Peter H. Hasselbalch <Peter@Hasselbalchs.dk> skrev i en
news:3b995815$0$917$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Oven i købet flydende
> Er det ikke det de er, når de er monteret på monterings-flangen med en
> stribe rør-formede 'nitter' som tillader en svag bevægelse af selve
> skiven fra side til side i forhold til flangen?
> Du kan måske se 'ophænget' på dette billede
>
http://www.hasselbalchs.dk/mc/images/bc800/PIC00002.jpg
Alene på beskrivelsen genkender jeg mekanikken!
Og det flydende islet, der som meget andet kommer fra motorsporten,
skulle netop sørge for at de ultra tynde race-skiver (= sparet
"uaffjedret" vægt!) ikke slog sig p.g.a. den større tendens til at bygge
varme op:
En "fast" skive vil ved kraftig opvarmning udvide sig således at
yderkanten bliver længere, og denne mer-længde kan kun finde plads ved
at samme kant bugter sig. Dette i henhold til: "at den korteste afstand
(den kolde skivekant) er den lige linie", hvorved den længere (den
varmeudvidede skivekant) må være alt andet end lige!
På en flydende skive kan hele skivefladen udvide sig frit med stigende
temperatur, hvorved skivens rethed opretholdes - Og det er det jeg ikke
kan få til at falde sammen med F4-skivernes tilsyneladende tendens :-/
--
Armand.