spørgsmål til SV650S experter
Fra : Thomas Hjort

Dato : 19-10-01 14:58

1) Er SV650S steget fra 80.000 til 97.000 kr. fra 1999 til 2002? Og i givet
fald; er der lavet nogen ændringer der retfærdigøre en sådan sindssyg
prisstigning

2) Er der nogen forskel overhovedet på SV650S og SV650 ud over halvkåben?

Mvh Thomas

Fra : Morten Juel

Dato : 19-10-01 15:46

Og i givet
> fald; er der lavet nogen ændringer der retfærdigøre en sådan sindssyg
> prisstigning
yeps Yennen er steget en del + alm stigninger !

> 2) Er der nogen forskel overhovedet på SV650S og SV650 ud over halvkåben?
Nej !

Mvh
Morten **som ikke er SV ekspert, men som dog vidste disse to ting **

Fra : RacerNiels

Dato : 19-10-01 22:11

Morten Juel <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Nej !
>
> Mvh
> Morten **som ikke er SV ekspert, men som dog vidste disse to ting **

Forkert!
"S" har clip-on hvor "naked" har "gammeldags" styr. Bagtandhjulet er 1 tand
større. Fodhvilerne sidder længere nede og så er forygte og instrumentering
også forskellige - præcis som Sten Gruby siger..... Det større tandhjul
skulle (forsøge på at) opveje den øgede vindmodstand ved høj fart.

Niels **som ikke er SV ekspert, men som dog vidste mere end Morten Juel
**

Fra : Morten Juel

Dato : 19-10-01 23:09

> Niels **som ikke er SV ekspert, men som dog vidste mere end Morten
Juel
> **

hehe så vidste jeg jo ikke en skid når det kom til stykket )

Mvh
Morten **som ikke ved en skid om SV'ere ud over at det er en V2 motor **

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-10-01 08:20

> præcis som Sten Gruby siger

Har Sten Gruby svaret i denne tråd?

Mvh
Steen

Fra : RacerNiels

Dato : 20-10-01 14:18

Steen Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message

> Har Sten Gruby svaret i denne tråd?
>
> Mvh
> Steen

DOH! Æren er sæ'fø'li' din - sorry

Niels

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-10-01 19:42

On Sat, 20 Oct 2001 09:19:33 +0200, "Steen Schmidt"
<SSchmidt@nospam.dk> wrote:

Hej tråd

>Har Sten Gruby svaret i denne tråd?

Nix - ikke indtil nu.

Det med valg af en MC har jeg ikke forstand på.
Jeg ved nogenlunde hvad der passer til mig, men jeg tør på ingen måde
råde andre mht. hvad de skal anskaffe sig.
Min stille mening er, at man skal anskaffe noget man sidder godt på,
evt. selv kan vedligeholde og som man kan falde i et med.
Noget man kan holde ud at køre på til det behov man har.
Nogen kører en tur på de små veje, en tur der varer måske et par
timer, andre tager på ferie ned gennem Europa.
Jeg vil nødig køre på ferie på en decideret sportsmaskine, og jeg vil
heller ikke syntes det er "sjovt" at køre søndagstur på en
turingmaskine - sådan er jeg nu engang indrettet.
Nogen lever livet farligt idet de tror at når man sidder på en maskine
med potens skal det for enhver pris udnyttes, de bør nok vælge en
maskine med en mere tilbagelænet stil - for helbredets skyld.
Andre har et afslappet forhold til st sidde på en raket og kan fint
styre både den og eget temprament - for dem er sportsmaskinen rigtig.
Vi er heldigvis forskellige, vort valg af køretøj også.
Så hvis nogen vælger sportscyklen og andre chopperen er det helt fint.
Blot man selv er lykkelig med sit valg.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Michael K.S.

Dato : 19-10-01 15:52

On Fri, 19 Oct 2001 15:58:28 +0200, "Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk>
wrote:

>1) Er SV650S steget fra 80.000 til 97.000 kr. fra 1999 til 2002?

Nu er jeg personlig kun kommet til år 2001,men ellers ja.

>Og i givet
>fald; er der lavet nogen ændringer der retfærdigøre en sådan sindssyg
>prisstigning

Ja da er du tosset mand, der er jo kommet hele 2 nye "spændende"
farver,sort og blå vist - store sager,Reinhardt vil sikkert give
valutakurser skylden,men antagelig blot for at hente flere penge hjem
på en populær model.Men altså hvis du ikke synes den er 97.000 kr værd
så lader du bare være med at købe den,eller kig efter en brugt så kan
du sikkert spare lidt kr.

>2) Er der nogen forskel overhovedet på SV650S og SV650 ud over halvkåben?

Ja lidt,clipon (dermed anden sidestilling) og anden (højere) gearing
på SV650S'eren (for højere tophastighed).

-M

Fra : Steen Schmidt

Dato : 19-10-01 17:00

> 1) Er SV650S steget fra 80.000 til 97.000 kr. fra 1999 til 2002?

Ja.

> Og i givet
> fald; er der lavet nogen ændringer der retfærdigøre en sådan sindssyg
> prisstigning

Nej, ikke de store ændringer. Yen'en er steget en del siden, så det er
hovedårsagen tror jeg. På SV'eren er der kun ændret en smule ved oliepumpen
samt "SV650S" klistermærket på S-modellens kåbe fra '99 til '00. Igennem de
tre årgange har farverne på både hjul, motor og plastik været forskellige.

> 2) Er der nogen forskel overhovedet på SV650S og SV650 ud over halvkåben?

SV650 har andre instrumenter, anden forlygte samt forgaffelfittings
selvfølgelig, andet styr, andre fodhvilerkonsoller og anden gearing end
SV650S - udover den manglende halvkåbe.

Mvh
Steen

Fra : Morten Dybdal

Dato : 19-10-01 18:54

Steen Schmidt wrote:

>SV650 har andre instrumenter, anden forlygte samt forgaffelfittings
>selvfølgelig, andet styr, andre fodhvilerkonsoller og anden gearing end
>SV650S - udover den manglende halvkåbe.

Det var lige præcis også det jeg så, da jeg så de to ved siden af
hinanden . (bortset fra gearingen, det stod i brochuren)

--
Morten Dybdal

Fra : Thomas Hjort

Dato : 20-10-01 07:48

Hej Steen

> Nej, ikke de store ændringer. Yen'en er steget en del siden, så det er
> hovedårsagen tror jeg.

Nu da $ er faldet betyder det så at vi snart kan købe HD'ere i DK til alm.
MC priser ;)?

> SV650 har andre instrumenter, anden forlygte samt forgaffelfittings
> selvfølgelig, andet styr, andre fodhvilerkonsoller og anden gearing end
> SV650S - udover den manglende halvkåbe.

Man har altså en mere foroverbøjet side stilling på S'eren?

Mvh Thomas

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-10-01 08:19

> Man har altså en mere foroverbøjet side stilling på S'eren?

Ja, men jeg synes ikke den er ekstrem.

Mvh
Steen

Fra : Birger Poulsen

Dato : 20-10-01 08:43

Steen Schmidt wrote:

> Ja, men jeg synes ikke den er ekstrem.

Jeg købte netop den nøgne model af hensyn til kørestillingen og dermed
belastningen af mine hænder.
Mangel på kåbe føler jeg først ved +130
Da det meste af min kørsel foregår i DK er dette ikke noget problem
Det er i sidste ende et spørgsmål om at prøve begge modeller og se hvad
der passer en bedst.

Mvh Birger

p.s. der var iøvrigt monteret clip-on styr da jeg købte den, men de røg
hurtigt af!

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-10-01 17:07

"Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Nu da $ er faldet betyder det så at vi snart kan købe HD'ere i DK til alm.
> MC priser ;)?

Det har man da kunnet længe, den billigste Sportster koster lige omkring
130.000 kr.

Rittig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 20-10-01 20:38

> "Thomas Hjort" <hjort@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Det har man da kunnet længe, den billigste Sportster koster lige omkring
> 130.000 kr.

Næsten 160.000 på gaden :-/

Har du/i set den nye 883R R= Race ??, men den er nu ret fræk, har smidt et
billede på dk.binaer.motor.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-01 12:57

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> alm.

> Næsten 160.000 på gaden :-/

Det var da en voldsom stigning?! I 2000 kostede den 128.000 kr.
Er du sikker?

Rittig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 21-10-01 14:46

> Det var da en voldsom stigning?! I 2000 kostede den 128.000 kr.
> Er du sikker?

Ja !, desværre,

Sportster 883 Standard Kr: 149.583 standard farve / 155.143 Candy farve +
lev.
Dertil kommer så et bagsæde + bagreste fodhvilere

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-10-01 21:13

> Man har altså en mere foroverbøjet side stilling på S'eren?

Jeps, pga. clip-on styret
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 22-10-01 08:21

Er det ikke anstrengende for armene i længden?

Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-10-01 22:08

Thomas Hjort wrote:

>Er det ikke anstrengende for armene i længden?

Det er ihvertald ingen fordel ved hastigheder under... tjaeh fx 80 km/t,
alt efter hvordan kørestillingen nu er. Fordelen ved clip-ons er svjv. kun
den lavere vindmodstand hvorimod der er masser af ulemper. Det bliver fx
sværere at tumle mc'en, man bliver (lettere) træt i håndledene og det
bliver ret besværligt at kigge sig ordentligt over skulderen (hviket _er_
nødvendigt ude i trafikken!). Men hvis man ikke er overdrevet foroverlænet
bliver disse problemer jo altså mindsket en hel del og dermed kan clip-ons
altså sagtens være anvendelige til andet end ræs
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 - med clip-on styr

Fra : Steen Schmidt

Dato : 22-10-01 21:57

> Fordelen ved clip-ons er svjv. kun
> den lavere vindmodstand hvorimod der er masser af ulemper. Det bliver fx
> sværere at tumle mc'en,

Det er faktisk meget lettere at tumle MC'en, iogmed man skal have så
vandrette underarme som muligt for maksimal kontrol over cyklen. Et clip-on
opfylder som regel dette bedre en et almindeligt styr, og SV650(S) er ingen
undtagelse her.

