Karburatorer og CB650
Fra : drazen horvat

Dato : 23-08-01 15:28

Hej.

Jeg har nogle lidt underlige og irreterende
startproblemer med min Cb'er. Hvis jeg ikke kører den
HVER dag , men f.eks. venter 2-3 , så VIL DEN bare
ikke starte. Når jeg slår benz. hanen over på ON så
drypper det lystigt fra bundskruen på 2-3 af
karburatorerne. Hvad betyder dette ?? Og den virker
altså perfekt hvis man blot excerserer den hver dag.

På forhånd tak !

Hold styr på vennerne, familien eller studiegruppen
med Yahoo! Grupper. Du finder dem på www.yahoo.dk/grupper
Yahoo! Grupper - et sjovt og praktisk forum for interessefællesskaber.

--
Posted from web10508.mail.yahoo.com [216.136.130.158]

Fra : Armand

Dato : 23-08-01 21:14

drazen horvat <drazen_h@yahoo.dk> skrev i en
> [...]
> karburatorerne. Hvad betyder dette ?? Og den virker
> altså perfekt hvis man blot excerserer den hver dag.

Prøv at lukke af for bensinen et kryds eller to før du er hjemme og
stiller 6½'eren fra dig (kræver nok et par forsøg for at finde
lokaliteten hvor det er optimalt :-/ )!
Derved tømmer du karburatorerne helt for det bensin der erfaringsmæssigt
kan miste boost'et allerede efter ganske kort tid (alt efter hvor
"utætte"
karburatorerne er - Og de SKAL være utætte á: adgang til atmosfæren!!!).
Derved påfyldes friskt bensin fra tanken (der ikke har samme
atmosfære-adgang!) når bensinhanen atter åbnes før næste tur om en
dag/uge/måned!

Efter al sandsynlighed en simpel måde at indordne sit kørselsmønster
efter bensinselskabernes forringede bensinkvalitet (gør ingen forskel
for biler, og motorcykler bliver altid overset i sådanne sammenhænge)!

--
Armand.

Fra : Anders Vinther

Dato : 23-08-01 21:31

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Efter al sandsynlighed en simpel måde at indordne sit kørselsmønster
> efter bensinselskabernes forringede bensinkvalitet (gør ingen forskel
> for biler, og motorcykler bliver altid overset i sådanne sammenhænge)!

Er der forskel på kvaliteten af benzinselskabernes benzin?

I givet fald er der så konsistens indenfor den enkelte kæde eller varierer
det fra tank til tank?

Med andre ord: bør man holde sig til et bestemt benzinselskab?

Mvh.

Anders V.

Fra : Armand

Dato : 24-08-01 13:58

Anders Vinther <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> skrev i en

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
>
> Er der forskel på kvaliteten af benzinselskabernes benzin?

Tilsyneladende ikke hvad denne kedelige effekt angår :-/
Glem ikke at det er samme rafinaderi at alle selskabernes tankvogne
laster på ( her i Fredericia har Q8 dog gjort det trick at have sit eget
anlæg på modsatte side af vejen; men bensinen hentes stadig ved
konkurrenten igennem rør under vejen!)

> I givet fald er der så konsistens indenfor den enkelte kæde eller
varierer
> det fra tank til tank?

Det enkelte selskabs chauffører hælder en snaps af et hemmeligt fluidum
i hver tank á 10.000 liter; men det kan da kun være for at påstå at det
ikke er konkurrentens produkt der sælges!

> Med andre ord: bør man holde sig til et bestemt benzinselskab?

Ja!
Det billigste

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 24-08-01 21:33

Armand wrote:

> Det enkelte selskabs chauffører hælder en snaps af et hemmeligt fluidum
> i hver tank á 10.000 liter; men det kan da kun være for at påstå at det
> ikke er konkurrentens produkt der sælges!

Som f.eks den gang diesel skulle lugte af ananas. En chauffør viske mig en
lille 1/4 liter flaske. Den var nok til 5000L!!.

> Ja!
> Det billigste

Nu påstår Shell ellers at deres benzin ligefrem hæver trafiksikkerheden. Af
nød har jeg hældt det på bmw'en. Begge gange er forrørene blevet helt blå?.
Det gør de ikke med de andre selskaber. Men de har da også betalt mange
lærepenge til volvo og vw ejere. Jeg plejer ikke at være religiøs med hensyn
til benzin.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Armand

Dato : 25-08-01 16:50

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
helt
> blå. Det gør de ikke med de andre selskaber.

Og så er det store spørgsmål:
Er en varmere udstødningsgas et godt eller dårligt tegn??

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-08-01 08:39

Armand wrote:

> Og så er det store spørgsmål:
> Er en varmere udstødningsgas et godt eller dårligt tegn??

