On 21-Aug-2001, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
> > Ellers har jeg engang på en racervogn (sorry
![Blink](images/smileys/wink.gif)
hældt bremsevædske på
> køleren - det tåler flere hundrede grader før det koger, og skader
> > ikke gummislanger m.v.
>
> ?????
> Bremsevædske er som Bums imod lak, samt overhærder plast, så det først
> revner og siden mørner og smuldrer
Jamen jeg har da endnu ikke set en motor der var lakeret indvendigt
> Og så er spørgsmålet hvor meget plast mon der er undervejs i
> kølesystemet :-/
> Mit første bud går på vandpumpe-"impelleren"
Har jeg heller aldrig set. De vandpumpehjul jeg har set der ikke har været af metal har alle været af nylon (well, måske en eller anden
difus blanding). De fleste bremsevædskebeholdere på hovedcylindre (og lågene) er af et nogenlunde tilsvarende materiale.
> Hele motoren er nu også konstrueret til at skulle holdes nede på max
> 120°, hvorved det er halsløst at øge driftstemperaturen!
Det har næppe den store betydning at køre med 5-10 grader højere temperatur, hvis der ikke umiddelbart er en anden løsning. Jeg anbefaler
ikke en hævning til alm. kørsel, jeg svarer blot spørgeren, og giver et fif som jeg selv har brugt på en racerbil.
> Læg forøvrigt lige mærke til hvor mange bil-ventilatorer der egentligt
> pumper løs
> i den daglige trafik p.t..
> Der er altså ikke noget galt i dét!
.... under forudsætning af at ventilatoren starter/stopper med rimeligt korte intervaller - ellers ER der nok noget galt et eller andet sted
(for mager blanding, defekt termostat, tilkalket/tilstoppet køler eller lign.)
---
B-)
Ting til salg:
http://www.go.to/salg
Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!):
http://www.stopcancer.nu/banner.asp