Dyrepåkørsler!
Fra : Rasmus Klausen

Dato : 18-08-01 22:13

Hej NG.

Lørdag aften for 14 dage siden kører jeg af landevejen hjem fra Stevns mod
Kbh. Farten er, selv efter mit eget skøn, for høj, men der er ingen traffik
og jeg vil gerne hjem. Da jeg rammer ræven kører jeg heldigvis ikke mere en
90-100 km/t. Jeg rammer den med en kombination af støvlesnude og bremsepedal
og den hvivler gennem luften og bliver slønget ud på den nærliggende mark.
Jeg råber højt af mig selv bagefter i arrigskab over at jeg ikke passede
bedre på. Jeg havde jo set den krydse vejen derude langt i det fjerne.
Tænkte den var væk for længst. Men det var den altså ikke. Jeg bliver enig
med mig selv om at en såret ræv nok ikke er det bedste at gå tilbage til og
håber på hele hjemturen at den døde ved sammenstødet. Et par dage efter for
jeg dårlig samvittighed over ikke at have gjort noget, ringet til nogen el.
lign. men glemmer det efterhånden.
I går aftes kører jeg så igennem skoven i den 4-hjulede og historien
gentager sig. Denne gang er det altså bare en hjort. Den kommer ind fra
højre side i en vinkel på ca. 45° og jeg tænker det er bedre at undvige end
at bremse idet jeg tror at hjorten vil opdage bilen og dreje af. Det har
hjorten dog ikke tænkt sig og den fortsætter lige ud i kofangeren og bliver
slæbt med et stykke af vejen indtil vi holder stille. Denne gang farer jeg
ud men hjorten rejser sig og løber ind i skoven. Der er lidt blod på
kofangeren så helt godt han den det ikke. Jeg kører ned til skovfogeden som
kun bor 500 m væk og han siger at de vil sætte en sporhund på den dagen
efter. Jeg håber det bedste.
Men det korte af det lange er at jeg er rimelig glad for at det ikke skete
på MC. Hvad ville der være sket. Ræven gav ikke det mindste ryk i MC'en men
det tror jeg nu at en hjort ville gøre. Har nogen prøvet det?
Pas nu på jer selv og fortsat god sommer.

Hilsen
Rasmus, GSF 1200 der sammen med andre tohjulede modeller har kørt i 12 år
uden at ramme andet end fluer.

Fra : Jesper FA

Dato : 18-08-01 23:57

Rasmus Klausen wrote:

> Men det korte af det lange er at jeg er rimelig glad for at det ikke skete
> på MC. Hvad ville der være sket. Ræven gav ikke det mindste ryk i MC'en
> men det tror jeg nu at en hjort ville gøre. Har nogen prøvet det?

Så lille er en ræv da heller ikke. Jeg har prøvet at klappe en grævling,
det gav godt nok et ordentligt gonk. Der skete dog ikke andet end der sad
et par grævlinge hård rundt omkring på cyklen. Grævlingen var dræbt på
stedet. Man skal nok ikke ramme noget ret meget større før det går galt.

Det minder mig om, hvis der sker et eller andet og cyklen tager sig en
rystetur, er det så korrekt at forsøge at stoppe det ved at holde fat i
styret, eller skal man "slippe" og håbe på det bedste?

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Brian Sørensen

Dato : 19-08-01 14:05

Hvis man påkører et dyr, bør man sikre sig at det er dødt!
Måske brækkede du 'bare' kæben på Mikkel, så han i løbet af en uges tid
'bare' døde af tørst!!!
.... en rigtig rar tanke, ikke???

Er man bange for det sårede dyr, eller er det dødt, så ring til Falck på
70102030. Så hjælper de dyret, så hurtigt som muligt.

'Hårvildt større end en harre' er definitionen på hvad man stopper for. Er
det en fx en hund, og påkørslen anmeldes, er man lige pudselig blevet
flugtbilist/MC-ist!!!

/Brian

Fra : hald

Dato : 19-08-01 19:17

Rasmus Klausen <rk@e-far.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4SAf7.605$IV2.69531896@news.orangenet.dk...
> [...]
>
> Hilsen
> Rasmus, GSF 1200 der sammen med andre tohjulede modeller har kørt i 12 år

Hej

Jeg ramte et rådyr engang. Kom kørende en mørk september-aften på min gamle
Suzuki GT 380 med omkring 80-90 km/t, da rådyret pludselig sprang lige ud
foran mig. Nåede ikke at bremse, men ramte dyret for fuld kraft. Ned at
ligge - jeg landede heldigvis på fødderne og kurede delvist på fødderne og
røven 50 eller 100 meter. Motorcyklen kurede meget længere i en regn af
gnister.
Dyret var stendødt - heldigvis. Jeg slap med et ødelagt sæt kørebukser og en
øm bagdel. Motorcyklen kunne faktisk køre, men den var grusomt ridset.

Jo, dre sker noget, når man rammer en hjort.

Mvh Peter Hald

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 20-08-01 12:23

kender en som har taget en hare en hund og en lille håndfuld katte, godt
klaret.
Så hvis du bor i Esbjerg/Varde så hold lige børnene indenfor

Jesper

Fra : N/A

Dato : 20-08-01 16:49

Fra : Bagge

Dato : 20-08-01 16:49

>Vær du glad for at der ikke findes elefanter i naturen.

Hvilket minder mig om at jeg vist en gang læste en tur beretning fra 2 der
havde været i Afrika.
Hvis ikke jeg husker galt ramte de vist det "lille kræ". Eller undgik de det
med nød og næppe ??

Nogle som husker historien ??

Morten
GSX600F

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-08-01 23:15

> [...]
>
> Hilsen
> Rasmus, GSF 1200 der sammen med andre tohjulede modeller har kørt i 12 år

Hvis du mener rådyr, når du siger hjort, så kan det godt lade sig gøre at
køre det ned med motorcyklen uden at blive dræbt. Du skal blot ikke ønske at
komme til at opleve det. Jeg kan hilse og sige at man lærer at køre moderat
natfart derefter, og slet ikke komme med marchfart gennem sving og over
bakketoppe.

Men møder du en hjort der næsten kan veje 10 gange så meget som et rådyr, så
skal der mere end almindeligt held til at slippe godt fra det.

Grævlinger kan veje helt op til 20 kg, de er ikke gode at passere midt over.
En ung grævling vejer måske kun 7 kg, det er 'overkommeligt'. En mindre ræv
vejer ikke mere end ca. 5 kg og kan også passeres uden de store problemer.
Det klogeste er nok at koncentrere sig om at styre ligeud, og i hvertfald
slippe bremserne når man rammer, eller slet ikke bremse. Desværre er der
ikke altid tid til at tænke, og så forsøger man nok både at dreje og bremse,
og det er jo ikke så godt.

Angående rævehvalpe: hvis man møder 7 af dem er der 21 chancer for at ramme
en, da de skal over vejen mindst tre gange hver. Jeg 'fik' engang 2 ved en
sådan lejlighed, og der kørte jeg endda ikke ret stærkt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter J

Dato : 21-08-01 20:28

> [...]
men
> det tror jeg nu at en hjort ville gøre. Har nogen prøvet det?
> Pas nu på jer selv og fortsat god sommer.

Jeg hørte forresten fra min svoger (også mc´ ist) at en af hans
kammersjukker kørte ind en en ko der stod ude på vejen. Han
ramte/kolliderede med den midt imellem for og bagben med hans (CB 500 ?).
Han kom selv uskadt fra sammen stødet, men koen måtte lade livet. Cyklen
skulle godt nok rettes ud bagefter men kom ud at køre på vejene igen

Peter
GSX 400 F

Fra : Armand

Dato : 22-08-01 15:18

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> [...]
Cyklen
> skulle godt nok rettes ud bagefter men kom ud at køre på vejene igen

På den anden side så er Sverige kendt for at tage livet af danske
motorcyklister, der ikke kender til at tage højde for at der pludselig
kan stå en elg midt på vejen

--
Armand.

Fra : Adam Christensen

Dato : 22-08-01 18:02

> [...]
>
> På den anden side så er Sverige kendt for at tage livet af danske
> motorcyklister, der ikke kender til at tage højde for at der pludselig

Om netop samme emne var en lille klumme i Berlingske (tror jeg nok - kan
også have været Politiken) for nogle dage siden omhandlende farligheden af
hhv. en elg og en ulv. Umiddelbart skulle man mene at ulven var farligst,
men det moderne samfund har vendt op og ned på det: Hver evig eneste dag
sker der ca. 12 uheld alene i Sverige som følge af kollisioner med vilde
dyr; heraf står elge for langt den største andel. Årligt dræbes mellem 10 og
16 mennesker på de svenske veje i mødet med elge. Intet menneske i Sverige
har i nyere tid mistet livet i mødet med en ulv :-/

--
Adam
SV650S

Fra : Anneli

Dato : 22-08-01 23:41

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> også have været Politiken) for nogle dage siden omhandlende >farligheden

Det var Søndags Politiken - en tankevækkende klumme....

Anneli - der endnu aldrig har set en elg live.
www.anneli.subnet.dk

Fra : Allan jørgensen

Dato : 23-08-01 14:34

"Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Anneli - der endnu aldrig har set en elg live.

det har jeg og jeg tror snildt man kan kører under den mens man kilder den
på maven med hjelmen

tag til skandinavisk dyrepark i Ebeltoft, de har et par elge som er pænt
store.

Allan(fzr600us) som helst ville kører på en lowrider, hvis man skulle støde
ind i elg

Fra : Brian Lænø

Dato : 23-08-01 18:25

"Allan jørgensen" skrev

> [...]
> på maven med hjelmen
>
> tag til skandinavisk dyrepark i Ebeltoft, de har et par elge som er pænt

Skandinavisk Durepark ligger ikke i Ebeltoft.
Den ligger imellem Nødager (MCTC-campingplads) og Pederstrup (Ring
Djursland).

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Allan jørgensen

Dato : 24-08-01 13:52

"Brian Lænø" <brianla@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Skandinavisk Durepark ligger ikke i Ebeltoft.
> Den ligger imellem Nødager (MCTC-campingplads) og Pederstrup (Ring
> Djursland).

ja ja av, det ved jeg godt , men da jeg ikke lige havde danmarkskortet i
nærheden var det nemmere at skrive ebeltoft da det ligger lige i nærheden

Allan(fzr600us)som både var på MCTC-campingpladsen og skandinavisk dyrepark
samme dag og så er jeg ikke engang medlem af MCTC!!!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-08-01 23:11

Allan jørgensen > det har jeg og jeg tror snildt man kan kører under den
mens man kilder den
> på maven med hjelmen

Tænk dog på hvilket slag du kunne få, hvis det er en han !
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan jørgensen

Dato : 24-08-01 13:56

> Allan jørgensen > det har jeg og jeg tror snildt man kan kører under den
> mens man kilder den
>
> Tænk dog på hvilket slag du kunne få, hvis det er en han !

"GRILL" og stakkels Helge Elg mistede sin forplantnings evne!!!!

Allan(fzr600us)snart med nippon denso tændrør

Fra : iMok

Dato : 23-08-01 22:31

Hej alle! Den 21-8-2001 20:28 var der nogen der skrev:

> [...]

Andrew fra rec.motorcycles tog et rådyr for et stykke tid siden... =8s
Her lige et par links til de af jer der ikke følger med i den gruppe.

> [...]
> http://www.esportbike.com/wwwthreads/files/7-268032-deer2.jpg
> http://www.esportbike.com/wwwthreads/files/7-268035-deer3.jpg
> http://www.esportbike.com/wwwthreads/files/7-268033-deer1.jpg
> http://www.esportbike.com/wwwthreads/files/7-268037-bike_in_ditch.jpg
> http://www.esportbike.com/wwwthreads/files/7-268039-Wreck1.jpg
> http://www.esportbike.com/wwwthreads/files/7-268040-bikeonflatbed3.jpg
>
> I will put up a webpage detailing the whole thing in the next few days. I
> still have to take pictures of my helmet, jacket, pants, Trauma Center

Til orientering skal det siges at han er ude og køre igen. :)

-imko