Zappet fra ingeniøren:
Af Malene Breusch Hansen, mandag 01. aug 2011 kl. 16:43
Hybridbiler og små biler med små motorer rykker nu for alvor ud på de
amerikanske landeveje. USA har nemlig indført en ny standard, der
presser bilproducenter til at lave mere brændstoføkonomiske biler og
det vil få flere biler til at minde om dem i Europa, vurdere
bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.
»Amerikanerne kommer til at opleve en ændring af, hvordan deres biler
ser ud. For det første betyder det, at amerikanernes nye biler skal
være mindre. Det er den letteste måde at spare benzin på,« siger Søren
W. Rasmussen.
Den amerikanske præsident, Barack Obama, offentliggjorde fredag den
nye såkaldte CAFE-standard, der er indgået med 13 store
bilproducenter, som tilsammen står for produktionen af 90 procent af
de solgte biler i USA. Med den nye standard skal personbiler og
lettere lastbiler i 2025 gennemsnitligt køre 23,2 km pr. liter
benzin.
Hybridbiler gør regnskabet grønt
Og det er ikke kun bilerne, der bliver mindre. Som følge af aftalen må
også de store motorer vige pladsen for en bedre benzinøkonomi.
»Det betyder et farvel til de store motorer. Hvor det før har været de
6- og 8-cylindrede motorer, der har domineret, skal de 4-cylindrede
motorer nu ind på det amerikanske marked,« siger Søren W. Rasmussen.
Den nye standard kommer også til at betyde, at nye teknologier skal
sættes i spil hos bilproducenterne. Her kommer hybridbiler og plug-in-
hybridbiler til at være dem som for alvor får det amerikanske
brændstofregnskab til at se grønt ud, fortæller Søren W. Rasmussen.
Aftalen står til at forbedre brændstoføkonomien med over 50 procent,
fra ca. 15 km pr. liter til ca. 23. Men selvom det er et historisk
skridt i amerikansk sammenhæng, lyder det bedre, end det er.
Amerikanerne måler nemlig det gennemsnitlige brændstofforbrug på en
anden måde, og det får biler til at se mere brændstoføkonomiske ud i
amerikanernes regnskab i forhold til, hvordan vi udregner det i
Europa.
»Så når bilerne skal kunne køre 23,2 km pr. liter i USA, er det altså
ikke det samme, som når man måler 23,2 km pr. liter herhjemme,« siger
Søren W. Rasmussen.
Venligst
Benny
|