Så står produktionen igen stille hos Saab.
Fra : KASO

Dato : 07-06-11 17:16

http://www.vibilagare.se/nyheter/saabfabriken-star-ater-stilla-32667

Så må vi se, hvor længe det varer denne gang - og om den kommer igang
igen....

Sidste gang stod produktionen stille i 7 uger.

Saab melder at produktionen starter igen onsdag, men de har før været lidt
rigeligt optimistiske i udmeldingerne. Angiveligt er der stadig en del
leverandører, der venter på at få deres betaling.

Fra : KASO

Dato : 08-06-11 14:01

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> rigeligt optimistiske i udmeldingerne. Angiveligt er der stadig en del
> leverandører, der venter på at få deres betaling.

Og ganske rigtigt var de for optimistiske - produktionen holdt kun i 40 min.
før man lukkede ned igen. Der er tilsyneladende ingen nye estimater - de
forhandler igen-igen med leverandørerne, der åbenbart er blevet trætte af at
levere uden at få penge....

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-11 17:38

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message news:4def7281$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> nye estimater - de forhandler igen-igen med leverandørerne, der åbenbart er blevet trætte af at levere uden at få penge....

Underligt når man kunne læse at kineserne betalte forud for bilerne og SAAB
angiveligt ville bruge pengene til at betale deres leverandører.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-11 17:42

> "Tom>" skrev i meddelelsen
>
> Underligt når man kunne læse at kineserne betalte forud for bilerne og
> SAAB
> angiveligt ville bruge pengene til at betale deres leverandører.

Netop! Hvorfor kapital heller ikke er problemet, men mangel på
komponenter...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : KASO

Dato : 08-06-11 20:24

> Netop! Hvorfor kapital heller ikke er problemet, men mangel på
> komponenter...

Og komponenterne får de ikke fordi de stadig mangler at betale de
udenlandske leverandører. Så måske er der stadig ikke penge nok....

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-11 20:42

> "KASO" skrev i meddelelsen

> Og komponenterne får de ikke fordi de stadig mangler at betale de
> udenlandske leverandører.

Det er vildt imponerende - eller noget - så meget du kender til tingenes
tilstand (specielt ud fra læsning af én onlineartikel).
Måske du skulle udvide horisonten en smule...?

Fra : KASO

Dato : 08-06-11 20:50

> Det er vildt imponerende - eller noget - så meget du kender til tingenes
> tilstand (specielt ud fra læsning af én onlineartikel).
> Måske du skulle udvide horisonten en smule...?

Og det skulle komme fra en person, der i den grad er forblændet af
fanatisme?
LOL

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-11 20:59

> "KASO" skrev i meddelelsen
> Og det skulle komme fra en person, der i den grad er forblændet af
> fanatisme?
> LOL

*Hovedrysten*

Som sædvanlig det eneste du kan komme med, når argumenterne ikke
rækker....sørgeligt. Men sådan er det jo med alle dine debatter - eller hvad
vi skal kalde dem?

Fra : KASO

Dato : 08-06-11 21:06

> *Hovedrysten*
>
> Som sædvanlig det eneste du kan komme med, når argumenterne ikke
> rækker....sørgeligt. Men sådan er det jo med alle dine debatter - eller
> hvad vi skal kalde dem?

Og hvad bidrog du med af fakta?
Ingen....

Så pas lige på med at kaste med sten fra dit glashus.....

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-11 17:38

> [...]
> de forhandler igen-igen med leverandørerne, der åbenbart er blevet trætte

Allerede da Saab startede produktionen op igen, gjorde man opmærksom på, at
der i den kommende tid ville være "hiccups". Det skyldes at man har mere end
800 leverandører i og uden for Sverige. Man startede med at få
"Just-in-Time" leverandørerne op at køre, iden man laver aftaler med
"Bulk-suppliers". Disse leverer i størrer mængder og det er ikke oppe at
køre endnu. Derfor ligger produktionen stille. Det er helt naturligt, at der
går dage og/eller uger, inden alt kører "flydende" igen.

Desuden er det sjovt som pressen bruger en masse krudt, bare fordi det er
Saab som ikke producerer. At en masse andre bilproducenter ikke producerer i
øjeblikket, bliver ikke nævnt med et ord, nogen steder...

Fra : KASO

Dato : 08-06-11 20:32

> [...]
> køre endnu. Derfor ligger produktionen stille. Det er helt naturligt, at
> der går dage og/eller uger, inden alt kører "flydende" igen.

Sjovt nok samme "sang" hver gang tingene glipper for Saab: "Helt naturligt,
intet problem, bare pressens skyld, ...."

Skal vi ikke lige præcisere "få op at køre"?
Oversat: Man har betalt en del af leverandørerne, men der var ikke penge til
dem alle - så nu står produktionen igen stille.

> Desuden er det sjovt som pressen bruger en masse krudt, bare fordi det er
> Saab som ikke producerer. At en masse andre bilproducenter ikke producerer
> i øjeblikket, bliver ikke nævnt med et ord, nogen steder...

Måske fordi Saab halter ganske gevaldigt og har gjort det i årevis, så
"dødskampen" er jo ganske relevant. Andre producenter er ikke truet på deres
eksistens fordi de stopper produktionen nogle dage, men når Saab, som er i
alvorlig pengenød og som ikke sælger biler nok til at være en rentabel
forretning, står stille - først i 7 uger og nu igen på ubestemt tid, så kan
det i alvorlig grad skade mulighederne for overlevelse. De færreste vil være
nervøse for at købe en Toyota, selv om de stopper produktionen på et par
fabrikker i nogle dage, men mange vil være nervøse ved at købe en Saab, når
de ikke ved om fabrikken overlever.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-06-11 20:41

> "KASO" skrev i meddelelsen
> Skal vi ikke lige præcisere "få op at køre"?
> Oversat: Man har betalt en del af leverandørerne, men der var ikke penge
> til dem alle - så nu står produktionen igen stille.

Igen, man får ikke startet 800 leverandører op igen på en uge. Men hvis du
var så dygtig, så synes jeg at du skal vise, hvordan dét gøres....

> ...Andre producenter er ikke truet på deres eksistens fordi de stopper
> produktionen nogle dage,

Nogle dage?? *LOL*
Prøv at bestille en Subaru eller Lexus. SÅ får du at vide at du ikke vil
kunne få bilen i år. Eller en Citron C3 f.eks. Og nej, det skyldes IKKE
popularitet, men problemer med komponentlevering...

Fra : KASO

Dato : 08-06-11 20:54

> Igen, man får ikke startet 800 leverandører op igen på en uge. Men hvis du
> var så dygtig, så synes jeg at du skal vise, hvordan dét gøres....

Tjah - man starter med at betale dem.....
Men det kræver selvfølgelig, at man har kapitalen - noget, der åbenbart
stadig er et problem for det bundløse hul, der udgør Saabs "økonomi"

> [...]
> kunne få bilen i år. Eller en Citron C3 f.eks. Og nej, det skyldes IKKE
> popularitet, men problemer med komponentlevering...

Og det kan du naturligvis dokumentere?

Jo - der er problemer med visse komponenter som følge af katastrofen i
Japan. Det er en ganske anden historie end når en producent ikke kan få
komponenter fordi de ikke kan betale deres regninger. De to ting kan ikke
rigtigt sammenlignes.

Subaru, Citroën og Lexus skal nok bestå - det er mere tvivlsomt om Saab
består....