/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Håndbøger om køreteknik?
Fra : Nels Wolf


Dato : 16-08-01 22:55

Ja-ja- jeg ved godt at det er med køreteknik på motorcykel som med sex ;
Man skal ikke læse om det i bøger og blade, men udføre øvelserne i praksis
for at få det fulde udbytte

men alligevel: Er der nogen håndbøger om god køreteknik eller avanceret
køre-og svingteknik der er til at få fat i?? Og jeg tænker altså på noget
mere avanceret end Damkiers gamle bog eller køreskolernes
undervisningshæfter.
Hovedformålet er at få afklaret nogle "lokale" uenigheder om bla. betydning
af at lægge vægten på den eller eller den anden fodhviler i hurtige S-sving,
om bedste afværgemanøvre hvis nogen på deres sofacykel er ved at grave
fodbrædder og stel-dele ned i asfalten i en kurve grundet ikke-eksisterende
kurvefrigang osv osv


Nels Wolf
(Suzuki Bandit)



 
 
Peter H. Hasselbalch (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Peter H. Hasselbalch


Dato : 17-08-01 07:48


Nels Wolf <Nels_Ole_Wolf@hotmail.com> wrote in message
news:3b7c41f5$0$97059$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
snip...

Keith Code har skrevet en bog: A twist of the wrist II
Den forklarer (på engelsk) hvilke elementer der er blandet ind i korrekt
kurvekørsel. Den er spændende, let-læselig og absolut lærerig.
Jeg købte den via www.amazon.com og har læst den flere gange - og hver gang
er der lidt mere, der hænger ved

> af at lægge vægten på den eller eller den anden fodhviler i hurtige
S-sving,
For at sikre størst mulige stabilitet skal tyngdepunktet lang ned. Derfor
presser man på fodhvilerne under sving. Svinger du til venstre skal du have
vægten på højre fodhviler. I praksis vil de være svært at have vægten på den
'inderste' fodhviler fordi du samtidigt har hele kroppen lænet ud til den
side (hang-out) + det at _hvis_ fodhvilæerene går i asfalten - så er det
rart at have stabilt fodfæste på den fodhviler der peger mod himlen!

> om bedste afværgemanøvre hvis nogen på deres sofacykel er ved at grave
> fodbrædder og stel-dele ned i asfalten i en kurve grundet
ikke-eksisterende
> kurvefrigang osv osv

Bogen beskæftiger sig ikke med sofacykler - det drejer sig om banekørsel på
sportsmaskiner. Derfor er der heller ikke specielt meget om undvigemanøvrer.
Mit bud på ovenstående er at rette lidt op og bremse ad H...... til - vel
vidende at maskinen formentlig vil prøve at rejse sig endnu mere end det du
selv ville. Så må der korrigeres ved at tvinge den lidt ned igen.

Mvh Peter HH
DMCN#2 - CBR600F4
www.hasselbalchs.dk



Armand (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-08-01 23:38


Peter H. Hasselbalch <phh@danbbs.dk> skrev i en
news:n63f7.10$XT1.1312@news.get2net.dk...
>
> Nels Wolf <Nels_Ole_Wolf@hotmail.com> wrote in message
> news:3b7c41f5$0$97059$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> snip...
>
> Keith Code har skrevet en bog: A twist of the wrist II
> Den forklarer (på engelsk) hvilke elementer der er blandet ind i
> korrekt kurvekørsel. Den er spændende, let-læselig og absolut lærerig.
> Jeg har læst den flere gange - og hver gang er der lidt mere, der
> hænger ved
[......................................................]
> For at sikre størst mulige stabilitet skal tyngdepunktet lang ned.
> Derfor presser man på fodhvilerne under sving. Svinger du til venstre
skal
> du have vægten på højre fodhviler. I praksis vil de være svært at have
>vægten på den 'inderste' fodhviler fordi du samtidigt har hele kroppen
> lænet ud til den side (hang-out) + det at _hvis_ fodhvilæerene går i
> asfalten - så er det rart at have stabilt fodfæste på den fodhviler
der peger
> mod himlen!

Øh?
Er det Keith Code's ord du her citerer??
Kig lige på RR-ka'lene: De har hang-out's så at de næsten ikke har
fodhvilerkontakt til "den fodhviler der peger imod homlen" !!
>
> > om bedste afværgemanøvre hvis nogen på deres sofacykel er ved at
> > grave fodbrædder og stel-dele ned i asfalten i en kurve grundet
> > ikke-eksisterende kurvefrigang osv osv

Ryg hellere på et af DMC's Bronzekurser og lær ting om din model som du
ikke anede at den indeholdt
Inden man kører hjem har man helt sikkert haft noget i asfalten, hvorved
man er dén oplevelse foran, således at man ikke ved senere lejlighed
lader sig overraske af den i trafikken

--
Armand.
(hvis universelle råd er at man skal hvile med fodballerne på
fodhvilerne, akkurat som når man sætter sig på hug)






Adam Christensen (21-08-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 21-08-01 10:46

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9lmqtl$hh4$6@news.cybercity.dk...

> Kig lige på RR-ka'lene: De har hang-out's så at de næsten ikke har
> fodhvilerkontakt til "den fodhviler der peger imod homlen" !!

Hvilket illustreredes meget godt dengang Rossi stod af på indersiden med
fuld nedlægning på, og i et øjeblik lå og kurede ved siden af mc'en, men
alligevel klarede sig tilbage på modellen og fortsatte løbet

Senere blev han over-ivrig og røg ud, but still... den knægt er for sej...

> Armand.
> (hvis universelle råd er at man skal hvile med fodballerne på
> fodhvilerne, akkurat som når man sætter sig på hug)

Råd 1a må så være at sørge for at støvlen er helt inde på fodhvileren, og
ikke hænger og flagrer med støvlekanten på ydersiden. Hvis ikke er det
nemlig den der går i i stedet for fodhvileren. I bedste fald slides støvlen,
i værste fald ender man med en brækket fod eller det der er værre :-/

--
Adam
SV650S



Armand (21-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-08-01 21:21


Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
news:S5qg7.53$Ca7.9268@news.get2net.dk...
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:9lmqtl$hh4$6@news.cybercity.dk...
>
> > Armand.
> > (hvis universelle råd er at man skal hvile med fodballerne på
> > fodhvilerne, akkurat som når man sætter sig på hug)
> Råd 1a må så være at sørge for at støvlen er helt inde på fodhvileren,
og
> ikke hænger og flagrer med støvlekanten på ydersiden. Hvis ikke er det
> nemlig den der går i i stedet for fodhvileren. I bedste fald slides
støvlen,
> i værste fald ender man med en brækket fod eller det der er værre :-/

At yderkanten af sålen går i skyldes at snuden stikker frem/udad for
fodhvileren!
Dette sker ikke hvis man holder fodballen/forfoden på fodhvileren!!

--
Armand.



Adam Christensen (22-08-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 22-08-01 10:55

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9lui6s$tba$4@news.cybercity.dk...
>
> Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
> news:S5qg7.53$Ca7.9268@news.get2net.dk...
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> > news:9lmqtl$hh4$6@news.cybercity.dk...
> >
> > > Armand.
> > > (hvis universelle råd er at man skal hvile med fodballerne på
> > > fodhvilerne, akkurat som når man sætter sig på hug)
> > Råd 1a må så være at sørge for at støvlen er helt inde på fodhvileren,
> og
> > ikke hænger og flagrer med støvlekanten på ydersiden. Hvis ikke er det
> > nemlig den der går i i stedet for fodhvileren. I bedste fald slides
> støvlen,
> > i værste fald ender man med en brækket fod eller det der er værre :-/
>
> At yderkanten af sålen går i skyldes at snuden stikker frem/udad for
> fodhvileren!
> Dette sker ikke hvis man holder fodballen/forfoden på fodhvileren!!

_hele_ fodballen på fodhvileren, that is... Hvilket netop var min pointe.

--
Adam
SV650S



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste