Vådslibning af tank?
Fra : Karkov

Dato : 02-10-01 10:20

Hej!

Nu har jeg slebet, spartlet og slebet min tank og fået den grundet. Jeg
synes jeg har læst et sted at når den er grundet skal jeg slibe den med
vådslibepapir og vand og derefter grunde igen. - så jeg har købt någet
vådslibepapir vist nok 1200p - men hvordan gør jeg? - hælder vand på tanken
og sliber, er det så simpelt? - og hvad er pointet i vådslibepapir?..
hvordan får jeg snavset væk før jeg grunder igen?

Mvh.
Kris

Fra : Mads Lund

Dato : 02-10-01 12:00

> vådslibepapir vist nok 1200p - men hvordan gør jeg? - hælder vand på
tanken
> og sliber, er det så simpelt?

Ja, det er desværre ikke så hemmeligt. Jeg ville nok starte med korn 800, og
så afslutte med 1200.

- og hvad er pointet i vådslibepapir?..

At det er vådt Sagen er den at de meget fine korn ved tørslibning bliver
fyldt med maling, som klumber sammen og giver ridser. Når man samtidigt
bruger vand, hæfter malingsstøvet ikke til slibepapiret, og til sig selv, så
det forbliver som fint støv, der forsvinder når man skyller af med vand.

Met er også meget fint at bruge hvis man skal polere aluminium op, eller en
lidt dybere ridse i klarlakken.

> hvordan får jeg snavset væk før jeg grunder igen?

Vand, og når det er tørret med en fnugfri klud og trykluft.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : uffe.j

Dato : 02-10-01 10:48

"Karkov" <karkov@familie.tele.dk> wrote in message
> [...]
> synes jeg har læst et sted at når den er grundet skal jeg slibe den med
> vådslibepapir og vand og derefter grunde igen.

Nej du skal ikke grunde igen.

- så jeg har købt någet
> vådslibepapir vist nok 1200p - men hvordan gør jeg? - hælder vand på
tanken
> og sliber, er det så simpelt?

Dyp papiret i vand og slib. Når du er færdig skyller du tanken.

- og hvad er pointet i vådslibepapir?..

Vådslibepapir " brænder" ikke fast i lakken når du sliber.

Fra : Armand

Dato : 02-10-01 20:37

uffe.j <uffe.j@private.dk> skrev i en

> "Karkov" <karkov@familie.tele.dk> wrote in message

Slibningen er en såkaldt mellemslibning, der har til formål at det næste
lag lak bedre hænger i!

> Dyp papiret i vand og slib. Når du er færdig skyller du tanken.

Dyp papiret ofte(!) i vand - Formålet er at få slibestøvet til at flyde
væk med vandet, hvorfor der skal være så meget vand at det flyder af.
Et moderne menneske ville måske endda bruge en blomstersprøjte til
løbende at forsyne slibeområdet med vand, men alligevel trænger papiret
til en afskylning i en spand indimellem!

Det er blot støv når du har ladet det tørre ind, det binder ikke til
malingen igen!

--
Armand.

Fra : Karkov

Dato : 03-10-01 08:40

Takker for svarene

OK - nu har jeg slebet den - og det er godt nok effektivt - en meget
glattere overflade end før! - men jeg tror altså at jeg bliver nødt til at
grunde igen: nogle steder på kanter og lign. har jeg slebet grunderen af,
mon der er kommet for lidt på? Vil det være nødvendigt at slibe igen efter
nyt lag grunder?

Mvh. Kris

Fra : Mads Lund

Dato : 03-10-01 08:51

>Vil det være nødvendigt at slibe igen efter
> nyt lag grunder?

Jep, mine hjul på 9'eren blev ikke mellemslebet, hvilket medfører at når jeg
tager afbalanceringsklodserne af, så falder malingen som regel af istedet
for limen ;-(

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Karkov

Dato : 03-10-01 08:58

"Mads Lund" skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> tager afbalanceringsklodserne af, så falder malingen som regel af istedet

hehe okay : )

Mvh. Kris

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-10-01 08:58

> Vil det være nødvendigt at slibe igen efter
> nyt lag grunder?

Ja - Jeg ved af bitter erfaring at alle ujævnheder på overfladen af
grunderen kan ses igennem lakkken.
Men du bvehøver selv. kun slibe hvor du har puttet mere grunder på....

/A

Fra : Armand

Dato : 03-10-01 16:32

Karkov <karkov@familie.tele.dk> skrev i en
> [...]
af,
> mon der er kommet for lidt på? Vil det være nødvendigt at slibe igen

Du har lige lært en af de sager en autolakerer regner for elementært:
På store flader fordeles dit slibe (=hånd-) tryk på hele
klodsens/håndens
flade, hvorimod at der hen over kanter og buler sker det at hele trykket
fordeles på kanten/bulens begrænsede areal => alt for stort slibetryk =>
for voldsom afslibning!

Giv den bare et nyt lag lige der hvor der er hul! Men husk at mellemslib
dér inden videre lakering!

--
Armand.