Olietemperatur
Fra : Stig Christensen

Dato : 20-08-01 14:39

Jeg har investeret i et olietermometer, og nu ser jeg at temperaturen efter
en tur på motorvejen med 120-130 kmt er steget til 110 grader. Jeg synes at
det er en meget høj temperatur, jeg mener at temperaturen burde være 85-90
gr. så jeg overvejer om jeg burde sætte en oliekøler på min mc (GS500). Men
jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Findes der et færdigt sæt, ell. lign.
Jeg er ellers på alle måder ilfreds med maskinen og den er korrekt justeret
m.h.t. tænding, karburator og ventiler.

Kan nogen fortælle mig om der er grund til bekymring, eller skal jeg bare
lade være med at tænke mere på det.

Hilsen Stig GS500)

Fra : albert

Dato : 20-08-01 14:51

> [...]
> m.h.t. tænding, karburator og ventiler.
>
> Kan nogen fortælle mig om der er grund til bekymring, eller skal jeg bare

Med mindre MCen er defekt har du ingen grund til bekymring. Jeg har kørt
til Italien på en sådan med passager og stor oppakning. Da vi kom til
Italien
var det i hedebølge og 38 grader. Der var en masse kø, og i det hele
taget havde den de værst mulige odds

MEEEN (!!!) Der var ingen problemer, og ingen tegn på anstrengelse
overhovedet,
så tag det roligt.

mvh Albert
ex-GS ejer

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 20-08-01 15:11

Hejsa

Ja, olie burde kunne tåle en væsentlig højere temperatur før det bliver
"ødelagt", eller ødelægger motoren. - men hvad med sådan noget som kølevand,
hvor høj temperatur ligger det egentligt med? - anyone ?

Mvh
Kristoffer

Fra : Asger Steffensen

Dato : 20-08-01 15:48

"Kristoffer Lippert" <k-music@get2net.dk> wrote in message
> [...]
kølevand,
> hvor høj temperatur ligger det egentligt med? - anyone ?

Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
meget højere end 95 gr. C.

Asger
ZX-10

Fra : Rune Larsen

Dato : 20-08-01 16:30

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
> ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
> meget højere end 95 gr. C.

Det kommer da rimeligt meget an på hvilken motor vi taler om!
F.eks. sørger jeg gerne for at holde min gade-stroker omkring 60 grader, og
min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring 55-60
grader...

/Rune

Fra : Asger Steffensen

Dato : 20-08-01 16:57

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote in message
> [...]
og
> min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring 55-60

Rune, jeg er ret sikker på at du så kører med for lav temp.
Det går ud over benzinøkonomien og motorens levetid.
Hvad siger fabrikantens spec's?
Og hvordan bærer du dig dog ad med at holde en racer på så lav temp?

Asger
ZX-10

Fra : Michael K.S.

Dato : 20-08-01 17:29

On Mon, 20 Aug 2001 17:56:52 +0200, "Asger Steffensen"
<ast@get2net.dk> wrote:

>Rune, jeg er ret sikker på at du så kører med for lav temp.

Det er jeg ret sikker på han ikke gør !!

>Det går ud over benzinøkonomien og motorens levetid.

>Hvad siger fabrikantens spec's?

På min Priller åbner termostaten ved48-52 grader og er helt åben ved
65 grader

>Og hvordan bærer du dig dog ad med at holde en racer på så lav temp?

No problem sålænge alt fungerer,min når normalt 60-65 grader ved max.
tæsk - 70 eller derover så er der noget galt,og ved 80-85 grader er
der normalt alvorlig motorskade

BTW : Asger du _fik_ fat i at vi taler strokere ik' ? )

-M
#88 - med digitalt kølevandstermometer

Fra : Asger Steffensen

Dato : 20-08-01 19:54

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message

> [...]
> der normalt alvorlig motorskade
>
> BTW : Asger du _fik_ fat i at vi taler strokere ik' ? )

Hmm.... jeg må vel gi' mig. Jeg var ikke klar over at totaktere kørte med så
lav temp.
Jeg havde desværre ikke kølevandstermometer på min Vandbøffel i sin tid. Det
burde jeg måske have haft...

Asger
ZX-10

Fra : Armand

Dato : 20-08-01 21:39

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
> [...]
grader,
> og min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring

Og du ér indstillet på at dét ikke er helt omkostningsfrit???

--
Armand.

Fra : The Bear

Dato : 21-08-01 08:05

On 20-Aug-2001, "Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> wrote:

> [...]
> F.eks. sørger jeg gerne for at holde min gade-stroker omkring 60 grader, og
> min stroker til ræs holder jeg _under_ 60 grader, dvs. omkring 55-60

Hmmmm.... vandet skal jo køle olien - og olien skulle helst være min. 80 grader for ordentlig smøring.

Er du sikker på at det du gør er sundt for maskineriet?

---

B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg

Klik her og Kræftens Bekæmpelse modtager op til 3,- kr (gratis for dig!): http://www.stopcancer.nu/banner.asp

Fra : Morten Dybdal

Dato : 21-08-01 17:10

The Bear wrote:

>Hmmmm.... vandet skal jo køle olien - og olien skulle helst være min. 80 grader for ordentlig smøring.
>
>Er du sikker på at det du gør er sundt for maskineriet?

Det er stadig en 2-takter der tales om, hvad er det for olie der bliver
underkølet?

--
Morten Dybdal

Fra : The Bear

Dato : 22-08-01 03:22

On 21-Aug-2001, Morten Dybdal <morten@dm-data.dk> wrote:

> Det er stadig en 2-takter der tales om, hvad er det for olie der bliver
> underkølet?

Stadig? Men ja, jeg sov i timen og lagde ikke mærke til at nogen pludselig snakkede to-takt ;-(

---

Fra : Niels S.

Dato : 20-08-01 18:21

Asger Steffensen skrev

> Jeg mener at huske at en standard kølevandstermostat begynder at lukke op
> ved 82 gr. C. Den er helt åben ved 90 gr. C, og vandet skulle nødig blive
> meget højere end 95 gr. C.

På min VFR800 åbner termostaten ved 75 °C og blæseren begynder at køre 100
°C. Ved kø-kørsel i København når temperatuen tit op på 106-107 °C, og i
følge Honda bør man standse kørslen hvis temperaturen kommer over 120 °C.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Armand

Dato : 20-08-01 22:02

Niels S. <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en

> På min VFR800 åbner termostaten ved 75 °C .......
> ..................og i følge Honda bør man standse kørslen hvis temp.
> kommer over 120 °C.

= Nær kogepunktet => fare for kølevædske på bagdækket (midt i et sving?)
og risiko for yderligere manglende køling grundet luft (damp) -lommer i
kølesystemet = Såmænd en meget fornuftig disposition!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-08-01 16:18

Kristoffer Lippert <k-music@get2net.dk> skrev i en

> .......................men hvad med sådan noget som kølevand,
> hvor høj temperatur ligger det egentligt med? - anyone ?

De ca. 80°, som termostaten er lavet til at holde!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 20-08-01 16:34

Stig Christensen <stigc@post2.tele.dk> skrev i en
> Jeg har investeret i et olietermometer, og nu ser jeg at temperaturen
> efter en tur på motorvejen med 120-130 kmt er steget til 110 grader.
Jeg
> synes at det er en meget høj temperatur,

Ikke desto mindre er det en meget normal temperatur for en luftkølet
motor

> .....jeg mener at temperaturen burde være 85-90 gr

Olien bør blot ikke blive under 60-70°, hvorunder dens smørende
egenskaber forringes markant!!

> ......så jeg overvejer om jeg burde sætte en oliekøler på min mc
> (GS500). Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre. Findes der et
> færdigt sæt, ell. lign.

Jup!
Lookhart, er ét af navnene blandt leverandører, men sørg for at få dig
et kit med indbygget termostat, således at du ikke ender med at køre med
underkølet evig og altid!

--
Armand.

Fra : Viffer

Dato : 20-08-01 23:12

Jeg har monteret et VDO olietermometer på min GS500 og når det er varmt (som
nu - op til 26 - 28 grader) kommer olietemperaturen op på godt 100 grader
ved motorvejsfart. Når jeg så kører fra motorvejen og evt. stopper for rødt
lys, stiger temperaturen yderligere 5 til 10 grader, men falder hurtigt ned,
når jeg igen begynder at køre.
Ved lavere temperaturer forår og efterår kommer olietemperaturen sjældent
over 80 grader.
Jeg har valgt at køre med en kvalitetsolie, da den skulle kunne tåle at
blive op til 130 grader varm, så jeg har ikke overvejet oliekøler med den
udgift, montering osv. som det indebærer.
Min GS'er har nu gået 51.000 km. og den går godt og bruger ikke en dråbe
olie mellem skifteintervallerne (5000 km.)
Min anbefaling er at se tiden lidt an. Det bliver jo snart koldere og jeg
mener ikke at 110 graders olietemperatur behøver give anledning til
bekymring.

Hans Erik
GS500
CBRXX