/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gearskift uden kobling
Fra : Henrik Larsson


Dato : 16-08-01 22:15

Jeg har set lidt tilbage her i gruppen angående gearskift uden brug af
kobling.
Men en ting syntes jeg mangler.

Hvis gearskiftet sker uden mislyde eller børsten af tænder, gør man det så
rigtigt?

Eller sagt på en anden måde, vil man være i tvivl om hvis man gør det
forkert?

Mvh Henrik



 
 
Mich@el (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Mich@el


Dato : 17-08-01 00:47

Hej Henrik.

Henrik Larsson wrote:

> Jeg har set lidt tilbage her i gruppen angående gearskift uden brug af
> kobling.
> Men en ting syntes jeg mangler.
>
> Hvis gearskiftet sker uden mislyde eller børsten af tænder, gør man det så
> rigtigt?

Næh - det skal helst skurre og rasle mest muligt. Så gør du det rigtigt.

Og kører du med kardan som mig, så er et par store klonk heller ikke af vejen

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

-------------------------------------------
Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Med i http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives
-------------------------------------------



boe (17-08-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 17-08-01 08:36

"Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> wrote in message
news:9lhd4p$8hm$1@sunsite.dk...
> Hvis gearskiftet sker uden mislyde eller børsten af tænder, gør man det så
> rigtigt?
>
> Eller sagt på en anden måde, vil man være i tvivl om hvis man gør det
> forkert?

Nej, det vil du ikke være i tvivl om. Hvis du gør det rigtigt er der *ingen*
lyde overhovedet og der er heller ikke noget mærkbart "ryk". Det er nemt nok
at skifte opad fra 2. gear, men fra 1. til 2. (forbi frigear) skal du være
lidt hurtig på aftrækkeren. Gearskift nedad har jeg nærmest opgivet at
foretage lydløst, så derfor bruger jeg altid koblingen når jeg skifter
nedad.
Husk også at bruge koblingen når du holder stille og sætter i første gear


Bo, VF1000F



Lasse Lundberg (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 17-08-01 14:35

hmm jeg synes gear skift nedad er nemmest dog med lidt
kobling......koblingen ca 1/3 ind (må ikek slippe)lidt mindre kan også gøre
det...hold gassen der hvor den er og trædnu bare ned af....så skifter du
lynhurtigt gear og motoren tager bare lidt flere rmp men det gør jo ikke
noget...denne metode virker ned af fra 6 til 1 ..uden mislyde....virker også
hvis man samtidigt motorbremser _lidt_

men kan også gøre det den anden vej, samme metode....øv dig lidt i at skifte
mellem gearene samtidig med at du holder samme hastighed....hvis man
samtidig accel lidt...skal man være lidt hurtigt, så den ikke når at tage
for mange rpm for så får du et ryk i cyklen !

min cbr har aldrig kunne li' helt koblings løst gearskift skal lige siges...

det var mine 25 øre om det emne

Lasse
CBR1000f & Karin
som lige har deltaget i et Class Motorcycle Riding School det var bare sk*de
godt !



"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
news:9lihhi$n85$1@sunsite.dk...
> "Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> wrote in message
> news:9lhd4p$8hm$1@sunsite.dk...
> > Hvis gearskiftet sker uden mislyde eller børsten af tænder, gør man det

> > rigtigt?
> >
> > Eller sagt på en anden måde, vil man være i tvivl om hvis man gør det
> > forkert?
>
> Nej, det vil du ikke være i tvivl om. Hvis du gør det rigtigt er der
*ingen*
> lyde overhovedet og der er heller ikke noget mærkbart "ryk". Det er nemt
nok
> at skifte opad fra 2. gear, men fra 1. til 2. (forbi frigear) skal du være
> lidt hurtig på aftrækkeren. Gearskift nedad har jeg nærmest opgivet at
> foretage lydløst, så derfor bruger jeg altid koblingen når jeg skifter
> nedad.
> Husk også at bruge koblingen når du holder stille og sætter i første gear
>
>
> Bo, VF1000F
>
>



Mads Lund (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 17-08-01 14:57

En lille historie fra ræserbanen

Jeg skifter både op og ned uden brug af kobling på 125'eren. Tricket er
rytme, dels skal der selvfølgelig en god rytme til at få det til at fungere
(især nedgearingerne) men når det er på rygraden, giver det en meget
konstant rytme på vej ind i sving, og det kan køre på rutinen, så man kan
koncentrere sig om nedbremsning og indstyring.

Men nu er baghjulet jo som regel også løftet fri af jorden når man geare
ned.

Mads Lund
MB190D som ikke bryder sig om gearskift uden kobling
+ en masse skrammel som har det fint med koblingsfrie skift



Armand (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-08-01 17:39


Lasse Lundberg <laslun@mail.dk> skrev i en
news:3b7d1d82$0$76965$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hmm jeg synes gear skift nedad er nemmest dog med lidt
> kobling......koblingen ca 1/3 ind (må ikek slippe)lidt mindre kan også
gøre
> det...hold gassen der hvor den er og trædnu bare ned af....så skifter
du
> lynhurtigt gear og motoren tager bare lidt flere rmp men det gør jo
ikke
> noget...denne metode virker ned af fra 6 til 1 ..uden
mislyde....virker også
> hvis man samtidigt motorbremser _lidt_

Hej Lasse!
Det er noget voldsomt at "træde igennem" på gearpedalen imens der er
bare lidt træk (såvel den ene som den anden vej!) på mekanikken.
Risikoen for slidte spor på gearkassens skiftetromle og/eller skæve
skiftegafler er alt for høj herved

Brug hellere teknikken med påløb forinden og så *blippe* gassen,
hvorunder der opstår mindst ét tidspunkt hvor gearkassen er 100%
ubelastet (imellem påløb og træk!)!

> men kan også gøre det den anden vej, samme metode....øv dig lidt i at
> skifte mellem gearene samtidig med at du holder samme
hastighed....hvis
> man samtidig accel lidt...skal man være lidt hurtigt, så den ikke når
at
> tage for mange rpm for så får du et ryk i cyklen !

Igen: Ingen "pedal-vold"! brug gassen til også hér at skabe et punkt
uden træk på gearkassen!

> min cbr har aldrig kunne li' helt koblings løst gearskift skal lige
> siges..

Måske den bliver villigere hvis du prøver efter ovenstående opskrift :-/
Anyhow: Så er det en fin ide at del-bruge teknikken i det daglige, sådan
at forstå at man understøtter med en ½-trukket kobling!

--
Armand.






Adam Christensen (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 17-08-01 15:12

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
news:9lihhi$n85$1@sunsite.dk...

> Gearskift nedad har jeg nærmest opgivet at
> foretage lydløst, så derfor bruger jeg altid koblingen når jeg skifter
> nedad.

Det er faktisk ret simpelt, omend det kræver lidt mere engagement og
"konsekvens" i bevægelserne end skift opad.

1. gang beskrevet af Armand, siden øvet mange gange på min SV'er:

1. Læg tryk på gearpedalen mod det lavere gear (= normalt nedad)
2. Slip gassen og lad motorcyklen motorbremse. Øg samtidigt trykket på
gearpedalen og
3. blip gassen. Vupti, du kører i et gear lavere.
4a. Slip den med det samme igen for at forberede næste nedgearing, eller
4b. stram rullen og foretag overhalingen

Eneste kritiske manøvre er faktisk blippet på gassen; det skal ske hurtigt
(et vrik med håndleddet) og det skal være præcis stort nok til at gearet
hopper i, men småt nok til at modellen ikke accellererer lige efter
nedgearingen (med mindre det er det man vil selvfølgelig, f.eks. før en
overhaling). Endelig skal trykket på gearpedalen være konsekvent og hårdt,
så man undgår at gearkassen børster tænder...

Man kan forberede sig selv på skift uden kobling ved at øve sig i at give
mellemgas ved gearskift med kobling - på den måde indøver man de rigtige
bevægelser med koblingen trukket; herfra er springet til at undlade
koblingen ikke stort

--
Adam
SV650S



Henrik Larsson (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Larsson


Dato : 17-08-01 17:34

> Man kan forberede sig selv på skift uden kobling ved at øve sig i at give
> mellemgas ved gearskift med kobling

Kan du ikke lige forklare udtrykket "mellemgas".

Mvh Henrik



Adam Christensen (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 18-08-01 15:19

"Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> wrote in message
news:9ljh1g$d7a$1@sunsite.dk...
> > Man kan forberede sig selv på skift uden kobling ved at øve sig i at
give
> > mellemgas ved gearskift med kobling
>
> Kan du ikke lige forklare udtrykket "mellemgas".

Gas mellem gearene, dvs. en smule gas midt i gearskiftet; bruges ved
nedgearing. Formål: Dels at lette skiftet til næste gear ved at skabe et
"tomrum" uden træk (lige i overgangen fra motorbremse/påløb til gas). Dels
at få motoren op i de lidt højere omdrejninger som det lavere gear kræver,
hvorved man ved tilkobling undgår baghjulsblokade som følge af for kraftig
motorbremse (specielt udtalt på V2'ere) .

--
Adam
SV650S



Hellfire (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Hellfire


Dato : 18-08-01 20:15


"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> wrote in message
news:ONuf7.80$xK2.2278@news.get2net.dk...
> "Henrik Larsson" <henrik_l@mailme.dk> wrote in message
> news:9ljh1g$d7a$1@sunsite.dk...
> > > Man kan forberede sig selv på skift uden kobling ved at øve sig i at
> give
> > > mellemgas ved gearskift med kobling
> >
> > Kan du ikke lige forklare udtrykket "mellemgas".
>
> Gas mellem gearene, dvs. en smule gas midt i gearskiftet; bruges ved
> nedgearing. Formål: Dels at lette skiftet til næste gear ved at skabe et
> "tomrum" uden træk (lige i overgangen fra motorbremse/påløb til gas). Dels
> at få motoren op i de lidt højere omdrejninger som det lavere gear kræver,
> hvorved man ved tilkobling undgår baghjulsblokade som følge af for kraftig
> motorbremse (specielt udtalt på V2'ere) .
>
Og 1-cylindrede (CB250RS) :-] Jeg har et par gange prøvet, at blokere
baghjulet, fordi jeg (spade som jeg var) kom til at geare for langt ned
inden et sving. Den ene gang var jeg allerede på vej rundt i svinget, før
jeg slap koblingen. Jeg var ved at skide en snemand, da baghjulet blokerede,
og jeg skred ca. en halv meter til siden med baghjulet. Men jeg fik da redet
den, og hold da kæft et smøret grin jeg havde på bagefter :-]
Personligt lader jeg motoren motorbremse en smule, så "blipper" jeg gassen,
samtidig med at jeg gearer ned. Det virker fint på min 'suki.

Henrik
GSX250ES



Armand (17-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-08-01 17:38


Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
news:2D9f7.132$XT1.7380@news.get2net.dk...
> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
> news:9lihhi$n85$1@sunsite.dk...
>
> > Gearskift nedad har jeg nærmest opgivet at foretage lydløst, så ....
> Det er faktisk ret simpelt, omend det kræver lidt mere engagement og
> "konsekvens" i bevægelserne end skift opad.
> 1. gang beskrevet af Armand, siden øvet mange gange på min SV'er:
> 1. Læg tryk på gearpedalen mod det lavere gear (= normalt nedad)
> 2. Slip gassen og lad motorcyklen motorbremse. Øg samtidigt........

- - - lige efter!

> trykket på gearpedalen og:
> 3. blip gassen. Vupti, du kører i et gear lavere.
> 4a. Slip den med det samme igen for at forberede næste nedgearing,
> eller 4b. stram rullen og foretag overhalingen
> Eneste kritiske manøvre er faktisk blippet på gassen; ................

Hæ! Dette skønne lydord: "blip", som kun motorsportsinteresserede
umiddelbart fatter

> Man kan forberede sig selv på skift uden kobling ved at øve sig i at
> give mellemgas ved gearskift med kobling - på den måde indøver man
> de rigtige bevægelser med koblingen trukket; herfra er springet til at
undlade
> koblingen ikke stort

Nu lyder Henrik, som at han har gennemlæst den tidligere streng
grundigt; men jeg vil alligevel lige kommentere at det er en god ide at
"initial-øve" ved blot at belaste gearpedalen (op) og derefter helt og
holdent slippe gassen! Herved sker der det at motoren motorbremser; men
i ét gear højere end at man kørte i inden, og samtidig har der ikke
været nogen større belastning/mislyde af mekanikken end ved en normal
motorbremsning!
Fra denne øvelse, kan man derefter arbejde på at gøre den efterfølgende
gasgivning så blød som muligt og senere få gasgivningen kombineret med
nedgearingen, således at det hele hænger sammen i et blød lydløs
gearskifte!

Og så for at gå direkte i svar på Henriks spørgsmål:
Især kædeopspændingen er afgørende for hvor let og lydløst et gearskifte

man kan udføre. Faktisk har jeg selv brugt de koblingsfrie gearskift's
til at konstantere kædeopspændingens tilstand!
Om korrekt kædeopspænding på DIN model med DIG i sædet: Læs i FAQ'en på
DMC's hjemmeside!
Link: www.dmc-org.dk

Aprospos:
Vil rette vedkommende herindefra, der har forfattet netop artiklen om
koblingsfri gearskifte på DMC's FAQ, ikke lige tage og gen/nærlæse den
og se om ikke at den vil kunne omformuleres med fordel, endsige
præciseres omkring nogle af de væsentlige faktorer!?

--
Armand.






Anders Vinther (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Anders Vinther


Dato : 18-08-01 11:32


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9ljhgn$1jkk$1@news.cybercity.dk...

> > Eneste kritiske manøvre er faktisk blippet på gassen; ................
>
> Hæ! Dette skønne lydord: "blip", som kun motorsportsinteresserede
> umiddelbart fatter

Jep. Jeg fatter det ikke... hvad betyder det?

Mvh.

Anders



Adam Christensen (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 18-08-01 15:11

"Anders Vinther" <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> wrote in message
news:Uyrf7.1754$3q.81923@news010.worldonline.dk...
>
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:9ljhgn$1jkk$1@news.cybercity.dk...
>
> > > Eneste kritiske manøvre er faktisk blippet på gassen; ................
> >
> > Hæ! Dette skønne lydord: "blip", som kun motorsportsinteresserede
> > umiddelbart fatter
>
> Jep. Jeg fatter det ikke... hvad betyder det?

En smule gas givet med et lille hurtigt vrik med håndledet.

--
Adam
SV650S



Armand (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-08-01 23:32


Anders Vinther <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> skrev i en
news:Uyrf7.1754$3q.81923@news010.worldonline.dk...
>
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:9ljhgn$1jkk$1@news.cybercity.dk...
>
> > > Eneste kritiske manøvre er faktisk blippet på gassen;
> > Hæ! Dette skønne lydord: "blip", som kun motorsportsinteresserede
> > umiddelbart fatter
> Jep. Jeg fatter det ikke... hvad betyder det?


Ultrakort men solid gasgivning, der lige akkurat bringer motoren op i
ekstra omdrejninger á mellemgas ved nedgearinger, eller som hér
nødvendig for at få gearkassen til at "slippe trækket" for effektivt
koblingsfrit gearskifte!

--
Armand.





Adam Christensen (21-08-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 21-08-01 10:35

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:9ljhgn$1jkk$1@news.cybercity.dk...
>
> Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
> news:2D9f7.132$XT1.7380@news.get2net.dk...

> > Det er faktisk ret simpelt, omend det kræver lidt mere engagement og
> > "konsekvens" i bevægelserne end skift opad.
> > 1. gang beskrevet af Armand, siden øvet mange gange på min SV'er:
> > 1. Læg tryk på gearpedalen mod det lavere gear (= normalt nedad)
> > 2. Slip gassen og lad motorcyklen motorbremse. Øg samtidigt........
>
> - - - lige efter!
>
> > trykket på gearpedalen og:

Ups, en smutter

--
Adam
SV650S



RpR (17-08-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 17-08-01 20:55

<snip>
Skift uden kobling
<snip>

Hmm, jeg kan bare ikke rigtigt få det til at lyde som om det er særligt godt
for gearkassen at skifte gear uden kobling?
Jeg undrer mig forresten lidt over DMC's FAQ, der beskriver et lille klask
når man skifter gear?
Af alle de mc'er jeg har prøvet (okay, det er kun 3 - 4 stykker, men
alligevel :] ) har jeg ikke kunnet bemærke noget klask når jeg skiftede
gear? Gik blødt som smør!

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4 hjul og 4 takt er 2 for mange"
--



Preben Riis Sørensen (19-08-2001)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 19-08-01 00:34

Kørte en nat min Norton hjem med sprunget koblingskabel. Måtte stoppe for
rødt og troede da at det var slut. Men jeg løb lidt med den og klaskede den
i gear, det gik fint og jeg kunne komme videre. Ved nedgearing kunne jeg
finde frigearet mellem gearene, give lidt 'blip' og den gearede ned uden en
lyd. Frigearet var min dårlige samvittigheds trøst, at jeg kunne stoppe hvis
det pludselig skulle blive nødvendigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177607
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409286
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste