Vejledning til bundarbejde
Fra : Jan

Dato : 20-08-01 09:48

Hej

Hvis du valgte at læse denne meddelelse fordi du ønsker hvad overskriften
siger, har jeg desværre snydt jer.

Jeg skriver fordi jeg er blevet ejer af 26' fibersejlbåd, og har svært ved
at finde littratur om hvorledes jeg skal gribe det hele an. Behøver jeg at
nævne at det er min første båd og at jeg er på bar bund..

Mit nye elskede legetøj er fra 1981 og har ligget på land i ca. 3 år. Den
har været bundbehandlet med nogle lag primer i gelcoatens farve og en blød
sort bundmaling. Jeg har lagt ud med en trykspuling for at få et overblik
over tingenes tilstand, og har fundet nogle hvide pletter omkring vandlinen,
1-5 mm diameter, jævnt (ikke voldsomt) fordelt hele vejen rundt.
OSMOSE, formoder jeg.
Ligeledes er kølen som er boltet på, afskallet og skal slibes eller blæses.
Hvorledes og med hvad den er spartlet med er også på ønskelisten over
fremtidig viden.

At motoren har sat sig, er mig mere overskueligt. Men hvor finder man dele
til en Volvo Penta MD5B med 110S sejlerdrev, til billigere penge end VP's
rystende listepriser?

Altså: Hvor kan jeg på nettet, biblioteket, skibsværfter eller ligesindede,
finde læsestof om ovenstående?

Har du bare et lille guldkorn om noget omkring noget af det ovenstående, er
jeg taknemmelig.

PÅ forhånd tak
og med håbet om at
det lykkes mig at
komme ud på søen
til alle jer andre senest
til foråret..

Jan

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-08-01 16:20

Isang tao pinangalanan Jan nagsulat :

klip
>Jeg skriver fordi jeg er blevet ejer af 26' fibersejlbåd, og har svært ved
>at finde littratur om hvorledes jeg skal gribe det hele an. Behøver jeg at
>nævne at det er min første båd og at jeg er på bar bund..

Til lykke med båden.
Litteraturen er ikke svær at finde..... der er oceaner af den på
biblioteket
Du kan gå ind på http:www.hempel.dk og kigge under "Yacht" hvor der er
mulighed for at blive tilmeldt klub Hempel. Med medlemsskabet følger der
en lille bog der hedder "Den lille søstærke"
Det er en god lile bog/hæfte der forklarer rimelig detaljeret hvordan du
bearbejder og plejer din båd (Med Hempels produkter)

> [...]
>over tingenes tilstand, og har fundet nogle hvide pletter omkring vandlinen,
>1-5 mm diameter, jævnt (ikke voldsomt) fordelt hele vejen rundt.

Nej. Det er rurer. Det er nogle små bløddyr der bygger et lille kalkhus.
Osmose er nogle blærer der opstår inde i gelcoaten. De kan kendes på at
de stinker af eddike hvis man prikker hul i dem.

>Ligeledes er kølen som er boltet på, afskallet og skal slibes eller blæses.
>Hvorledes og med hvad den er spartlet med er også på ønskelisten over
>fremtidig viden.

Hvis kølen er glasfiberbelagt, skal den behandles på samme måde som
resten af bunden.

Hvis den er af rent jern/støbejern kan den sandblæses, primes og males
med samme bundmaling som resten af båden.

Alle oplysninger om hvordan du gør de forskellige ting, findes i den
lille søstærke fra Hempel.

klip <noget om motor>
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 20-08-01 16:26

Claus Frørup <claus@froerup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sj92oto11toq6qm6s60fo4t5jck045tbrk@news.worldonline.dk...
> Isang tao pinangalanan Jan nagsulat :

Er det kun mig som har spekuleret på hvorfor og hvad betyder det som Claus
altid indleder med?

Sejlerhilsner

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
Struer
"Sailing is life........
Everything else is just details"

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-08-01 17:54

Isang tao pinangalanan FRANK KRISTENSEN nagsulat :

>Er det kun mig som har spekuleret på hvorfor og hvad betyder det som Claus
>altid indleder med?

Du er ikke alene. Jeg har fået mange spørgsmål om den indledning.

Det er Tagalog, eller rettere Filippinsk, og betyder:
"En person med navnet FRANK KRISTENSEN skrev"

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 20-08-01 19:02

Hej Claus,

Nu er jeg så meget klogere! Tak for informationen.
Har du sejlet på de kanter?

NB: "Ohøj" bruges altså af sejlere uden røjser, redningsvest og
skipperkasket. Bla. bliver det brugt på "SKOLESKIBET DANMARK". Måske ikke
mere. Jeg var ombord i 1984 og meget er sket siden.

Fra : Claus Frørup

Dato : 20-08-01 20:05

Isang tao pinangalanan FRANK KRISTENSEN nagsulat :

>Hej Claus,
>
>Nu er jeg så meget klogere! Tak for informationen.
>Har du sejlet på de kanter?

Jeg har sejlet i udriggerkano med krabbesejl, fra byen Manapla på øen
Negros til en lille drømmeø der hedder Llacaon.
Det var svært, men sjovt og jeg væltede kun 50 gange

>NB: "Ohøj" bruges altså af sejlere uden røjser, redningsvest og
>skipperkasket. Bla. bliver det brugt på "SKOLESKIBET DANMARK". Måske ikke
>mere. Jeg var ombord i 1984 og meget er sket siden.

Det bruges også af Hyacint, i fint skal det være

Fra : Jens_M

Dato : 29-08-01 21:02

Nå for pokker, jeg har altid tænkt på Claus Frørup som 'ham grønlænderen'

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-08-01 08:36

Isang tao pinangalanan Jens_M nagsulat :

>Nå for pokker, jeg har altid tænkt på Claus Frørup som 'ham grønlænderen'

He,he

Fra : Jan

Dato : 20-08-01 21:17

IHej Claus.
Tak for dit gode svar, jeg har dog ikke fået lyftet røven og kommet på
biblo.
Jeg har læst "den lille søstærke" men syntes den er meget omstændig og
derfor ganske dyr at følge slavisk. Og man bør jo altid få en second
oppinion inden påbegyndelse af store projekter.
Iøvrigt om disse ruer, de er vel dem som ligner hvide vulkaner når de er
tørret ind, ikke?
Men laver de permanente hvide pletter i gelcoaten, selv efter slipning?
Jeg har stukket lidt i dem men gelcouten virker ikke anderledes porøs
der' end andre steder.

Iøvrigt om osmose, disse blærer ville efter "den lille" og anden info jeg
har kunne erfare, tørre ind efter nogen tid på land, og da min har stået på
land i 3 år burde ikke være muligt (nemt) at afgøre med sikkerhed, med
mindre det er disse hvide pletter........ SKRÆK

Så er der nogen her i gruppen der har erfaringer med noget af ovenstående,
så kom lige med noget beroligende

Jan
26'

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-08-01 07:21

> [...]

>derfor ganske dyr at følge slavisk. Og man bør jo altid få en second
>oppinion inden påbegyndelse af store projekter.

Sådan havde jeg det også, da jeg selv stod i din situation.
Den lille søstærke var dog ikke opfundet på det tidspunkt, men ved at få
råd fra andre sejlere på pladsen, gik det alligevel. Med den omtalte bog
har man fået et godt og nyttigt opslagsværk (der selvfølgelig er
indrettet efter Hempels egne produkter), der beskriver temmelig nøjagtig
hvordan de enkelte opgaver løses. Dyrt? Jo det er det, men resultatet er
sandeligt også godt.

>Iøvrigt om disse ruer, de er vel dem som ligner hvide vulkaner når de er
>tørret ind, ikke?

Jeps.

>Men laver de permanente hvide pletter i gelcoaten, selv efter slipning?

De består af kalk og trænger højst en myriameter ind i gelcoaten, men
hvis man sliber burde de ikke efterlade nogle mærker.

> [...]
>land i 3 år burde ikke være muligt (nemt) at afgøre med sikkerhed, med
>mindre det er disse hvide pletter........ SKRÆK

Osmoseblærer tørrer ind hvis båden har stået på land en hel sommer og
man vil som regel først opdage dem efter båden er kommet i vand igen.

Hvis det er et slemt angreb af osmose vil overfladen på gelcoaten i de
fleste tilfælde ligne grov appelsinhud.

Med alt dette sagt, skal du også have at vide, at Osmose mest er kendt
fra de første glasfiberbåde fra 60´erne og begyndelsen af 70´erne.
I midten af 70´erne blev man opmærksomme på problemet og kvaliteten af
glasfiber, byggemetoder og gelcoat blev ændret for at forhindre osmose.

Du skriver at din båd er fra 81, så tag du det bare roligt og slib dine
rurer væk

>Så er der nogen her i gruppen der har erfaringer med noget af ovenstående,
>så kom lige med noget beroligende

Var det noget med en pakke restiniler?

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 21-08-01 07:43

> Iøvrigt om disse ruer, de er vel dem som ligner hvide vulkaner når de er
> tørret ind, ikke?

Ja og nej. Det er ruer du beskriver, men de er ikke tørret ind. Ruer er små
krebsdyr der sidder fast med hovedets antennerne på skroget og stikker
benene ud af deres kalkskal (vulkanen) De er nært beslægtede med de
berøgtede og i gamle dage frygtede langhalse, hvor skallen sidder på en
stilk væk fra stenen/skroget. Disse kunne sænke skibe i gamle dage med deres
vægt, men trives heldigvis ikke i de indre danske farvande. MAn troede en
årgang at det var larver af de gæs (ja, fugle) der yngler i arktis !!!

Iøvrigt har ruer verdens længste tissemænd i forhold til dyrest størrelse,
og meget bevægelige! De kan nå fra det ene dyr og til det andet måske 20 cm
væk

Små facinerende dyr, men ikke rare på både.

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

Fra : Jens_M

Dato : 29-08-01 21:08

Hvis du vil have en 'second oppinion' kan du også få Jotuns's tilsvarende
'Båten' hos din malingsforhandler.
Så vil du opdage, at de anbefaler den samme 'omstændige og dyre'
fremgangsmåde, bare med Jotun's produkter.

Der er ingen lette eller billige genveje når man har båd

mvh
Jens M

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-08-01 08:39

> [...]

>fremgangsmåde, bare med Jotun's produkter.
>
>Der er ingen lette eller billige genveje når man har båd

Jo der er. Du skal bare sejle sydpå til smørret smelter og så dreje til
højre til Caribien..... Der kan man arbejdet udført til 4$ i timen