Øv - ulykke igen (kbh)
Fra : Pein

Dato : 04-10-01 20:46

På vej hjem fra arbejde ved 5 tiden.

På Gladsaxe ringvej vestgående (4-sporet med midterrabat) ca. 200 meter
før nedkørslen til Hillerødmotorvejen, holdt der en bybus stille i spor 2
(venstre side) kort efter et stoppested. Spor afslørede at den var trukket
ud fra stoppestedet og direkte over i 2. vognbane.

Væltet op ad midterautoværnet, på hovedet med bagenden opad, lå en blå/gul
MC. Ambulancen var på vej væk.

Man kan jo gisne om hvad der er sket, men jeg håber motorcyklisten slap
fra det. MC'en var ikke totalt sammenkrøllet, så der er vel håb.
MC'en lå heller ikke ret langt fra bussen, hvilket tyder på farten ikke
var voldsomt høj. Hvis det er rigtigt, har bussemanden åbenbart ikke set
sig ordentligt for.

Pas på derude. Hver dag.

/Pein

Fra : boe

Dato : 04-10-01 21:09

Pein <niels@pein.dk> wrote in message
> Pas på derude. Hver dag.

Enig - pas godt på.
Lige en reminder: hvis bussen skal ud i 2. vognbane for at fortsætte kørslen
med henblik på venstresving længere fremme, så tilskriver færdselsloven rent
faktisk bagfra kommende i 2. vognbane at holde tilbage under samme vilkår
som trafikanter i 1. vognbane. Husk det - det er for farligt at glemme
det

Bo, VF1000F

Fra : Robert

Dato : 04-10-01 21:16

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> faktisk bagfra kommende i 2. vognbane at holde tilbage under samme vilkår
> som trafikanter i 1. vognbane. Husk det - det er for farligt at glemme

Min "MC-Pap" kørelærer indskærpede op til flere gange, at hvis der var
noget man skulle have respekt for, så var det busser. Ikke at de overholder
færdselsloven.... uanset det, ville gøre forbandet av at blive ramt af een.
Hold afstand! mange af de chauffører ( bybusser i Århus ) kører som
***huller
( vil jeg ikke skrive her )

Robert

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-10-01 00:12

> Hold afstand! mange af de chauffører ( bybusser i Århus ) kører som
> ***huller
> ( vil jeg ikke skrive her )

Hovedreglen er vel
1) tænder blinket
2) tæller til 3
3) kører
og nogen tæller ikke så godt ... (Men ellers kommer de aldrig ud for
bilisterne)

Jeg kom også til at gøre den fejl at holde for en pige i et fodgængerfelt
igår. Det var brian bagved utilfreds med for umiddelbart efter kommer han
udenom i 2. gear med ~80-90 (i 60zone) hvorefter han trækket ind lige for
snuden på mig og står på bremsen ....

Senere på dagen var der en rød golf 1,4 der ved et lyskryds kryb inden om
rækken af biler der holdt i andet spor (og med mig forest). Da det blev
grønt kunne han ca. følge mig de ~25meter inden der var parkede biler i hans
bane. Så trak han ud og jeg måtte følge med over i de modkørendes spor
hvorefter jeg bremsede ned bag ham (havde selvfølgelig holdt øje med at der
var plads til at jeg kunne flytte mig.

En scooter med mc-plade får simplethen det værste op imange bilister ....

/A

Fra : Brian aka Hekto

Dato : 05-10-01 09:07

Iiiiih! Tak for den rosende omtale!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-10-01 09:58

"Brian aka Hekto" <bs@hekto.dk>
> Iiiiih! Tak for den rosende omtale!

Hvis du "quotede" lidt var det nok memmere at finde ud at om du er
buschauffør eller bare ked af at jeg bruger "brian" som skældsord. Det er
sikkert sidstnævnte så undskyld det var ikke personligt ment men bare gledet
ind i mit sprogbrug....

