To eller fire cylindre
Fra : John Thomsen

Dato : 09-10-01 01:25

Under en snak forleden kom der et spørgsmål frem, som ingen af de
tilstedeværende kunne besvare overbevisende.

Så må det vel være noget for dette forum:

Hvis en potentiel køber står med valget mellem to MC'er, hvor den ene
er med to cylindre og den anden med fire, men ellers er de ensartede i
kubik-størrelse, hvad bør man da vælge?

Fordele og ulemper kan måske endda "afvejes" så man f.eks. kan
sammenligne større kubik på en tocylindret med mindre kubik på en
firecylindret, såsom en 500 (2) og en 400 (4).

Er der iøvrigt nogen skillelinie, hvor man siger at 2 er for lidt,
f.eks. ved 750, 1000 eller...?

Venligst
John

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 07:30

GRILL, dette er et spørgsmål om religion. Så jeg vil godt se det fornuftige
svar.

Min holdning er at 1 cyl er perfekt til ræs, pga motorens lave vægt. 2 cyl
sucks (vibrere, yder for lidt osv.) 4 cyl (R) er harmonisk vibrationssvag og
har generelt større ydelse pr. ccm = det oplagte valg til gadecykler.

Men der skal nok være nogle der har en anden mening.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : boe

Dato : 09-10-01 07:47

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message

> [...]
> har generelt større ydelse pr. ccm = det oplagte valg til gadecykler.
>
> Men der skal nok være nogle der har en anden mening.

Ja, Ducati, Moto Guzzi og Hr. Davidsen eksempelvis

Bo, VF1000F

Fra : RpR

Dato : 09-10-01 07:55

> [...]
> har generelt større ydelse pr. ccm = det oplagte valg til gadecykler.
>
> Men der skal nok være nogle der har en anden mening.

Nu er jeg mest til de 1 cylindrede, men giver flere cylindre ikke bedre
moment?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : freddy

Dato : 09-10-01 08:24

Det flere cylindre det dyrere. Det gælder købspris, reparationer,
vedligehold og vist også ofte benzinforbrug.

Men køb dog den cykelk du synes kører bedst og lyder bedst.

FOC
Honda MTX

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-10-01 08:59

"Bezinforbrug"

Det er min erfaring at en V2 bruger mere benzin end R4.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : freddy

Dato : 09-10-01 10:46

Min brormands Z1R kører 10-14. En tilsvarende Bimmer kører da nemt 16-18?

Fra : Jesper James

Dato : 09-10-01 14:19

Min 22 år gamle R100RS har toppet på omkring 24 l/km på en ferietur -
1km/l mere end jeg har set på min (mindre) K75 *hmm* Ved almindelig
kørsel er 19/20 km/l almindeligt. Det er nok mest afhængigt af
højrehånden!

mvh,
Jesper James

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-10-01 15:08

Nu kører MC'erne i dag nok længere på literen, end for 25 år siden. Men fx.
en Blackbird (1100 ccm) er målt til at kunne kører knap 21 km/L v. 110 km/t
i Alt om Motorcykler. Men det afhænger selvfølgelig en del af højrehånden.

Da jeg nævnte V2'ere, tænkte jeg på andre japanske MC'er (og med ca. samme
ccm, for sammenligningens skyld). Jeg kender ikke meget til BMW's boxere.

Z1R er det ikke ved at være lidt af et samleobjekt ? Den er da vist lidt
sjælden. Har du evt. en hjemmeside hvor man kan se den ?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : freddy

Dato : 09-10-01 15:32

Næh. Men jeg kan da brormand om at komme igang

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-10-01 16:49

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg nævnte V2'ere, tænkte jeg på andre japanske MC'er (og med ca. samme
> ccm, for sammenligningens skyld). Jeg kender ikke meget til BMW's boxere.

Det er problemet med vorre dages ungdom: De er ikke klar over at der laves
motorcykler andre steder end japan.

Rittig
(gammel)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-10-01 17:36

Tak fordi du kalder mig ung

Nu er jeg bare ikke lige til BMW og Guzzi, og Ducati går der nok et par år
endnu, inden jeg får råd til, og Aprillia, tjahhh, dyr i rep. Og så er der
også lige et par englændere.

--
Mvh.
Henrik (pludselig yngre)

Fra : Per Pedersen

Dato : 09-10-01 12:04

Min tidligere Ducati 900 Monster kørte en del længere end f. eks min brors
orginale CBR 1000. Kørte jeg pænt var det ikke uvant at få Ducati´en til at
køre over 20 km/l og rekorden ( kedelig kørsel, men billig ) lå på 24-25
km/l!! Den kunne se´føli godt bruge en del mere og gik i snit omkring 16-18
km/l. Når fruen fulgte med på hendes Bandit brugte den mere end Ducati´en.

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : freddy

Dato : 09-10-01 12:24

Jeg tror det er logisk i og med at der er større inerti/modstand i
multicylindrede maskiner. Plus en højere tuningsgrad.

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 12:28

> [...]
16-18
> km/l. Når fruen fulgte med på hendes Bandit brugte den mere end Ducati´en.

2x B&S

Mads Lund
Ninja9RT (Hvor vi ikke lige nævner bensinforbruget iår)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 09-10-01 15:13

Da jeg havde en CBR1000 kunne jeg da godt få den til at gå over 20 km/L,
hvis jeg kørte pænt. Men gennemsnittet lå, så vidt jeg husker, på omkring
16-18 km/L.

Men man køber vel heller ikke en MC for at spare på benzinen

Fra : bwl

Dato : 09-10-01 19:40

> [...]
> 16-18 km/L.
>
> Men man køber vel heller ikke en MC for at spare på benzinen
SNIIIIIPPP

Nej men man køber heller ikke en for at svine med det. jeg går til
sammenligning MAX 10 km/l når jeg kører PÆNT!!!! Og jeg har fået at vide at
jeg ikke skal regen med at den kommer til at gå meget længere ved at justere
den!!!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-10-01 13:25

Enig. Men vil man kører langt på literen, skal man nok købe en 125 ccm
e.lign.

Fra : bwl

Dato : 09-10-01 19:32

Tjaaa min bold´or går " kun " 10 km/l.

Fra : bwl

Dato : 09-10-01 19:35

Det tror jeg næppe. Bare se i superbike. Der er det jo de 2 cyl der styrer
for vildt. R4 kan slet ikke følge med mere. Det var jo oxo derfor honda gik
over til VTR1000 SP-1. Istedet. De kunne jo se potentialet i en V2.

Brian. R4

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 21:39

bwl wrote:

> Det tror jeg næppe. Bare se i superbike. Der er det jo de 2 cyl der styrer
> for vildt. R4 kan slet ikke følge med mere. Det var jo oxo derfor honda
> gik over til VTR1000 SP-1. Istedet. De kunne jo se potentialet i en V2.

Hvorfor bruger de så ikke V2 i de der nye 4T GP kværne? Der leger de jo med
V8'ere, V5'ere osv
Desuden er det da vist mest pga. V2'ernes indflydelse på køregenskaberne
(vejgreb i svingene pga. pulserende træk), at de bruger dem svjv.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-10-01 22:04

> Desuden er det da vist mest pga. V2'ernes indflydelse på køregenskaberne
> (vejgreb i svingene pga. pulserende træk), at de bruger dem svjv.

....og de ekstra 250 ccm!

Mvh
Steen

Fra : bwl

Dato : 10-10-01 21:08

Det er da et fact at R4 ikke kan følge med V2 i superbike. Det kan man jo
se. Hvorfor man ikke gør det i andre løb skal jeg ikek udtale mig om????

Fra : Mads Lund

Dato : 11-10-01 08:51

> Det er da et fact at R4 ikke kan følge med V2 i superbike. Det kan man jo
> se. Hvorfor man ikke gør det i andre løb skal jeg ikek udtale mig om????