> man bliver (lettere) træt i håndledene

Ja, men jeg har nu ikke haft problemer med håndledene. Efter +2 timer fik
jeg en smule ondt i nakken i stedet.

> og det
> bliver ret besværligt at kigge sig ordentligt over skulderen (hviket _er_
> nødvendigt ude i trafikken!).

Det har jeg ikke haft problemer med - grunden til at jeg fik ondt i nakken
efter lang tids kørsel, er ikke pga. drej men pga. at man kigger op.

> Men hvis man ikke er overdrevet foroverlænet
> bliver disse problemer jo altså mindsket en hel del og dermed kan clip-ons
> altså sagtens være anvendelige til andet end ræs

Jeps - og SV'eren er altså ikke alt for ekstrem i den sammenhæng heller.

Mvh
Steen

Fra : bo thomsen

Dato : 22-10-01 22:31

> Ja, men jeg har nu ikke haft problemer med håndledene. Efter +2 timer fik
> jeg en smule ondt i nakken i stedet.

så lig hagen på tanken i stedet for at holde den op imod vinden

bo thomsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-01 00:21

Steen Schmidt wrote:

> [...]
> vandrette underarme som muligt for maksimal kontrol over cyklen. Et
> clip-on opfylder som regel dette bedre en et almindeligt styr, og SV650(S)

Det ved jeg nu ikke om jeg vil give dig ret i, men det kan da nemt være at
du har ret

> Ja, men jeg har nu ikke haft problemer med håndledene. Efter +2 timer fik
> jeg en smule ondt i nakken i stedet.
½>

> Det har jeg ikke haft problemer med - grunden til at jeg fik ondt i nakken
> efter lang tids kørsel, er ikke pga. drej men pga. at man kigger op.

> Jeps - og SV'eren er altså ikke alt for ekstrem i den sammenhæng heller.

Det lyder det ikke til på dig Hvor høj er du forresten?

Fra : bo thomsen

Dato : 22-10-01 22:51

SV650(S)

> Det ved jeg nu ikke om jeg vil give dig ret i, men det kan da nemt være at
> du har ret

det kommer jo an på hvad der menes med at tumle mc'en
mener man på en snoget vej eller i indkørlsen med grus?
bo thomsen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-10-01 06:54

> Det lyder det ikke til på dig Hvor høj er du forresten?

175 cm.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 23-10-01 18:22

Steen Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
> [...]
> vandrette underarme som muligt for maksimal kontrol over cyklen.
> Et clip-on opfylder som regel dette bedre en et almindeligt styr, og

Vrøvl!
I den tid jeg virkede kørkursus-instruktør, var det deltagere med
hjemmemonterede clip-on's og sportsmaskiner i almindelighed der havde
sværrest ved at vride sig igennem en undvige-manøvre.
Costums havde generelt også store problemer grundet for store
styrebevægelser og upraktisk siddestilling.
Lettest havde ejere af BMW-boxere og GS 500'ere, for slet ikke at nævne
off-roaderne.
Summa summarum:
En opret kørestilling, som giver mulighed for at arbejde med ryggen
(taljen), samt et fornuftigt styr er det der giver piloten bedste
mulighed for
at tumle dyret (hvilket også er grunden til at der ikke er
tilbageflytningssæt og clip-on's på off-road'ere!!).
Clip-on'ere ér kun skabt for at få sænket kørestillingen og derved
vindtrykket på pilotens overkrop på mere sportslige modeller!!

> Jeps - og SV'eren er altså ikke alt for ekstrem i den sammenhæng
> heller.

Selv en Kawa' GTR1000 har clip-on'ere!
I dag dækker begrebet ikke kun utåleligt lave eftermonterede styr, og
mon ikke at SV-S'erens styr er lidt hævet over øverste forgaffelbro?
:-/

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-10-01 19:29

> [...]
> Costums havde generelt også store problemer grundet for store
> styrebevægelser og upraktisk siddestilling.

Hvilke af disse kan du garantere gav vandrette underarme?

> En opret kørestilling, som giver mulighed for at arbejde med ryggen
> (taljen), samt et fornuftigt styr er det der giver piloten bedste
> mulighed for
> at tumle dyret

*Alle* bøger jeg har læst - uden undtagelse - har beskrevet at vandrette
underarme klart giver bedst styring når der skal gåes til stålet. Det er da
også klart at du opnår maks kraft til kontrastyring med vandrette underarme.

> (hvilket også er grunden til at der ikke er
> tilbageflytningssæt og clip-on's på off-road'ere!!).

Nej, det er nok nærmere at kroppen mister al sin frihøjde med clip-ons. Nok
ikke specielt smart at ligge med hagen på tanken på en crosser.

> Clip-on'ere ér kun skabt for at få sænket kørestillingen og derved
> vindtrykket på pilotens overkrop på mere sportslige modeller!!

En af grundende, men det ændrer ikke på at det bliver lettere at styre. Har
du prøvet? Det har jeg.

> Selv en Kawa' GTR1000 har clip-on'ere!
> I dag dækker begrebet ikke kun utåleligt lave eftermonterede styr, og
> mon ikke at SV-S'erens styr er lidt hævet over øverste forgaffelbro?
> :-/

Absolut, men det er dine albuer også. Hvis man kun gik efter lavest mulig
vindmodstand, hvorfor blev clip-on'erne så hævet?

Mvh
Steen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-01 23:44

Steen Schmidt wrote:

> Absolut, men det er dine albuer også. Hvis man kun gik efter lavest mulig
> vindmodstand, hvorfor blev clip-on'erne så hævet?

Oprindeligt satte man clip-ons på for det med vindmodstanden, men så gik
der jo som alt andet ræs-teknik pop i det, så clip-ons også kom på
gademaskiner. Men her var det jo upraktisk med en alt for ekstrem
kørestilling, så derfor blev de hævet uden at miste pop-værdien ved at have
clip-ons På den måde er alle jo glade

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 01:04

> [...]
stålet.
> Det er da også klart at du opnår maks kraft til kontrastyring med

Ved lave clip-on's hviler man hårdt på styret og fratager derved sig
selv muligheden for effektiv kontrastyring
Prøv at køre med én hånd på styret på en sådan model: Man skal ligefrem
vride sig op i en stejlere stilling for at kompensere for den støtte som
(venstre) arm indtil da gav!!

Du burde låne en Duc 996'er, en Virago og en offroad'er og efterprøve
det selv!

> Nej, det er nok nærmere at kroppen mister al sin frihøjde med
> clip-ons.
> Nok ikke specielt smart at ligge med hagen på tanken på en crosser.

Nej!
Det er fordi man konstant har brug for at balancere med overkroppen
også, og det kan man ikke gøre med samme effekt hvis man er for meget
fremad/bagud -lænet!

> En af grundende, men det ændrer ikke på at det bliver lettere at
> styre. Har du prøvet? Det har jeg.

Ihvertfald!
Min svogers tidligere Duc. 748 (à samme stelmål som 916/996) var
sørgelig at skulle tvinge igennem en "ligeud" i en rundkørsel
Min egen RGV, hvorpå jeg igennem nogle år har kørt Road Race, er heller
ikke nogen undvigemanøvre-ekspert!
På min relativt tunge tidligere GPZ900R (der egentlig har en rimelig
opret
kørestilling!) kunne jeg derimod lave undvige-manøvrer så underkåben gik
i jorden!!

> Absolut, men det er dine albuer også. Hvis man kun gik efter lavest
> mulig vindmodstand, hvorfor blev clip-on'erne så hævet?

For at få en mere opret kørestilling til aflastning af håndled og bedre
kontrol med modellen, hvilket går fint idag hvor stort set alt har kåbe
monteret!!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-10-01 07:02

> Ved lave clip-on's hviler man hårdt på styret og fratager derved sig
> selv muligheden for effektiv kontrastyring
Fra R1'en, kjenner jeg problemet godt. Ved normal gatekjørsel, forsøker man
å sitte litt oppreist, og dermed kommer underarmene i en vinkel som langt
fra passer til optimal kontrastyring. Men - ved frisk kjørsel/bane, hvor man
naturlig sitter foroverbøyet, passer de lave clipons perfekt. Underarmene
ligger noenlunde horisontalt i forhold til styret, og man har tilstrekkelig
kraft til å legge maskinen hardt over når man ønsker det. Et bilde, Armand,
som eksempel:
http://www.motorcycle-dk.com/en/nuerburgring/rigging.jpg

> Prøv at køre med én hånd på styret på en sådan model: Man skal ligefrem
> vride sig op i en stejlere stilling for at kompensere for den støtte som
> (venstre) arm indtil da gav!!
Har jeg aldri bemerket.

JS

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 16:20

<origo@earthling.net> skrev i en news:9r5lhj$53l$1@news.cybercity.dk...

> [...]
har
> tilstrekkelig kraft til å legge maskinen hardt over når man ønsker

Lægge hårdt over á undvige-øvelse (af ham der vælter lige foran dig!)?
Der er de sportsligste modeller ikke helt så effektive; men når det
kommer til at smide jernet ind i krogene er de helt på toppen!

> Har jeg aldri bemerket.

