|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Nyrenoveret motor løber løbsk :-( Fra : Jens Myrup Pedersen |
Dato : 21-09-01 20:10 |
|
Hej,
efter at have givet mig selv næsten et års pause fra min RD350'er (fordi det
var frustrerende hele tiden at skulle skrue i den....) har jeg fået
renoveret krumtap, og sat nye hovedlejer i. Så jeg var glad da jeg kørte
hjem med min motor for at sætte den på cyklen.
Og jeg var også glad for at det lykkedes mig at starte den _første_ gang.
Hvad jeg ikke var så glad for var, at den fræser af sted... trækker
lynhurtigt op mod 6-7k omdrejninger i tomgang hvis ikke jeg når at stoppe
den (ved at dreje nøglen) inden.
Jeg har tjecket karburatorerne - de er pæne og rene. Kablet fra gashåndtaget
ser også ud til at sidde godt nok - spjældene løfter sig præcist nok op når
man giver gas (der er mærker så dette kan tjeckes gennem "vinduer" på
karboratorerne), og når man sænker gassen kan man høre at spjældet "lander"
rigtigt.
Er her nogen der har gode forslag til hvordan jeg finder ud af hvad der er
galt? Jeg tør ikke eksperimentere med at spraye startspray på, da jeg ikke
vil kunne nå at vurdere noget på de par sekunder som motoren når at køre før
jeg slukker den.
Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt falsk luft kan udelukkes eller ej. Vil den
kunne køre med _så_ mange omdrejninger alene pga falsk luft?
Ved at mærke på udstødningsrøreren synes jeg at det højre rør er en smule
varmere end det venstre. Men om det passer - og om det betyder noget i denne
sammenhæng ved jeg ikke.
Alle ideer er velkomne!
Mvh
Jens
(og cyklen er en RD350 YPVS fra '83).
| |
JR (21-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : JR |
Dato : 21-09-01 20:52 |
|
Jens Myrup Pedersen <jens@math.auc.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9og3b5$d5t$1@sunsite.dk...
> Hej,
>
> efter at have givet mig selv næsten et års pause fra min RD350'er (fordi det
> var frustrerende hele tiden at skulle skrue i den....) har jeg fået
> renoveret krumtap, og sat nye hovedlejer i. Så jeg var glad da jeg kørte
> hjem med min motor for at sætte den på cyklen.
>
> Og jeg var også glad for at det lykkedes mig at starte den _første_ gang.
> Hvad jeg ikke var så glad for var, at den fræser af sted... trækker
> lynhurtigt op mod 6-7k omdrejninger i tomgang hvis ikke jeg når at stoppe
> den (ved at dreje nøglen) inden.
>
> Jeg har tjecket karburatorerne - de er pæne og rene. Kablet fra gashåndtaget
> ser også ud til at sidde godt nok - spjældene løfter sig præcist nok op når
> man giver gas (der er mærker så dette kan tjeckes gennem "vinduer" på
> karboratorerne), og når man sænker gassen kan man høre at spjældet "lander"
> rigtigt.
>
> Er her nogen der har gode forslag til hvordan jeg finder ud af hvad der er
> galt? Jeg tør ikke eksperimentere med at spraye startspray på, da jeg ikke
> vil kunne nå at vurdere noget på de par sekunder som motoren når at køre før
> jeg slukker den.
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt falsk luft kan udelukkes eller ej. Vil den
> kunne køre med _så_ mange omdrejninger alene pga falsk luft?
>
> Ved at mærke på udstødningsrøreren synes jeg at det højre rør er en smule
> varmere end det venstre. Men om det passer - og om det betyder noget i denne
> sammenhæng ved jeg ikke.
>
> Alle ideer er velkomne!
>
> Mvh
>
> Jens
> (og cyklen er en RD350 YPVS fra '83).
>
>
Hmm, der er kun ét svar på løbe-løbsk: Det må være karburatoren. Check falsk luft (alle slanger,
muffer osv) og membraner hvis den har det.
JR
| |
Armand (22-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-09-01 00:12 |
|
JR <jr@radmer.dk> skrev i en
news:oUMq7.1394$sE.74417@news000.worldonline.dk...
> Jens Myrup Pedersen <jens@math.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9og3b5$d5t$1@sunsite.dk...
> >
> > Hvad jeg ikke var så glad for var, at den fræser af sted... trækker
> > lynhurtigt op mod 6-7k omdrejninger i tomgang
> > Jeg har tjecket karburatorerne - de er pæne og rene. Kablet fra
> > gashåndtaget ser også ud til at sidde godt nok - spjældene løfter
> > sig præcist nok op når man giver gas, og når man sænker gassen kan
man
> > høre at spjældet "lander" rigtigt.
> Hmm, der er kun ét svar på løbe-løbsk: Det må være karburatoren. Check
> falsk luft (alle slanger, muffer osv) og membraner hvis den har det.
Tjaeh :-/
Hvis ellers jeg læser Jens' betragtninger ret, så skal
spjældene/gasmekanismen jo "lande" på en eller anden form for
tomgangsjustering - Og dén kan jo sagtens være sat for højt!?
At "kablet sidder godt nok", er ikke nok - Det skal(!) også være akkurat
lige så løst at der er lidt slup i gasgrebet hvorsomhelst på
styreudslaget!
--
Armand.
| |
![](/images/tree/0.gif) Jens Myrup Pedersen (22-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jens Myrup Pedersen |
Dato : 22-09-01 12:43 |
|
> Hvis ellers jeg læser Jens' betragtninger ret, så skal
> spjældene/gasmekanismen jo "lande" på en eller anden form for
> tomgangsjustering - Og dén kan jo sagtens være sat for højt!?
Det var selvfølgelig det. Og man justerer det på tomgangsskruerne - som jeg
havde fået synkroniseret fint, men i mine bestræbelser på at synkronisere
havde jeg ikke fået dem justeret ned. Hvor dum kan man være :)
Men nu går maskinen bare fint - tusind tak for hjælpen!
mvh
Jens
| |
Brian Lænø (21-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 21-09-01 23:55 |
|
"Jens Myrup Pedersen" skrev
> Hej,
>
> efter at have givet mig selv næsten et års pause fra min RD350'er (fordi
det
> var frustrerende hele tiden at skulle skrue i den....) har jeg fået
> renoveret krumtap, og sat nye hovedlejer i. Så jeg var glad da jeg kørte
> hjem med min motor for at sætte den på cyklen.
>
> Og jeg var også glad for at det lykkedes mig at starte den _første_ gang.
> Hvad jeg ikke var så glad for var, at den fræser af sted... trækker
> lynhurtigt op mod 6-7k omdrejninger i tomgang hvis ikke jeg når at stoppe
> den (ved at dreje nøglen) inden.
>
<snip>
Kan det ike være fordi den får en for mager benzin blandning.
Jeg husker at mine 2 takter steg i omdr. når de var ved at løbe tør.
Hvad sker der hvis du giver choker?
Du bør være opmærksom på at der også er frigang i gaskablet ved fuld styr
udslag til begge sider.
Det kan måske også være fordi at tændingen står forkert.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Preben Riis Sørensen (22-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 22-09-01 00:14 |
|
> <snip>
> Kan det ike være fordi den får en for mager benzin blandning.
> Jeg husker at mine 2 takter steg i omdr. når de var ved at løbe tør.
> Hvad sker der hvis du giver choker?
> Du bør være opmærksom på at der også er frigang i gaskablet ved fuld styr
> udslag til begge sider.
> Det kan måske også være fordi at tændingen står forkert.
>
> --
> Brian
> Cagiva Elefant 750
>
Den kan da kun tage omdrejninger hvis gasspjæld(ene) er løftede.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) Morten Juel (22-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Juel |
Dato : 22-09-01 09:21 |
|
> Den kan da kun tage omdrejninger hvis gasspjæld(ene) er løftede.
NEJ !!! dette er ikke sandt !
Min gamle GT380'er gjorde det pga forkert indstillede kabuer, så blev
blandingen meget tynd, hvorefter tændrørene blev lidt røde og så tændte den
selv ;o(
Mvh
Morten
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) moller (22-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : moller |
Dato : 22-09-01 10:54 |
|
"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:9ohhs2$8t2$1@sunsite.dk...
> > Den kan da kun tage omdrejninger hvis gasspjæld(ene) er løftede.
> NEJ !!! dette er ikke sandt !
> Min gamle GT380'er gjorde det pga forkert indstillede kabuer, så blev
> blandingen meget tynd, hvorefter tændrørene blev lidt røde og så tændte
den
> selv ;o(
+ alle de andre skavanker morten... der manglede jo en tomgangsskrue i
den ene cyll jo.
>
> Mvh
> Morten
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Janus (22-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Janus |
Dato : 22-09-01 11:12 |
|
men det kræver da stadig at der kommer luft til, og med mindre der er falsk
luft til og/eller chokeren er samlet forkert, kan den jo ikke tage de omd.
Desuden Hører det til tændrørenes natur at de bliver røde når de er i brug,
faktisk har jeg aldrig hørt før at en benzinmotor kan selvantænde fordi den
har været for varm (naturligvis med mindre den ikke havde været planet helt
vildt)
mvh.
Janus
Morten Juel <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ohhs2$8t2$1@sunsite.dk...
> > Den kan da kun tage omdrejninger hvis gasspjæld(ene) er løftede.
> NEJ !!! dette er ikke sandt !
> Min gamle GT380'er gjorde det pga forkert indstillede kabuer, så blev
> blandingen meget tynd, hvorefter tændrørene blev lidt røde og så tændte
den
> selv ;o(
>
> Mvh
> Morten
>
>
| |
Brian Sørensen (22-09-2001)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Brian Sørensen |
Dato : 22-09-01 09:37 |
|
Hvis ikk du har haft adskildt kaburatorerne, og fået byttet rundt på en hel
masse ved den lejlighed, må det være falsk luft.
Hvad med udligningsrøret iemellem de to kaburatorer??? Har du kontrolleret
gummi studsene for revner, eller om de er gået fra ved den firkantede plade
ved membranen??
/Brian
(også RD350)
Jens Myrup Pedersen <jens@math.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9og3b5$d5t$1@sunsite.dk...
> Hej,
>
> efter at have givet mig selv næsten et års pause fra min RD350'er (fordi
det
> var frustrerende hele tiden at skulle skrue i den....) har jeg fået
> renoveret krumtap, og sat nye hovedlejer i. Så jeg var glad da jeg kørte
> hjem med min motor for at sætte den på cyklen.
>
> Og jeg var også glad for at det lykkedes mig at starte den _første_ gang.
> Hvad jeg ikke var så glad for var, at den fræser af sted... trækker
> lynhurtigt op mod 6-7k omdrejninger i tomgang hvis ikke jeg når at stoppe
> den (ved at dreje nøglen) inden.
>
> Jeg har tjecket karburatorerne - de er pæne og rene. Kablet fra
gashåndtaget
> ser også ud til at sidde godt nok - spjældene løfter sig præcist nok op
når
> man giver gas (der er mærker så dette kan tjeckes gennem "vinduer" på
> karboratorerne), og når man sænker gassen kan man høre at spjældet
"lander"
> rigtigt.
>
> Er her nogen der har gode forslag til hvordan jeg finder ud af hvad der er
> galt? Jeg tør ikke eksperimentere med at spraye startspray på, da jeg ikke
> vil kunne nå at vurdere noget på de par sekunder som motoren når at køre
før
> jeg slukker den.
>
> Jeg er lidt i tvivl om hvor vidt falsk luft kan udelukkes eller ej. Vil
den
> kunne køre med _så_ mange omdrejninger alene pga falsk luft?
>
> Ved at mærke på udstødningsrøreren synes jeg at det højre rør er en smule
> varmere end det venstre. Men om det passer - og om det betyder noget i
denne
> sammenhæng ved jeg ikke.
>
> Alle ideer er velkomne!
>
> Mvh
>
> Jens
> (og cyklen er en RD350 YPVS fra '83).
>
>
| |
|
|