Japan afdelingen af SB iår ???? 10 år gamle Kwack konstruktioner i hobetal i
den forreste del af feltet.

Jeg tror nu mest det er chaufføren der betyder noget.

Tag bare detaljen omkring Duc's monosvinger. King Carl vandt med
monosvingeren, og selv samme Carl F teste en Duc med konventilnel svinger,
som han kunne køre hurtigere med. Men politik fra ducati gjorde at han
skulle køre videre med monosvingeren.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-10-01 22:15

> [...]
gik
> over til VTR1000 SP-1. Istedet. De kunne jo se potentialet i en V2.

Alt andet lige ville en 2 cylindret 750'er se ud som om den havde 6 bakgear
i et superbike ræs.
V2'erne (Som lyder herregodt) har andre kubikgrænser og vægtregler for at
gøre dem konkurrencedygtige.

Der gælder det samme i GP klassen hvor den 3 cylindrede (Proton) må være
noget lettere end de 4 cylindrede rossi-raketter.

Du kunne også for mange år siden opleve en 6 cylindret 250 ccm deltage i
roadræs. Japaner selvfølgelig, havde sindsygt mange gear og endnu flere
omdrejninger.

Alt andet lige falder literydelsen med stigende cylindervolumen, hvilket du
ret nemt kan overbevise dig selv som ved at bladre lidt i mc-revyen. Prøv at
kigge på de en cylindrede ræsere (fx Cross) med 85-125-250-500 kubik.
Motorene bliver lidt mindre hidsige efterhånden som de vokser i størrelse
(for momentet trukket ud over et lidt bredere område) og det piller en lille
smule af topefekten specielt når du kommer helt op i 500 ccm (til gengæld
trækker de rimelig hårdt igennem).

/Jesper

Fra : Armand

Dato : 09-10-01 23:43

Jesper Nielsen <jln@jyde.dk> skrev i en

> V2'erne (Som lyder herregodt) har andre kubikgrænser og vægtregler for
at
> gøre dem konkurrencedygtige.

Vægtreglen er overstået!
Den er blevet reduceret stille og rolig, og rytmen kan næsten læses i
Ducatis deraf følgende behov for bedre udnyttelse af 1-liters reglen
qua:
851 - 888 - 916 - 996

> Der gælder det samme i GP klassen hvor den 3 cylindrede (Proton) må
være
> noget lettere end de 4 cylindrede rossi-raketter.

Og især også for det nye 4-takstreglement, hvorfor der allerede er
opstået så mange forskellige motorkonstruktioner!

Moto Guzzi kørte med V8'er

--
Armand.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 10-10-01 09:56

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<9pvugv$108v$4@news.cybercity.dk>...
> Moto Guzzi kørte med V8'er
>
> --
Jeg læste en beretning af en af mekanikerne fra den gang, han var
overbevist om at det var den der gav ham høreskade, den skulle larme ganske
infernalsk
--
Søren

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 10-10-01 20:24

On Wed, 10 Oct 2001 00:42:39 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Moto Guzzi kørte med V8'er

På kun 500 ccm endda - så der var ikke meget nyt i Suzuki GXR-250R, da
den kom frem Guzzi'en fandtes iøvrigt i (mindst) to udgaver - en
hvor motoren lå på tværs og havde kædetræk, samt en hvor motoren på
langs og var med kardan. Så mener jeg iøvrigt at have set tegninger af
versioner med en hhv. to (sammenkoblede) krumtappe.

Laverda lavede en 1000 ccm V6'er - den skulle også have haft god lyd
:) Desværre kunne de ikke få kardantrækket til at virke
tilfredsstillende.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Loud pipes save lives' - sandheden om fri udblæsning.

Fra : Armand

Dato : 09-10-01 23:41

bwl <dustyman41@hotmail.com> skrev i en
> [...]
derfor
> honda gik over til VTR1000 SP-1. Istedet. De kunne jo se potentialet i

Læs:
"En et-liters V2'er, imod en 750 ccm's 4'er"

Og forøvrigt, så var lige netop Honda's tidligere ikke en R4; men
derimod
en V4!

--
Armand.

Fra : bwl

Dato : 10-10-01 21:15

Har honda måske lavet en vtr sp1 med V4 motor??.

Læs : r4 kan ikke følge med v2. Derfor skiftede honda til v2.

Som har set/hørt/kørt sammen med , VTR 1000 firestorm med 110 hypper på
baghjulet.

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-10-01 21:37

On Wed, 10 Oct 2001 22:14:44 +0200, "bwl" <dustyman41@hotmail.com>
wrote:

>Har honda måske lavet en vtr sp1 med V4 motor??.
>
>Læs : r4 kan ikke følge med v2. Derfor skiftede honda til v2.

Sig mig lige en gang har du læst hele tråden eller hva'? Årsagen til
at honda skiftede til V2 skal ses i reglementet hvor man tillader 1000
ccm for de 2-cylindrede og kun 750 ccm for de 4-cylindrede.Til trods
for dette lavede den 4-cylindrede som Honda brugte før (RC45 - V4 og
ikke R4) mest power af alle cyklerne og mere end 1000 ccm
V2'erne.Problemet var bare at den var smækhysterisk og man kunne ikke
udnytte al den power i exit + den ødelagde dækkene for hurtigt, hvor
man på V2'erne kan gå tidligere på gassen og få mere bid i
kurveexit,hvilket så igen hænger sammen med den måde de afleverer
effekten til underlaget på.

Deraf kan man da ikke konkludere at en R4/V4 ikke kan følge med en
V2,men måske at en 750 4-cylindret (ikke endnu) kan klare sig gennem
en hel sæson mod en 1000 2-cylindret,på visse baner klarer klarer de
4-cylindrede 750'ere sig fint men over en hel sæson har 1000 V2'erne
stadig en fordel.

-M

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 16:27

> Har honda måske lavet en vtr sp1 med V4 motor??.
>
> Læs : r4 kan ikke følge med v2. Derfor skiftede honda til v2.

Læs: hverken R4'erne endsige V4'erne (Hondas RC45'er) er på samme
størrelse som V2'erne - 4'erne er på 750 ccm hvor V2'erne er på 1000
ccm.
Derfor forskellen, og ikke alene p.g.a. motordesignet!!

Nærlæs endvidere din egen ovenstående linie:
Hvorfor skulle Honda gå fra V4 til V2, hvis det kun(!) er R4'erne der
ikke kan følge med?!

--
Armand.

Fra : Morten Dahl

Dato : 09-10-01 08:42

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har generelt større ydelse pr. ccm = det oplagte valg til gadecykler.
>
> Men der skal nok være nogle der har en anden mening.

Ja det er en af den slags diskutioner der nok skal klares i
dk.videnskab.religion dog tør jeg ikke at futte den derover Men
ingen tvivl om at den er underholdende over en passende mængde grønne.

PS. Mads ser vi dig den sidste week-end i denne måned til en gang uhæmmet
druk? du ved jeg holder jo lidt tam tam..

-
Morten Dahl

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-01 10:35

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<jPww7.18171$lk7.293503@news.get2net.dk>...
> GRILL, dette er et spørgsmål om religion. Så jeg vil godt se det
fornuftige
> svar.

Jamen det fornuftige svar kommer her...

> Min holdning er at 1 cyl er perfekt til ræs, pga motorens lave vægt.

_lavbudget_ ræs. Jeg vil da hellere køre ræs på en V4 totagger, men det
bliver jo nok næppe aktuelt

>2 cyl sucks (vibrere, yder for lidt osv.)
> 4 cyl (R) er harmonisk vibrationssvag og
> har generelt større ydelse pr. ccm = det oplagte valg til gadecykler.