- - - - Omhandlende meget lave clip-on's!
Hvis man hviler tungt på begge hænder - Hvorledes vil det så være at
skulle løfte den ene væk fra styret ?? :-/

Det er samme tunge arbejde der skal til for at kigge sig bagud ved brug
af lave clip-on's: man skal ligefrem slippe med den ene arm og vride sig
grundigt bagud sammen med armen, for at kunne se noget med egne øjne

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-10-01 17:11

> Lægge hårdt over á undvige-øvelse (af ham der vælter lige foran dig!)?
> Der er de sportsligste modeller ikke helt så effektive; men når det
> kommer til at smide jernet ind i krogene er de helt på toppen!
Det der var vist Armandsk logik
Ved korrekt sittestilling på maskinen, er unnamanøvre overhodet ikke noe
problem. Setter man seg derimot meget oppreist, som man typisk ville gjøre
ved meget langsom bykjørsel, kommer ikke underarmene i en lige vinkel, men
på den annen side, når det går langsomt, er det heller ikke behov for de
store krefter for å endre retning. Problemet - hvis det overhodet
eksisterer - vil jeg karakterisere som meget lite.

> - - - - Omhandlende meget lave clip-on's!
> Hvis man hviler tungt på begge hænder
- Hvorledes vil det så være at
> skulle løfte den ene væk fra styret ?? :-/
Jeg hviler ikke tungt på styret med begge hender, heller ikke på bane. Det
ville medføre en nervøs sykkel ved høyere hastigheter. Jeg har heller ingen
problemer med å ta en hånd vekk fra styret under kjørsel, uansett hastighet.
Det virker som du uttaler deg på bakgrunn av noe du ikke har praktisk
erfaring med til daglig
Kommer man fra en touring sykkel, er det klart at en race-rep vil føles
merkelig, og ubehagelig. Men som med så meget annet, så er det et spørsmål
om tilvenning. Den gang jeg hentet min R1'er fra forhandleren, hadde jeg
ondt i nakke og armer da jeg kom på arbeidet (10 minutter senere). Etter noe
tids tilvenning, var det ikke noe problem å kjøre en tur på 800km.

> Det er samme tunge arbejde der skal til for at kigge sig bagud ved brug
> af lave clip-on's: man skal ligefrem slippe med den ene arm og vride sig
> grundigt bagud sammen med armen, for at kunne se noget med egne øjne
Jeg kan ikke tale på andre vegne enn meg selv, men jeg har ingen problemer
med å sjekke dødvinkel med begge hender på styret.

JS

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 22:09

<origo@earthling.net> skrev i en news:9r6pol$8qk$1@sunsite.dk...

> [...]
uansett
> hastighet.
> Det virker som du uttaler deg på bakgrunn av noe du ikke har praktisk

Føler du dig angrebet??

Jeg gentager:
Min snak går stadig på at få manet ideen, om at lave clip-on's ("ægte"
clip-on's sidder med styrenden under(!) øverste forgaffelbro!) skulle
være
en fordel for håndteringen af modellen, i jorden!
Jeg har undervejs selv noteret at clip-on's i dag ikke behøver at være
særligt lave (GTR 1000), og SV'eren er allerede blevet dømt "inde" med
højere clip-on's, ligesom min gamle 900'er Ninja og formodentlig også
din R1'er!

Men den med "til daglig" sved

Du følte dig altså angrebet!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-10-01 22:46

> [...]
> være
> en fordel for håndteringen af modellen, i jorden!

Ægte clip-ons er blot styr der ikke er hele - navnligt har styrender
monteret direkte på forgaffelbroen. Der er ikke nogen der siger noget om
højden på fæstningerne de er monteret i, og dermed heller ikke at
styrenderne behøver at være under forgaffelbroen. Jeg ved godt at sådan har
det været for 15-20 år siden, men der er ikke nogen der har sagt at det er
en fordel? Jeg har derimod hele tiden sagt at vandrette underarme - typisk
nu om dage opnået med, humane om du vil, clip-on'er - er lettest at
kontrollere cyklen med. Om du så opnår vandrette underarme med et omvendt U
af et gedebukkestyr, forudsat det er stift nok, så er det ligegyldigt.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 17:59

> Ægte clip-ons er blot styr der ikke er hele - navnligt har styrender
> monteret direkte på forgaffelbroen.

Tyg på ordet: "clip-on"!
Hvad kommer det mon af?
"Clip-on" betyder på engelsk at noget er sat på med clips, og dette
indebærer at styret er monteret omkring teleskoprøret med en såkaldt
"klampe" der er åben, men kan sammenspændes omkring røret!!!

> Der er ikke nogen der siger noget om højden på fæstningerne, og dermed
> heller ikke at styrenderne behøver at være under forgaffelbroen.

Jo!
Jvf. ovenstående definition!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-10-01 21:27

> [...]
> indebærer at styret er monteret omkring teleskoprøret med en såkaldt
> "klampe" der er åben, men kan sammenspændes omkring røret!!!

Du mener på gaffelbenet under forgaffelbroen? Der er ikke noget i ordet
clip-on der siger at de skal clipses på et bestemt sted! På SV'eren er de
clipset ovenpå forgaffelbroen - stadig clip-ons. Du er vist den eneste der
ikke mener dette.

Nej, ditto

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 22:49

> Du mener på gaffelbenet under forgaffelbroen? På SV'eren er de
> clipset ovenpå forgaffelbroen

Skruet på øverste bro, vistnok! = Ikke "clippet on"!

> = stadig clip-ons. Du er vist den eneste der ikke mener dette.

Jeg flueknepper, gør jeg!
Men eftersom jeg ikke ser større forskel i kørestillingen på en SV-S'er
og andre modeller med lavere traditionelt styr, forsøger jeg at få
billedet af "ægte" clip-on's hægtet på mine udtalelser om manglende
håndteringsmulighed af modellen!

)

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-10-01 22:57

> [...]
> være
> en fordel for håndteringen af modellen, i jorden!
Jeg har heller ikke ment det var en utpreget fordel, jeg oppfattet blot dine
kommentarer som meget bastante i motsatt retning. Men der er jo ikke første
gang jeg har misforstått din pointe

> Du følte dig altså angrebet!
Hvorfor? Fordi jeg ikke føler at det du skriver gir mening? Næh, intet
personlig, men du har dine kjeppheste du rider på til tider, og jeg synes
ikke alltid de holder i virkeligheten. Mere er det ikke i det.

JS

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 17:32

<origo@earthling.net> skrev i en news:9r7dgn$6kg$1@sunsite.dk...

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Hvorfor?

Måske du følte at mine ord var rettet imod R1'eren p.g.a. brugen af
(højere) clip-on's på den :-/

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 25-10-01 19:06

> Måske du følte at mine ord var rettet imod R1'eren p.g.a. brugen af
> (højere) clip-on's på den :-/

LOL - hvis det er noe jeg er ligeglad med, så er det hva folk synes om
R1'en. Den har sine sterke og svake sider, presis som alle andre. Næh, jeg
opponerte egentlig mere mot dine generaliseringer.

JS

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-10-01 07:21

> Ved lave clip-on's hviler man hårdt på styret og fratager derved sig
> selv muligheden for effektiv kontrastyring

På SV'eren vil jeg ikke kalde clip-on'erne lave. De er i en højde hvor mine
underarme er vandrette, og jeg bruger skam ikke styret til at hvile min vægt
på, men derimod mavemusklerne - ellers ville man jo heller ikke kunne styre.

> Prøv at køre med én hånd på styret på en sådan model: Man skal ligefrem
> vride sig op i en stejlere stilling for at kompensere for den støtte som
> (venstre) arm indtil da gav!!

Ja, hvis man bliver i samme stilleng - nu er det sådan på SV'eren at du bare
kan sætte dig op, hvilket minimerer problemet. Egentlig er det en dårlig
sammenligning. Du er enig med mig i at man på en trædecykel skal have sadlen
i en højde hvor man har næsten strakte ben ved naks udstyring af pedalerne?
Det betyder ikke at cyklen er let at træde med kun ét ben!

> Du burde låne en Duc 996'er, en Virago og en offroad'er og efterprøve
> det selv!

Man skal sammenligne den samme cykel med forskellige styr, idet der da er
masser af andre faktorer der spiller ind på svingegenskaberne. Min
konklusion er ikke anderledes - jeg har prøvet SV'eren både med og uden S,
hvilket vel er nøjagtig det vi snakker om?

Du kan ikke komme uden om at den vandrette kraftkomponent på styret er
kraftigst med vandrette arme, hvilket betyder at man her vil kunne initiere
den kraftigste kontrastyring.

> Nej!
> Det er fordi man konstant har brug for at balancere med overkroppen
> også, og det kan man ikke gøre med samme effekt hvis man er for meget
> fremad/bagud -lænet!

Det er ligemeget hvad grunden er - de gør det ikke fordi der er vigtigere
ting i cross end at kunne kontrastyre tjept.

> [...]
> sørgelig at skulle tvinge igennem en "ligeud" i en rundkørsel
> Min egen RGV, hvorpå jeg igennem nogle år har kørt Road Race, er heller

Hvorfor kører du så ikke på en Virago på banen? Vil du bilde mig ind at du
mener et højere styr på 748'eren (eller RGV'eren for den sags skyld) vil
give dig bedre mulighed for at dreje for enden af langsiden? Jeg tillader
mig at tvivle.

> På min relativt tunge tidligere GPZ900R (der egentlig har en rimelig
> opret
> kørestilling!) kunne jeg derimod lave undvige-manøvrer så underkåben gik
> i jorden!!

Det kan jeg også på en SV650S, og der er immervæk længere til jorden
sideværts! Det er forskellige cykler og beviser ingenting.

> For at få en mere opret kørestilling til aflastning af håndled og bedre
> kontrol med modellen, hvilket går fint idag hvor stort set alt har kåbe
> monteret!!

Hvorfor gør de ikke det i SBK så? De vil vel gerne have forærende lidt
billig kontrol? Jeg ved det fra de to SV'ere - jo, den uden S var da blødere
og mere behagelig at styre end den anden i byen, men jeg kan love dig at når
det gik stærkt på de små snoede, så er det lavere kontante styr på S'eren at
foretrække. Du *er* sikker på hvad forskellen imellem kontrstyring og
blødhatstyring er?

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 16:24

> Ja, hvis man bliver i samme stilleng - nu er det sådan på SV'eren at
> du bare kan sætte dig op, hvilket minimerer problemet.

"på en sådan model" dækker én med ultra lavt clip-on, hvor piloten
af nød hviler tungt på hænderne!
Læs mit svar til Jørund lige inden dette!

> [...]
> højde hvor man har næsten strakte ben ved naks udstyring af pedalerne?
> Det betyder ikke at cyklen er let at træde med kun ét ben!

Du har ret - Det er en dårlig sammenligning.
Men kun fordi jeg ikke har fået pointen skåret ud i pap!!!

- Emnet jeg kører på er at lave clip-on's ikke gavner håndteringen (á
undvigemanøvre) af modellen!
- Jeg argumenterer at man har behov for at kunne arbejde med ryggen, for
at kunne tumle modellen hårdt.
- Jeg beskriver hvor tungt arbejde det er for ryggen blot at løfte den
ene hånd/arm fra styret, for derved at påpege hvor ubevægelig ryggen er
når man hviler tungt på hænderne (hvilket forøvrigt ikke vil være under
brug af vandrette underarme, da man refleksmæssigt vil strække armene
for at låse albueleddet og derved lade skuldrene bære vægten og ikke
biceps!)

> Man skal sammenligne den samme cykel med forskellige styr, idet der da
> er masser af andre faktorer der spiller ind på svingegenskaberne.

Sammeligningen skulle til for selv at ransage den med "vandrette
underarme"!

> Du kan ikke komme uden om at den vandrette kraftkomponent på styret
> er kraftigst med vandrette arme, hvilket betyder at man her vil kunne
> initiere den kraftigste kontrastyring.

Hvad med menneskets fysiologi?
Vil man kunne trykke hårdest på et styr med vandrette underarme??
Hvad gør du når et tungt skab skal skubbes? Strækker armene og bukker
dig ned

> Det er ligemeget hvad grunden er - de gør det ikke fordi der er
> vigtigere ting i cross end at kunne kontrastyre tjept.

Kontrastyre?
Styre! - Det er da det man gør hele tiden!
Kig engang på et cross-løb og se hvor styret danser på sådan en ka'l!

> [...]
> at du mener et højere styr på 748'eren (eller RGV'eren for den sags
> skyld) vil give dig bedre mulighed for at dreje for enden af

Har intet med kontrol over motorcyklen at gøre at man kan komme rundt om
et hjørne, det klarer selv Virago'erne tilsyneladende fint!

> Det kan jeg også på en SV650S, og der er immervæk længere til jorden
> sideværts! Det er forskellige cykler og beviser ingenting.

Snakker du om igennem sving, eller som jeg: Ved f.eks. en heftig
undvigning af en bold der triller ud foran dig??

> Hvorfor gør de ikke det i SBK så? De vil vel gerne have forærende lidt
> billig kontrol?

Igen: Netop at komme rundt om hjørnerne klarer man fint med selv det
laveste clip-on'er. Jeg taler om kontrol af motorcyklen á undvigninger
(af sager på asfalten, havelågen i indkørslen, forankørende der
vælter/bremser tidligere end forventet m.m.m.)!

> Du *er* sikker på hvad forskellen imellem kontrstyring og
> blødhatstyring er?

Jup! Ganske meget!!
Er du??

Men jeg snakker stadig om "magt over motorcyklen" og undvigemanøvrer, og
der springer forskellen!

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-10-01 22:41

Jeg skrev:
[...]

Du skrev så:
"Vrøvl!"

Her taler vi altså om korrekt byggede clip-on'er hvor underarmene er
vandrette, og ikke hjemmeklampede ultralave ditto. På en SV'er (eller anden
med korrekt byggede clip-on'er) hviler du ikke tungt på hænderne, kan
sagtens slippe styret med den ene hånd uden at vælte, og kan faktisk fint
kigge dig over skuldrene.

Jo mere vandrette dine underarme er, jo hårdere kan du styre kontra, og jo
mere kontrol har du også over kraftudfoldelsen.

> - Emnet jeg kører på er at lave clip-on's ikke gavner håndteringen (á
> undvigemanøvre) af modellen!

Nej, vi talte om SV'erens clip-on'er og de vandrette underarme. Du kan ikke
sammenligne med de gamle Guzzi og Egli efterligninger. Så kan man ligesågodt
sammenligne en Virago's standardstyr med en 2 m HD gedebukkekarl fra
Sverige. Det er ikke det samme. Vandrette underarme er pointen!

> - Jeg argumenterer at man har behov for at kunne arbejde med ryggen, for
> at kunne tumle modellen hårdt.

Du har behov for at kunne aflevere dine kræfter kontrolleret og præcist til
styret - dette gøres bedst når du ikke skal slås mod afbøjningskræfter, som
hvis du ikke arbejdede vinkelret på omdrejningsaksen.

> (hvilket forøvrigt ikke vil være under
> brug af vandrette underarme, da man refleksmæssigt vil strække armene
> for at låse albueleddet og derved lade skuldrene bære vægten og ikke
> biceps!)

Jamen så giver du mig ret i at vandrette underarme ikke giver de gener du
taler om ved selvsammenflikkede clip-on'er?

Hvis en fyr i australiens ørken sætter pigtråd foran på sin bil, så betyder
det ikke automatisk at man stikker sig på alle bull bars når man går forbi
dem, vel?

> Sammeligningen skulle til for selv at ransage den med "vandrette
> underarme"!

Ikke forstået?

> [...]

Ja.

> Hvad gør du når et tungt skab skal skubbes? Strækker armene og bukker

Nej du bukker dig ikke ned, men du har dog strakte arme, ikke?

> Kontrastyre?
> Styre! - Det er da det man gør hele tiden!
> Kig engang på et cross-løb og se hvor styret danser på sådan en ka'l!

Ja, men de har ikke brug for at kontrastyre, som du har når du kører på
asfalt. Alle de vertikale påvirkninger betyder en hel anden kørestil.

> Har intet med kontrol over motorcyklen at gøre at man kan komme rundt om
> et hjørne, det klarer selv Virago'erne tilsyneladende fint!

Øhh, nå? Du mener at maksimal indgangshastighed til et sving vil være den
samme for en Virago 1100 som for en GSX750-R? Og ligeså vil
nedbremsningspunktet? Det er altså hér kontrastyring kommer ind i billedet.
Det kræver en del kræfter at få lagt en cykel ned til et sving i høj fart,
og det kræver absolut kontrol for at du kører stabilt igennem det, uden
hverken at påvirke pedaler, retning eller gas det mindste.

> Snakker du om igennem sving, eller som jeg: Ved f.eks. en heftig
> undvigning af en bold der triller ud foran dig??

Begge dele. SV'erens pedaler og andet guf (især udstødning) kan sagtens
ramme jorden under tilstrækkeligt kraftige undvigemanøvrer. På bronzekursus
for eksempel; 80 km/t, 3 meter til siden på 5 meter - det kræver kræfter at
få kontrastyringen kraftig nok til at komme udenom. På SV650 (uden S) er
dette meget vanskeligt, og du kommer oftest ud af manøvren skrå på din
oprindelige kørselsretning, netop fordi du ikke så let kan føle hvornår du
stoppe med at lægge kræfter i styret. På S'eren kommer det helt ad sig
selv - i de sidste 10% af opretningsproceduren aftager man blot kræfterne
til man kører ligeud.

> Igen: Netop at komme rundt om hjørnerne klarer man fint med selv det
> laveste clip-on'er.

Nej. Lave clip-on'er, eller høje styr for den sags skyld, vil uvægerligt
koste stabilitet i svinget. Det er simpelthen fakta, Armand. Det kan du da
ikke sige anderledes?

> Jeg taler om kontrol af motorcyklen á undvigninger
> (af sager på asfalten, havelågen i indkørslen, forankørende der
> vælter/bremser tidligere end forventet m.m.m.)!

Undvigemanøvrer er blot skarpe sving startet på et ukendt tidspunkt. Du
foretager dig nøjagtig det samme om du knækker cyklen ind i et sving, eller
du undviger en bold.

> Jup! Ganske meget!!
> Er du??

Jo, det skulle jeg mene.

> Men jeg snakker stadig om "magt over motorcyklen" og undvigemanøvrer, og
> der springer forskellen!

Så længe du ser en forskel i hvad du kalder undvigemanøvrer og det jeg
kalder sving - og at vandrette underarme ikke betyder maksimal kontrol - så
bliver vi vist ikke enige. Måske nogen vil låne dig en SV'er med og uden S?
Da vil det absolut være let at teste. Jeg har desværre ikke nogen mere,
ellers ville jeg gerne

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 17:59

> [...]
> hænderne, kan sagtens slippe styret med den ene hånd uden at vælte, og
> kan faktisk fint kigge dig over skuldrene.

OK for SV'eren; Men trods det at det er Clip-on's er styrhøjden
velsagtens ikke betragteligt højere end på den med traditionel styr??

Mine argumenter går på din ovenstående katagoriske udtalelse omkring at
modeller med clip-on's er lettere at tumle!
Eftersom at clip-on's i dag kan være højere end styret på min første mc
(GTR1000 vs. XS360), må clip-on snak dække lavt monterede "klassiske"
clip-on's, og dér holder dine udtalelser ikke

> Nej, vi talte om SV'erens clip-on'er og de vandrette underarme.

DU(!) taler om SV'eren; mens jeg taler om opret kørestilling!!!

> Du kan ikke sammenligne med de gamle Guzzi og Egli efterligninger.

Jup!
Deri at ægte clip-on's må være de lavt monterede, og ikke dem der har
højde som et traditionelt styr!!!

> Vandrette underarme er pointen!

Og min pointe har hele tiden været: Opret kørestilling for at kunne
arbejde bedst muligt med ryggen (lænden).
Til trods for at dette tilsyneladende går fint i hak for en SV-S'er, har
du helt overset denne detalje og tonser videre imod noget som jeg ikke
er uenig i!

> [...]
> præcist til styret - dette gøres bedst når du ikke skal slås mod
> afbøjningskræfter, om hvis du ikke arbejdede vinkelret på

Jeg er ikke enig i den med: Vandret; men jeg er ganske enig i at (i
modsætning til KLASSISKE clip-on's) bør armene ikke være udstrakte, og
det dækker måske nok at underarmen tenderer til mere vandret stilling,
end når udstrakt!
Jeg taler ikke om at tvinge styret med ryggen, faktisk er det dét man
vil gøre i fald at armene er udstrakte, men om at kunne arbejde på sædet
når modellen skal tumles!

> Jamen så giver du mig ret i at vandrette underarme ikke giver de gener
> du taler om ved selvsammenflikkede clip-on'er?

Øh???
Langfra forstået!!
Som skrevet ovenfor medfører strakte arme ikke at underarmen er vandret!

> Ja.
> Nej du bukker dig ikke ned, men du har dog strakte arme, ikke?

Ahaa!
Al diskussionen kommer af at du definerer udstrakte arme, som ved et
lavt clip-on, som "vandrette underarme"!?
Deri er jeg ikke enig!!!

> Ja, men de har ikke brug for at kontrastyre, som du har når du kører
> på asfalt. Alle de vertikale påvirkninger betyder en hel anden
kørestil.

Næh; men de har brug for at kunne bevæge styret frit, uden at skulle
vride ryggen med, samt at balancere ved hjælp af arbejde i ryg/lænd!

> [...]
> den samme for en Virago 1100 som for en GSX750-R? Og ligeså vil
> nedbremsningspunktet? Det er altså hér kontrastyring kommer ind i

En af nyere tids hurtigste modeller på RR-banerne er CBR 600, der helt
decimerede GSXR 750 i "Supersport"-klassen efter deres fremkomst, og
CBR 600 har IKKE clip-on styr i mine øjne (kun teknisk á
monterings-metoden); men klarer tilsyneladende udemærket at blive kastet
rundt om hjørnerne!

> [...]
det,
> uden hverken at påvirke pedaler, retning eller gas det mindste.

Tell me about it!
Jeg har haft adskillelige sæson-premierer med mælkesyre i alle mine
muskler på 2.dagen!

> [...]
fordi du
> ikke så let kan føle hvornår du stoppe med at lægge kræfter i styret.

Den påstand kan jeg ikke tro på.
Dette dog alene ud fra min erfaring som instruktør; men på den anden
side så tvivler jeg på at du har prøvet et Brz.-kursus på begge SV-typer
:-/

> Nej. Lave clip-on'er, eller høje styr for den sags skyld, vil
> uvægerligt koste stabilitet i svinget. Det er simpelthen fakta,
> [...]

Sving-stabilitet vil til enhver tid gavnes af en tæt kontakt mellem mand
og maskine, og der er klassiske clip-on's helt med fremme!

> Undvigemanøvrer er blot skarpe sving startet på et ukendt tidspunkt.
> Du foretager dig nøjagtig det samme om du knækker cyklen ind i et
sving,
> eller du undviger en bold.

NIX!
Hastigheden er en væsentlig faktor!
Over de 50', som jeg tidligere har nævnt som nedre grænse for
kontrastyring, er det så som så med undvige manøvrer!
Du har selv brugt race-argumenter, og derfor tillader jeg mig at at
regne "sving" som foretaget med endog stor hastighed, hvorfor jeg
skelner kraftigt imellem undvigemanøvrer (ved lavere fart), og
svingmanøvrer

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-10-01 22:12

> OK for SV'eren; Men trods det at det er Clip-on's er styrhøjden
> velsagtens ikke betragteligt højere end på den med traditionel styr??

Lavere, ikke? Jo de er vel en 8-10 cm lavere. Du kan selv sammenligne her:

http://www.suzukicycles.com/sr_02/sportstreet/bp_sv650.htm
http://www.suzukicycles.com/sr_02/sportstreet/bp_sv650s.htm

> Mine argumenter går på din ovenstående katagoriske udtalelse omkring at
> modeller med clip-on's er lettere at tumle!

Det har jeg skam ikke udtalt mig kategorisk om på noget tidspunkt! Jeg skrev
"Et clip-on opfylder som regel dette bedre en et almindeligt styr, og
SV650(S) er ingen undtagelse her". Det er da ikke nogen kategorisk
udtalelse?

Jeg har herudover nævnt 117 gange i denne tråd at det jeg taler om er
vandrette underarme, og ikke en disse andet.

> Eftersom at clip-on's i dag kan være højere end styret på min første mc
> (GTR1000 vs. XS360), må clip-on snak dække lavt monterede "klassiske"
> clip-on's, og dér holder dine udtalelser ikke

Som skrevet tidligere så dækker mine udtalelser ikke over clip-on'er
generelt, men om dem hvorved man har vandrette underarme. Nu gider jeg ikke
skrive det mere.

> DU(!) taler om SV'eren; mens jeg taler om opret kørestilling!!!

Hvad taler du om? Læs da lige tråden igen. Det foregik på denne måde:

Thomas: "Man har altså en mere foroverbøjet side stilling på S'eren?"

Jes: "Jeps, pga. clip-on styret"

Thomas: "Er det ikke anstrengende for armene i længden?"

Jes: "...Det bliver fx sværere at tumle mc'en..."

Mig: "Det er faktisk meget lettere at tumle MC'en, iogmed man skal have så
vandrette underarme som muligt for maksimal kontrol over cyklen. Et clip-on
opfylder som regel dette bedre en et almindeligt styr, og SV650(S) er ingen
undtagelse her"

Dig: "Vrøvl! I den tid jeg virkede kørkursus-instruktør, var det deltagere
med hjemmemonterede clip-on's og sportsmaskiner i almindelighed der havde
sværrest ved at vride sig igennem en undvige-manøvre."

Alle vi andre taler altså kun om SV650S, og det er *dig* der begynder at
blande 20 år gamle knoskrabere ind i billedet. Du skal ikke lægge ord i min
mund.

> Deri at ægte clip-on's må være de lavt monterede, og ikke dem der har
> højde som et traditionelt styr!!!

Ægte clip-ons? Er det ikke hvad der eksisterer der definerer ægte? Hvis der
pludselig fremavles en lyserød og blå hund, er det så ikke en hund længere,
fordi den bryder med én af de traditionelle "regler"? Clip-on'ens
defintionsgrundlag (at de clipses på) eksisterer stadig på SV650S, hvorved
det altså er clip-on'er der sidder derpå.

> Og min pointe har hele tiden været: Opret kørestilling for at kunne
> arbejde bedst muligt med ryggen (lænden).

Giver opret kørestilling bedst kontrol? Nu må du da lige...
Hvorfor blander du i grunden det ind i sagerne?

> Til trods for at dette tilsyneladende går fint i hak for en SV-S'er, har
> du helt overset denne detalje og tonser videre imod noget som jeg ikke
> er uenig i!

Især når det var SV'eren vi talte om - der har du ikke noget at
modargumentere for. Hvis du lige ville indskyde at det altså var bedst med
opret kørestilling, og du i øvrigt mener at det er tilfældet på en SV'er,
hvad skulle argumentet med for? Vi har udelukkende talt om SV'eren.

> [...]
> modsætning til KLASSISKE clip-on's) bør armene ikke være udstrakte, og
> det dækker måske nok at underarmen tenderer til mere vandret stilling,

Du kan have nok så bøjede arme - hvis ikke underarmene er vandrette kan du
ikke bruge det til meget.

> Jeg taler ikke om at tvinge styret med ryggen, faktisk er det dét man
> vil gøre i fald at armene er udstrakte, men om at kunne arbejde på sædet
> når modellen skal tumles!

Hvad mener du så med arbejde? At kunne placere sig i en fornuftig stilling
at aflevere sine kræfter i? Det giver jo sig selv, men du *vil* aflevere
dine kræfter med maksimal kontrol når dine underarme er vandrette. Og du har
ret, armene skal selvfølgelig ikke være strakte - så kan man jo ikke styre.

> Øh???
> Langfra forstået!!
> Som skrevet ovenfor medfører strakte arme ikke at underarmen er vandret!

Har jeg påstået det? Jeg omformulerer lige min sætning, så den er lettere
forståelig:

Vandrette underarme giver ikke (nødvendigvis) de gener du taler om ved
selvsammenflikkede clip-on'er. Giver du mig ret?

> Ahaa!
> Al diskussionen kommer af at du definerer udstrakte arme, som ved et
> lavt clip-on, som "vandrette underarme"!?

Neeeeeeeeeeej. Du har sgu da ikke strakte arme når du skubber til ting! Jeg
ville skrive *vandrette* arme. Du ved da godt hvordan man skubber til ting,
gør du ikke?

> Deri er jeg ikke enig!!!

Heller ikke jeg!

