Kondensvand eller ej?
Fra : Uffe Ibh Iversen

Dato : 02-10-01 15:34

Hej

Hvordan er det med olien? Man skifter olien til vinter idet der bla. måske
har været dannet kondensvand i motoren og dermed måske lidt syre dannet. Når
nu der er en slags udluftning af motoren vil der så stadig dannes
kondensvand?

Uffe
Mini Bol d'Or

Fra : Armand

Dato : 02-10-01 20:39

Uffe Ibh Iversen <Uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en

> [...]
> måske har været dannet kondensvand i motoren og dermed måske lidt syre
> dannet. Når nu der er en slags udluftning af motoren vil der så stadig

Kondens er dét der giver "mayonnaise" i olien, er din model helt fri for
det??

Før at motoren står stille i flere måneder kan man ligesågodt slippe af
med alle de sager der er opstået under brug (du glemte: slam!).
Igennem vinteren skader de ikke mere end under sommerens brug (dog vil
slammet få tid til at bundfælde sig hvorfra det fremover vil slide
unødigt på enhvert olieskifts slam-opløsende additiver!); men hvorfor
ikke spare motoren for dén påvirkning i perioden ved at skifte inden
vinteropstaldningen!?

På FAQ'en på DMC's site er der en udførlig omtale af
vinteropstaldnings-forberedelserne, hvorunder at olie-sagen begrundes
grundigt.
Check det ud og få et par ekstra fif med samtidig!

Link: www.dmc-org.dk

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-10-01 21:50

> På FAQ'en på DMC's site er der en udførlig omtale af
> vinteropstaldnings-forberedelserne, hvorunder at olie-sagen begrundes
> grundigt.
> Check det ud og få et par ekstra fif med samtidig!

Jeg har lige et ekstra spørgsmål.. De skriver bl.a. på dmcs hjemmeside, at
man kan nøjes med at bruge en billig bil-olie til opstaldningen, som vi også
har snakket om herinde, men er det helt ligemeget hvilken?

Hvis man nu holder sig til f.eks. 10W-40 som jeg bruger, fylder man så bare
noget på til 15kr/l og er ligeglad med om der er friktionsnedsættende
additiver i eller ej? Det jeg tænker på, er om man kan få det ordentligt ud
ved forårsolieskiftet (der sidder vel altid en lille smule tilbage), så man
ikke får problemer med koblingen?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 03-10-01 01:23

Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en

> [...]
> additiver i eller ej?
>Det jeg tænker på, er om man kan få det ordentligt ud

Jeg synes ikke at huske at den med billig-olie til "vinterkonservering"
alene er nævnt på DMC-siten!?
Men du finder næppe billig-olier med friktions-nedsættende additiver, så
dé tanker er unødige!

En frisk olie tager ikke skade af opholdet i motoren vinteren over, så
hvorfor ikke blot skifte til den olie man skal køre på til foråret???

--
Armand.