Se, det var et godt spørgsmål. Enten har det størrere brændværdi, og
populært sagt indeholdende flere vitaminer. Eller også en langsommere
forbrænding, så hele processen ligger senere, og derved kommer til at
ligge med ud gennem udstødningsventilen. Faktisk bliver rørene svagt røde
med anden benzin. Med Shell lyser de mere. Man tror det er løgn. Men ses
tydeligt ved nattekørsel.

Fra : Armand

Dato : 27-08-01 11:34

> [...]
> forbrænding, så hele processen ligger senere, og derved kommer til at
> ligge med ud gennem udstødningsventilen.

Umiddelbart vil jeg tro at mere varme efter udstødningsventilen = tabt
energi! :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-08-01 16:05

Armand wrote:

> Umiddelbart vil jeg tro at mere varme efter udstødningsventilen = tabt
> energi! :-/
>
> -

Det er sgu nok der det kommer ind i billedet når de snakker om større
overblik og mere sikkerhed i trafikken i deres reklamer. )

Fra : Armand

Dato : 28-08-01 23:11

> Det er sgu nok der det kommer ind i billedet når de snakker om større
> overblik og mere sikkerhed i trafikken i deres reklamer. )

GRILL

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 23-08-01 23:01

> [...]
> efter bensinselskabernes forringede bensinkvalitet (gør ingen forskel
> for biler, og motorcykler bliver altid overset i sådanne sammenhænge)!

Armand, forklar mig lige hvorfor alle så ikke har det problem. Hvis det
skyldes ringe benzin kvalitet, og (korrekt) utætte karb's hvorfor kan jeg så
godt starte efter længere stilstand? Hvis det er et alderssyndrom (for MC'en
altså, Drazen er yngre end mig hvorfor havde jeg så ikke de problemer på
min XS 500 der er 6-7 år ældre end CB'en?
Mig ikke forstå...

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 24-08-01 14:34

Asger Steffensen <ast@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> altså, Drazen er yngre end mig hvorfor havde jeg så ikke de
problemer på
> min XS 500 der er 6-7 år ældre end CB'en?

Jeg heller ikke; men det ér et stigende problem - Min egen CB4½'er kunne
ikke stå fem dage uden at karbunaderne skulle tømmes; men heldigvis
havde den en mekanisk bensinhane. Dem med vacuum-hane eller bensinpumpe
(SZR 660'erne har store(!) problemer p.g.a. "følsomhed" og en mekanisk
bensinpumpe!) er mere prisgivet.

Min tidligere 900'er Ninja, der til dels kan sammenlignes med din, havde
heller ikke problemet :-/

Design af atmosfære-hullet på motorcyklen kan være én af forskellene:
Nogle har blot et mikrohul direkte oven på svømmerhuset mens andre
(nyere)
har ført slanger op i tørvejr under sædet - Ja nogle vist helt til
luftfilterkassen endda!

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 24-08-01 17:30

-SNIP-

> [...]
> havde den en mekanisk bensinhane. Dem med vacuum-hane eller bensinpumpe
> (SZR 660'erne har store(!) problemer p.g.a. "følsomhed" og en mekanisk
ZX-10 har jo netop elektrisk (mekanisk) benzinpumpe, mens XS500 har
"gammeldags" hane, men ingen af dem har haft problemet...
SZR660 har jo aldrig kunnet starte. Er det ikke mest pga. et ringe design i
Italien? Jeg mener at have læst i TN om en fyr det monterede ene elektrisk
benzin pumpe, og derefter aldrig havde problemer

> [...]
> (nyere)
> har ført slanger op i tørvejr under sædet - Ja nogle vist helt til
Her kan jeg lidt bedre følge dig. Jeg har ret svært ved at tro at ringe
benzinkvalitet alene skulle være årsagen til startvrøvl på gamle MC'er. Jeg
hælder indtil videre til den teori, at hvis Drazen skilder sine karb's ad,
renser skidtet ud og iøvrigt efterser at de er iorden, uden alvorligt slid,
o.a. og reparerer dem hvor de måtte være i stykker ville problemet løses.
Iøvrigt kendte jeg engang en pige hvis få år gamle XJ600 havde nøjagtigt
samme problem. Et nyt batteri var hvad der skulle til. Det er dog nok ikke
Drazens problem.

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 24-08-01 22:34

> [...]
elektrisk
> benzin pumpe, og derefter aldrig havde problemer

SZR kunne udemærket starte efter blot at have fået tømt karburatoren
mekanisk!
Den mekaniske bensinpumpe tog dog lidt tid om at efterfylde med friskt
bensin!

> .............................Jeg har ret svært ved at tro at ringe
> benzinkvalitet alene skulle være årsagen til startvrøvl på gamle
MC'er.

Jeg har først i slutningen af mit ejerskab af 900'er Ninja'en oplevet at
modellen stod over á en uge, hvorved jeg som sådan ikke ved hvad jeg
skriver om; men den CB4½'er jeg havde et par måneder i sommers, skulle
altså have tømt karbunaderne blot efter ganske kort tid, og det var
markant som den startede derefter!!!

> [...]
slid,
> o.a. og reparerer dem hvor de måtte være i stykker ville problemet

Trick'et med at lukke af for bensinen ét lyskryds væk var tilstrækkelig
til at jeg slap for at skulle tømme karbunader sidenhen, hvorfor jeg
anbefaler Drazen at teste CB 6½'eren på samme vis, for at konstantere om
det er samme årsag der driller ham!
Trick'et er en enkel sag i forhold til adskillese og rensning af
karbunader, hvorfor jeg stadig vil vedholde såvel mulighed, som test!

--
Armand.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 27-08-01 00:28

SNIP

> [...]
> Trick'et er en enkel sag i forhold til adskillese og rensning af
> karbunader, hvorfor jeg stadig vil vedholde såvel mulighed, som test!

Enig!

Asger
ZX-10

Fra : Jacob

Dato : 24-08-01 11:57

Hej...

Det at det drypper fra 2-3 af dine karburatorer har ikke nødvendigvis noget
med benzinkvaliteten at gøre. Det kan lige så godt være almindelig snavs i
tanken.

Der er to ting, der kan forårsage dette lille problem :

1. Utæt svømmer. Det er nok usandsynligt, da det er mere end én karburator.
Man skal være rigtig uheldig, hvis det sker på 2-3 ad gangen.

2. Snavs i bundkaret på karburatoren.

Det der sker er, at svømmerventilen ikke lukker helt.

Hvis det er en utæt svømmer vil svømmeren blive fyldt med benzin og miste
evnen til at flyde inde i karburatoren og da det er svømmerens evne til at
flyde, der presser ventilen op i sædet, vil dette bevirke at benzinen render
ud gennem overløbet i bundkaret på karbuartoren.

Hvis det er snavs giver det samme resultat og det skyldes, at snavset samles
oppe i ventilsædet og dermed forhindrer ventilen i at lukke helt til.
Selvfølgelig kan det være benzinen, der er grums i, men så skal benzinen
altså være mere end et par dage gammel. Hvis et benzinselskab sælger benzin
med grums i, vil det være en meget større del, der brokkede sig over
problemet, så den køber jeg ikke.

Det at du ikke kan stare er nok forårsaget af det samme lille problem. Når
benzinen bare får lov til at rende, kan du sagtens risikere, at du drukner
den og så er det altid svært at få den startet.

Mit forslag til dig, vil være at skille karburatorerne ad, rense dem og
samle dem igen. Så skulle problemet være løst, men KUN hvis du husker et
benzinfilter ! Jeg ved selvfølglig ikke om du har et i forvejen, men hvis du
har det, så skal du skifte det. Det kan hjælpe at sætte to filtre på, men du
skal sikre dig, at benzinen stadig render ned i karburatorerne og at det
sker hurtigt nok. En anden ting, der også kan blive nødvendigt er et rep-kit
til hver af dine karburatorer. Bundkarspakningen bliver større når den
kommer i kontakt med benzin og den kan blive svine-svær at få til at ligge
rigtigt. Samtidig kan det kun blive bedre af det.

Alt dette har jeg lært af at køre på ældre motorcykler gennem 13 år og jeg
har kæmpet med nøjagtig det samme problem.

Jacob

Fra : Søren

Dato : 27-08-01 08:08

> [...]
> altså være mere end et par dage gammel. Hvis et benzinselskab sælger benzin
> med grums i, vil det være en meget større del, der brokkede sig over

Udover at have et benzinfilter er der så andet man kan gøre for at
undgå de små partikler der sætter sig fast i karburatoren ... og hvor
kommer de fra. Er det rust fra tanken ? Hvis det er rust fra tanken
hvordan fjerner jeg så den rust ?

> Bundkarspakningen bliver større når den
> kommer i kontakt med benzin og den kan blive svine-svær at få til at ligge
> rigtigt. Samtidig kan det kun blive bedre af det.

Det kender jeg godt. Efter at have bøvlet en hel eftermiddag med at få
en pakning til at blive i den rende hvor den skulle ligge, fandt jeg
på at smørre noget af kærestens hårvoks i renden. Det fik pakningen
til at blive hvor den skulle så jeg kunne lukke karburatoren. Og
hårvoksen så ødelægger pakningen ved jeg ikke, men jeg har ikke haft
problemer med en utæt pakning. Jeg er dog spændt på at se pakningen
når jeg skiller mc'en ad til vinter.

Søren
CB 400F

NB jeg kender også godt problemet med at mc'en ikke vil starte når den
har stået nogle dage. Jeg lukker også for benzinen nogle vejkryds før
jeg kommer hjem. Det virker fint. Jeg talte engang med en mc
forhandler (Agusta i KBH NV) om det. Han mente at det skyldes at jeg
ikke havde indstillet indsugningen ordentligt.