/A

Fra : albert

Dato : 05-10-01 11:15

> [...]
> fra det. MC'en var ikke totalt sammenkrøllet, så der er vel håb.
> MC'en lå heller ikke ret langt fra bussen, hvilket tyder på farten ikke

Jeg glæder mig til at den nyoprettede haverikommission får dannet sig et
overblik over HVAD der egentligt går galt, således at dommen kan komme:
KØRER mc folk altid for stærkt,
ELLER er det måske nogle gange andre billister der overser dem

Eksempel : Jeg købte en MC i Tyskland for nogle måneder siden. Den havde
lidt
skrammer efter at en billist havde glemt at overholde vigepligt. MCen havde
kørt 25km/t (hans udsagn...) og bilen ramte med måske 2km/t.

Forsikringen nægtede at betale, da MCere jo ALTID kører for stærkt, og det
derfor ikke kunne være billistens skyld. Sådan er det heldigvis ikke i DK,
men
mange tænker sådan

mvh Albert

Fra : origo@earthling.net

Dato : 05-10-01 11:28

"albert" <albert@albertsmc.dk> wrote in message
> Forsikringen nægtede at betale, da MCere jo ALTID kører for stærkt, og det
> derfor ikke kunne være billistens skyld. Sådan er det heldigvis ikke i
> [...]

Sådan fungerer det altså ikke i Tyskland. De har dog en regel som medfører
at de ser mere nuansert på uhell enn hva tilfellet er her, hvor alt som
skjedde forut for et uhell er uninteressant, det er kun selve ulykkespunktet
som vurderes. I Tyskland ser man på om motparten burde ha kunnet unngå
uhellet. Har man f.eks selv kjørt alt for sterkt, og en annen forårsaker et
uhell, risikerer man å få en prosentuell andel av skylden selv. Det synes
jeg faktisk er helt i orden. Gang på gang hører vi argumenter her på gruppen
om at det kun er bilens skyld når den har kjørt frem foran en MC, upåaktet
av MC'ens hastighet. Det er på tide vi tvinges til å ta ansvar for alt vi
foretar oss.

Jeg hadde et uhell på Nürburgring (som på vanlige dager klassifiseres som
offentlig vei, med dertil hørende regler), hvor jeg ble presset av banen av
et annet kjøretøy. I utgangspunktet var saken helt klar, han trakk over i
min side idet jeg var på vei forbi, og unnlot å gi plass. Saken endte i at
motparten kom til å betale, men ikke den fulle skade. Man vurderte nemlig at
jeg - hvis jeg hadde hold lengre avstand og/eller lavere hastighet, burde ha
kunnet stanse bak idet han trakk ut. Det finer jeg ganske så rimelig.
Hastigheten var tross alt over 200km/t like før dette skjedde, og selv om
jeg holdt god avstand, var det ikke nok til at jeg klarte å stanse helt.
Idet jeg ble ramt hadde jeg stadig omkring 50km/t. Ifølge en dansk regel,
ville man dog blot sett på en omkrets skisse av uhellet, konstatere at den
forankjørende hadde kommet over i min bane under mitt forsøk på overhaling,
og pålagt ham all skyld. Det villle ikke være rimelig, omend det selvsagt
hadde passet meg perfekt i den over beskrvne situasjon

JS

Fra : Armand

Dato : 05-10-01 18:26

Pein <niels@pein.dk> skrev i en

> .....................Hvis det er rigtigt, har bussemanden åbenbart
ikke set
> sig ordentligt for.

= Et allerhelvedes dårligt arbejde!!

En anden én får på puklen blot der er et par mm. for meget/lidt; men
buschaufførers arbejdskvalitet (eller rettere manglen på samme) kan alt
for let koste liv og levned for medborgere

--
Armand.

Fra : Jan Petersen

Dato : 05-10-01 20:55

Der står ingen steder at man skal holde tilbage for busser der blinker ud
fra holdepladser - men de har måske et særtryk af færdselsloven!

Det blev indført som en kampagne at man henstillede til bilisterne at holde
tilbage for bussen, og det er forståeligt nok i en storby med en lind strøm
af trafikanter, ellers kommer de jo aldrig ud.

Problemet er for mig at se, at de også gør det, delv om det ikke er
nødvendigt, som f.eks. landbussen, der absolut skal ud lige netop som
halvtimes trafikanten skal passere!

Mvh Jan Petersen

Fra : Robert

Dato : 05-10-01 21:06

"Jan Petersen" <jan_j_p@undermaaten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Problemet er for mig at se, at de også gør det, delv om det ikke er
> nødvendigt, som f.eks. landbussen, der absolut skal ud lige netop som

Bussen har lovmæssigt forkørselsret !
- og det benytter de sig til fulde af.

spørg evt din kørelærer

Mvh
Robert

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 05-10-01 21:54

"Robert" <robert@timewaste.dk> wrote in message
> Bussen har lovmæssigt forkørselsret !
> - og det benytter de sig til fulde af.
> Mvh
> Robert
Ja det er rigtigt,så længe man er inde i byen, uden for byen har de ikke
forkøselsret.
men stadig fritager det dem ikke for at orientere sig, og være hensynsløse!
mvh jacob

Fra : Pein

Dato : 06-10-01 13:52

Jacob Stegelmann skrev ...

>men stadig fritager det dem ikke for at orientere sig, og være
hensynsløse!

For min skyld måtte de nu gerne blive fritaget for at være hensynsløse

(undskyld - ku ikk la vær) :^)
/Pein

Fra : bo thomsen

Dato : 06-10-01 13:07

> Bussen har lovmæssigt forkørselsret !
> - og det benytter de sig til fulde af.

ja, men de har ikke påkørselsret fordi de andre ikke overholder deres
vigepligt.
man har ret til at køre men pligt til at holde tilbage og undgå uheld.
fordi jeg kører for hurtigt har andre ikk lov til at køre mig ned...
Bo Thomsen
slet_bbt@worldonline.dk
www.vfr.dk

Fra : Foo Bar

Dato : 06-10-01 14:27

> Bussen har lovmæssigt forkørselsret !

Med risiko for at blive stemplet som "anal-retentiv", så har busser IKKE
forkørselsret - men derimod har billister vigepligt. Mener at vide begrebet
forkørselsret blev afskaffet, da det åbenbart var for svært for traffikanter
at finde ud af, hvornår de havde hhv. 'ret' og 'pligt' til at gøre dette
eller hint. Det lader dog ikke til at konceptet med 'pligt' (som i f.eks.
"vigepligt") har væsentligt nemmere ved at synke ind... *Suk!*

Og bare lige for god ordens skyld, så er her en 'snip' fra (så vidt vides!)
nyeste bekendtgørelse af Færdselsloven ("lovbekendtgørelse nr. 726 af 26.
juli 2000"):

"§ 19. Kørende, som i tættere bebygget område nærmer sig et stoppested, hvor
en bus er standset, skal, hvis føreren af bussen giver tegn til
igangsætning, nedsætte hastigheden og om nødvendigt standse, således at
bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke herved
for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare."

Man er som buschauffør altså IKKE automatisk fritaget "forsigtighed" - og
det kunne jo f.eks. være at vise af ganske kort tid INDEN man kører ud fra
et stoppested - og ikke kun samtidig med..?!

Claus - bange for busser!

Fra : Foo Bar

Dato : 06-10-01 14:36

> nyeste bekendtgørelse af Færdselsloven ("lovbekendtgørelse nr. 726 af 26.
> juli 2000"):

Ups! Der skulle nok have stået "lovbekendtgørelse nr. 712 af 02/08/2001
(Gældende)" - beklager!

Claus - bange for busser - og ude af stand til at citere korrekt! *Suk
igen!*

LBK nr

Fra : Jakob Barfod

Dato : 08-10-01 10:21

"Jan Petersen" <jan_j_p@undermaaten.dk> skrev i en meddelelse
> Der står ingen steder at man skal holde tilbage for busser der blinker ud
> fra holdepladser

Jo, det står faktisk i færdselsloven. I byområder skal man give plads for
bus/rutebil, der igangsætter fra holdeplads. Uden for byområder skal man
ikke.

