Hvilken motor skal jeg købe ??
Fra : jk

Dato : 13-08-01 15:10

Hej NG's

Jeg er lidt i tvivl.....
Jeg står og skulle købe en Påhængsmotor til min Drabant 22...

Udover at den skal være langbenet, er der så nogle her i NG'en, der kan
fortælle mig
hvor mange HK. der ville være ide'elt.....?? (min. - max.)

Pfh Tak
JK

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 13-08-01 21:16

"jk" <jesperk@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortælle mig
> hvor mange HK. der ville være ide'elt.....?? (min. - max.)

Hej.

4 HK vil jeg foreslå. Den skal vel kun bruges i vindstille, så er der ingen
grund til at købe en dyrere og tungere motor.
4-taktere er jo sagen i disse Auken-tider, de går også mere roligt.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : jk

Dato : 13-08-01 22:09

Takker for svaret!

Jamen, jamen....
Pt. "hænger" der en udslidt 5hk., på Drabant'en....

Så jeg havde forestillet mig en 4-5hk........ Så 4.må det blive

2 el 4 takts????
Det nærmeste jeg kan komme på en Socialdemokrat, er Rudi S.
Kløjsner's.........Kaviar er hvad vi har .....

Men, jeg kører gerne FOR og IMOD 4takts......(vi ligger i Helsingør??)

Umiddelbart er 4takts, sansynligtvis mere "drøj".........men har det så stor
en betydning ,udover en 'tusse' mere fra potmone'en...?

JK _/) , hehe

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 14-08-01 07:16

Min far har lige anskaffet en mariner 4 takt med kort ben til hans drabant
22. Det er en alletiders motor. Den har også mulighed for et strømudtag, så
vi kan lade lidt på batteriet etc. (vi ligger for svaj og har derfor aldrig
landstrøm). Motoren, går simpelthen vidunderligt, larmer ikke synderligt
etc. Har klart min anbefaling.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : jk

Dato : 14-08-01 14:58

mange tak (martin), kort benet, siger du !

Sidder den så ikke 'langt' nede på agterspejlet...??
jk

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 14-08-01 16:22

Nej, den sidder i sådan et fint hæve/sænke beslag (standard fra diverse
bådudstyrsforretninger). som passer helt fint. Underkanten af selve motoren
er lige lidt under dækshøjde når er den sænket. Virker helt fint. Med op til
3 mennesker på fordækket, kommer der mere end 3 på fordækket begynder det at
knive med trækkraften.

Mvh,

Martin

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 14-08-01 08:43

4 taktere er billigere i brug samt støjer og forurener mindre. Trækker vist
også bedre end 2-taktere. Altså klart bedre end 2-taktere

Men de er dyrere i indkøb, og er sværere at reparere for menigmand.

Selv har jeg en 6 hestes 2-takter med to cylindrer til min sailfish 18. Nok
lige lidt i overkanten; det halve kunne nok have gjort det. Men det var den
der var på båden da vi købte den.

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979