Dækskift
Fra : TT

Dato : 21-08-01 09:43

Halløjsa

Er der problemer i af skifte dæk selv?

Her tænkes på:

1. afmontering/påmontering af hjul (specialværktøj?)

2. påsætning af selve dækket(bruger man et fedtemiddel som fx brun sæbe,
eller er det bandlyst på mc? Lidt andre kræfter end i et cykel og
knallertdæk )

3. Afbalancering?? Gør man det normalt(ved forhandler) , eller er det
ligegyldigt?

Mvh

Torben

Yamaha XS 400

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-08-01 12:05

et dækskift koster 100,- + moms.
Jeg tror ikke det kan betale sig, og risikoen for at skramme fælget er nok
for stort.

mvh

Thomas
XJ600s '96

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 21-08-01 14:01

hvor er det det kun koster 100 kr

hos de fleste mc forhandlere vil de slet ikke montere dæk som de ikke selv
har solgt...eller også så tager de en ½ time pr dæk i løn....

Lasse
CBR1000f og Karin

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-08-01 14:12

hos sydfyns mc service koster det 100,- + moms for montering og
afbalancering, dog + 10-15 i miljø halløj hvis han skal smid det gamle dæk
ud for dig

mvh

Thomas
XJ600s div ´96

Fra : Gaarde

Dato : 21-08-01 15:17

Hvis du kan skifte dæk på en cykel/knallert, kan du også på en MC - det
kræver bare lidt større dækjern + en gammel plastikdunk klippet i stykker,
til at lægge over fælgkanten hvor du lægger dækjernet an.
Det er ikke nødvendigt med fedt/sæbe ved montering, men giv kanten lidt
vaseline før du pumper luft i hvis det er slangeløst.

Jeg kender flere der har fået ridset deres fælge på et værksted, det har du
en chance for at undgå ved at gøre det selv.

Afbalancering er nødvendigt, jeg har brugt det system som Peter har
beskrevet på sin hjemmeside http://www.hasselbalchs.dk/. Jeg købte 4 lejer i
en sportsforretning for 30,- kr og rensede fedtet ud og smurte med tynd olie
så de løber utrolig let - kan afbalancere ned til få gram. Jeg afbalancerer
mine dæk på den måde, og det har ikke givet nogen form for vibrationer i
området 0-250 km/t. Om det er et problem herover har jeg ikke prøvet.
Vægtklodser købte jeg en hel række men tape for 18,- hos Super Dæk Service,
der var vist total 80 gram til afklipning.
På en MC er det kun nødvendigt at afbalancere radialt, altså du sætter bare
klodserne ca. midt på fælgen

God fornøjelse

Mvh
Mogens
R1

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 22-08-01 12:40

> Afbalancering er nødvendigt, jeg har brugt det system som Peter har
> beskrevet på sin hjemmeside http://www.hasselbalchs.dk/. Jeg købte 4 lejer
snip...

Jeg låner gerne 'udstyret' ud - så hvis man bor i Nordsjælland kan man bare
maile - så finder vi ud af noget.
(Blyklodser skal man dog købe selv - fås hos de fleste dækmænd for et par
øller eller et symbolsk beløb)

Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
www.hasselbalchs.dk

Fra : Peter H. Hasselbalch

Dato : 22-08-01 12:45

øhhhh - man må selvfølgelig også gerne låne det, hvis man bor andre steder
end nordsjælland - det var mest for at indikere, hvor jeg ca. befinder mig,
når jeg er hjemme... Det var jo nok lettere at skrive at jeg bor i
Hørsholm - så må evt. lånere jo selv vurdere om det er turen værd......

Hilsen Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
www.hasselbalchs.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-08-01 23:47

Gaarde <mgaarde@grundfos.com> skrev i en
> [...]
> Det er ikke nødvendigt med fedt/sæbe ved montering, men giv kanten lidt
> vaseline før du pumper luft i hvis det er slangeløst.

Det er ofte nødvendigt at smøre så dækket kan finde ordentligt og lige på
plads, her kan sæbe eller specialfedt anvendes. Hvis jeg selv skulle
afbalancere ville jeg køre en tur først, så dækket har sat sig der hvor det
skal. Jeg har også kørt problemløst uden at afbalancere, men det er da
korrektest at gøre det.
Ang. skifteteknik: brug fødderne til at træde dækket ind mod midten mens man
bruger dækjernet, så går det som en leg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 21-08-01 21:58

TT <nopes@nix.bix> skrev i en
> Halløjsa
>
> Er der problemer i af skifte dæk selv?
> 1. afmontering/påmontering af hjul (specialværktøj?)

Selv for dækmanden kan det til tider være svært at få blæst luft i et
slangeløst dæk, hurtigere end at det fiser ud af utætheder (inden at det
kommer på plads!), og for mit vedkommende blev dette problem så
enerverende at vi, den lille flok i klubben, der havde dækskift som
"hobby",
droppede sagen efterhånden som der gik slangeløse dæk i mc-bestanden

> 2. påsætning af selve dækket(bruger man et fedtemiddel som fx brun
sæbe,
> eller er det bandlyst på mc? Lidt andre kræfter end i et cykel og
> knallertdæk )

Køb en 1-kg's bøtte af det rigtige vandbaserede (=> indtørrer) dækpasta
ved en auto-engrosbix!

> 3. Afbalancering?? Gør man det normalt(ved forhandler) , eller er det
> ligegyldigt?

Absolut nødvendigt; men kan sagtens klares "hjemme" efter "det tungeste
sted er dér hvor dækket ender med at stoppe sin rotation" -princippet,
hvor man monterer blyklodser af stigende vægt overfor dette punkt indtil
der (næsten) er balance!
Bly-afvejnings tingene købes samme sted som smørelsen!

--
Armand.

Fra : TT

Dato : 22-08-01 22:22

Tak for alle indlæg

Jeg er da kommet i tvivl nu!

De 100 kr. + moms, der nævnes (ja, jeg kunne bare løfte røret, ved det!!)
er det ved indlevering af MC eller er det hvis man kommer med hjulet i
hånden?

Mvh

Torben

XS 400 seca ,med slidt bagdæk

Fra : Armand

Dato : 22-08-01 23:48

TT <nopes@nix.bix> skrev i en
> [...]
det!!)
> er det ved indlevering af MC eller er det hvis man kommer med hjulet i

Autogummi-værkstederne vil ikke røre mc-teknik med en ildtang - Bilhjul
af/bilhjul på, er en langt mere simpel proces, der ikke indebærer ansvar
for andet end at alle hjulbolte afslutningsvis er spændt. Derfor er det
med hjulet i hånden (eller selv-afmonteret på stedet!) disse steder.
MC-værksteder derimod tager sig oftest af mekanikken også; men er derfor
også en kende dyrere i deres montage pris (=> teger mere tid!).

Utraditionelt tip:
Jeg fik mig et ekstra sæt hjul til min tidligere Ninja i forbindelse med
køb af en ophugget, og det viste sig at være særdeles belejligt omkring
dækskiftetid:
Når dækket var næsten slidt ned, kunne man få et nyt monteret på den
ekstra fælg (evt. ved lejlighedsvis tilbud!) og derefter afvente den dag
hvor dækket vitterligt trængte til udskiftning, hvor et fælgskifte
klaredes på under 10 minutter
For den der ikke har adgang til bil i den tid hvor modellen står uden
fælg og hjulet skal transporteres til autogummi-manden, er et ekstra sæt
fælge også en bedre mulighed for at transportere fælgen med det
nedslidte dæk til gummi-manden, hvorefter man kan bytte fælg ved bedre
tid og måske på bedre egnet lokalitet (fars værksted i garagen??)

--
Armand.

(der anbefaler Sydfyns MC)

Fra : Pein

Dato : 23-08-01 19:11

TT skrev ...
>Halløjsa

Hejsa. Jeg skriver kun lige det jeg synes mangler i de andre svar.

>Er der problemer i af skifte dæk selv?

Kun med slangeløse.

>1. afmontering/påmontering af hjul (specialværktøj?)

2 dækjern er nok, men 3 gør det meget lettere. Jeg har købt nogen på 30
cm. for hvis de er længere, risikerer man at udøve for mange kræfter på
fælgen.
Desuden vil den der lille dims til at pille ventilen ud være en fin ting,
samt en rimeligt nøjagtig dæktryksmåler, og et trykluftanlæg letter også
processen, men en billig håndpumpe fra Harald Nyborg kan gøre det.

>2. påsætning af selve dækket(bruger man et fedtemiddel som fx brun
>sæbe, eller er det bandlyst på mc? Lidt andre kræfter end i et cykel
>og knallertdæk )

Smør ikke med hvad som helst. Dækkanten skal jo gerne sidde godt fast på
fælgen når du kører, ellers drejer fælgen rundt i dækket. Det har jeg
prøvet flere gange på offroaderen.
Opvaskemiddel virker fint. Den glatte effekt er rar når man skal mosle
dækket på, og når man pumper luft i så dækket selv finder på plads. Men
opvaskemiddel har den fine egenskab, at den glatte effekt forsvinder af
sig selv. Brug f.eks. aldrig rigtigt fedt.

>3. Afbalancering?? Gør man det normalt(ved forhandler) , eller er det
>ligegyldigt?

Har andre svaret fint på.

Og når man mosler løs for at få dækket af og på, så kan man jo træde på
dækkanten, men hvis du er stor og tung, så tænk lige over, at en
bremseskive faktisk godt kan bøjes.

Mvh. Niels Pein
TransAlp
DT125R