> kørestil.
>
> Næh; men de har brug for at kunne bevæge styret frit, uden at skulle
> vride ryggen med, samt at balancere ved hjælp af arbejde i ryg/lænd!

Hvorfor de altså ikke har brug for vandrette underarme. Du giver mig jo
ret - det er der ikke meget modargumentation i

> [...]
> decimerede GSXR 750 i "Supersport"-klassen efter deres fremkomst, og
> CBR 600 har IKKE clip-on styr i mine øjne (kun teknisk á

Hvilket vel betyder at den *har* clip-ons, ikke?

> men klarer tilsyneladende udemærket at blive kastet
> rundt om hjørnerne!

Ligegyldigt hvordan du kategoriserer CBR600'erens styr, så har de altid haft
styret i ca. samme position som en SV650S har. Faktisk har du endda ret så
vandrette underarme på sådan en CBR600, så det understreger da vel bare min
pointe? Det var netop vandrette underarme jeg sagde var godt - clip-ons
opfylder (nu om dage) ofte dette.

> Jeg har haft adskillelige sæson-premierer med mælkesyre i alle mine
> muskler på 2.dagen!

Ja, og vandrette underarme gør den slags mere udholdeligt

> Den påstand kan jeg ikke tro på.

Nå!

> Dette dog alene ud fra min erfaring som instruktør; men på den anden
> side så tvivler jeg på at du har prøvet et Brz.-kursus på begge SV-typer
> :-/

Det ene bronzekursus jeg var på med den ene af mine SV650S'ere, var der en
fyr med en SV650. Og jo, den prøvede jeg en 10-15 omgange på. På landevejen
har jeg vel kørt knap 1000 km på en SV650, og 25000 på SV650S.

> Sving-stabilitet vil til enhver tid gavnes af en tæt kontakt mellem mand
> og maskine, og der er klassiske clip-on's helt med fremme!

Lad os sige et højfartssving med +200 km/t - det vil du hellere køre igennem
på en Ducati 99 SS fra 1980m end på en Fireblade? Man man nu fjerne styret
helt, og så holdt fast omkring gaffelbenen, så ville man da være endnu
tættere på cyklen? Det tror jeg ikke hjælper i positiv retning.

> [...]
> regne "sving" som foretaget med endog stor hastighed, hvorfor jeg
> skelner kraftigt imellem undvigemanøvrer (ved lavere fart), og

Du laver ingen undvigemanøvrer med under 50 km/t. Da bremser du. Du kan
stoppe på 5 meter fra 50.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 23:48

> Giver opret kørestilling bedst kontrol? Nu må du da lige...
> Hvorfor blander du i grunden det ind i sagerne?

Fordi alt andet lige, så vil lavere styr (= clip-on's?) give en MINDRE
opret kørestilling, og dette hæmmer kontrollen med modellen!

Jeg kan heller ikke følge dig deri at man skulle få mere vandrette
underarme hvis man siddende på en nøgen SV'er, flytter hænderne ned hvor
S'ens clip-on befinder sig: Alt andet lige vil man bevæge underarmen
nedad i en stejlere vinkel derved :-/

> [...]
> med opret kørestilling, og du i øvrigt mener at det er tilfældet på en
> SV'er, hvad skulle argumentet med for? Vi har udelukkende talt om

- Og brugt argument om at clip-on's giver bedre magt over modellen!
Min mening er at det ikke holder, og selv for SV'erne MÅ S'en være
vanskeligere at tumle end den nøgne :-|

> Du kan have nok så bøjede arme - hvis ikke underarmene er vandrette
> kan du ikke bruge det til meget.

Jeg kan slet ikke følge dig!!

> [...]
*vil*
> aflevere dine kræfter med maksimal kontrol når dine underarme er

Slet ikke enig!
For at få underarmene helt(!) vandrette på snart alle tilgængelige
modeller, må man da indtage en fjollet stilling langt forovergøjet eller
siddende halvt på tanken :-/

> [...]
> Vandrette underarme giver ikke (nødvendigvis) de gener du taler om ved
> selvsammenflikkede clip-on'er. Giver du mig ret?

men er der ikke en mellemting?

> Neeeeeeeeeeej. Du har sgu da ikke strakte arme når du skubber til
> ting! Jeg ville skrive *vandrette* arme. Du ved da godt hvordan man
> skubber til ting, gør du ikke?

Jeg måtte lige rejse mig og skubbe rundt med spisebordet bag mig:
Mine arme var strakte og i en vinkel på 45°, og min krop var fremadlænet
i modsatte 45° førend at jeg fik flyttet møblet!!!

> Det ene bronzekursus jeg var på med den ene af mine SV650S'ere, var
> der en fyr med en SV650. Og jo, den prøvede jeg en 10-15 omgange på.

OK!

> Lad os sige et højfartssving med +200 km/t - det vil du hellere køre
> igennem på en Ducati 99 SS fra 1980m end på en Fireblade?

Dum sammenligning, da der er mængder af forskelle, der er mere betydende
imellem lige de to modeller, end styret .
Men jeg ville til enhver tid hellere gøre det med lavt styr end med et
højt touring-styr (uanset på hvilken af de to)

> Man man nu fjerne styret
> helt, og så holdt fast omkring gaffelbenen, så ville man da være endnu
> tættere på cyklen? Det tror jeg ikke hjælper i positiv retning.

= noget om bredde => arbejdskræfter!

> Du laver ingen undvigemanøvrer med under 50 km/t. Da bremser du. Du
> kan stoppe på 5 meter fra 50.

Og skrev du ikke selv at du kunne undvige på 3 meter??

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 26-10-01 07:55

> Fordi alt andet lige, så vil lavere styr (= clip-on's?) give en MINDRE
> opret kørestilling, og dette hæmmer kontrollen med modellen!

Du har i forvejen ikke specielt meget kontrol med modellen via kroppen. En
smule, jo, men langt mere via kontrstyring, som altså måske forbedres af den
mindre oprette kørestilling.

> [...]
> underarme hvis man siddende på en nøgen SV'er, flytter hænderne ned hvor
> S'ens clip-on befinder sig: Alt andet lige vil man bevæge underarmen

Du kan flytte dig frem og tilbage på sædet, og folk har forskellig længde
arme. Når jeg sætter mig tilbage i sædet på en SV650S, så vil fodhvilernes
og styrets positioner gøre at jeg kører med vandrette underarme. Dette kan
jeg ikke helt opnå på en SV650. Du kan godt forestille dig at hvis man
sidder med vandrette underarme på en SV650S, og så monterer styret fra en
SV650, så vil man pludselig bøje armene en smule opad? På SV650S kan du så
sætte dig frem på sædet, og få en mere behagelig kørestilling til byen - det
bedste fra begge verdener.

> - Og brugt argument om at clip-on's giver bedre magt over modellen!
> Min mening er at det ikke holder, og selv for SV'erne MÅ S'en være
> vanskeligere at tumle end den nøgne :-|

Det synes jeg ikke at den er. Ved alt under 85% kørsel er der næsten ikke
nogen forskel - det er jo ikke sådan at SV650 ikke kan køres rundt i et
sving

> Slet ikke enig!

Jamen sådan er fysikkens love.

> For at få underarmene helt(!) vandrette på snart alle tilgængelige
> modeller, må man da indtage en fjollet stilling langt forovergøjet eller
> siddende halvt på tanken :-/

Nej, ikke nødvendigvis.

> Jup!
> men er der ikke en mellemting?

Mellemtingen opnår du ved at flytte dig på sædet - du må også huske på at
ved højere hastigheder så hjælper fartvinden med til at holde din overkrop.

> Jeg måtte lige rejse mig og skubbe rundt med spisebordet bag mig:
> Mine arme var strakte og i en vinkel på 45°, og min krop var fremadlænet
> i modsatte 45° førend at jeg fik flyttet møblet!!!

Hvilket da vel også gav vandrette underarme?

> Dum sammenligning, da der er mængder af forskelle, der er mere betydende
> imellem lige de to modeller, end styret .

Hvorfor jeg også normalt bruger SV'erne til sammenligningen.

> Men jeg ville til enhver tid hellere gøre det med lavt styr end med et
> højt touring-styr (uanset på hvilken af de to)

Men helst med vandrette underarme? Ikke for lavt og ikke for højt...

> = noget om bredde => arbejdskræfter!

Man kunne sætte det tilsvarende bredde styr ned midt på gaffelbenene så? Det
ville helt sikkert ikke gavne, ligegyldigt om det havde samme bredde eller
var bredere.

> Og skrev du ikke selv at du kunne undvige på 3 meter??

Så kan du også stoppe på 3 meter! Normalt vil du heller ikke have plads til
at undvige hvis du kører så langsomt - du kører sandsynligvis inde i en by.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 26-10-01 17:23

> Hvilket da vel også gav vandrette underarme?

Næh!
Som skrevet: Ikke meget under 45°!

> Men helst med vandrette underarme? Ikke for lavt og ikke for højt...

Tjaeh :-/
Jeg ved ikke helt hvor grænsen for "for lavt" ligger!?

Personligt vil jeg ved højfarts-kurvekørsel helst have den yderste
underarm vandret og støttende på tankens side, imens at den inderstes
albue peger nedad!
Underforstået, at højre røvballe befinder sig på venstre sædekant
Måske at et clip-on kan sidde så lavt at man ikke kan nå den yderste ved
denne teknik?

> Man kunne sætte det tilsvarende bredde styr ned midt på gaffelbenene
> så? Det ville helt sikkert ikke gavne, ligegyldigt om det havde samme
> bredde eller var bredere.

