Afviserkontakt
Fra : uffe.j

Dato : 16-08-01 22:52

Jeg mener at have set en afviserkontakt, der automatisk slår fra ca. 5 sec.
efter man har aktiveret den.
Jeg kan bare ikke huske på hvilken mc.
Er der nogen der kender til sådan en og om den evt. findes som udstyr til
alle mc?
Og i så fald hvor meget den ca. koster?
--
uffe.j@private.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-08-01 22:57

On Thu, 16 Aug 2001 23:51:40 +0200, "uffe.j" <uffe.j@private.dk>
wrote:
Hej Uffe.

> [...]
>Jeg kan bare ikke huske på hvilken mc.
>Er der nogen der kender til sådan en og om den evt. findes som udstyr til
Det har Yamaha haft på forskellige modeller - således også på min
urgamle XS500.
Det er lidt af en mystisk konstruktion.
Hvis du holder stille er der ro i lejren - den blinker så længe det
skal være.
Når du så kører igen slår den selv fra efter en given tid (hvor længe
kan jeg ikke huske).
Det er en kombination af en timer og bevægelse.
Den er sammenbygget med en read relæ kontekt i speedometret for at
kunne finde ud af om du holder stille (f. eks. for rødt lys).
Når du så kører igen aktiveres timeren og så er set automatisk
afbrydelse.
Jeg kender ikke nogen kit der kan påbygges andre Mc'er.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-08-01 23:57

> Jeg mener at have set en afviserkontakt, der automatisk slår fra ca. 5
sec.
> efter man har aktiveret den.
> Jeg kan bare ikke huske på hvilken mc.

Det er der på min Yamaha XS400 Seca..
Som Stenn skriver, så virker den ved en kombination af bevægelse og tid.
Men den passer altså ikke specielt godt, når man benytter den i bykørsel.
Jeg plejer at deaktivere blinkeren manuelt, da den ellers blinker alt for
længe. Men kører man på landevejen, så virker det meget fornuftigt.

> Er der nogen der kender til sådan en og om den evt. findes som udstyr til
> alle mc?
> Og i så fald hvor meget den ca. koster?

Det ved jeg desværre ikke..

signing off.. demolition

Fra : Armand

Dato : 17-08-01 19:10

Martin Sørensen <demolition@laxity.dk> skrev i en

> [...]
for
> længe. Men kører man på landevejen, så virker det meget fornuftigt.

I følge min erindring (XS 360, XS 500 og XS 1100!) er dette blot et
umiskendeligt tegn på at du begynder at vise af for sent

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-08-01 02:45

> I følge min erindring (XS 360, XS 500 og XS 1100!) er dette blot et
> umiskendeligt tegn på at du begynder at vise af for sent

Det har jeg også selv overvejet, men nogle steder betyder det, at jeg skal
blinke af flere sideveje før, for at det skal passe med længden.. Det holder
jo heller ikke helt.
Nogle steder er der jo ikke meget mere end 25 meter fra en sidevej til en
anden. Man skal ikke begynde at blinke lang tid før man kører forbi den
sidevej, der kommer før, der hvor man vil dreje.. Så tror de bagvedkørende
jo sikkert, at man bare har glemt at slå blinkeren fra, når man ikke drejer.

Men kommer man uden for den indre by eller ud på større veje, så passer den
meget bedre.

signing off.. demolition

Fra : Armand

Dato : 18-08-01 09:16

> [...]
holder
> jo heller ikke helt.
> Men kommer man uden for den indre by eller ud på større veje, så

OK!

Man skal heller ikke udelukke at din Seca, kan være lidt slidt på dette
punkt :-/
Men så er der jo den praktiske "tryk-ind" neutraliserings-funktion at
benytte som back up - Den er ulige lettere at benytte end det
traditionelle system hvor man selv skulle finde midterpos.
Så, så irriterende kan det heller ikke være :-/

--
Armand.

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 18-08-01 09:21

On Sat, 18 Aug 2001 10:15:59 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

> [...]
>traditionelle system hvor man selv skulle finde midterpos.
>Så, så irriterende kan det heller ikke være :-/

Hæh. Jeg husker min første køretime på en cykel med "tryk-ind" ting.
Den rare kørelærer (Lars / TipTop) gjorde efter en del blinkere
opmærksom på at jeg ikke skulle prøve at finde midten på så'n en ka'l.

Men netop med den funktion er det da ret let at vænne sig til at
slukke manuelt...
--
Peder - m/Mille
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-08-01 13:50

> [...]
> benytte som back up - Den er ulige lettere at benytte end det
> traditionelle system hvor man selv skulle finde midterpos.

Tja, det kan jeg så ikke.. For at fjerne blinket, skal jeg lige flytte
kontakten et par mm til den modsatte side af den, der blinker. Men jeg har
efterhånden vænnet mig til det, og det går sådan set også fint.

> Så, så irriterende kan det heller ikke være :-/

Nej, man skal bare vænne sig til det.

signing off.. demolition

Fra : Armand

Dato : 18-08-01 23:31

> Tja, det kan jeg så ikke.. For at fjerne blinket, skal jeg lige flytte
> kontakten et par mm til den modsatte side af den, der blinker.

Sikker?

--
Armand
(der skulle undre sig om dét var fjernet på Seca'en)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-08-01 00:24

> Sikker?

Jeps, det er jeg sikker på.. Da jeg lige havde købt den, undrede jeg mig
også lidt over, hvordan man slog den fra manuelt. På en anden Yamaha, jeg
har prøvet, trykker man nemlig bare knappen ind som du nævner, men det er
der altså ikke noget der hedder her. Det eneste jeg kan gøre, er at hive
blinkkontakten lidt til siden for at stoppe den. Hvis jeg hiver for meget,
begynder den at blinke til den anden side.

> Armand
> (der skulle undre sig om dét var fjernet på Seca'en)

Min blinklyskontakt ser 100% ud som på billedet i værkstedshåndbogen, så
sådan virker den nok originalt. Knappen er slet ikke lavet til at skulle
trykkes ind.

signing off.. demolition

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-08-01 14:25

On Sun, 19 Aug 2001 01:23:44 +0200, "Martin Sørensen"
<demolition@laxity.dk> wrote:

Hej

>Det eneste jeg kan gøre, er at hive
>blinkkontakten lidt til siden for at stoppe den. Hvis jeg hiver for meget,
>begynder den at blinke til den anden side.

Da jeg overtog min XS500 kneb det også gevaldigt med at få blinklyset
tilbage til nul igen.
Da det endelig gik op for mig hvorledes skidtet skulle virke
reparerede jeg kontakten.
Og så virkede det igen som det skulle - et let tryk på knappen
nulstiller den igen.

Paso'en har samme type kontakt.
Det er en behagelighed blot at skulle trykke for at neutralisere
blinklyset.

XN85 har en kontakt der bliver stående til den side hvor der skal
vises af.
Den skal manuelt flyttes tilbage igen.
Det giver nogle "sjove" episoder når jeg en jælden gang lufter den

Jeg foretrækker Yamaha og Ducati's system.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : albert

Dato : 17-08-01 17:30

> [...]
> Jeg kan bare ikke huske på hvilken mc.
> Er der nogen der kender til sådan en og om den evt. findes som udstyr til

Yamaha. Slår fra efter 10 sek OG 100m. Det er ikke så fedt i mine øjne.
Ex : Du slår blinker til, ruller hen til lyskrydset. Venter på grøn og
drejer,
MEN i mellemtiden har blinklyset slået fra da ovenstående to krav er
opfyldt.

Hvad med i stedet (hvis det er "glemmeren" der er problemet) at få et system
ala det scooterne har. Det beeper gevaldigt, så kun tunghøre kan overhøre
det.

mvh Albert

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-08-01 22:52

On Fri, 17 Aug 2001 18:30:14 +0200, "albert" <albert@albertsmc.dk>
wrote:

Hej

>Hvad med i stedet (hvis det er "glemmeren" der er problemet) at få et system
>ala det scooterne har. Det beeper gevaldigt, så kun tunghøre kan overhøre
>det.

Jeg har faktisk kørt med sådan en bip indretning på min Paso.
Jeg var slem til at glemme at få det !"#¤%&/( blinklys slået fra.
bipperen virkede opdragende på mig, så da jeg mente at nu havde jeg
lært det slog jeg den fra.
Den er skide irriterende at høre på
Og forresten: Med de potter der er på nu tvivler jeg på at jeg ville
kunne høre den )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : uffe.j

Dato : 19-08-01 20:55

> [...]
system
> ala det scooterne har. Det beeper gevaldigt, så kun tunghøre kan overhøre

Det har jeg også overvejet
:-} Uffe

Fra : Anders Vinther

Dato : 18-08-01 11:29

uffe.j <uffe.j@private.dk> wrote in message
> Jeg mener at have set en afviserkontakt, der automatisk slår fra ca. 5
sec.
> efter man har aktiveret den.

Den 'rigtige' løsning er vel at lære det!

Har selv lige fået kortet og syntes i starten at det var irriterende, men
jeg synes det kommer hurtigt, når bare man får kørt noget...

Mvh.

Anders V.