Ja det er jo så her problemet med din mening ligger Ihvertfald hvis vi
med 2 cyl snakker V2. Jeg vil give dig ret i at en R2 generelt ikke yder
meget...
Hvis det er transport, både kort og langt vil jeg til enhver tid foretække
en V2. Den er da R4eren overlegen når det gælder de små hurtige (og ikke
mindst dovne) overhalinger hvor man lige vrider håndtaget et kort øjeblik.
Og når man kører ligeud nogenlunde indenfor fartgrænserne hverken larmer
eller vibrerer en moderne V2 da mere end en enhver anden R4. Alt det der
skiften gear er noget jeg kan gøre på racerbanen (og ligefrem finder en del
af udfordringen) - på gaden vil jeg helst bare smide den i gear og køre.
Så kan det måske synes paradoksalt at jeg ligger og triller rundt på MZen -
men sådan går det jo når finanserne skal prioriteres...

Hvis du vil ha' harmonisk og vibrationssvag så hold dig til Merceren

....Og så lyder det altså bedre når en 'rigtig' V2 bliver fyret af. Mmmmm...
bulder...

--
Mikkel
Skabs V2 fan

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 12:27

> Ja det er jo så her problemet med din mening ligger Ihvertfald hvis vi
> med 2 cyl snakker V2. Jeg vil give dig ret i at en R2 generelt ikke yder
> meget...

Næ du. Vi er ovre i det faktum, at literydelsen falder med slagvolument for
en cylinder. Dermed at en 500 ccm cylinder ikke yder 2x det en 250 ccm
cylinder yder. Årsagen ligger primært i slaglængdeproblematikken (men den
kan vi komme tilbage til).
Så skal man have 1000 ccm, så vil en R4 kunne levere bedre ydelse end en 2
cyl (ligegyldigt om det er V eller R)

> [...]
> mindst dovne) overhalinger hvor man lige vrider håndtaget et kort øjeblik.

Vrøvl. Har du samme ccm på en R4 og kører med samme topgearing, så træder R4
cyklen fra, med mindre man ligger helt håbløst i sit gear valg.

> Og når man kører ligeud nogenlunde indenfor fartgrænserne hverken larmer
> eller vibrerer en moderne V2 da mere end en enhver anden R4.

Nå !! Nu har jeg jo kun prøvet Guzzi, Aprilia og HD, og de vibrere alle når
de skal trække. Charme kaldes det vist.

Alt det der
> skiften gear er noget jeg kan gøre på racerbanen (og ligefrem finder en
del
> af udfordringen) - på gaden vil jeg helst bare smide den i gear og køre.

Kubik rules

> Hvis du vil ha' harmonisk og vibrationssvag så hold dig til Merceren

Jep, men der er vi jo på 5 ben.

> ...Og så lyder det altså bedre når en 'rigtig' V2 bliver fyret af.
Mmmmm...
> bulder...

Ja det er rigtigt nok. Men de små hår på ryggen rejser sig altså også når en
ZX7RR tumler ned ad langsiden med 14.000 omdr.

For slet ikke at tale om hvislen fra en R4T motor spørg evt. hr Dahl

Mads Lund
2xR4-4t+2x1-2t

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-01 12:45

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<L9Bw7.18213$lk7.296350@news.get2net.dk>...

> Så skal man have 1000 ccm, så vil en R4 kunne levere bedre ydelse end en
2
> cyl (ligegyldigt om det er V eller R)

Ja det er da muligt, men til alle praktiske formål er ~100hk sådan set nok
(til mig). Og måden hvorpå en V2 leverer varen passer altså bedre til mit
temperament.
Havde den Aprilia Falco nu været bygget i mandestørrelse kunne sådan en fyr
nemt gå hen at blive noget jeg ville ha'. Muligvis ligger min
tolerencetærskel anderledes mht vibrationer (jvf. MZen igen , men jeg
synes nu ikke at der er mange nye(re) V2 der vibrerer så meget at det
bliver belastende.
Specielt hvis man udelukker netop Guzz og HD...

> Vrøvl. Har du samme ccm på en R4 og kører med samme topgearing, så træder
R4
> cyklen fra, med mindre man ligger helt håbløst i sit gear valg.

Vrøvl selv. Du må være blevet miljøskadet af den turbo Det er vist kun
R4ere i +220Kkr. klassen vi taler om her.

> Nå !! Nu har jeg jo kun prøvet Guzzi, Aprilia og HD, og de vibrere alle
når
> de skal trække. Charme kaldes det vist.

Heh, nej charmen er når boltene ryster sig løs en efter en og ting spontant
falder af. Selve vibrationen kaldes karakter

> Mmmmm...
>
> Ja det er rigtigt nok. Men de små hår på ryggen rejser sig altså også når
en
> ZX7RR tumler ned ad langsiden med 14.000 omdr.

Mnjah... Måske lidt Men nu kan jeg jo også som minimum smile af alt på
to hjul der kommer forbi med +10K omdrejninger

--
Mikkel

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 13:03

GRILL

Skal vi ikke snart smide tastaturene og kæmpe om det med de bare næver
(om 4 uger forståes)

Hov jeg havde lige et argument mere, ingen ved hvad bundtræk er før de har
prøvet 1 cyl 500 ccm 2 takter !!! Det får 9'eren til at minde om en
middeltung V2'er

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-10-01 13:20

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<MHBw7.18447$lk7.296534@news.get2net.dk>...
> GRILL
>
> Skal vi ikke snart smide tastaturene og kæmpe om det med de bare næver

> (om 4 uger forståes)

Pjat, kan du køre motorcykel kan du også slås Men OK så... Det er da
heller ikke til at starte en diskussion længere...

Vi kan tage det til den store IoM TT 2000 øl aften

--
Mikkel

Fra : Søren L Hansen

Dato : 09-10-01 14:21

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in article
<01c150bc$abcce450$290b12ac@pc4814>...

> Vi kan tage det til den store IoM TT 2000 øl aften

JE VE MÆÆÆÆÆ... hvornår er der showtime? Skal vi låne en biograf?

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 14:31

> JE VE MÆÆÆÆÆ... hvornår er der showtime? Skal vi låne en biograf?

Hvis nu vi hjælper Mikkel "Handyman" Christense med at hænge hans lærred op,
så kan det jo være en passende indvigelse af hans hjemme biograf. Der må vi
jo også spilde cola, kaste med chips og hoppe i møblerne uden at blive smidt
ud

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-10-01 16:56

> [...]

Det ve jæ fanme osse!

> [...]
vi
> jo også spilde cola, kaste med chips og hoppe i møblerne uden at blive

Æhh... Er der ikke noget med at kranen er flyttet ind? Er de glade
kaste-med-chips-og-sprøjte-med-cola dage så ikke forbi?

Rittig

PS: Jeg fik forøvrigt snakket med Finn-med-hullet-i-jorden, så nu har vi en
ny legeplads!

Fra : Søren L Hansen

Dato : 09-10-01 22:26

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en > PS: Jeg fik forøvrigt
snakket med Finn-med-hullet-i-jorden, så nu har vi en
> ny legeplads!

Yahuuuuuu

S.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-10-01 07:06

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3bc320a5$1$51406$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
>
> Æhh... Er der ikke noget med at kranen er flyttet ind? Er de glade
> kaste-med-chips-og-sprøjte-med-cola dage så ikke forbi?

Nææh nej. Jeg giver ikke afkald på disse sidste fornøjelser så let
Så I må kaste med lige hvad I har lyst til - bare I ikke rammer mig med
noget tungt.

--
Mikkel
!=Handyman

Fra : Janus

Dato : 09-10-01 15:16

> Hov jeg havde lige et argument mere, ingen ved hvad bundtræk er før de har
> prøvet 1 cyl 500 ccm 2 takter !!! Det får 9'eren til at minde om en
> middeltung V2'er

Skal det så være en række1 eller en V1??? ; )

Janus

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 16:22

> Skal det så være en række1 eller en V1??? ; )

Det har jeg spekuleret en del over, og er kommet til den konklution at det
må have noget med antallet af knastaksler at gøre Formlen er dog ikke
helt på plads endnu, men mit bud går på at det er en V1, da den vibrere
enormt.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 09-10-01 18:16

> ......................men mit bud går på at det er en V1, da den
vibrerer
> enormt.

En 1-cyl. er ellers helt uden 2.ordens-kræfter til at vibrere

Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 10-10-01 08:02

"> En 1-cyl. er ellers helt uden 2.ordens-kræfter til at vibrere

Jep, men 1. ordens kræfterne har vibreret stellet over, og de sørger også
for at der mangler en håndfuld skruer hver gang man har været ude og køre.

Mads Lund
KX

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 18:08

Janus wrote:

> Skal det så være en række1 eller en V1??? ; )

Ingen af delene, det eneste rigtige er et 1 cyl. stjernemotor Eller
hvad mad sådan en (Ariel'sk) square four i en 1 cyl udgave? Eller hvad
med en 1 cylindret Junckers (vistnok...) motor, nu vi er igang

PS. Ret lige din OE, så den ikke skriver Sv: istedet for Re:, da mange
ellers ikke kan læse dine postings.
Hvis det er en af de versioner, hvor man ikke selv kan indstille Sv: til
Re: har jeg en patch liggende på <http://the.subnet.dk/oefix.exe>
--
mvh Jes Vestervang - som har prøvet sådan en kx500 fætter og kan bekræfte
bundtrækket... og al det andet træk

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-10-01 16:57

> PS. Ret lige din OE, så den ikke skriver Sv: istedet for Re:, da mange
> ellers ikke kan læse dine postings.

Jeg kan fx. ikke se dem.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 19:26

Claus Rittig wrote:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan fx. ikke se dem.

ok, du er teleDK kunde, og jeg ved at sunsite.auc.dk heller ikke viser dem,
så det er egentlig allerede en hel del...

Fra : Janus

Dato : 09-10-01 22:00

> [...]
> ellers ikke kan læse dine postings.
> Hvis det er en af de versioner, hvor man ikke selv kan indstille Sv: til

så skulle det være fikset..... jeg har helt glemt det ; (((

Janus

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-10-01 16:11

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> så skulle det være fikset..... jeg har helt glemt det ; (((

Jep, nu kan jeg også se dig!

Rittig

Fra : Jakob Danielsen

Dato : 09-10-01 15:40

Mads skrev : Hov jeg havde lige et argument mere, ingen ved hvad bundtræk er
før de har
> prøvet 1 cyl 500 ccm 2 takter !!! Det får 9'eren til at minde om en
> middeltung V2'er

KORREKT! .....1 cyl rules.............
Jakob

Fra : Morten Dahl

Dato : 09-10-01 12:56

> Ja det er rigtigt nok. Men de små hår på ryggen rejser sig altså også når
en
> ZX7RR tumler ned ad langsiden med 14.000 omdr.

Jep eller en GSXR600 der bliver rykket rundt på RingDjursland i 2gear iført
en nydelig Yushimura-hul-igennem potte. Eller en GSXR750 af tysk herkomst
der iført en slipon der dæmper det samme som bademodens bikiner dækker.

> For slet ikke at tale om hvislen fra en R4T motor spørg evt. hr Dahl

Se der er vi ovre i det fede pis, man er IKKE i tvivl om at nu får man hjul
så det basker. Mads mangler punch fra stillestående grundet den lave
kompresion og fraværet af ladetryk.

Så min lille 600 smuttede fra ham fra start, men mads var ikke andet en 10m
bagude og pludselig kom den der lyd piiiiffft og så fløj Mads forbi, og så
PUFFFFF da pop-off ventilen lukkede tryk ud ved gearskiftet 50m foran mig.
Den lyd skal bare høres!

Men nu må vi se hvordan min kommer til at lyde med en Scwizer på har
nemlig fået godkendelse fra kommunen på udstykning af lejlighederne så jeg
har luft i budgettet til vinter..

-
Morten Dahl

Fra : Jesper FA

Dato : 09-10-01 17:04

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> mindst dovne) overhalinger hvor man lige vrider håndtaget et kort øjeblik.

Hmm... fra TN i 5 gear.
60-80 80-100 100-120 120-150 60-150 0-200
R1 1.6 1.4 1.3 2.0 6.3 7.4
CBR900 1.6 1.6 1.6 2.3 7.1 8.0
GSX-R1000 1.7 1.5 1.3 2.1 6.6 6.9
TL1000S 2.0 1.8 1.9 3.0 8.7 9.7
CBR600F sport 2.3 2.3 2.0 3.0 9.6 10.7

Det kan godt være det føles sådanne, men tallene viser lidt noget andet.
TL1000S var desværre den eneste jeg kunne finde tal for men de 3 HK en
Aprilia har mere gør næppe den helt store forskel.

> Og når man kører ligeud nogenlunde indenfor fartgrænserne hverken larmer
> eller vibrerer en moderne V2 da mere end en enhver anden R4. Alt det der

De V2 jeg har prøvet skal da over 2-3000 rpm. for ikke at ryste meget. Min
CBR trækker rent i 5-6 gear fra 1000 rpm.

> skiften gear er noget jeg kan gøre på racerbanen (og ligefrem finder en
> del af udfordringen) - på gaden vil jeg helst bare smide den i gear og
> køre. Så kan det måske synes paradoksalt at jeg ligger og triller rundt på

Nu er det også så besværligt at skifte gear på en MC, så det kan jeg godt
forstå.

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-10-01 07:15

Jesper FA <news@skydiver.dk> wrote in article
<3bc31fd9$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Mikkel Christensen wrote:
>
> Hmm... fra TN i 5 gear.
> 60-80 80-100 100-120 120-150 60-150 0-200
> R1 1.6 1.4 1.3 2.0 6.3 7.4
> CBR900 1.6 1.6 1.6 2.3 7.1 8.0
> GSX-R1000 1.7 1.5 1.3 2.1 6.6 6.9
> TL1000S 2.0 1.8 1.9 3.0 8.7 9.7
> CBR600F sport 2.3 2.3 2.0 3.0 9.6 10.7

Nu er det måske ikke helt fair at sammeligne en 'budget' V2 med de ypperste
R4ere. Men jeg bøjer mig i støvet for dine hårdtslående argumenter. R4ere
er klart bedst...

> De V2 jeg har prøvet skal da over 2-3000 rpm. for ikke at ryste meget.
Min
> CBR trækker rent i 5-6 gear fra 1000 rpm.

De V2 _jeg_ har prøvet kørte fint og rent fra 2000 rpm.

> Nu er det også så besværligt at skifte gear på en MC, så det kan jeg godt

> forstå.

Ja meget - specielt når man er en doven hund ligesom mig.

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 10-10-01 15:48

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en
> Jesper FA <news@skydiver.dk> wrote in article

> De V2 _jeg_ har prøvet kørte fint og rent fra 2000 rpm.

- - - I højgear???

Min tidligere XS 1100 var udstyret med en traktor-gearkasse af rang, og
trods den store motors evner udi diciplinen sejtræk var mere end
rimelige, var/er mit største kritikpunkt af den, at gearkassen
fratog én glæden i at høvle et par gear ned og race forbi et
sættevognstog
ude på landevejen!
Jeg vil i sådanne situationer altid benytte mig af det max-punch der er
i det jeg har imellem benene (ellers kan man sågu' da ligesågodt køre
2CV!), så i mine øjne er en effektiv gearkasse mindst ligeså vigtigt som
"bundtræk"!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 18:19

Mads Lund wrote:

> [...]
> og har generelt større ydelse pr. ccm = det oplagte valg til gadecykler.