= Uden for min erfaringsramme; men faktisk har RR-reglementet en
minimumshøjde for clip-on's, og det må der vel være en grund til :-/

> [...]
> Så kan du også stoppe på 3 meter! Normalt vil du heller ikke have
> plads til at undvige hvis du kører så langsomt - du kører

Helt uenig!
Det undergraver argumentationen for alle undvigeøvelser for MC!

--
Armand.

Fra : bo

Dato : 27-10-01 02:47

> sandsynligvis
>
> Helt uenig!
> Det undergraver argumentationen for alle undvigeøvelser for MC!
> Armand.

der er næsten altid tid til at bremse, hvis man har for meget fart på til at
kunne stoppe helt, laver man undvigemanøvren ved den fart man er nede på når
man slipper bremserne og starter undvigemanøvren .... og den kan let tænkes
at være under 50km/t.
bo v - vs750

Fra : Brian Lænø

Dato : 24-10-01 17:08

"Steen Schmidt" skrev
<snip> > Hvorfor gør de ikke det i SBK så? De vil vel gerne have forærende
> [...]
at
> foretrække. Du *er* sikker på hvad forskellen imellem kontrstyring og

Når du først kører stærkt, så er det meget små styrudslag man laver.
Når man kører langsomt eller skal lave kontrastyring er det større
styrudslag der skal til.
Som du selv skriver, er den uden S blødere og mere behagelig at styre med
inde i byen.
Prøv at lave en slalom bane med nogle kegler, så svær at den kun kan køres
med 10-15 km/t.
Kør den i gennem på begge modeller, så vil du finde ud af hvilken der er
lettest at lave store styrudslag på.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 22:07

Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en

> Prøv at lave en slalom bane med nogle kegler, så svær at den kun kan
> køres med 10-15 km/t.
> Kør den i gennem på begge modeller, så vil du finde ud af hvilken der
> er lettest at lave store styrudslag på.

Eller omskrevet: ............"holde balancen på!"

--
Armand.

Fra : Brian Lænø

Dato : 25-10-01 15:06

"Armand" skrev

> Eller omskrevet: ............"holde balancen på!"

Også det
Det havde jeg nu gemt som en aha oplevelse til dem der vil prøve.
For at få størst udbytte af det, kræver det at man kører i samme
kørestilling, som når man kører stærkt.
Til test under broen, der prøvede jeg en R1.
Testbanen var snæver og glat, så man var nødt til at køre langsomt.
Jeg syndes R1 var meget tung at køre rund på under de forhold, der imod var
FJR 13000 meget mere let kørt under de forhold, på trods af det er en større
og tungere mc.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Ole Baun

Dato : 25-10-01 18:22

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
var
> FJR 13000 meget mere let kørt under de forhold, på trods af det er en

Tja, kender den ikke, men det lyder som om den er voldsom stor.

Ole Baun
CB 500, ´96, 91 kkm.

Fra : Brian Lænø

Dato : 25-10-01 20:18

"Ole Baun" skrev
> var
> større
>
> Tja, kender den ikke, men det lyder som om den er voldsom stor.

Ups der kom et 0 for meget på, en 13.000 kunne ellers være sjov at prøve

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Steen Schmidt

Dato : 24-10-01 22:55

> Når du først kører stærkt, så er det meget små styrudslag man laver.

Men selv et lille styreudslag kan skam sagtens være svært nok, og når du
kører stærkt så kontrstyrer du ligegyldigt hvor lidt du skal dreje. Under
alle omstændigheder så vil ethvert styreudslag være lettere at kontrollere
med vandrette underarme, medmindre du ikke skal bruge ret mange kræfter.

> Prøv at lave en slalom bane med nogle kegler, så svær at den kun kan køres
> med 10-15 km/t.
> Kør den i gennem på begge modeller,

Det har jeg gjort.

> så vil du finde ud af hvilken der er
> lettest at lave store styrudslag på.

Du skal ikke lave store styreudslag når du styrer kontra, du skal blot bruge
mange kræfter. Når du skal bruge kræfter, så skal du have vandrette
underarme, skal du ikke, så er et så bredt som muligt styr bedre - det vil
sige næsten altid under 20-30 km/t. Det er dog ikke et problem med
clip-on'er ved så lave hastigheder heller - langt mindre end et almindeligt
styr er ved høje hastigheder. Jeg kan sige at SV650S'eren er SV650 overlegen
i undvigemanøvrer fra i hvert fald 50 km/t.

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-10-01 23:09

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> wrote in message
> Når du først kører stærkt, så er det meget små styrudslag man laver.
> Når man kører langsomt eller skal lave kontrastyring er det større
> styrudslag der skal til.
Eh, siste gang jeg sjekket, så konstrastyrer man alltid såfremt hastigheten
er litt over gangfart.

JS

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 17:33

<origo@earthling.net> skrev i en news:9r7e61$206$1@news.cybercity.dk...

> Eh, siste gang jeg sjekket, så konstrastyrer man alltid såfremt
hastigheten
> er litt over gangfart.

Checkede? Hvordan??

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 25-10-01 19:08

> hastigheten

> Checkede? Hvordan??

Hvordan???

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 22:44

<origo@earthling.net> skrev i en news:9r9kes$57n$1@sunsite.dk...

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Hvordan???

Eftersom at du har checket "sidste gang", må du vide hvordan at du
checkede hvor grænseområdet imellem de to styringer ligger!!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 26-10-01 06:41

> Eftersom at du har checket "sidste gang", må du vide hvordan at du
> checkede hvor grænseområdet imellem de to styringer ligger!!
Armand, det var en talemåte. Poenget var, at man alltid kontrastyrer såsnart
hastigheten stiger til litt over gangfart.

JS

Fra : Armand

Dato : 26-10-01 16:20

<origo@earthling.net> skrev i en news:9rat0u$ia1$1@sunsite.dk...

Fra : Armand

Dato : 26-10-01 17:20

> [...]
> Armand, det var en talemåte. Poenget var, at man alltid kontrastyrer
> såsnart hastigheten stiger til litt over gangfart.

Og jeg fiskede efter at kunne give dig muligheden for at checke din egen
models hastighed ved grænseområdet:
Kontrastyring dækker det faktum at når man kører med kun højre arm (af
indlysende grunde ikke venstre!) på styret og vil dreje til højre
foregår det i praksis ved at man skubber på højre styrende!!!!
Ved helt langsom kørsel (ind igennem havelågen derhjemme?) derimod,
bruger man styret som var det en trehjulet cykel at man kører på!

Ved at accelerere roligt og under slalomkørsel, fra langsomst mulige
hastighed med kun én arm på styret, kan man iagttage hvornår at man
overgår til at betjene styret "modsat"!

Hastigheden derfor ligger sikker noget over skridtgang, som du nævnte.
Ofte vil det være omkring 30 km/t

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 26-10-01 19:27

> [...]
> Ved helt langsom kørsel (ind igennem havelågen derhjemme?) derimod,
> bruger man styret som var det en trehjulet cykel at man kører på!

Du styrer kun som på en trehjulet cykel når du har kropskræfter (~masse) til
at vælte cyklen i den retning du vil dreje. Dette kan kun lade sig gøre ved
meget lave hastigheder på en motorcykel, da kroppens vægt hurtigt ikke kan
klare sig imod motorcyklens interti og massemoment. Du kan derimod
kontrastyre ved alle hastigheder - det kræver blot at du sidder stille på
modellen. Kontrastyring forbinder man klassisk med højere hastigheder, da
det her er umuligt, eller meget langsommeligt, at styre som på en cykel.

Mvh
Steen

Fra : Mads Lund

Dato : 27-10-01 07:43

> [...]
> meget lave hastigheder på en motorcykel, da kroppens vægt hurtigt ikke kan
> klare sig imod motorcyklens interti og massemoment.

Øhh, det stemmer ikke helt med mine erfaringer. Jeg har opfattelsen af at
den best betyden styrende faktor på RS'eren er kropsvægten. Og for at ligge
cyklen ind i svingene bruges det yderste knæ meget (man er anyway totalt
smadret i lårene efter 10-15 min kørsel) Og efter råd fra bl.a. Armand,
træner jeg en del i af holde på styret som om det var af glas. Og især når
man ligger midtsvings og skal korrigere en anelse, så er det ikke så skide
smart at udfordre forhjulets bid ved at rykke i styret, så er det kun at
presse ned med knæet.

> [...]
> det her er umuligt, eller meget langsommeligt, at styre som på en cykel.

Men ved lave hastigheder, hvor gyro momentet ikke er tilstrækkeligt tl at
holde balance i cyklen, så går man over på trille styring. Jeg vil dog
vurdere denne hastighed til at være under 20 kmt.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-10-01 08:53

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
> [...]
> smart at udfordre forhjulets bid ved at rykke i styret, så er det kun at

Jeg tror, at når du presser med knæet, så kontrastyrer du i realiteten en
anelse mere - uten at du er klar over det. Du har formentlig lest en eller
flere av Keith Codes bøker, han får satt tingene i godt perspektiv, synes
jeg.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 27-10-01 08:57

> [...]
> flere av Keith Codes bøker, han får satt tingene i godt perspektiv, synes

Helt sikkert.

Men det er en ret morsom øvelse at køre uden hænder (eks når man skal læse
kort midt nder et O løb Man kan faktisk styre en hel del uden brug af
hænderne.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-10-01 09:02

> Men det er en ret morsom øvelse at køre uden hænder (eks når man skal læse
> kort midt nder et O løb Man kan faktisk styre en hel del uden brug af
> hænderne.

Enig at bruk av armer, ben og overkropp kan påvirke hvilken retning maskinen
tar, men å styre kan man vel neppe kalle det.

JS

Fra : Mads Lund

Dato : 27-10-01 09:47

> Enig at bruk av armer, ben og overkropp kan påvirke hvilken retning
maskinen
> tar, men å styre kan man vel neppe kalle det.

så længe man kan holde sig på vejen er det vel en eller anden form for
styring ik'

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-10-01 10:46

> så længe man kan holde sig på vejen er det vel en eller anden form for
> styring ik'

Hrm, men det har du jo bevist utallige ganger at du ikke kan )

JS

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 15:45

<origo@earthling.net> skrev i en news:9rdvov$qf6$2@sunsite.dk...

> "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
> Hrm, men det har du jo bevist utallige ganger at du ikke kan )

*gnække-gnække*

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-10-01 14:51

> Øhh, det stemmer ikke helt med mine erfaringer. Jeg har opfattelsen af at
> den best betyden styrende faktor på RS'eren er kropsvægten.

Hvad vil du sige med det? At kontrstyring ikke bør bruges - man skal styre
med kroppen? Du kontrastyrer når du bruger kroppen på den måde - du bruger
blot kroppen til at dreje styret i den retning du normalt ville have presset
det i. Den eneste grund til at du kan, er at RS'eren er let, og at du ikke
kører ret stærkt.

> [...]
> smart at udfordre forhjulets bid ved at rykke i styret, så er det kun at

Det kan godt være at det giver det sidste, men normalt vil du kunne
korrigere ligeså præcist (eller måske mere) ved at skubbe på styrenden. Hvis
ikke, så er det nok det du burde træne i stedet.

> Men ved lave hastigheder, hvor gyro momentet ikke er tilstrækkeligt tl at
> holde balance i cyklen, så går man over på trille styring. Jeg vil dog
> vurdere denne hastighed til at være under 20 kmt.

Du behøver i virkeligeheden ikke noget gyro moment (hvilket egentlig kaldes
gyroskopisk præcission, da "gyro" er en effekt, ikke et moment eller kraft)
af betydning for at kunne kontrastyre, men den hastighed hvorved man
automatisk kontrastyrer når man vil dreje, ligger under 10 km/t. Så er vi
nede i den fart Jørund kalder gåhastighed. Se eventuelt:

http://www.msgroup.org/TIP048.html

Mvh
Steen

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-10-01 18:48

> [...]
Hvis
> ikke, så er det nok det du burde træne i stedet.
Og det - er den mest fornuftige kommentar jeg har sett så langt.

JS

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 14:45

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en
> Øhh, det stemmer ikke helt med mine erfaringer. Jeg har opfattelsen af
at
> den best betyden styrende faktor på RS'eren er kropsvægten.

Eftersom at det er dét at vores krop selv vænnede sig til inden far tog
støttehjulene af den første tohjulede cykel, er det ikke uden grund at
det kan være svært at forestille sig; men kontrastyringens fysik ligger
deri at modellen bringes ud af balance ved at dreje til den forkerte
side, og derefter "gribes i faldet" og holdes deri under hele
gennemkørslen af kurven!

Ved brug af Hang-out's under race, forstærker man denne bringen i
ubalance ved at forskyde kropsvægten ind imod kurvens centrum lige når
den påbegyndes!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 15:46

> [...]
> Kontrastyring forbinder man klassisk med højere hastigheder, da
> det her er umuligt, eller meget langsommeligt, at styre som på en

Som Mads skriver, så hører kontrastyringen fysisk sammen med
hjul-inertien; men prøv lige selv at foretag "enarms-styrings forsøget
og
erfar hvornår din model overgår til/fra "trehjuler-styring"

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 27-10-01 16:28

> Som Mads skriver, så hører kontrastyringen fysisk sammen med
> hjul-inertien;

Nix! Masseinertiens indflydelse er 40-50 gange kraftigere end
centripetalkræfterne i hjulene. Altså er den største grund, til at man ikke
bare kan dreje i fuld fart, at motorcyklen meget nødig vil ændre retning -
derfor bliver det svært efterhånden som farten stiger, at bruge kroppen
alene til at dreje med. Kroppens masse er simpelthen for lille i forhold til
motorcyklens. Under alle omstændigheder og ved alle hastigehder bruger man
færre kræfter til at dreje med, når man benytter kontrastyring - man har
blot ikke haft brug for det på en trædecykel, og derfor har man ikke
allerede lært det dér.

> men prøv lige selv at foretag "enarms-styrings forsøget
> og
> erfar hvornår din model overgår til/fra "trehjuler-styring"

Jeg har brugt kontrastyring lige fra den hastighed hvor jeg kunne holde
balancen på SV'eren - og der viste Sigmaen vel 6-8 km/t. Prøv selv, Armand,
inden vi taler videre. Disse ting troede jeg var almindeligt kendt iblandt,
om ikke andet, så erfarne motorcyklister? Især hvis man interesserer sig en
smule for race, så har man måske endda læst om det forskellige steder? Sev
eksperimenteret?

Nu er vi helt ovre i hvad fordelen ved kontrastyring er - tænk over dét. Det
vil heller ikke skade at spekulere en smule over fysikken bag.

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 18:12

> [...]
> centripetalkræfterne i hjulene. Altså er den største grund, til at man
> ikke bare kan dreje i fuld fart, at motorcyklen meget nødig vil ændre

Hvis du løfter forhjulet på en trædecykel og får en kammerat til at
sætte hjulet i omdrejninger, hvorefter at du forsøger at dreje, vil du
erfare at selv så let et hjul og med den beherskede hastighed der kan
opnåes på metoden vil have indflydelse på de kræfter der skal til at
dreje styret!

Faktisk skal et løst cykelhjul ikke rotere særligt meget førend at det
kan bæres i kun én ende af den vandrette aksel

> Jeg har brugt kontrastyring lige fra den hastighed hvor jeg kunne
> holde balancen på SV'eren - og der viste Sigmaen vel 6-8 km/t.
> Prøv selv,

Jeg har skam forsket i detteher: På min tidligere 900'er Ninja
skulle farten ihvertfald op over 35 km/t, hvilket også gjorde forskellen
på styringsteknikken på hhv. en "kort" og "lang" slalombane á
kegleopstilling!

> Nu er vi helt ovre i hvad fordelen ved kontrastyring er - tænk over
> dét.

For mig er det ikke noget med fordele eller ulemper, deri at det er en
simpel konstanteringssag som man blot må indstille sig under, og
følgelig også gør hvadenten man er teknikken bevidst eller ej!
Som tidligere nævnt er det dén teknik man skulle have ind i baghovedet
førend at man fik fjernet støttehjulene fra ens første tohjulede cykel -

Faktisk finder jeg det fascinerende at tænke på hvorledes vores
biocomputer umærkeligt omstiller motorikken fra den ene styreform til
den anden til trods for den absolutte forskel der er imellem dem

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-10-01 19:56

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
forskellen
> på styringsteknikken på hhv. en "kort" og "lang" slalombane á

Og så har jeg endelig været ude at låne en SV-S'er at checke på:
Indrømmet: overgangszonen ligger så lavt som lige under 20 KM/T!!

Forøvrigt er SV'eren så letkørt at man med et løst greb om styret kan
styre den v.h.a. vrik med hoften, hvorunder man "følger" styret á
"trehjulet cykel -teknik". Og dette op over 30 KM/T (turde ikke følge
mere op på sagen p.g.a. mørke + våd/fedtet vejbane!)

Og så er der lige det med de såkaldte Clip-on's:
Som på min RGV er de boltet under-op på broen!!
Og forøvrigt så lave at det kun er tykkelsen på broen til forskel på at
de er monteret i "klassisk" højde

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-10-01 08:47

> Kontrastyring dækker det faktum at når man kører med kun højre arm (af
> indlysende grunde ikke venstre!) på styret og vil dreje til højre
> foregår det i praksis ved at man skubber på højre styrende!!!!

Presis, det er derfor det kalles kontrastyring

> Hastigheden derfor ligger sikker noget over skridtgang, som du nævnte.
> Ofte vil det være omkring 30 km/t

Med garanti lavere, men jeg har ikke målt presist, det har forsåvidt ingen
betydning.

JS

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 15:45

<origo@earthling.net> skrev i en news:9rdoqf$d25$1@sunsite.dk...

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Med garanti lavere, men jeg har ikke målt presist, det har forsåvidt
> ingen betydning.

Og dog:
Som Mads nævner er det fordi at hjulenes inerti medfører at man ikke
længere bare kan vride styret på samme måde, og hvad angår deciderede
undvigemanøvrer har man bedst mulighed for at kringle rundt med modellen
i hastighedsområdet under kontrastyrings-området, hvilket kan være
nyttigt at huske på!

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 27-10-01 18:51

> [...]
> undvigemanøvrer har man bedst mulighed for at kringle rundt med modellen
> i hastighedsområdet under kontrastyrings-området, hvilket kan være

Jeg fatter overhodet ikke hvor du vil hen. Unnamanøvre? Til hvilket formål?

JS
(som godt nok synes du er ute på et teoretisk overdrev)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 25-10-01 22:13

> Checkede? Hvordan??

Mon ikke det svarer til at prøve, forsøge, opleve, kontrollere...checke?

Mvh
Steen

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-10-01 14:54

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<9r50op$2d24$6@news.cybercity.dk>...
> Det er fordi man konstant har brug for at balancere med overkroppen
> også, og det kan man ikke gøre med samme effekt hvis man er for meget
> fremad/bagud -lænet!

Jo, men man skal jo flytte vægten frem og tilbage ved acc. og
nedbremsninger i terrænet, ligesom man hæver albuerne i "angrebsstilling"

Men ved gademaskiner og cliponstyr er der vel også tale om at ved en vis
hastighed skal der ikke noget videre styreudslag til for at svinge med
modellen, og derved kan clipon fungere, mens det ved lave hastigheder ikke
er særligt manøvrevenligt.

--
Søren