En dag som flagpost
Fra : Claus Rittig

Dato : 06-10-01 17:39

Hæj!

Just hjemkommet fra en dag i flot solskin og DM Motocross for klubhold kan
jeg afsløre at motorsport er farligt!

Det er en hammergod ide at melde sig som flagpost, for man kommer meget
tættere på action'en en hvis man var tilskuer, og da vi roterer poster
mellem heatene får man set hele banen på nært hold.

Nu er motocross jo en sport hvor der bliver gået til stålet i middelsvær
grad, så det er jo naturligt at der er et styrt i ny og næ, men det her var
nærmest latterligt. Banen (Dall ved Aalborg) er blevet lavet lidt om og
frisket lidt op over de sidste par måneder, og det har jeg også været med
til. Især hoppene er blevet gjort mere brugervenlige, så det skulle være
muligt for de fleste at komme over dem uden knoglebrud, men det har åbenbart
ikke gjort det sikrere at køre. Banen var meget våd fra morgenen, men efter
de 3 træninger var den perfekt, for vandet blev rimeligt hurtigt kørt af den
(og en del af det blev kørt over på mit tøj fordi jeg stod og sov da et
fjols landede i en stor pladder-pøl lige ud for mig). Allerede i et af de
første heat måtte ambulancen hente den første kører, som havde brækket noget
i hånden. Jeg så ikke hvor det skete. I næste heat var der en der stod på
taget i noget vi kalder "hullet bag klubhuset", som er et typisk tilte-sted
fordi man kommer ud af en lang blød kurve med fart på, og så falder banen
pludselig 5 meter. Køreren var bevidstløs, men da han kom til sig selv
klagede han over at have slået ryggen, så han måtte fragtes ud af banen på
båre. Det så grimt ud, men han kunne selv gå ind i ambulancen.
Vi har lavet ny start derude - en lang start ind i et langt blødt
venstresving og så en langside ned til vores ny-ombyggede "store
plateau-hop". Tidligere var det meget langt, men ikke ret højt, og det gav
stor fart på for at komme over. Nu har vi lavet det meget højt, men ikke
mere end ca. 20 meter langt, så kørerne kommer noget ned i fart for at komme
over det. Det tog faktisk ret lang tid at lave, og så ser det ikke ud til at
have gavnet sikkerheden overhovedet. Dagens mest spektakulære var starten i
2. heat. En gut på en Yamaha tog starten, og da han kom til det store
plateau gik han forover i luften, og KTM-køreren der lå to'er røg lige i
ham, og så slog de to koldbøtter - og så kom resten af feltet flyvende! Det
var sgu et sammenstød der var til at få øje på! Selvom de blev ramt af
adskillige cykler, kom de begge på benene og kunne gå derfra (for cyklerne
var noget smadrede). Det store plateau stod for mange styrt i løbet af
dagen, og i næstsidste heat blev det alvorligt. En kører gik forover i
luften og lavede en grim landing, og vi måtte igen have gang i båren. Falck
folkene lagde ham i nakkeskinne og med understøttede arme før de kørte, og
jeg tror han havde slået sig slemt, for de kørte meget forsigtigt, selv da
de kom ud på hovedvejen kørte de kun 30 km/t. Jeg må lige derud igen i
morgen, og høre hvad der skete med ham.

DM for klubhold er specielt fordi alle landets bedste kørere er samlet, og
kører mod hinanden på tværs af klasser. Det betyder at der er ret stor
spredning i heat'ene fra de bedste til de knap-så-gode, og det giver nok
også mange farlige situationer. Dagens heat var kval til løbene imorgen, så
hvis nogen skulle komme til at kede sig imorgen, så er Dall syd for Aalborg
et godt udflugtsmål, og det er ikke et officielt publikumsløb, så der er
gratis adgang, og øl og pølser er billige.

Old-boys kørte dog alle deres heat i dag, 2 af vennerne var med, men det gik
rimeligt ringe, så det forbigår vi lige i tavshed. Efter første heat kom jeg
til at sige til Ole: "du Ole, er der nogen der har smurt lim på dit sæde?"
Det skulle jeg nok ikke have sagt, for han så ikke ud som om han syntes det
var morsomt. I andet heat tabte hans Husaberg 500 luftskruen. Det viser sig
at sådan en svensker-cykel ikke kan køre uden luftskrue. Dagens hårdeste
overhaling så jeg på et af de små plateau-hop, hvor en kører lavede en
skuldertackling på en konkurrent i luften over hoppet. Det så ret tjekket
ud, og det var DÆLEME effektivt!

Nå, min mad koger, så jeg må løbe.
Rittig

Fra : Anders Vinther

Dato : 06-10-01 22:04

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> Hæj!

<snip - en masse sjov >

> [...]
> et godt udflugtsmål, og det er ikke et officielt publikumsløb, så der er
> gratis adgang, og øl og pølser er billige.

Hvor meget er det nu det koster at komme over broen?

Nah, holder mig nu nok til malerklemmen, men tak for en god beskrivelse...

Mvh.

Anders V.

Fra : Ole Baun

Dato : 06-10-01 23:21

-- snip --

> hvis nogen skulle komme til at kede sig imorgen, så er Dall syd for
Aalborg
> et godt udflugtsmål

Lyder spændende, men har du ikke en lidt mere præcis stedsangivelse ?

Ole Baun (der ikke lige gider rode med tlf bøger)
CB 500, Aalborg