HD's hjemmeside
Fra : Thomas H

Dato : 18-08-01 05:57

Hvordan kan det være at harley davidson på deres hjemmeside
www.harley-davidson.com ikke nævner noget om tophastigheder eller fra 0-100
under specifikationerne på deres mc'er?
Er det en fabriks hemmelighed eller hvad? Nogle her på NG der kender en side
hvor den slags står?

Mvh Thomas

Fra : sjukker@worldonline.~

Dato : 18-08-01 07:01

Læs MC-revyen....

hilsen røde
HD- SPORTSTER

Fra : Thomas H

Dato : 18-08-01 10:21

MC-revy ja, men har den ikke lige ved hånden. Der er et par ting jeg brænder
efter at få af vide: Er en sportster hd's hurtigste cykel? Er det rigtigt at
den har 47 hestekræfter? hvad med topfart og acc?

Mvh Thomas

Fra : Jens Didriksen

Dato : 18-08-01 18:54

> [...]
mc'er?
> Er det en fabriks hemmelighed eller
hvad? Nogle her på NG der kender en side

Den første grund til at fabrikken ikke
opgive sådanne bedøvende ligegyldige
oplysninger, er at man ikke ønsker at
blive identificeret med
misilfabrikanterne fra øst. Desuden
ville nogle i kundegruppen sikkert falde
død om af grin når man fik fat på disse
specifikationer

Nå, men til sagen:

Sportster 883 XLH: 0-100 km/t på 7,8
sek., tophastighed 156 km/t
Sportster 1200 XL: 0-100 km/t på 6,8
sek., tophastighed 165 km/t
FLHTCUI ULTRA CLASSIC ELECTRA GLIDE
(pyh-ha...) 0-100 km/t på 8,5 sek.,
tophastighed 145 km/t

Disse typer repræsenterer top og bund
rent effektmæssigt i HD-programmet. Alle
andre modeller ligger midt imellem.

Anything else...?

Harley hygge fra Jens

Husk også www.hdc.dk og
www.harleyluja.dk for andre
informationer.

Fra : Thomas H

Dato : 18-08-01 21:57

Hej Jens.
Mange tak for specifikationerne på diverse Harley's.
Sidst jeg kikkede på mc var tilbage i midtfirserne, siden er interessen
stagneret. Nu har jeg endelig lejlighed (og råd) til at gøre drømmen til
virkelighed og købe en bike. Derfor har jeg i de sidste par måneder scannet
markedet for hvad der ville være den perfekte start mc for mig.
Jeg har , i de sidste 5 -10 år, lejlighedsvis hørt i periferien at HD havde
udviklet sig igennem 90'erne til at være bedre hurtigere og mere stabile
maskiner end de havde ry for at være førhen.
Jeg er derfor ret rystet over at læse de specifikationer du kommer med:

> Sportster 883 XLH: 0-100 km/t på 7,8
> sek., tophastighed 156 km/t
> Sportster 1200 XL: 0-100 km/t på 6,8
> sek., tophastighed 165 km/t
> FLHTCUI ULTRA CLASSIC ELECTRA GLIDE
> (pyh-ha...) 0-100 km/t på 8,5 sek.,
> tophastighed 145 km/t

Om det er blevet mere stabile ved jeg ikke, men de er fandme ikke fået mere
power. Jeg er naturligvis klar over at HD er en 'laid-back cruise maskine',
men man kan vel ligesåvel cruise stille og roligt på en Dragster eller Royal
Star eller Vmax eller en anden japaner der er af chopper typen. Disse
maskiner har (specielt sevlfølgelig Vmax'en) et powerboost der imodsætning
til HD gør dem overlegne i overhalingssituationer med mere. Om de så er
fremstillet i Yokahama eller Milwaukee ka' vel være et fedt.

Omkring o-100 tophastighed mm, skriver du:

> Den første grund til at fabrikken ikke
> opgive sådanne bedøvende ligegyldige
> oplysninger, er at man ikke ønsker at
> blive identificeret med
> misilfabrikanterne fra øst.

Vil det sige at du er ligeglad om der sider en 80 cc knallertmotor i, bare
lydpoten er iorden og der står Harley Davidson på siden ? ! ?

Omkring de 'hemmelige' specifikationer på HD's hjemmeside igen:

Desuden
> ville nogle i kundegruppen sikkert falde
> død om af grin når man fik fat på disse
> specifikationer

Ja, jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde men HD er for mit vedkommedne
røget mange trin ned af prioritetsstigen ved nykøb af mc :)

Mvh Thomas

Fra : Pein

Dato : 18-08-01 23:56

Thomas H skrev ...
** snip **
> [...]
>Ja, jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde men HD er for mit
>vedkommedne røget mange trin ned af prioritetsstigen ved nykøb af mc :)

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med den afsluttende smiley, men du
skal nok passe på med at dømme alt for bastant før du rent faktisk ved
hvad det drejer sig om. Så vidt jeg kan forstå, kører du slet ikke MC
endnu.

Tophastighed og acceleration _er_ ret ligegyldigt for mange, og med lidt
erfaring forstår man hvorfor. Til daglig er der simpelthen ikke noget at
bruge det til, fordi (sådan groft sagt) alle motorcykler er hurtige,
sammenlignet med den øvrige trafik.
Og så er der pokker til forskel på motorkarakteristik, om de f.eks. 40
heste sidder i en lille to-takter eller i en stor fire-takter. Det skal
prøves.
Jeg har godt nok ikke prøvet en HD, men kan forestille mig at trækket fra
bunden må være næsten bedre end sex. Jeg har haft 2 andre slags V-2'ere.

Du kan jo læse specifikationer for moment, eller HK i forhold til
omdrejningstal, hvis du vil have genopbygget respekten for HD'ere, og så
snakke med folk der er til chopper stilen, og som har mange år i sadlen
bag sig, hvad det er de egentlig helst ville have, hvis penge var
ligegyldigt.

Mvh. Niels Pein
(personligt mere til touringmaskiner)

Fra : Jan & Laura

Dato : 19-08-01 08:09

Thomas.. du er simpelhen for dum at høre på.. Ta nu dit kørekort først!
Og vendt så lige 3 år til du fylder 21. Så kan du jo først købe rigtig mc..

Jan
kawasaki zx12r

Fra : sjukker@worldonline.~

Dato : 19-08-01 09:12

Zx12R.....jeg er sikker på at optrækket på en sådan er bedre end sex ....

Men jeg kan fortælle at optrækket på min gamle Sportster 883 heller ikke er
til at ta fejl af... Og 160km/t er jeg blevet målt til....Det er sku et
imponerende bundtræk...Sådan er det bare...PRØV DET.

Hilsen røde

Fra : Sporty

Dato : 19-08-01 15:47

Og nu skal man jo huske, som der tidligere har været nævnt her i ng, en
Harley-Davidson er forholdsvis nem at peppe.
Så bliver det ikke tættere på sex.

Johnny - Peppet Sportster.

Fra : Thomas H

Dato : 19-08-01 22:27

Kære Jan

> Thomas.. du er simpelhen for dum at høre på.. Ta nu dit kørekort først!

Æhhh.....du er selv dum (!)

> Og vendt så lige 3 år til du fylder 21. Så kan du jo først købe rigtig
mc..

Tak for rådet. Jeg vil prøve at opfylde det i mit næste liv, jeg ka'
desværre ikke nå det i det her da jeg er 32.

Mvh Thomas

Fra : origo@earthling.net

Dato : 19-08-01 22:45

"Thomas H" <cfp14361@vip.cybercity.dk> wrote in message
> mc..
>
> Tak for rådet. Jeg vil prøve at opfylde det i mit næste liv, jeg ka'
> desværre ikke nå det i det her da jeg er 32.

* LOL *

JS

Fra : Jens Didriksen

Dato : 19-08-01 18:22

Jeg har hørt i periferien at HD havde
udviklet sig igennem 90'erne til at være
bedre hurtigere og mere stabile
> maskiner end de havde ry for at være
førhen.

Dette er korrekt - selv HD forfiner
(langsomt) deres modeller, og de nye
88cui Twin Cam motorer er en glimrende
og meget pålidlig motor, der sagtens -
inden for dens brugsområde - tåler
sammenligning med japanske modeller.

> Jeg er derfor ret rystet over at læse
de specifikationer du kommer med:
> Om det er blevet mere stabile ved jeg
ikke, men de er fandme ikke fået mere
> power.

Power er ikke alt. En teoretisk
topeffekt på den forkerte side af 10.000
r/m er kun lidt værd i det daglige. Et
stort moment er meget mere brugbart, og
moment - DET har en HD altså! Jeg
glemmer aldrig mit første møde med en
HD, hvor jeg fik lidt af en NÅ-oplevelse
da jeg kørte på den. Kræet kunne køre 80
i første gear og omvendt kunne den
starte fra stilstand i alle 4 gear...
Snak lige om moment.

Men hvis det er hysterisk topeffekt og
hylende ventiler er du nok bedst tjent
med en Yamaha V-Max som har lidt chopper
look, men samtidig nok effekt til at du
kan nå et par sekunder før op på 110
km/t. Jeg går ud fra at dette er vigtigt
for dig ?

Jeg er naturligvis klar over at HD er en
> [...]

Bestemt - og til den halve eller kvarte
pris. Selv min anden mc (Yamaha DT 125
R) kan glimrende cruise ned af
strandvejen, og jeg kommer både lige så
hurtigt og smertefrit frem som på
Harley'en. Men er transporten fra punkt
A til punkt B altafgørende, eller skal
man koble nogle svært definererbare
termer som ejerglæde, køreglæde,
mærke-ånd (sygt ord, men jeg kunne ikke
lige finde andet...) m.v. til selve det
at blive transporteret?

Og hvad med selve kammeratskabet, der
næsten pr. automatik følger med købet af
en HD? På vores 25 års jubilæum i
Knivholt for nylig (se www.hdc.dk) kom
der 2600 HD-ejere fra hele europa med
samme interesse. Hvor store træf tror du
der bliver arrangeret for V-Max ejerne
her i landet ?

HDCDK er iøvrigt Danmarks største
mærkeklub med over 3700 medlemmer og
utallige træf, arrangementer, møder m.v.
hele året rundt.

Disse > maskiner har (specielt
> [...]

Måske. Goldwing bliver jo fremstillet i
USA for at det patriotiske amerikanske
marked vil købe modellen. Så er den
nemlig "Made in USA" selv om alt i
princippet er fremstillet i japanske
ånd. Så i princippet har du ret. Men
hvor spændende er det at tage til Japan
og se 354.764 totalt ens japanske
motorcykler? Prøv at forestille dig at
komme med til Milwaukee i år 2003 når HD
fejer 100 års jubilæum og hvor man
forventer flere 100.000 HD'er fra hele
verden - allesammen mere eller mindre
forskellige...

> Vil det sige at du er ligeglad om der
sider en 80 cc knallertmotor i, bare
> lydpoten er iorden og der står Harley
Davidson på siden ? ! ?

Kære Thomas...

Her tror jeg at selv du godt kan se at
filmen ikke bare er knækket, men
filmfremviseren er røget helt ned af
stativet. Det du her er i færd med er at
sammenligne pære og bananer ud fra det
synspunkt at begge er frugter, og derfor
er de også 1) lige store 2) har samme
farve 3) smager ens osv.

Hvis dit resonement skulle holde stik,
så kunne du jo lige så godt købe en
gamme Puch Flagskib og tune den lidt -
så kommer du også frem - eller ønsker du
noget andet?

Hvis man er en ægte samler af
HD-modeller ønsker man naturligvis at
besidde samtlige modeller (hvis det
ellers kunne lade sig gøre), og derfor
har det heller ikke nogen betydning
hvordan modellen er rent
specifikationsmæssigt. Men snakker vi
daglig brug er man jo nødt til at
begrænse sig til en enkelt model, som
sagtens kan skille dig af med kørekortet
de fleste steder. Hvad vil du mere? Og
hvorfor?

Helt i orden, Thomas. Hele meningen med
denne dialog er jo heller ikke at
forsøge at sælge dig en HD som du nok
ikke ville kunne leve med, men blot
forsøge at forklare over for dig hvad
andre finder glæde med i HD-universet.

Harley-hygge fra Jens og held og lykke
med din nye mc - hvad du så end køber

Fra : Thomas H

Dato : 19-08-01 19:58

Hej Jens

> [...]
> glemmer aldrig mit første møde med en
> HD, hvor jeg fik lidt af en NÅ-oplevelse
> da jeg kørte på den. Kræet kunne køre 80

Jeg er enig i at topeffekter efter 10000 eller lignende ikke er meget værd,
og jeg synes det lyder besnærende at den kan rulle fra alle 4 gear.

> [...]
> look, men samtidig nok effekt til at du
> kan nå et par sekunder før op på 110
> km/t. Jeg går ud fra at dette er vigtigt

Ikke nødvendigvis. Jeg forstår bare ikke hvorfor at amerikanerne ikke har
kunnet lave en motor der yder flere hk. Som har en større tophastighed og
hurtigere acc. Det virker som om de er sakket bagud Japanerne.

> [...]
> daglig brug er man jo nødt til at
> begrænse sig til en enkelt model, som
> sagtens kan skille dig af med kørekortet

Mange biler har tophastigheder på 220 eller mere, det betyder jo ikke at
folk fyre den af til dagligt. Jeg bryder mig personligt ikke om høje
hastigheder (+120) når jeg sider på en motorcykel, men jeg nyder den hurtige
acc ved lavere hastigheder, ved overhalinger og den slags. Og jeg mener at
det netop er en af de fede ting ved at køre mc.

> [...]
> stativet. Det du her er i færd med er at
> sammenligne pære og bananer ud fra det
> synspunkt at begge er frugter, og derfor

Ja ok ......... jeg var for hurtig der :)

> Bestemt - og til den halve eller kvarte
> [...]

Jeg mener at der er for meget myte og kult omgærdet HD. Det virker som om
folk generelt mener at HD ER den bedste mc, og det er det ypperste man kan
nå indenfor ' mc - hirakiet '. Jeg kan da godt se at det er cool at køre en
amerikaner og at den lyder godt og har et godt moment, men Japanerne og
Italienerne laver motorcykler der er bedre rent motormæssigt (det er
ihvertfald hvad jeg har kunnet læse mig til).
Folk rynker på næsen hvis du kommer på en japansk chopper, mens det er mere
accepteret at køre en japansk sportsbike eftersom amerikanerne ikke laver
sportsbikes.

> Harley-hygge fra Jens og held og lykke
> med din nye mc - hvad du så end køber

Tak for det og held og lykke med din Harley.
Mvh Thomas

PS jeg har skøjtet en del rundt på nettet idag for at finde flere
oplysninger om HD. Her er et af de links jeg fandt:
http://www.goingfaster.com/shadow/noharley2.html ADVARSEL bør kun læses af
HD ejere med en udpræget sans for humor.

Fra : TexasFlood

Dato : 19-08-01 21:57

Thomas du fatter åbenbart ikke en meter om hvad det vil sige at køre HD.
De fleste HD kørere kan bedst lide at cruise afsted og nyde den buldrende
lyd fra V2'eren og er hamrende ligeglade om hvor hurtigt den kan komme op på
de 100 km/timen eller hvor hurtigt den kan rulle ved fuld hane.

Derimod hvis man ligger på en hurtig japser eller italiener som er bygget
til at kunne sætte fra hurtigt, er det klart man er interesseret i disse
data.

Hver cykel til sin personlighed - ingen er bedre end den anden.
Det er et spørgsmål om smag og behag.

Fatter ikke hvad du vil ha' en HD, når du er så forbandet interesseret i
hvor hurtigt du kan komme op på 100 km/t....!!!!

MVH

Carsten :0)

(FLH 1200)

Fra : Kom Glad

Dato : 20-08-01 09:44

Hvis du gerne vil have en HD med både fart og moment,
skulle du tage og kigge lidt på den nye VRSCA V-rod, men kun
hvis du har pengepungen i orden. Til gengæld får du det hele
Kig selv på harley-davidson.com/

I øvrigt har jeg selv en evo-Sportster 883 fra '94, med et par python
udstødninger og
en s&s karburator har den 51 hk på baghjulet...
Den kan altså godt trække fra! Og hvis du så gerne vil køre HD OG køre over
140,
hvordan vil du så holde dig fast? Kåbe er en mulighed, men køb dog en
bambusraket,
det lyder til, at det er i den boldgade, du skal kigge.

Held og lykke med at finde den rigtige cykel.

Hilsen Sus