Enig, men de 4cylindrede har jo så også i mange tilfælde væsentligt højere
rep. omkostninger, så hvis man skal have en økonomikværn til 20k, og man
ikke har luft i budgettet til lidt relativt dyre reparetioner, er det nok
lidt mere 'sikkert' med en R2 eller en 1cyl...

> Men der skal nok være nogle der har en anden mening.

Der skal nok være lige så mange meninger, som der er motorlayouts

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 16:27

> [...]
> ikke har luft i budgettet til lidt relativt dyre reparetioner, er det nok
> lidt mere 'sikkert' med en R2 eller en 1cyl...

Hmm, nu var økonomi hvis ikke nævnt som issue, bare hvad der var "bedst".
Men mht. økonomien er der vist ret mange andre faktorer end cylinderantallet
der har betydning. Her er literydelsen nok af højere betydning.

Mads Lund
Ninja9RT, 4cyl turbo kan godt suge lidt på rep omkostningsbudgettet

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 18:40

Mads Lund wrote:

> Hmm, nu var økonomi hvis ikke nævnt som issue, bare hvad der var "bedst".

Der blev jo ikke sagt noget om hvad motoren skulle være bedst til, og en
1cyl er måske bedst til at at være billig at reparere på

> Men mht. økonomien er der vist ret mange andre faktorer end
> cylinderantallet der har betydning. Her er literydelsen nok af højere
> betydning.

Snakker vi brændstoføkonomi eller rep. økonomi?

> Mads Lund
> Ninja9RT, 4cyl turbo kan godt suge lidt på rep omkostningsbudgettet

Ja, jeg husker da nogle mangecifrede tal du nævnte engang En overgang
skiftede du da vist stempler oftere end du smurte kæde ...eller

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 16:54

> Der blev jo ikke sagt noget om hvad motoren skulle være bedst til, og en
> 1cyl er måske bedst til at at være billig at reparere på

lol

> Snakker vi brændstoføkonomi eller rep. økonomi?

Rep omkostninger. Sammenligner man eks. en gsx600f motor med en gsx600r så
er det i bund og grund samme motor, der blot er bestykket lidt anderledes,
hvilket giver R motoren højere literydelse (ca 200 hk). Og lur mig om ikke
f'eren kører flere km/rep kr end Rmodellerne.

> Ja, jeg husker da nogle mangecifrede tal du nævnte engang En overgang
> skiftede du da vist stempler oftere end du smurte kæde ...eller

Jep, men det gik over, da jeg puttede for 6 kr aluminium imellem cylinger og
motorblok. Og siden den kom i, har der ikke været problemer med
holdbarheden.

Faktisk er de eneste repomkostninger (som ikke er selvforskyldte) der har
været på 9'eren koblingsplader, bremse klodser, dæk og kæde. Motoren har
aldrig fået stillet ventiler, og der er generelt ikke gået noget istykker på
den, selv efter effekten er blevet forøget ret væsentlig. Og den gamle motor
kørte 32000 uden turbo + ca 12000 med turbo og den nye motor har kørt
9000+5000 i år.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 19:00

Mads Lund wrote:

> [...]
> hvilket giver R motoren højere literydelse (ca 200 hk). Og lur mig om ikke
> f'eren kører flere km/rep kr end Rmodellerne.

Måske lidt en uheldig model at bruge som eksempel, da F'erne i praksis
vistnok æder væsentligt flere knastaksler en R'erne Men jo, du har da
ret.

> Jep, men det gik over, da jeg puttede for 6 kr aluminium imellem cylinger
> og motorblok. Og siden den kom i, har der ikke været problemer med
> holdbarheden.

Den sænkede kompression fjernede tændingsbankning, eller?

> [...]
> på den, selv efter effekten er blevet forøget ret væsentlig. Og den gamle
> motor kørte 32000 uden turbo + ca 12000 med turbo og den nye motor har

Det er jo egentlig ret godt klaret Men har du ikke også blueprintet den
osv.?

Fra : Mads Lund

Dato : 09-10-01 17:14

> Måske lidt en uheldig model at bruge som eksempel, da F'erne i praksis
> vistnok æder væsentligt flere knastaksler en R'erne Men jo, du har da
> ret.

Hmm, den jeg kender der har spist flest er en R motor, men pyt, lad Armand
konkludere

> Den sænkede kompression fjernede tændingsbankning, eller?

Jep, jeg var lige oppe og snuse til en effektiv kompression på ca 20:1 og
det duede sku ikke sammen med 95 okt. Nu kører jeg 14:1 og det passer meget
bedre.

> Det er jo egentlig ret godt klaret Men har du ikke også blueprintet
den
> osv.?

Jo den nue er trimmet i hovede og r.. Men den gamle motor her jeg kigget
efter i sømmene (for at se om der var noget på den nye der skulle
forstærkes). Men den fejler absolut intet. Det eneste var at akslen til
vandpumpen havde mistet et stykke, men det var efter sigende en kendt fejl
(jeg var mere bekumret for at jeg ikke kunne finde den manglende stump

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 09-10-01 18:42

> Hmm, den jeg kender der har spist flest er en R motor, men pyt, lad
> Armand konkludere

Tjaeh!

Jeg har ladet mig overbevise om at de vandkølede 'zuki-motorer ikke
bærer på samme (mængde) fejl som de oliekølede!
Og eftersom at det skal være en (10 år) gammel hund, for at være en
oleikølet GSXR, kan øverstnævnte udtalelse som sådan godt passe :-/

Men alt i alt er det de oliekølede motorer at jeg(!) hetzer for fejlen!

--
Armand.

Fra : RpR

Dato : 09-10-01 18:49

> Jep, jeg var lige oppe og snuse til en effektiv kompression på ca 20:1 og
> det duede sku ikke sammen med 95 okt. Nu kører jeg 14:1 og det passer
meget
> bedre.

Du ville ikke til at køre på flybenzin? =)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 21:17

Mads Lund wrote:

> Hmm, den jeg kender der har spist flest er en R motor, men pyt, lad Armand
> konkludere

Hehe

> Jep, jeg var lige oppe og snuse til en effektiv kompression på ca 20:1 og
> det duede sku ikke sammen med 95 okt. Nu kører jeg 14:1 og det passer
> meget bedre.

Det er da egentlig også en hel del, når man tænker på hvad de fleste mc'er
ligger på Bliver det forresten til noget med det indsprøjtning/varibelt
ladetryk som du nævnte engang?

> den
>
> Jo den nue er trimmet i hovede og r.. Men den gamle motor

Den var ikke blueprintet går jeg ud fra.. (?)

> [...]
> vandpumpen havde mistet et stykke, men det var efter sigende en kendt fejl

Det er da egentlig godt klaret Det er da trods alt lidt af en eff.
forøgelse

> (jeg var mere bekumret for at jeg ikke kunne finde den manglende stump

Den kunne nok godt lave lidt ravage, hvis den bestemte sig for at forsøge
at smøre turboen :-/

> Mads Lund
> Ninja9RT

Som jeg godt kunne tænke mig at høre

Fra : Mads Lund

Dato : 10-10-01 09:14

> Det er da egentlig også en hel del, når man tænker på hvad de fleste mc'er
> ligger på Bliver det forresten til noget med det
indsprøjtning/varibelt
> ladetryk som du nævnte engang?

Jep, så sent som igår havde jeg kontakt til det firma der skal levere
varerne. Og det ser ganske lovende ud. anlæget kan ses på www.dtafast.co.uk
og det har mulighed for at variere ladetrykket samt lidt andre porno ting
som lausch control, antispin og quickshift.

> Den var ikke blueprintet går jeg ud fra.. (?)

Nej, den var std. pånær forstærkning af koblingen og grafitcoatning af
stempler og knastaksler.

