On 30-10-2011 18:19, Henning Rasmussen wrote:
> Som forsvar for race med nye metoder og materialer fremføres af og til, at
> godt nok er det dyrt og ikke uden risiko, men før eller senere vil de
> indhøstede erfaringer komme menigmand tilgode i almindelige produkter,
> f.eks. i biler og både.
> Mit spørgsmål er nu, om ikke denne begrundelse er overskredet m. h. t.
> svingkølen på VOR-bådene.
>
> 
http://ing.dk/artikel/123442-jordomsejlernes-akilleshael-den-svingende-koel
>
> Kan nogen forestille sig, at en sådan køl, eller lignende, nogensinde bliver
> bare nogenlunde almindelig.
Hvis man skal drage lidt parallel til bilernes F1 så er der formentlig 
massere af enkelt komponenter og løsninger som almindelige biler aldrig 
vil komme til at drage nytte af da de ganske enkelt er for upraktiske 
eller sårbare til almindelig dagligdags brug. Men disse komponenter er 
måske med til at der kan høstes erfaringer om andre ting i stedet som 
kan overføres til almindelige biler. Desuden er det vel også en erfaring 
at prøve en ting af og konstatere at der er for mange problemer med 
konceptet og man kan derfor forkaste ideen som praktisk anvendeligt 
andre steder.
Der har da vist også tidligere været eksperimenteret med en form for 
flaps på kølen på disse både. Jeg erindrer noget om at der en overgang 
var et "rat" i rattet, der kunne justere disse flaps. Det ser ud til at 
de er gået væk fra dette igen.
Bortset fra det, synes jeg Ingeniøren har skrevet nogle udemærkede 
artikler de seneste par dage. Det er da lidt spændende at få et lille 
kig under motorhjelmen på disse racer både. Der er også en lille 
billedeserie.
http://ing.dk/artikel/123568-svingkoelens-ekstreme-belastninger
http://ing.dk/artikel/123434-se-superyachternes-svingkoel-systemer#0
Man skal ikke lægge alt for meget vægt på de fleste af kommentarerne der 
er til artiklerne. Nogen af dem er direkte tåbelige. Ind i mellem dukker 
der dog små perler op af information i dem.
Imponerende både, det er de!!!
- Lars