/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Test af generator?
Fra : Anders Winther


Dato : 10-09-01 11:04

Hej
Jeg begynder at tvivle på om generatoren på min MC lader batteriet
ordentlig..
Starter-motoren lyder nemlig ikke så stærk i det..
Jeg købte et nyt batteri i marts, så det er jo nok ikke det..

Jeg kører en del korte turer, så det kan selvfølgelig også have noget at
sige..

Men jeg vil gerne være på den sikre side.. Det er nu surt at man lige
pludselig ikke kan starte motoren..

Så hvordan tester man sin generator?
Noget med et voltmeter og motoren i tomgang?

Mvh.
Anders W
XJ600S '92



 
 
Morten Juel (10-09-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 10-09-01 11:25

Du måler bare på batteriets poler når motoren går, den skal være over 13,5V
kunne jeg forstille mig, men det står nok i din værksted's bog, men du kun
ikke måle Amp, dette skal gøres med en Amp tang ! da et alm multimeter vil
knalde dets sikring !!
Men må på batteriet inden du starter motoren, og så igen når den er startet,
og evt mens du gir den lidt havre

Mvh
Morten



boe (10-09-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 10-09-01 11:38

"Anders Winther" <anders@cybercity.dk> wrote in message
news:9ni36s$2hd6$1@news.cybercity.dk...

> Så hvordan tester man sin generator?
> Noget med et voltmeter og motoren i tomgang?

Det nemmeste ville være at måle spændingen på batteriet under drift (d.v.s.
med tændt lys). Den skal ligge på omkring 13.5 volt som Morten også har
skrevet. Hvis anlægget ikke kan levere strøm nok, så vil spændingen bare
falde, så du behøver ikke noget amperemeter til denne del af øvelsen.

Ved test at generator (stator) afmonterer du de tre ledninger fra statoren
(motoren), som går op til ensretteren. Jeg går her ud fra, at din mc har en
3-fase stator. Derefter måler du spændingen mellem ledningerne parvis med
motoren i tomgang eller lidt gas. Spændingen skulle gerne ligge ret højt - i
hvert fald over 30 volt. Vær opmærksom på, at der er tale om vekselspænding
(også kaldet AC).
Hvis der ikke er nogt problem med statoren, kan det være din ensretter, som
er stået af. Den kan måles igennem med et ohm meter, men det kræver, at du
kender ledningsforbindelserne eller at du kan regne dem ud.

Til sidst Armands gamle slagterkneb: kig på lysstyrken i din forlygte når
maskine går i tomgang. Når du giver gas skal styrken stige en anelse - så
virker ladesystemet. Det er dog ikke en helt sikker metode, har jeg kunnet
konstatere på min egen cykel, hvor jeg netop har en kortsluttet diode i
ensretteren. Alligevel stiger lysstyrken en anelse ved gasgivning, men det
er nu egentlig ikke så underligt - styrken stiger fra alt for lav til lidt
for lav

Bo, VF1000F



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177606
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409283
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste