> Så fik jeg endelig taget "pappet".
> Tænkte lidt i retning af noget brugt CBR eller lign.
Hej Michael
Det minder mig om udtrykket. Jeg har lige lært at flyve. Jeg vil have en
F16.
Jeg vil klart anbefale dig at begynde på en let, mindre kraftig cykel.
Vægten, muligheden for at nå jorden sikkert med begge ben og en motor der
ikke tager magten fra dig er yderst vigtige parameter for, hvor hurtigt man
bliver fortrolig med en cykel som begynder. Du lærer ikke at køre godt ved
at købe en dyr cykel. Du bliver heller ikke en dygtigere chauffør ved at
køre på en dyr cykel. Det giver tusinde gange mere respekt at være en dygtig
chauffør end at eje en dyr cykel. At købe en 100hk model som den første
giver dig igen fordele i indlæringshastigheden, faktisk kan det gøre dig til
en ringere chauffør, da du kommer til at læne dig op ad de mange heste din
cykel har, istedet for at bruge svinghastighed og dygtighed til at køre
stærkt. Køb en rimeligt prissat sportslig model og deltag i banedage,
kørekurser og ture med erfarne kørere ud på de små lege hvor du kan suge
informationer til dig. Jeg er bange for at mange der køber en mange hestes
cykel som den første, ikke finder udfordringerne i svingene og
nedbremsningerne, men bare kører fra biler på striben og kører 250km/t på
motorvejen. Rigtig gode sportscykler på 600cc og større er lækre men de
koster generelt over 80.000. De er ikke så tilgivende som de begyndercykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas, til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage. Da
jeg tænkte på at købe cykel ville jeg være sikker på den havde kræfter nok
og ville ikke have en GS 500 E da den kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast
med det samme 50 HK er MEGET.
Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt
ca.10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på
der ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er GS 500 E og Bandit. Køber man en 10-15 år
gammel cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så
forfærdeligt hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel
kan man let løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.
Hvis det skal være noget nyere sportsligt med kåbe i 50.000kr klassen er
udvalget ikke stort. Jeg vil anbefale følgende i 40-60.000 klassen:
Kawasaki GPZ 500 S fra '94 og frem med 17" hjul for og bag. Et godt
sportsligt begynder valg
Yamaha FZR 600 US
En nyere 400cc import model. f.eks NC30, CBR 400, ZXR 400, GSXR 400
Husk at gemme penge til god udrustning. Det er der ofte tilbud på i
efteråeret. Skal du til tyskland i sommer så kig ind forbi
www.louis.de
http://www.polo-motorrad.de/ eller
http://www.hein-gericke.de/ Her kan du
få en god komplet udrustning for 5-6000Kr
Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)