--
Jakob

Fra : Allan jørgensen

Dato : 08-10-01 21:02

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bus/rutebil, der igangsætter fra holdeplads. Uden for byområder skal man

men ramler man sammen skal man helst ramme den forreste halvdel af bussen
for så er det buschaufføren der får skylden. rammer du den bagerste del får
du skylden

Allan(fzr600us)som ikke vil ramme bussen, hellere undgå

Fra : Michael Hjorth

Dato : 08-10-01 23:05

Jakob Barfod wrote:

> [...]
> bus/rutebil, der igangsætter fra holdeplads. Uden for byområder skal man

Så vidt jeg husker min teori har det intet med land/by at gøre men med
farven af stoppestedsskiltet. Hvis det er gult skal du holde tilbage for
bussen, hvis det er blåt skal bussen vente på fri bane (ikke at det gør
det nemmere da der jo som regel holder en bus foran skiltet når man har
brug for at vide hvad farve det har).

Michael.

Fra : boe

Dato : 09-10-01 07:34

"Michael Hjorth" <MHjorth1@netscape.net> wrote in message
> [...]
> bussen, hvis det er blåt skal bussen vente på fri bane (ikke at det gør
> det nemmere da der jo som regel holder en bus foran skiltet når man har

Det var godt nok en alternativ forklaring Den er nu heller ikke rigtig..
Her er færdselsloven, hvoraf det entydigt fremgår, at bestemmelsen kun
gælder i bymæssig bebyggelse:

Fra : Søren L Hansen

Dato : 09-10-01 08:52

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in article
> [...]
herved
> for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare

Og jeg vil formode at "tegn til igangsætning" betyder slå blinklyset til,
selvom det også er et kraftigt tegn at vride skrumlet ud i mylderet med et
fast greb i rattet...
--
Søren

Fra : boe

Dato : 09-10-01 09:03

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> wrote in message

> Og jeg vil formode at "tegn til igangsætning" betyder slå blinklyset til,
> selvom det også er et kraftigt tegn at vride skrumlet ud i mylderet med et
> fast greb i rattet...

LOL - ja, det må være det ultimative tegn Princippet er "skyd først -
spørg bagefter" - hov, der ligger en cyklist, hvordan fanden har han fået
kilet sig ind under mit forhjul - idiot??

Bo, VF1000F

Fra : Morten Dybdal

Dato : 09-10-01 09:51

Søren L Hansen wrote:

>Og jeg vil formode at "tegn til igangsætning" betyder slå blinklyset til,
>selvom det også er et kraftigt tegn at vride skrumlet ud i mylderet med et
>fast greb i rattet...

Her i Århus sikrer de sig ekstra: De gør begge dele på samme tid.....

--
Morten Dybdal

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-10-01 23:56

On Tue, 9 Oct 2001 07:52:07 +0000 (UTC), "Søren L Hansen"
<lindholt@REMOVETHISperson.dk> wrote:

Hej

> [...]
>selvom det også er et kraftigt tegn at vride skrumlet ud i mylderet med et
En stor del af rorgængerne på de busser der kører i KBH. er "af anden
etnisk" herkomst.
Og de har åbenbart lært at styre rundt med sådan en kasse et sted hvor
menneskeliv ikke er i så høj kurs.

Min håbefulde søn tog sådan en lige "midtskibs" med det ressultat at
hans madkasse blev 3/4 meter kortere.
Stedet var Ballerup ved Shell tanken, hvor busserne af en eller anden
grund har deres eget trafiksignal og derfor af og til pludselig står
på tværs af Frederikssundsvej selv om der er skinnende klart grønt
lys.
Havde der ikke været vidner til hændelsen havde min pode hængt på den,
men der var heldigvis så mange vidner til sagen at HT måtte æde den.
Og "bussemanden" fik vist en ordenlig en i retten.
Det var ikke første gang han havde leget kamikazepilot.

En anden god HT historie:
En kollega og jeg var for en del år siden til fods på vej over
H.C.Andersens Boulevard ved tivoli.
Vi gik pænt i fodgængerovergangen da en bus kom fra en sidevej og
svingede op mod os.
Krydset er lysreguleret og vi havde en fin grøn mand på den modsatte
side.
Han havde klokkeren vigepligt, og alligevel fortsatte han imod os på
en sådan måde at min kollega pludselig havde begge hænder på siden af
bussen for at redde sig og det ene forhjul kørende mistænkeligt tæt på
maven.
Det lignede ren motorsavsmassakre.
Vi slap fra det med skrækken, og opgav at melde skidderikken for det.
Ingen ville alligevel havde troet os.

Sidste og bedste:

Jeg havde været til PMC's 10 års jubilæum, hvor vi havde festet til
den lyse morgen.
Det skal lige siges at min verden var lidt sløret, men der var fred
mellem den og mig
Jeg vandrede ned til Lyngby station for at tage bussen til Ballerup.
Da der var nogen tid til bussen og bageren havde åbent købte jeg
naturligvis en del morgenbrød med hjem ( man er vel en gentleman -
ikk?)
Noget af det blev fortæret i bussen, og selvfølgelig falder man i søvn
når der skal fortæres
Så jeg vågnede på Tåstrup station, kørt for langt - selvfølgelig
Da den næste bus til Ballerup kom var rorgængeren en af dem med
"anden..........", og af en eller anden grund kunne han vist ikke lide
mig ( det var vel lugten af god dansk øl blandet med wienerbrød der
gjorde udslaget).
Under alle omstændigheder mente han ikke jeg skulle med "hans" bus, og
jeg mente at han kunne rende mig, så jeg satte mig ned bagest i bussen
og faldt selvfølgelig i søvn.
ca. 20 min efter blev jeg vækket af ordensmagten.
Bussen havde ikke rørt sig en meter og ham af "anden ........ " stod
og hylede som en gris.
Nå enden blev at ordensmagten forklarede mig at bussemanden var i sin
gode ret til ikke at ville have en passagerer med, så jeg måtte stige
ud og tage den næste bus tilbage til Ballerup og toget hjem.
Hjemme kl. 0900 om "morgenen".

Jeg har ikke kørt med bussen siden, og kommer heller ikke til det
igen.
Det kan mit blodtryk slet ikke klare

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : boe

Dato : 10-10-01 07:34

"Steen Gruby" <oz9zi@gruby.dk> wrote in message
> Jeg havde været til PMC's 10 års jubilæum, hvor vi havde festet til
> den lyse morgen.
> Det skal lige siges at min verden var lidt sløret, men der var fred
> mellem den og mig

Ja, for der var vel slet ingen kontakt....

> [...]
> Da der var nogen tid til bussen og bageren havde åbent købte jeg
> naturligvis en del morgenbrød med hjem ( man er vel en gentleman -

Der er ikke noget så godt som som en pose blødt wienerbrød oven på hovedet
til at afbøde slagene fra kagerullen...

> Bussen havde ikke rørt sig en meter og ham af "anden ........ " stod
> og hylede som en gris.

Måske ikke den heldigste sammenligning, hvis manden var muslim....

> Nå enden blev at ordensmagten forklarede mig at bussemanden var i sin
> gode ret til ikke at ville have en passagerer med,

Og så insisterer man på at kalde det "offentlige transportmidler" - de
skulle kaldes "halvoffentlige"....

> Jeg har ikke kørt med bussen siden, og kommer heller ikke til det
> igen.
> Det kan mit blodtryk slet ikke klare

Jeg tror nu godt nok at dit blodtryk har sværere ved at klare en brandert af
den beskrevne kaliber end en tur med de halvoffentlige

Tak for historien

Bo, VF1000F

Fra : Michael Hjorth

Dato : 09-10-01 23:04

boe wrote:

> [...]
> bussen kan forlade stoppestedet. Føreren af bussen fritages dog ikke herved
> for at udvise særlig forsigtighed for at undgå fare

OK, jeg må bøje mig. Jeg har forsøgt at finde ud af hvor jeg har det
fra, men det er sikkert et eller andet jeg har hørt/læst for mange år
siden.

Michael.

Fra : Morten Christensen

Dato : 13-10-01 14:20

> boe wrote:
> >
> OK, jeg må bøje mig. Jeg har forsøgt at finde ud af hvor jeg har det
> fra, men det er sikkert et eller andet jeg har hørt/læst for mange år
> siden.

Du skal ikek undre dig.
jeg synes nemlig også at kunne erindre det fra de grønne teoritimer til
bilkørekortet for små 9 år siden...

--
Have a good trip

Morten, Københavnstrup
GSX600F '91

Fra : Hard&Soft 01

Dato : 26-11-01 00:08

> [...]
> MC'en lå heller ikke ret langt fra bussen, hvilket tyder på farten ikke
> var voldsomt høj. Hvis det er rigtigt, har bussemanden åbenbart ikke set

Jeg var vidne til den ulykke - kom på MC lige efter at ulykken var sket,
hjalp med at samle fyren op og hjælpe ham ind til siden.Jeg blev hos ham
indtil ambulancen hentede ham. Historien er den at bussen kørte i
indersporet idet en forankørende bremser hårdt op, så bussen har valget
mellem enten at køre op i den forankørende bil eller trække ud i yderbanen.
Tilsyneladende oveså buschaufføren at der i samme øjeblik var en MC på vej
forbi. MCén blev klemt mellem bussen og autoværnet (som er lige op ad
vejbanen). MCén blev totaltskadet, Bo som kørte MCén slap fra uheldet med et
klemt højre knæ. Jeg har mailet med ham og han fortæller at han har det
godt. Hans kone derimod var dybt chokeret og Bo har valgt femover at køre
4-hjulet.
Det kan jeg ikke fortænke ham i - det var en grim ulykke og han var utrolig
heldig ikke at komme mere til skade..

Be carefull out there....
Arne Sørensen
VF1000FII
lqp@bigfoot.com

Fra : Foo Bar

Dato : 26-11-01 19:28

> [...]
> forbi. MCén blev klemt mellem bussen og autoværnet (som er lige op ad
> vejbanen). MCén blev totaltskadet, Bo som kørte MCén slap fra uheldet med

Alle der synes at det er uhyggeligt at en professionel chauffør (- eller en
hvilken som helst anden for den sags skyld!) kan "overse" en motorcykel,
skulle lige stikke hovedet forbi DMC og læse Stup's artikel om "Den Usynlige
Gorilla" ("Inattentional Blindness") - der er sgu' stof til eftertanke...
*Suk!*

Åh ja! Linket er http://www.dmc-org.dk/Index-stup.html

Claus, med åbenbart 'usynlig' CBR600F2.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-11-01 09:26

> Åh ja! Linket er http://www.dmc-org.dk/Index-stup.html
> Claus, med åbenbart 'usynlig' CBR600F2.

Rart (eller skræmmende) at det nu er sandsynliggjort at man ikke er paranoid
bare fordi man tror at alle bilister er ude på at køre en ned ....

/A

Fra : Pein

Dato : 27-11-01 21:12

"Hard&Soft 01" wrote ...

> [...]
vej
> forbi. MCén blev klemt mellem bussen og autoværnet (som er lige op ad
** snip **

Tak for tilbagemeldingen!
I en bus sidder chaufføren højt. Måske ikke så højt som i en lastbil, men
chaufføren har gode muligheder for at overskue trafikken.
Så det er da utroligt, at rat-aben i den bus kører for tæt på dem foran,
og for sent opdager at der bremses. De busser er altså farlige for os
andre.

Mvh. Pein