fast arbejde ved pæleboret....

så pak du bare undskyldningerne væk... men ellers tak for en fin
beretning...

S.
Natorienteringsekspert