"Hoppende omdrejningstæller"
Fra : Rasmus Riis Andersen

Dato : 15-09-01 18:15

Hej NG

Jeg har et lille prblem med min omdrejningstæller. I en periode har den haft
periodiske udfald, hvor nålen pludseligt hoppede ned til 0, og op igen,
ganske umotiveret. Da det kun var periodisk, og fejlen ikke generede mig
synderligt, valgte jeg at lade problemet ligge indtil jeg havde tid til at
finde fejlen. Men efter et stykke tid holdt omdrejningstælleren fuldstændigt
op med at virke, den gav kun et par vrikkende bevægelser lige når motoren
blev startet. Nu blev jeg så nødt til at finde problemet, hvilket jeg har
brugt det meste af dagen på. Jeg var overbevidst om at problemet måtte
skyldes en korrideret stelforbindelse, så alle ledninger, stik og
stilforbindelser blev skilt ad og renset. Alt så nu ganske fornuftigt ud, så
det overraskede ikke meget at omdrejningstælleren fortsat ikke virkede da
motoren blev startet.
Nu har jeg imidlertid forhørt mig lidt hos "det kloge hoved" på havnen, der
mente at fejlen kunne skyldes to ting: En defekt stelforbindelse (hvilket
det ikke var) eller en defekt generator. Forklaringen går på at generatoren
ikke producere nok strøm til at få signal igennem til omdrejningstælleren.
En lille måling på systemet viste da også at generatoren kun ladede med ca.
12,8 volt, hvor den skulle lade med 13,8 volt. Men kan det virkeligt passe
at denne lille "uregelmæssighed" kan have betydning for omdrejningstælleren?
En ny generator er jo ikke ligefrem billig...

er der forresten nogen der ved hvor selve føleren til omdrejningstælleren er
placeret på motoren?

Håber der er nogle der kan hjælpe...

MVH
Rasmus

PS: Motoren er en Yanmar 4LH-TE 110 hk, med standard instrumenter.

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 17-09-01 08:20

Ja din generator er færdig. Du skriver at du har 12.8v på dine
batteririger. Det er batteriernes hvilespænding altså du lader ikke. Så
hvis du har 12,8v når motoren går er din diodebroen brændt af. Du behøver
ikke at købe en Yanmar generator. Jeg har selv en Yanmar og har monteret en
standart generator. Den koster ca.600 kr. en Yanmar koster ca.2500 kr. Det
er ikke særligt svært. Den passer i beslagene.

Giveren sider på svinghjulet.

Og så lige. Hvis du kun har 13.8v på dine batteririger har du et problem. Du
skal lade med 14,4v på din batteririger. Ellers ødelægger du dem meget
hurtigt. Jeg tror du skulle købe i en buster. Der hvor du køber din
generator kan de sikkert også sætter en ledning på F+ og lade den komme ud
bag på generatoren. Den skla du bruge til en buster.

VH Lars´

Lars.bonde@ofir.dk

Fra : Palle Flygenring

Dato : 17-09-01 08:18

Mere. Der findes også et tredie system. Det en en kapacitiv føler der er
anbragt på tænderne på startkransen. Den kan være noget mere vanskelig at
kontrollere.

Palle

Fra : Palle Flygenring

Dato : 17-09-01 08:15

Ja!
Der findes to forskellige systemer.
Det ene er, at der er monteret en tachogenerator på knastakslen. Den leverer
en vekselspænding der er proportional med omdrejningstallet. Den er rund og
ca. 60 mm. i diameter med enten to eller tre ledninger. Den tredie er til
timetæller, hvis en sådan er indbygget i uret.
Det andet system er at der på ladegeneratoren er et udtag. En såkaldt W
klemme. Her tager man en vekselspænding ud før den bliver ensrettet. Prøv at
måle spændingen på denne klemme med et voltmeter (Vekselspænding ) og se om
spændingen er stabil og stiger og falder med omdrejningstallet. Hvis den gør
det, er det sansynligvis instrumentet der er defekt.
Palle Flygenring
palle@flygenring.dk

Fra : Mogens Skov

Dato : 18-09-01 18:56

> [...]

> PS: Motoren er en Yanmar 4LH-TE 110 hk, med standard instrumenter.
>
> På Yanmarmotorer er giveren til omdrejningtælleren monteret i huset
omkring svinghjulet.
Jeg klarede problemet med en død Yanmar generator meget billigt ved at gå
til en "hugger" og for et beskedent beløb købe en en generator fra en stor
personbil.
Mvh. Mogens