Autohelm 2000
Fra : Kjeld Hansen

Dato : 09-09-01 17:07

Jeg har en sådan selvstyrer, som jeg har brugt i regnvejr. Da den åbenbart
ikke er tæt ved tasterne eller displayet, har det resulteret i, at der er
kommet vand i elektronikken.
Efter at den har ligget til tørre, er den blevet umulig at bruge, da den
åbenbart er kommet ud af justering, idet den drejer båden ca. 90 grader
skiftevis til styrbord og bagbord for den sejlende kurs. Udsvinget kan ikke
justeres, og jeg har efterfølgende renset printplade og kompas for evt.
rester af salt eller fugtaflejringer uden resultat.
Har nogen et godt råd, da jeg ikke er meget for at skulle til at investere i
en ny selvstyrer på grund af en regnbyge.
Hilsen Kjeld

Fra : Tage Danielsen

Dato : 09-09-01 19:39

>og jeg har efterfølgende renset printplade og kompas for evt.
> rester af salt eller fugtaflejringer uden resultat.

Har du haft printpladen skruet ud og set hvordan printbanerne og lodningerne
på undersiden ser ud - det er tit her "hunden ligger begravet".
Har der været fugt inde i piloten et stykke tid kan der være alvorlige
tæringer ved lodningerne og eller på printbanerne.

Tage Danielsen

Fra : Palle Klintrup

Dato : 10-09-01 22:16

Hej Kjeld.

Det er ikke fordi jeg ved hvad du gør ved dit problem med din selvstyrer.
Jeg har haft 2 autohelm selvstyrer en st1000 og en st2000 ingen af dem
kunne tåle vand så jeg trak en plastpose over dem, det hjalp men godt var
det ikke.

Er der nogen der har lignene erfaring med autohelm, navico eller andre
selvstyrer kunne det være rart at hører inden man ofre 4 - 5000 kr på en
selvstyrer der ikke kan tåle at være ude i regnen.

Palle Klintrup.
Maxi Fenix SIF.
Kjeld Hansen

Fra : Jan

Dato : 11-09-01 17:14

"Palle Klintrup" <palle@klintrup.dk> wrote in message
> [...]
> selvstyrer kunne det være rart at hører inden man ofre 4 - 5000 kr på en
> selvstyrer der ikke kan tåle at være ude i regnen.

Jeg har tilsvarende erfaring som deg med en Autohelm ST1000 og ST2000

Jan Abrahamsen

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 17-09-01 09:04

Mange tak for svarene på mit indlæg. Jeg kan se, at jeg ikke står alene med
problemet. Jeg vil kontakte Madsnedø Marinecenter, hvor der ifølge en mail,
jeg har fået, er en ekspert i Autohelm.
Jeg håber, jeg kan nøjes med at få udskiftet printpladen. Jeg er overbevist
om, at fejlen er opstået heri idet kompasset tilsyneladende virker.
Når selvstyreren forhåbentlig bliver i orden igen, vil jeg gardere mig mod
vand. Det er meget svært at leve uden en velfungerende Autohelm. Det har vi
måttet sande på de sidste ugers sejlads.
Venlig hilsen Kjeld

Fra : Ole Pagh

Dato : 13-09-01 15:26

"Kjeld Hansen" <kjeld-hansen@mbox301.get2net.dk> wrote in message
> Har nogen et godt råd, da jeg ikke er meget for at skulle til at investere
> en ny selvstyrer på grund af en regnbyge.
> Hilsen Kjeld

Måske bliver de lavet mere "sjusket" i dag end for 10-15 år siden, men:

Min AutoHelm 1000 som er 13 år gl. (den første version med µ-processor) har
fungeret upåklageligt altid, (bortset fra et par defekte tandhjul mm).
Det kan være at den har overlevet fordi jeg har indsmurt tætningsringen, der
går hele vejen rundt med silicone fedt (O-rings fedt, DowCorning Molykote
111) og lagt tætningsmasse (DC 3140, IKKE eddikesyre hærdende) rundt omkring
de 4 knapper.
Tryk/trækstangen får også jævnligt et skud siliconefedt omkring kraven.

Prøv det når den er blevet rep./OK igen. Det kan i hvert fald ikke skade.

mvh Ole Pagh
"Skjoldungen", pd26
Jyllinge

Fra : John Hilt

Dato : 16-09-01 10:18

G'day all!
On Thu, 13 Sep 2001 16:26:23 +0200 Ole Pagh wrote:

>Min AutoHelm 1000 som er 13 år gl. (den første version med µ-processor) har
>fungeret upåklageligt altid, (bortset fra et par defekte tandhjul mm).

Det samme med min Autohelm 800. Et tandhjul ble skiftet på garantien,
det er alt. Den har vært i brug på et av Norges mest regnfulle steder
siden 1989. (Stavanger.)

--
_/_/_/

"If God wanted us to fly he would have given us tickets." - Mel Brooks.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-09-01 17:31

Hej.

Jeg vil foreslå dig at tage at sende en reklamation til Autohelm, selvom den
måske er udløber fra garantien.

Hvis de siger det ikke er deres problem, vil jeg foreslå dig at skrive en
artikel til bådbladende hvor du redegør for problemet så andre kan få glæde
af dine sure erfaringer.

Det er åbentbart et generelt problem, da flere af de som har svaret her, har
oplevet det samme.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen