CBR 600 - hæve nåle - Part II
Fra : Carsten

Dato : 03-09-01 17:19

Jvf. tidligere tråd fik jeg hævet mine nåle her i weekend'en ved at sætte en
ekstra skive under nålen. Det gav noget, men desværre i det forkerte område
(som også Jacob advarede om). Det gav en ændring i området 4-6.000 omdr. og
jeg skulle bruge effekten i 2-3.000 omdr. Jeg har prøvet alt med luftskruen
og den kører fint i tomgang så tomgangsdysen er ikke problemet.

Problemet:

Den har et tydeligt hul i effekten, der kommer når omdr. er under 3.000.
Eksempel: Man ruller ned mod et lydkryds der er rødt og det bliver så grønt
mens man stadig ruller. Man lukker godt op for at komme over før Brian i
Golf'en ved siden af en - og .... nej, Brian kom først fordi den gik totalt
død, indtil den lige fik vejret igen og kom over de 3.000 omdr. Vi snakker
her 2. eller 3 gear, hastighed ca. 30-40 km/t.
Hvad har jeg af muligheder hvis jeg ikke lige har lyst til at kaste 2-3K i
nakken af et MC værksted ?

Carsten
CBR 600 F2 '94 (som kørte helt perfekt sidste år ?!)

Fra : origo@earthling.net

Dato : 03-09-01 17:26

"Carsten" <carjak@wanadont.dk> wrote in message
> [...]
> død, indtil den lige fik vejret igen og kom over de 3.000 omdr. Vi snakker
> her 2. eller 3 gear, hastighed ca. 30-40 km/t.
Har ikke lest hele denne tråd, men har du et ettermontert 4-1/4-2-1 anlegg
på? I så fall skal du nok regne med redusert kraft ved helt lave
omdreininger.

> Hvad har jeg af muligheder hvis jeg ikke lige har lyst til at kaste 2-3K i
> nakken af et MC værksted ?
Ikke mange, med mindre du da vil bruke oceaner av tid på å forsøke deg frem.

JS

Fra : RasmusZX9R

Dato : 03-09-01 17:45

Hejsa igen!
Jeg har flere gange set, og også selv været ude for at nålene har slidt
strålerørene/nåledyserne ovale.
På min zx9r havde jeg præcis de symptomer du beskriver og derudover et
kraftigt forøget benzinforbrug.
Hvis du skiller den ad igen, så prøv at kigge ned i hullerne hvor nålene
går ned og se om de ser helt runde ud.
Det kan være nemmere at se hvis du bruger et skarpt lys.
Kig også på nålene, om de ser slidte ud.
De skal være helt blanke og pæne.
På min mc kan man desværre ikke skifte strålerørene, så det blev en ret
dyr affære at få den fejl rettet(de skulle sendes til Amerika for at
blive lavet),men på de fleste kan man bare købe 4 nye og skrue i.
Bare lige en mulighed.
Hej
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten

Dato : 03-09-01 20:31

Takker mange gange for dit meget sandsynlige bud på mit problem. Er der
nogen CBR6 ejere, der ved om strålerør + nåle kan købes i løs vægt og
skiftes ?

Carsten
CBR 600 F2 '94

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 03-09-01 21:22

"Carsten" <carjak@wanadont.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
luftskruen
> og den kører fint i tomgang så tomgangsdysen er ikke problemet.

Kunne det ikke tænkes at den får for meget at spise?
Min F4'er fik totalt udjævnet et hul i 4.500-5.500o/m med en anden potte,
som vel egentlig giver mere frit åndedræt.
Er luftfilteret rent? Hvad med at prøve et K&N-filter? (dyrt, ganske vist)
Du skriver at du har givet den en ekstra skive på nålene, men du antydede
også at det ikke nødvendigvis ville være en skive, som er beregnet til
formålet (silvan blev vist nævnt...)
Jeg ved ikke om det var en joke - men der var ingen smileys i.f.m.
Silvan-navnet.
_Hvis_ du har brugt tilfældige skiver fra Silvan, så er der da en god chence
for at de er for tykke - og måske ikke lige tykke allesammen. Mål lige med
en micrometerskrue om de er tilnærmelsesvis lige tykke - og gerne lige så
tykke som dem, der sad i forvejen.

Jeg tager iøvrigt hatten af for at du selv _prøver_ - og rapporterer om
udviklingen! Andre (uden at nævne navne..) har ikke engang overvejet at gøre
det selv, men overlader det til et værksted - og betaler kassen for det.

I øvrigt tror jeg at du får svært ved at hente det helt store ved 2000-3000
o/m - det er vist forbeholdt V-motorer at have træk 'dernede'.
Se evt de effekt/moment-kurver jeg fik lavet ved min operation:
www.hasselbalchs.dk => MC-Teknik => Decibel-tuning
Specielt den sidste graf viser at det er ikke dernede jeg hentede noget, men
netop ved 4500-5500 o/m

Bemærk - jeg er _ikke_ erfaren ud i optimering af motorer - men det fratager
mig vel ikke retten til at pippe med

--
Mvh Peter HH
DMCN #2 - CBR600F4

Fra : Carsten

Dato : 04-09-01 07:33

"Peter H. Hasselbalch" <peter@hasselbalchs.dk> wrote in
message news:3b93e6fa$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kunne det ikke tænkes at den får for meget at spise?

Hmmm, det lyder nu som om den får (alt) for lidt. Den sprutter ikke
ved de omdr. jeg nævner, som for meget benzin vel ville udmynte
sig i ?? Den siger tværtimod "bååååååååårrrrrr", i ca. 1/2 - 1 sek.
hvorefter den tager sig sammen og trækker som den skal.

> Er luftfilteret rent? Hvad med at prøve et K&N-filter? (dyrt, ganske
vist)

Der er K&N samt Laser udst. på, men det har der været hele tiden
(mens jeg har haft den), og sidste år var der overhovedet ingen
problemer. Der trak den perfekt hele vejen igennem registeret.
K&N filteret har dog ikke været igennem en K&N rensning - kunne
det evt. give noget ??

> [...]
> formålet (silvan blev vist nævnt...)
> Jeg ved ikke om det var en joke - men der var ingen smileys i.f.m.

Jeg købte rent faktisk en bunke 3mm slutskiver i silvan. De var meget
forskellige i tykkelse, så jeg fandt de 4 som var "mest ens". I kid you not
!
Min point var, at hvis en ekstra skive kunne give en forskel, så ville jeg
ofre rigtige skiver - ellers ikke !! Skiverne fra silvan hjalp IKKE hvor de
skulle, hvorfor rigtige (skide-dyre) skiver fra Honda næppe ville have
gjort det heller.

> [...]
gøre
> det selv, men overlader det til et værksted - og betaler kassen for det.

Jeg giver gerne lydmuren eller lign. 1-2K for at fjerne hullet for mig, men
jeg ville kvie mig hvis jeg bagefter kunne se på regningen, at de blot havde
sat et par ekstra skiver i.

> I øvrigt tror jeg at du får svært ved at hente det helt store ved
2000-3000
> o/m - det er vist forbeholdt V-motorer at have træk 'dernede'.

Som sagt, sidste år havde cyklen et perfekt træk. Problemet er opstået i
denne sæson, og - jeg er ikke sikker men - jeg tror at det er blevet værre.

Carsten
CBR 600 F2 '94 (bååååååårrrrr)

Fra : H. P. Holm

Dato : 04-09-01 03:54

Carsten skrev:

> Som sagt, sidste år havde cyklen et perfekt træk. Problemet er opstået
> i denne sæson, og - jeg er ikke sikker men - jeg tror at det er blevet
> værre.

Nogle bittesmå huller i vacuum-membranerne på karburatorspjældene kan
give de symptomer du beskriver. Check også udluftningen på oversiden
af vacuum-membranerne og at spjældene bevæger sig frit op og ned.

--
Hans

Fra : Gaarde

Dato : 04-09-01 08:23

> Jeg købte rent faktisk en bunke 3mm slutskiver i silvan. De var meget
> forskellige i tykkelse, så jeg fandt de 4 som var "mest ens". I kid you
not
> !
3mm lyder af alt for meget. På f.eks. R1'en hæver man nålen 0.5mm og skruer
luftskruen 3/4 omg. ud for at give den mere træk i bund/mellem området når
man monterer en slip-on.
Så måske den nu er ved at kvæles i fuel.

Mvh
Mogens
Y2K R1

Fra : Carsten

Dato : 04-09-01 08:42

"Gaarde" <mgaarde@grundfos.com> wrote in
message news:3b948143$0$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> man monterer en slip-on.
> Så måske den nu er ved at kvæles i fuel.

Uha uha, de 3 mm gik altså ikke på tykkelsen (så dum er jeg heller ikke).
De går vist på størrelsen af hullet i midten, således at de passer til en
3mm bolt.
Det er meget muligt at den nu er ved at kvæles i fuel (jeg piller dem ud
igen
i weekend'en), men min point er at de ikke gav - bare tilnærmelsesvis - det
rigtige resultat, så forsøget var OK, men patienten døde ;-(

Carsten

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 04-09-01 08:47

> [...]
> problemer. Der trak den perfekt hele vejen igennem registeret.
> K&N filteret har dog ikke været igennem en K&N rensning - kunne

Det bør absolut prøves! Hvordan kører den uden luftfilteret monteret?
Bedre = Den for for lidt luft/meget benzin
Dårligere = Den for for meget luft/lidt benzin

> Jeg købte rent faktisk en bunke 3mm slutskiver i silvan. De var meget
> forskellige i tykkelse, så jeg fandt de 4 som var "mest ens". I kid you
not
> !

3mm???? Jeg mener at de skiver der kom i min var under 1mm tykke - måske
snarere ½mm.
Prøv liiiige med noget meget tyndere - køb evt i en elektronik-butik - eller
en model-hobby-butik.

snip...
> Som sagt, sidste år havde cyklen et perfekt træk. Problemet er opstået i
> denne sæson, og - jeg er ikke sikker men - jeg tror at det er blevet
værre.

Hvis det sådan 'opstår' i løbet af en sæson, vil jeg gætte på luftfilter,
tilstoppede (tomgangs)dyser eller måske vakuum-problemer i karburatoren

Peter HH
http://www.hasselbalchs.dk
DMCN#2 - CBR600F4

Fra : Jacob

Dato : 04-09-01 11:18

Hej Carsten

Jeg tror det ville være en god ide at rense luftfiltret, som der efterhånden
er en del, der har foreslået. Men når du nu alligevel er igang med rensning
af ting, vil jeg foreslå dig at splitte karburatorerne ad og rense hele
molevitten.

Med hensyn til vacuum problemer, så mener jeg ikke de burde være revnet
"allerede", men det kan være vacuumproblemer på en anden måde - hvis
stemplet kører en lille smule trægt vil det gøre at vacuumet har sværere ved
at trække det op og derfor vil den måske reagere som du beskriver. Denne
gang er det altså rent gætværk ! En rensning af karburatorerne er altid
godt. Du skal bare være klar over, at den pakning, der sidder i bundkaret på
en karburator ikke kan tåle benzin (?!?!???!??!) ! Den udvider sig til en
grotesk overstørrelse og er svine-svær at få til at ligge rigtigt igen. Rens
i samme åndedrag også dyserne......jaaahhh, rens du bare hele lortet !
Men husk at samle det rigtigt !

....men jeg vil kraftigt råde dig til at bide i det sure æwle og betale dig
fra det. Det kan godt være du en dag ude i fremtiden synes du har ramt
rigtigt, men det er kun sammenlignet med hvad du er vant til. Hvis du får
den i bænk og får smidt et jetkit i og trimmet, så får du altså et optimalt
resultat (afhængig af hvor du får det lavet !). Chance for at ramme "lige i
øret" hjemme i garagen er nok minimal så tror du ikke alligevel pengene er
givet godt ud for et optimalt resultat ? Jeg har ikke fortrudt jeg fik det
gjort.

Have a nice day !

Jacob
Very-soon-to-be-Blackbird-owner ))))))))))))))))))))))))))))))))9