Jeg har hørt i periferien at HD havde
udviklet sig igennem 90'erne til at være
bedre hurtigere og mere stabile
> maskiner end de havde ry for at være
førhen.
Dette er korrekt - selv HD forfiner
(langsomt) deres modeller, og de nye
88cui Twin Cam motorer er en glimrende
og meget pålidlig motor, der sagtens -
inden for dens brugsområde - tåler
sammenligning med japanske modeller.
> Jeg er derfor ret rystet over at læse
de specifikationer du kommer med:
> Om det er blevet mere stabile ved jeg
ikke, men de er fandme ikke fået mere
> power.
Power er ikke alt. En teoretisk
topeffekt på den forkerte side af 10.000
r/m er kun lidt værd i det daglige. Et
stort moment er meget mere brugbart, og
moment - DET har en HD altså! Jeg
glemmer aldrig mit første møde med en
HD, hvor jeg fik lidt af en NÅ-oplevelse
da jeg kørte på den. Kræet kunne køre 80
i første gear og omvendt kunne den
starte fra stilstand i alle 4 gear...
Snak lige om moment.
Men hvis det er hysterisk topeffekt og
hylende ventiler er du nok bedst tjent
med en Yamaha V-Max som har lidt chopper
look, men samtidig nok effekt til at du
kan nå et par sekunder før op på 110
km/t. Jeg går ud fra at dette er vigtigt
for dig ?
Jeg er naturligvis klar over at HD er en
'laid-back cruise maskine',
> men man kan vel ligesåvel cruise
stille og roligt på en Dragster eller
Royal
> Star eller Vmax eller en anden
japaner der er af chopper typen.
Bestemt - og til den halve eller kvarte
pris. Selv min anden mc (Yamaha DT 125
R) kan glimrende cruise ned af
strandvejen, og jeg kommer både lige så
hurtigt og smertefrit frem som på
Harley'en. Men er transporten fra punkt
A til punkt B altafgørende, eller skal
man koble nogle svært definererbare
termer som ejerglæde, køreglæde,
mærke-ånd (sygt ord, men jeg kunne ikke
lige finde andet...) m.v. til selve det
at blive transporteret?
Og hvad med selve kammeratskabet, der
næsten pr. automatik følger med købet af
en HD? På vores 25 års jubilæum i
Knivholt for nylig (se
www.hdc.dk) kom
der 2600 HD-ejere fra hele europa med
samme interesse. Hvor store træf tror du
der bliver arrangeret for V-Max ejerne
her i landet ?
HDCDK er iøvrigt Danmarks største
mærkeklub med over 3700 medlemmer og
utallige træf, arrangementer, møder m.v.
hele året rundt.
Disse > maskiner har (specielt
sevlfølgelig Vmax'en) et powerboost der
imodsætning
> til HD gør dem overlegne i
overhalingssituationer med mere. Om de
så er
> fremstillet i Yokahama eller Milwaukee
ka' vel være et fedt.
Måske. Goldwing bliver jo fremstillet i
USA for at det patriotiske amerikanske
marked vil købe modellen. Så er den
nemlig "Made in USA" selv om alt i
princippet er fremstillet i japanske
ånd. Så i princippet har du ret. Men
hvor spændende er det at tage til Japan
og se 354.764 totalt ens japanske
motorcykler? Prøv at forestille dig at
komme med til Milwaukee i år 2003 når HD
fejer 100 års jubilæum og hvor man
forventer flere 100.000 HD'er fra hele
verden - allesammen mere eller mindre
forskellige...
> Vil det sige at du er ligeglad om der
sider en 80 cc knallertmotor i, bare
> lydpoten er iorden og der står Harley
Davidson på siden ? ! ?
Kære Thomas...
Her tror jeg at selv du godt kan se at
filmen ikke bare er knækket, men
filmfremviseren er røget helt ned af
stativet. Det du her er i færd med er at
sammenligne pære og bananer ud fra det
synspunkt at begge er frugter, og derfor
er de også 1) lige store 2) har samme
farve 3) smager ens osv.
Hvis dit resonement skulle holde stik,
så kunne du jo lige så godt købe en
gamme Puch Flagskib og tune den lidt -
så kommer du også frem - eller ønsker du
noget andet?
Hvis man er en ægte samler af
HD-modeller ønsker man naturligvis at
besidde samtlige modeller (hvis det
ellers kunne lade sig gøre), og derfor
har det heller ikke nogen betydning
hvordan modellen er rent
specifikationsmæssigt. Men snakker vi
daglig brug er man jo nødt til at
begrænse sig til en enkelt model, som
sagtens kan skille dig af med kørekortet
de fleste steder. Hvad vil du mere? Og
hvorfor?
> Desuden ville nogle i kundegruppen
sikkert falde
> > død om af grin når man fik fat på
disse
> > specifikationer
>
> Ja, jeg ved ikke om jeg skal grine
eller græde men HD er for mit
vedkommedne
> røget mange trin ned af
prioritetsstigen ved nykøb af mc :)
Helt i orden, Thomas. Hele meningen med
denne dialog er jo heller ikke at
forsøge at sælge dig en HD som du nok
ikke ville kunne leve med, men blot
forsøge at forklare over for dig hvad
andre finder glæde med i HD-universet.
Harley-hygge fra Jens og held og lykke
med din nye mc - hvad du så end køber