"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> wrote in message
news:3b765b09$0$3238$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> 1) Må man selv bygge en anhænger til mc,
> og er der nogle faste regler for
> hvordan? Og hvis, hvor kan de skaffes?
>
> 2) Trikes er nu også blevet lovlige i
> DK - må man bygge selv eller hvordan gør
> man?
>
En af mine venner anskaffede sig for et par år siden, da loven om anhængere
til MC trådte i kraft, en Erde anhænger til sin MC. Den blev købt i
Nordjylland, husker ikke hvor, for ca. 3kkr. Der er faktisk tale om en
biltrailer der er modificeret (af importøren?) med en lidt kortere aksel, så
hjulene er flytte ind under vognen, og ikke sidder på siden. Kravene siger
nemlig max en meters bredde. Han undersøgte reglerne og fandt vist nok ud af
at man godt selv må bygge, men den skal nok godkendes et eller andet sted.
Iøvrigt er max længde 2 eller 2½ meter...
Iøvrigt kan nævnes, at min far i mindst femten år har benyttet en
hjemmebygget trailer til sine biler. Den er bygget 100% rustfrit, syrefast
stål (på nær akslerne der er købte), så den er nærmest uforgængelig. Og hvis
man må til biler, skulle der vel være en chance for at man også må til
MC'er.
Min kammerat lavede selv et træk og monterede på sin Suzuki Freewind. Loven
siger at fabrikanten skriftligt skal garantere at trækket er konstrueret så
det kan klare vægten, og vist også overholde nogle bestemte regler, så min
kammerat skrev en erklæring og medbragte den til syn. Det tog en time, men
ekvipagen blev godkendt
Historien om hvordan han fik en aflang nummerplade til traileren, i stedet
for en normal MC-nr plade, og derfor kører rundt med en trailer der er
indregisteret som en campingvogn til MC må vente til en anden gang...
Asger
ZX-10