> Den kunne nok godt lave lidt ravage, hvis den bestemte sig for at forsøge
> at smøre turboen :-/

Eller gearkassen !!

> Som jeg godt kunne tænke mig at høre

Jeg skal nok lave nogle sound klip når den skal på rullefelt med
indsprøjtningen på.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-01 00:40

Mads Lund wrote:

> [...]
> www.dtafast.co.uk og det har mulighed for at variere ladetrykket samt lidt
> andre porno ting som lausch control, antispin og quickshift.

Lækkert

> Nej, den var std. pånær forstærkning af koblingen og grafitcoatning af
> stempler og knastaksler.

Så må man da sige at det er pænt godt klaret af den

> Eller gearkassen !!

jeps, lidt ligesom når man kommer til at tygge på en sten der har forvildet
sig ind i ens leverpostejsmadklapsammen

> Jeg skal nok lave nogle sound klip når den skal på rullefelt med
> indsprøjtningen på.

Det glæder jeg mig til

Fra : Armand

Dato : 09-10-01 18:43

> [...]
nok
> lidt mere 'sikkert' med en R2 eller en 1cyl...

Reparationer?
Dybtliggende rep.'s ender oftest med en brugt motor istedet - Men dér er
en tocylindret sikkert også billigere end en fler-cylindret :-/

Vedligeholdelse:
- Det er betragteligt billigere at betale sin mekaniker for at justere
de fire ventiler i en GS 500, end 16 i en hvilkensomhelst /4'er!
- Tændrørsudgiften er ligeledes den halve!

Og ellers er der kun det halve antal af alt der med tiden kan gå hen og
blive gammelt i motoren (membranerne i karbunaderne eks.vis!)

Forskel! (?)
En to-cylindret vil givetvis vibrere en tand mere end en firecylindret;
men ikke desto mindre er f.eks. Kawa's Z1000-motorer og Zuki's GSX'ere
kendt for solide vibrationer til trods for at de begge er firecylindrede
:-/

Fabrikkerne kæmper med vægten og bruger dyre metoder og eksotiske
materialer for at få deres firecylindrede modeller ned i vægt.
En to-cylindret motor er principielt lettere end en firecylindret!

Jeg vil nok vove den påstand at en tocylindret motor ér
motorcykelmotorén, og at firecylindrede modeller er rene eksoter (á
sekscylindrede eller V-8'ere i biler!), som vi blot har vænnet os til.
Derfor er en tocylindret motorcykel ikke noget at skamme sig over

--
Armand.
(tidl ejer af: 1-cyl (to-takter), R2'er (180° hhv. 360°!), V2'er

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 21:10

Armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> højere
> man
> nok
>
> Reparationer?

Arrgh, hvad er det dog jeg skriver? Jeg mener det er nok lidt mere sikkert
med en R2 frem for en R4 (V4 etc.)... Læs dog hvad jeg mener, ikke hvad jeg
skriver

> Dybtliggende rep.'s ender oftest med en brugt motor istedet - Men dér er
> en tocylindret sikkert også billigere end en fler-cylindret :-/

Nemlig

> [...]

> men ikke desto mindre er f.eks. Kawa's Z1000-motorer og Zuki's GSX'ere
> kendt for solide vibrationer til trods for at de begge er firecylindrede

Hvordan kan det egentligt være? Tunge stempler, eller hvad?

> [...]
> motorcykelmotorén, og at firecylindrede modeller er rene eksoter (á
> sekscylindrede eller V-8'ere i biler!), som vi blot har vænnet os til.

Jeg kan egentlig godt fælge dit princip, men hvorfor dælen er det så lige
at de bliver ved med at bruge R4'ere i så stor stil? Kan det have noget at
gøre med det Mads Lund nævner om at litereffekten daler proportinalt med
volumen per cylinder?
Men der er jo også lige Triumph Daytona med 3 cylindre (955cc) og 149 hk,
så det er da ikke alle volds mc'er der er 4cylindrede

> Derfor er en tocylindret motorcykel ikke noget at skamme sig over

Selvfølgelig ikke... Man kan da slet ikke skamme sig over en mc

> --
> Armand.
> (tidl ejer af: 1-cyl (to-takter), R2'er (180° hhv. 360°!), V2'er
> (to-takter!), V4'er, R4'er og R6'er)

Sikke en flok Men hvordan står det så til nu?

Fra : Armand

Dato : 09-10-01 23:42

> Hvordan kan det egentligt være? Tunge stempler, eller hvad?

Rulningslejret krumtap!

> Jeg kan egentlig godt fælge dit princip, men hvorfor dælen er det så
> lige at de bliver ved med at bruge R4'ere i så stor stil?

Af samme grund som at de ligger i snart enhver bil: Det er et praktisk
kompromis imellem alle faktorer!

> Sikke en flok Men hvordan står det så til nu?

R6 + ditto + V2(totagger) + 3/4 R2 (parallel) + 1/4 ditto + 1/4 R4
(samt en heeeel masse ideer )

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-10-01 23:56

Armand wrote:

> Rulningslejret krumtap!

Hvad vil det egentlig sige, og hvordan er det på moderne mc'er?

> Af samme grund som at de ligger i snart enhver bil: Det er et praktisk
> kompromis imellem alle faktorer!

Hm, ok

> R6 + ditto + V2(totagger) + 3/4 R2 (parallel) + 1/4 ditto + 1/4 R4

Er det hvad du har nu? Du har lige gjort mig lidt nysgerrig Hvad er det
for mc'er? ...og skal du ikke have noget med plader på?

> (samt en heeeel masse ideer )

Dem har jeg også mange af, det kniber bare lidt med konatnterne til at
reailisere dem :-/ Men, nu må vi se om jeg går købt en Fazer... eller
cbr600 Det glæder jeg mig egentlig lige en lille bitte smule til

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-10-01 22:06

On Wed, 10 Oct 2001 22:56:27 +0000, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Er det hvad du har nu? Du har lige gjort mig lidt nysgerrig Hvad er det
>for mc'er? ...og skal du ikke have noget med plader på?

Det har han skam...en flot rød Peugeot 405,som jeg har kørt mange
(rigtig mange) km i ).

Motorcykler der nøjes han med at drømme om en skrammel-Suzuki og lade
sin racer-V2'er forfalde ...hvilken skam og spild af talent

-M

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-01 00:26

Michael K.S. wrote:

> Det har han skam...en flot rød Peugeot 405,som jeg har kørt mange
> (rigtig mange) km i ).

Jeg synes nok der var ugler i mosen

> Motorcykler der nøjes han med at drømme om en skrammel-Suzuki

Hehe

> og lade
> sin racer-V2'er forfalde

Øhh, hvad er det for en? Er det den RGV han vistnok nævner af og til?

> ...hvilken skam og spild af talent

Det har han, eller hvad?

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 16:32

> Hvad vil det egentlig sige, og hvordan er det på moderne mc'er?

Et rulningsleje dækker alle former for "kuglelejer", og de to motorer
har Rulningslejer som såvel hovedlejer (kugleleje!), og plejlstangslejer
(nåleleje), hvilket medfører flere vibrationer end deciderede
glidelejer!

> Er det hvad du har nu? Du har lige gjort mig lidt nysgerrig Hvad
> er det for mc'er?

- Hhv. min gamle Benelli Sei og en "tysker" til reservedele.
- Min gamle Road racer: RGV 250.
- Den CB 450 S, som jeg købte syd for grænsen for at bruge motoren.
- Den del-ophuggede trafikskadede CB 450 S, som jeg fik med i handlen.
- Og så lige den smadrede CB 500 F, som jeg købte fornyligt for at
genopbygge.

> ...og skal du ikke have noget med plader på?

Tjoeh :-/
Når mit økonomiske mod tiltager
Jeg har længe snakket om SV'er; men med Fazere nede i samme
brugtprisklasse, kan jeg sagtens komme i tvivl
Samtidig spiler den faktor ind at jeg har brug for endnu et
Yamaha-ejerskab, til at bringe balance i sagerne (så Honda ikke er så
fremtrædende i min statistik!)
Indtil da kan det måske blive 500/4'en når den er færdig!?

Arbejdet med 4½'eren i foråret fik slået min skruelyst lidt igang, så
det kunne da være at vinteren bringer en model på gaden :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-01 21:44

Armand wrote:

> [...]
> har Rulningslejer som såvel hovedlejer (kugleleje!), og plejlstangslejer
> (nåleleje), hvilket medfører flere vibrationer end deciderede

Ok, hvordan det egentlig? Er der en oliefil i glidelejerne der absorberer
vibrationerne eller hvad?

> - Hhv. min gamle Benelli Sei og en "tysker" til reservedele.

Har du stadig den? Så skal den da genoplives

> - Min gamle Road racer: RGV 250.

Bliver den motioneret?

> [...]
> - Den del-ophuggede trafikskadede CB 450 S, som jeg fik med i handlen.
> - Og så lige den smadrede CB 500 F, som jeg købte fornyligt for at

Umiddelbart lader det til at du godt kan lide Hondaer Eller også nyder
du bare at se dem lide

> Tjoeh :-/
> Når mit økonomiske mod tiltager

Hæ! Jeg er vist også selv ret modig at bruge 70k kr på en fazer, når man
tænker på at jeg får brug for så mange penge som muligt, når jeg begynder
at læse videre (i Aalborg - så et mudderjern ville jo også være velkomment

> Jeg har længe snakket om SV'er; men med Fazere nede i samme
> brugtprisklasse, kan jeg sagtens komme i tvivl

Jeps, de Fazere virker ret attraktive

> Samtidig spiler den faktor ind at jeg har brug for endnu et
> Yamaha-ejerskab, til at bringe balance i sagerne (så Honda ikke er så
> fremtrædende i min statistik!)

Hæhæ

> Indtil da kan det måske blive 500/4'en når den er færdig!?
>
> Arbejdet med 4½'eren i foråret fik slået min skruelyst lidt igang, så
> det kunne da være at vinteren bringer en model på gaden :-/

Lad os håbe det - Se så at kome i sving!

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 22:34

> Ok, hvordan det egentlig? Er der en oliefilm i glidelejerne der
> absorberer vibrationerne eller hvad?

Til dels, og til dels p.g.a. andre tolerencer!

> Har du stadig den? Så skal den da genoplives

Jup!
Det hører ind under "planer"

> Bliver den motioneret?

Nope!

> Umiddelbart lader det til at du godt kan lide Hondaer Eller også
> nyder du bare at se dem lide

Hæ!
God forklaring, som jeg vil undskylde mig med fremover

> Lad os håbe det - Se så at kome i sving!

Hov!
Det er jo MIT gamle RR-argument!
Skal du nu vende dét imod mig?

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-10-01 02:10

Armand wrote:

> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Til dels, og til dels p.g.a. andre tolerencer!

Ok

> Jup!
> Det hører ind under "planer"

Hæ, ok Jeg kender godt det med planer, de hober sig op uden at man får
gjort noget ved dem, fordi der er så mange andre der lægger planer for en
også :)

> Nope!

Synd, synd

> Hæ!
> God forklaring, som jeg vil undskylde mig med fremover

Hehe Armand, man kan altså ikke skjule ægte kærlighed

> Hov!
> Det er jo MIT gamle RR-argument!
> Skal du nu vende dét imod mig?

*gnæk-gnæk* Situationen kan da helt sikkert sammenlignes Du
trænger vel sikkert lige til at genopdage hvor vidunderligt det egentligt
er med daglig mc-kørsel

--
mvh Jes Vestervang - der bare drømmer om en Fazer
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-10-01 16:47

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
> GRILL, dette er et spørgsmål om religion. Så jeg vil godt se det
fornuftige
> svar.

Hertil er vi enige...

> Min holdning er at 1 cyl er perfekt til ræs, pga motorens lave vægt.

Okay, det er vi egentlig også her.

> [...]
> har generelt større ydelse pr. ccm = det oplagte valg til gadecykler.
> Men der skal nok være nogle der har en anden mening.

Ja, mig!
Jeg har jo en Suzuki 1300 med en 4-cylindret motor, og den er jeg sådan set
også tilfreds med... Men den er jo også med tag!

Når jeg kører motorcykel på landevejene er det for at føle at jeg lever -
ikke for at føle jeg sidder overskrævs på en tunet symaskine.
For mig har motorcykler op til 2 cylindre, alt der har 4 og derover er at
klassificere som automobiler.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-01 19:25

Claus Rittig wrote:
> [...]
> ikke for at føle jeg sidder overskrævs på en tunet symaskine.
> For mig har motorcykler op til 2 cylindre, alt der har 4 og derover er at

....ligesom alt med en maximalt mulig nedlægningsvinkel på under 45 grader

--
mvh Jes Vestervang - der husker at Rittig har cruisertilbøjeligheder

Fra : james

Dato : 09-10-01 20:28

> For mig har motorcykler op til 2 cylindre, alt der har 4 og derover er at
> klassificere som automobiler.

3....3.....3.....tre!!!! HUSK 3 cylindre!!!!!!!!!

-james

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-10-01 16:12

"james" <airthy@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> 3....3.....3.....tre!!!! HUSK 3 cylindre!!!!!!!!!

Vi kan mødes på midten: 2½.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 10-10-01 16:41

> Vi kan mødes på midten: 2½.

Gælder det at jeg har kørt 4000 km på ferie med 2½ stempel ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-10-01 17:57

> Gælder det at jeg har kørt 4000 km på ferie med 2½ stempel ?

Sig mig: Blev du tabt som spæd?
Bilmotorer hører hjemme i biler, og sådan er det bare (i mit hoved). Og for
lige at sætte trumf på: Man køber ikke en 150 hestes Yamasuki for at daske
rundt med 110 på en motorvej, derfor mener jeg det er naivt at tro at den
slags motorcykler ikke dagligt vil overtræde visse dele af færdselsloven, og
man burde derfor pålægge dem en gennesnitlig fartbøde pr. dag. Een eller
anden dag vil jeg gerne diskutere med dig (og andre der skulle være
interesserede) hvorvidt denne daglige fartbøde bør være på en 50% eller 100%
overskridelse, men det skal være over en større flok øl, og vi er nok nødt
til at snakke os varme i andre emner før vi tager fat på denne tunge
diskussion. Her er nogle emner jeg lige kan komme i tanke om til
opvarmningen:
Bør kørsel på +100 hestes MC ikke fordre faldskærm, ligesom man i biler
kræver seler?
Kan man ikke istedet for drosling simpelthen plombere sportscykler i 1.
gear, så kan evt. junkies stadig få "rykket", mens hastighedsgrænserne kan
respekteres nogenlunde?
Vil det ikke være billigere i vejvedligehold og gavnligt for
trafiksikkerheden (gennem nedsat gennemsnitshastighed), hvis vi pløjede alle
de asfaltveje op og lavede dem om til grusveje?

Jeg kan nok finde på mere.

Rittig
(Rabiat)

Fra : Pein

Dato : 10-10-01 21:14

Altså Claus. Tænk at være fuld sådan allerede 18:57 på en helt almindelig
onsdag!
Har du vundet i Viking Lotto eller hva'?

/Most Wanted

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-01 00:10

Claus Rittig wrote:

> "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> Sig mig: Blev du tabt som spæd?

*GRILL*ing my ass off*

[sniiiip]
> Jeg kan nok finde på mere.

*lol* Ingen tvivl her Pas nu på du ikke inspirerer visse politikere

> Rittig
> (Rabiat)

Virkelig?

Fra : Mads Lund

Dato : 11-10-01 09:53

> Sig mig: Blev du tabt som spæd?

Grill, ved nærmere eftertanke kan man godt have sygehuset mistænkt for at
have tilsluttet lattergas eller helium til kuvøsen

> Bilmotorer hører hjemme i biler, og sådan er det bare (i mit hoved).

Bla bla bla. Og eftersom 2CV brugte en R2 konstruktion, er der en bilmotor i
din GS'er.

> [...]
og
> man burde derfor pålægge dem en gennesnitlig fartbøde pr. dag.

Hmm, hvor langt rækker de 120.000 jeg betalte i afgift ?
Men ok vi er enige, hvis man indførte en fartafgift, som modsvarer at man
tit overtræder hastighedsbestemmelserne, så skal det også være lovligt at
køre den hastighed man har betalt afgift af. F.eks kunne man på den til den
tid indbyggede roadpricing ting, lige trykke ind, at man smider 500 kr for
at køre 180 kmt på motorvejen den dag. Og så er det ok jeg er med.

> Bør kørsel på +100 hestes MC ikke fordre faldskærm, ligesom man i biler
> kræver seler?

Niks, det er overflødig vægt.

> Kan man ikke istedet for drosling simpelthen plombere sportscykler i 1.
> gear, så kan evt. junkies stadig få "rykket", mens hastighedsgrænserne kan
> respekteres nogenlunde?

Hmm jeg har nu planer om at lave det omvendt, så man begrænser effekten i de
lave gear, da "rykket" er for farligt, med ukontrollerede wheelies hjulspin
osv.

> Vil det ikke være billigere i vejvedligehold og gavnligt for
> trafiksikkerheden (gennem nedsat gennemsnitshastighed), hvis vi pløjede
alle
> de asfaltveje op og lavede dem om til grusveje?

God ide. Og nu hvor luftfart er på vej til at blive en historisk begivenhed,
han vi trykke gade knallerterne af på de gamle landingsbaner.

Tilbage står så spørgsmålet om det er sikre at køre 50 kmt på grus ifht. 80
kmt på asfalt (vil du høre min statistik

> Jeg kan nok finde på mere.
Så er vi to

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 11-10-01 16:32

> Bla bla bla. Og eftersom 2CV brugte en R2 konstruktion, er der en
> bilmotor i din GS'er.

R2???
Det er sågu' en Boxer á "flat twin" eller 180° v-motor

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 12-10-01 07:48

> R2???
> Det er sågu' en Boxer á "flat twin" eller 180° v-motor

Sorry, min uvidenhed. Men hvis jeg så må sige om, så sidder der bilmotorer i
alle BMW'er pånær K75 eller hva'

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-10-01 14:13

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message

> Min holdning er at 1 cyl er perfekt til ræs, pga motorens lave vægt. 2 cyl
> sucks (vibrere, yder for lidt osv.)

Hvis der er noget en én-cylindret motor gør, så er det da netop at vibrere

Men du tænker nok på din priller, som jo netop er encylindret.

/Rune - både R2 og V2 ejer...

Fra : Michael K.S.

Dato : 10-10-01 14:21

On Wed, 10 Oct 2001 15:13:02 +0200, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk>
wrote:

>Hvis der er noget en én-cylindret motor gør, så er det da netop at vibrere
>
>Men du tænker nok på din priller, som jo netop er encylindret.

Og den yder jo kun 33 hk for en 125 hvor storesøster V2-250'eren yder
over det dobbelte )

-M

Fra : albert

Dato : 09-10-01 08:38

> Hvis en potentiel køber står med valget mellem to MC'er, hvor den ene
> er med to cylindre og den anden med fire, men ellers er de ensartede i
> kubik-størrelse, hvad bør man da vælge?

Hvad med Triumph & BMWs tre cylindrede ?
Hvad med en 6'er ?

En lang tråd er på vej til at udspringe....

mvh Albert
Der lige så gerne kører 2'er som 4'er, bare det er mindt 1000ccm !

Fra : noname99dk

Dato : 09-10-01 10:07

I glemmer vist Vankel

Den ultimative motor

Kører selv bimmer for jeg elsker vibrationer og bundtræk

Fra : Svein Olav Leithe

Dato : 09-10-01 16:42

noname99dk <noname99dk@yahoo.dk> wrote in message
> I glemmer vist Vankel
>

> Den ultimative motor
>
> Kører selv bimmer for jeg elsker vibrationer og bundtræk

Nå klarer jeg simpelt hen ikke la være lenger.'

Her to argumenter for å kjøre bimmer (boxer) hva antall sylindre
angår:

1. En motorsykkel skal ikke ha flere sylindre enn jeg klarer å telle (EN -
TO).

1. En motorsykkel er ikke skapt for å ha flere enn to sylindre.

--
Svein
'77 R75/7 Gertrude

Fra : Anders Vinther

Dato : 09-10-01 21:01

"Svein Olav Leithe" <soleithe@online.no> wrote in message

> [...]
> TO).
>
> 1. En motorsykkel er ikke skapt for å ha flere enn to sylindre.

At dømme ud fra første pkt. 1. så bør en mc vel kun have een cylinder? )

Mvh.

Anders V.

Fra : Svein Olav Leithe

Dato : 10-10-01 07:24

Anders Vinther <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> wrote in message
> "Svein Olav Leithe" <soleithe@online.no> wrote in message

> At dømme ud fra første pkt. 1. så bør en mc vel kun have een cylinder?
)

Der ser du - det var det jeg sa.

Svein
'77 R75/7 Gertrude
Kristiansand, Norway

Fra : freddy

Dato : 09-10-01 10:46

6 Helt klart. F.eks en gammel SEI

Fra : RpR

Dato : 09-10-01 14:17

> Hvad med en 6'er ?

Hvad med en 8'er Boss Hoss? =)
Optræk der får en R1 til at ligne legetøj =)

Fra : james

Dato : 09-10-01 15:14

Hele emne et overflødig pga spørgsmålet er stillet forkert. Svaret er
ikke enten eller; svaret er 3 cylindre!

Triple Power!

-james

Fra : RpR

Dato : 09-10-01 18:52

> Hele emne et overflødig pga spørgsmålet er stillet forkert. Svaret er
> ikke enten eller; svaret er 3 cylindre!
>
> Triple Power!

Jeg mistænker dig hermed for at ha' en 3-cyl =)

Fra : Morten Juel

Dato : 09-10-01 17:01

> Er der iøvrigt nogen skillelinie, hvor man siger at 2 er for lidt,
> f.eks. ved 750, 1000 eller...?

Nææh Honda har jo lige lavet en chopper med 1800ccm på 2 cyl !!

Mvh
Morten

Fra : bwl

Dato : 10-10-01 21:23

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Nææh Honda har jo lige lavet en chopper med 1800ccm på 2 cyl !!
>
> Mvh
> Morten

Jebs Verdens største cruiser. ( tror jeg nok) var det ikke det???

Fra : bo

Dato : 11-10-01 03:46

så bosshoss er ikke en cruiser?
og ellers må det da være serieproduceret v2 der menes ... fx. Merch laver
custom V2'ere på 2150ccm ....
bo v - vs750 intruder

Fra : RpR

Dato : 11-10-01 08:03

> så bosshoss er ikke en cruiser?
> og ellers må det da være serieproduceret v2 der menes ... fx. Merch laver
> custom V2'ere på 2150ccm ....
> bo v - vs750 intruder

Boss Hoss er en V8 traktor på 2 hjul =)

Fra : Mads Lund

Dato : 11-10-01 09:54

Titan laver da serie produceredew HD kloner på ca 2 l.

Mads Lund
Ninja9RT