Så meget >600cc sports-mc for >50k kr som ~
Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-08-01 20:38

Hej
Nu da jeg er færdig med htx, og dermed har lidt tid til at skrabe nogle
penge sammen, er det blevet tid til at opgradere til en større mc
Mc'en jeg har nu, er jeg egentlig godt tilfreds med, men den mangler liiige
de sidste 30-40 hk. Derfor vil jeg nok helst have en 4cylindret maskine med
mindst 70 hk, der er bare nogenlunde sportslig (dvs. styring og bremser i
så vidt muligt samme klasse som min gsxr) og helst ikke over 10 år gammel.
....og megeet gerne med fuldkåbe osv. Jeg har nok omkring 50k kr at gøre
med, og det indsvævrer jo udvalget alt for meget
Tilbage er:
Suzuki gsf600n 98 - 18kkm
Suzuki gsx600f 91-95
Suzuki gsx750f 91-94
Kawasaki GPX500r ??-??
Kawasaki GPX600r 91-93
Kawasaki GPX750r '90 - dvs lidt gammel imo :-/
Honda CBR600F1 - 89

Hvad siger i her i gruppen. Jeg er selv lidt på herrens mark :-/ Flere
forlg modtages med kyshånd

Af andre cykler som virker fristende er:
Aprilia Pegaso 94-97
Honda CB500
Honda SLR650 - kan fås næsten ny inden for mine økonomiske grænser, emn har
kun 39 hk
Fælles for dem alle er at de er 'fornuftige' - og jeg ved ikke helt om jeg
er til den slags :-/

Alle råd er _meget_ velkomne. Ligenu er det egentlig 600 banditten der
virker mest fristende, men...??? jeg er lidt forvirret...
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jacob

Dato : 24-08-01 11:06

Hej Jes

Jeg ville ikke vælge Banditten. Indtil flere af min kollegaer har haft
problemer med benzin-systemet på deres SV650S og GSF600 Bandit. GSX600F og
GSX750F har jeg ikke hørt noget grimt om, så de er i mine øjne også gode bud
på en "ny" cykel.

Kawasakierne er nok ved at være for gamle, men hvis du kan finde en der ikke
har gået ret meget er en GPZ600R et rigtigt godt valg, så vidt jeg er
orienteret. Den er ikke for stor, men den er alligevel sjov at køre på.
GPX'erne kender jeg ikke ret meget til.

Hondaen ville også være en fin cykel, hvis ikke den var fra omkring 90. Jeg
ville sige en F2 eller F3 og de ligger forholdsvis langt over de 50 KKR du
snakker om.

De sidste modeller du nævner er ikke nogen jeg kender noget til, men hvis
jeg stod i din situation ville jeg vælge noget med lidt spræl i, altså en af
ovennævnte modeller.

Hvis det kunne friste, har jeg en GPZ1000RX'er fra 1986 til salg. Den skal
synes, men der skal nye skiver på (3500, hvis du kan gøre det selv).Der er
Muzzy 4-i-1'er på samt nye fladspjældskarburatorer (giver hurtigere respose
på gassen og kan trimmes bedre end almindelige vacuum-karburatorer, så vidt
jeg ved). Kåben er revnet en del steder, men jeg har fundet nye stumper til
en fornuftig pris på http://www.targa-acc.com/cgi-bin/powersearch.cgi.
Hvis det har interesse, kan du maile mig på jacob.nielsen@nokia.com eller
ringe på 33294206, hele døgnet.

MVH Jacob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-08-01 13:46

Jacob skrev:

> Hej Jes
>
> Jeg ville ikke vælge Banditten. Indtil flere af min kollegaer har haft
> problemer med benzin-systemet på deres SV650S og GSF600 Bandit.

Hvad går problemet ud på? Er det ikke Per Pedersen herindefra der var så
glad for sin Bandit at han købte en ekstra? Hvis man gør det, så må man vel
være tilfreds

> GSX600F og
> GSX750F har jeg ikke hørt noget grimt om, så de er i mine øjne også gode
> bud på en "ny" cykel.

Jaeh, der er jo lige deres destruktive forhold til knastaksler, men mon
risikoen er så stor?... Det er vel egentlig det samme for banditterne.

> [...]
> orienteret. Den er ikke for stor, men den er alligevel sjov at køre på.

Men det er da en ret gammel model :-/ Jeg vil heslt have noget nyere. Fandt
forresten lige et gammelt indlæg af Armands, hvor han fortæller at GPX'erne
også spiser kanstaksler.

> Hondaen ville også være en fin cykel, hvis ikke den var fra omkring 90.
> Jeg ville sige en F2 eller F3 og de ligger forholdsvis langt over de 50
> KKR du snakker om.

Jeg har nemlig også gået og drømt lidt om en F2'er, men jeg _skal_ jo være
gældfri når jeg starter på uni til aug, så de 50k kr er desværre det
maximale :-/

> De sidste modeller du nævner er ikke nogen jeg kender noget til, men hvis
> jeg stod i din situation ville jeg vælge noget med lidt spræl i, altså en
> af ovennævnte modeller.

Ja, det er jo det. Det ville være nemmere hvis man var en af de typer, der
ikke behøver mere end 30 hk Men man vel bare lære at leve med
realiteterne

> [...]
> vacuum-karburatorer, så vidt jeg ved). Kåben er revnet en del steder, men
> jeg har fundet nye stumper til en fornuftig pris på

Jeg vil helst have noget nyere, så deeet....

Fra : Armand

Dato : 24-08-01 13:50

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Alle råd er _meget_ velkomne. Ligenu er det egentlig 600 banditten der
> virker mest fristende, men...??? jeg er lidt forvirret...

GPZ 500 S, der måske ligger liige under dit effekt-ønske men er pisse
letkørt og langfra sløv!
Klassen/prislejet er en farlig kombination, hvor du risikerer at sigte
for højt og derved ende med noget gammelt lort, så træd varsomt!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-08-01 14:17

Armand skrev:

> GPZ 500 S, der måske ligger liige under dit effekt-ønske men er pisse
> letkørt og langfra sløv!

Lugter den ikke lidt for meget af GS500? :-/ Er den ikke lidt på grænsen
til det kedelige? ...eller også er jeg bare kræsen
Men hvorfor den fremfor en GSF600?

> Klassen/prislejet er en farlig kombination, hvor du risikerer at sigte
> for højt og derved ende med noget gammelt lort, så træd varsomt!

Netop derfor jeg spørger jer andre til råds
En gsf600 var jo en god måde at sikre sig mod gammelt lort, da der jo er
nogle 98 til salg for lige omkring de 50k kr. Jeg må indrømme at jeg er
blevet lidt lun på sådan en, selvom den jo ikke just er en fuldblodsræser.

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 24-08-01 16:40

> [...]
er
> blevet lidt lun på sådan en, selvom den jo ikke just er en

Uden at skulle gøre mig klog på, hvilken model der lever bedst op til
dine behov, vil det mest fornuftige være at smutte ud og prøve så mange
modeller fra din "ønskeliste" som overhovedet muligt, inden du køber.

--
Susanne

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-08-01 17:51

Susanne Lund Pedersen skrev:

> [...]
> dine behov, vil det mest fornuftige være at smutte ud og prøve så mange
> modeller fra din "ønskeliste" som overhovedet muligt, inden du køber.

Ja, uden tvivl Men er det ikke lettere sagt end gjort?
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 24-08-01 21:52

> Lugter den ikke lidt for meget af GS500? :-/ Er den ikke lidt på
grænsen
> til det kedelige? ...eller også er jeg bare kræsen

GS'eren har vist ikke engang 50 hk' eller hvad?
GPZ'end 60 hk, er en betragtelig forskel dertil!
I tilgift et Kawa'en vandkølet, hvilket borgrer for (endnu) bedre
holdbarhed end den luftkølede GS'er.
Og den er langfra kedelig !!!

> Men hvorfor den fremfor en GSF600?

Ups!
Det fik jeg ikke med: Jeg er notorisk GSF-skeptiker, p.g.a. de
oliekølede Suzuki-motores dårlige statistik omkring fejl på
knastakslerne

Og GSF'erne er omend højtydende, så også tunge motorcykler, især den
nyeste årgang.
Sammenlign selv de tørre tal for GPZ 500 og GSF 600: Der er mere end
vægten af din lillesøster bagpå til forskel

--
Armand.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 25-08-01 06:40

> GS'eren har vist ikke engang 50 hk' eller hvad?
> GPZ'end 60 hk, er en betragtelig forskel dertil!
> I tilgift et Kawa'en vandkølet, hvilket borgrer for (endnu) bedre
> holdbarhed end den luftkølede GS'er.

Hvorfor nu lige det ?, hvis jeg husker rigtigt har der været flere tråde
før, hvor ejere af vandkølede modeller har haft broblemer, med at opretholde
en fornuftig driftstemperatur :-/, hvad der vel ikke er en fordel for
holdbarheden ? hvor de luftkølede jo bliver betragtelig varmere = bedre
holdbarhed ?

> Og GSF'erne er omend højtydende, så også tunge motorcykler, især den
> nyeste årgang.
> Sammenlign selv de tørre tal for GPZ 500 og GSF 600: Der er mere end
> vægten af din lillesøster bagpå til forskel

GPZ 500 S årg. 96 = 175 kg
GSF 600 B årg. 96 = 196 kg

En forskel på "bare" 21 kg, det er en "lille" lillesøster

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Morten Dybdal

Dato : 25-08-01 11:51

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> [...]
>en fornuftig driftstemperatur :-/, hvad der vel ikke er en fordel for
>holdbarheden ? hvor de luftkølede jo bliver betragtelig varmere = bedre

Nope, der tager du helt fejl. De vandkølede har bevist at de holder
betydeligt bedre, jo flere hk/l jo større forskel. De luftkølede
modeller du finder idag er alle ganske lavtbelastede.

--
Morten Dybdal

Fra : Armand

Dato : 25-08-01 16:54

Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
fordel for
> holdbarheden ? hvor de luftkølede jo bliver betragtelig varmere =

I dag er 100.000 km, og langt mere til, ikke det særsyn som det var for
bare 10-15 år siden, inden at der begyndte at komme vandkøling på
motorcykelmotorerne!

Bedste eksempel er generationsskiftet hos Kawa' i starten af 80'erne:
GPZ 1100 dfi havde voldsomme 120 hk; men var tilsyneladende allerede så
løst boret fra fabrikken af (for at stemplerne ikke skulle sætte sig
p.g.a.høj termisk belastning!?), at mange begyndte at bruge mængder af
olie allerede ved 40.000 km!
Den nye generations vandkølede GPZ 900 R havde trods 18% mindre volumen
næsten samme effekt - Min 900'er Ninja brugte én efterfyldning under 3½
tusinde km's ferie med fuld to-mands oppakning og alle aspekter af
trafik undervejs. På det tidspunkt havde den allerede kørt 105.000 km

Samme Generationssammenligning kan man til dels udsætte 900'er Bol d'Or
og VFR 750 for!

> GPZ 500 S årg. 96 = 175 kg
> GSF 600 B årg. 96 = 196 kg
> En forskel på "bare" 21 kg, det er en "lille" lillesøster

Hvis 21 kg = "bare", ville en 1000'er veje som en damptromle

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-08-01 21:52

Jes Vestervang skrev:
(...)
> Alle råd er _meget_ velkomne. Ligenu er det egentlig 600 banditten der
> virker mest fristende, men...??? jeg er lidt forvirret...

Nåmen, nu fik jeg lige øje på en GSX600F '97 med 23kkm på kloken for 55k
kr. Mon ikke det er den retning man skal gå
_Hvis_ jeg nu bestemmer mig for at købe sådan en, hvordan er det så lige
man sikrer sig mod gennemgnavede kastaksler. Skal man virkleig til at
splitte den ad for at tjekke tilstanden, eller kan man lytte sig frem eller
sådan noget. Sælgeren er næppe interesseret i at man splitter mc'en ad
inden man har købt den :-/

Fra : Armand

Dato : 24-08-01 22:31

> [...]
eller
> sådan noget. Sælgeren er næppe interesseret i at man splitter mc'en ad

Fejlen skal ses, og helst med egne øjne, inden(!) at det kommer dertil
at
man kan høre den!
Begrundelsen er enkel: Kan man først høre noget er det incl. nedslidte
vippearme, hvilket fordoblere reservedelsudgiften

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-08-01 00:12

> [...]

> Begrundelsen er enkel: Kan man først høre noget er det incl. nedslidte
> vippearme, hvilket fordoblere reservedelsudgiften

Hmm, ok. Så er det jo lidt tricky, det der med at overbevise sælgeren om at
man lige skal hive låget af motoren :-/ Men man kunne evt. lave en aftale
med sælger om at han/hun betaler xxx kr, hvis knastakslerne har huller.
Hvad koster udskiftning egentlig? Og hvad hvis det er incl. vippearmene? Du
siger jo at du har så mange eksempler
Jeg glæder mig egentlig allerede en hel del, men jeg vil nu ikke sælge min
mc inden jeg har været til Mosten Race Day Tænk hvis man ikke havde
nogen mc lige netop der

Fra : Armand

Dato : 25-08-01 16:51

Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.fjernmig> skrev i en

> Hmm, ok. Så er det jo lidt tricky, det der med at overbevise sælgeren
> om at man lige skal hive låget af motoren :-/

Jup!
Og sælgere plejer jo at være fulde af lovord, som de ikke mener behov
for at skulle dokumentere. Private derimod ønsker velsagtens helst ikke
at erfare slige sager inden/ved salg, hvorfor de sikkert hellere
afventer en anden og mindre kritisk køber!

> ..............................Men man kunne evt. lave en aftale med
> sælger om at han/hun betaler xxx kr, hvis knastakslerne har huller.

Hvad siger du selv til sagen?
Jeg mener: Du skal jo også ud og sælge en Suzuki omkring denne handel,
og kan risikere at møde samme krav fra en potentiel køber!

> Hvad koster udskiftning egentlig? Og hvad hvis det er incl.
> vippearmene? Du siger jo at du har så mange eksempler

- - - Og lige så ringe en talhukommelse, hvorfor du skal spise brød til
de 2½ tusinde kr, som jeg tror at jeg kan huske
Jeg kan dog huske at en "stripe" vippearme til en 750'er Slingshot
koster lidt mindre end en knastaksel!
Lige netop 750'er Slingshot'en er forøvrigt probelmatisk hvis det kommer
til vippearms-udskiftning: Den aksel som vippearmene vipper omkring,
skal fjernes sidelæns ud af topstykket - Men dér løber der lige et
stelrør forbi! Løsning: motor ud af stellet eller topstykke af motoren

--
Armand.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 27-08-01 14:52

tril ud til en forhandler del udgiften til et stort eftersyn....det koster
dig lidt men så er du sikret inden du køber....mange forhandlere tager gerne
en prøvetur samt en lytter til maskinen....ganske gratis endda.

Lasse
CBR1000f & Karin & RS125