Hvad nu ? Mistede nøgler, Fiat P
Fra : En Hr. Hvemsomhelst

Dato : 01-06-11 15:59

Min bil er Fiat Punto 60, årg. 1994.

Jeg har mistet min eneste nøgle til bilen, og har hverken ekstranøgle,
nøglenummer eller nøglekort. Bilen står derhjemme og griner af mig...

Efter venlig telefonisk rådgivning fra Dani Autonøgler Aps. henvendte jeg
mig til en Fiat-forhandler OG Fiats hovedkontor i Glostrup med bilens
STEL-nummer mhp. at få oplyst nøglenummeret. Desværre kunne (ville ?) ingen
af disse 2 hæderkronede institutioner hjælpe med nøglenummeret... Måske vil
de hellere sælge mig en ny bil....

Hvad nu ?

- Der er nogen som siger at nøglenummeret står på cylinderen (inde i bilen).
Kan det være rigtigt ? Jeg vil helst ikke forsøge at afmontere låsen før jeg
ved om det passer. Heldigvis er bilen ikke låst (Fik den åbnet af Dansk
Autohjælp), så jeg har i princippet adgang til at lege med låsen indefra.

- Jeg har faktisk en ekstranøgle til benzintanken. Der står et nummer på.
Kan det nummer på nogen måde hjælpe ? Nøglen passer desværre ikke til
døre/tænding.

- Hvis jeg ikke finder nummeret, kan der laves en ny nøgle v.hj. af
cylinderen alene ?

- Andre råd ?

Mange venlige hilsener;

Peter
København S

Fra : Kim Olsen

Dato : 01-06-11 16:08

Har du kikket i instruktionsbogen. Der er ofte et felt hvor nøglenummeret
kan noteres.

Men nøglenummer er jo ikke nok, hvis der er startspærre i nøglen Så
skal du udover dette betale for en omkodning af startspærren. (a. kr.
2500,-)

Eller skrev man altid nøglenummeret på den oprindelige faktura, så hvis du
har den, eller ved hvor den er er solgt fra ny, kan det også være en hjælp.

Men alle disse udgifter ville jo være mindre, hvis du havde fået lavet
ekstra nøgler i tide ik ??

hilsen
Kim

Fra : Hr. X

Dato : 01-06-11 16:21

> Har du kikket i instruktionsbogen. Der er ofte et felt hvor nøglenummeret
> kan noteres.
Ak ja. Det står der desværre ikke.

> Men nøglenummer er jo ikke nok, hvis der er startspærre i nøglen Så
> skal du udover dette betale for en omkodning af startspærren. (a. kr.
> 2500,-)
Tvivler på at min gamle bil har startspærre.... Så det er i det mindste en
positiv ting.

> Eller skrev man altid nøglenummeret på den oprindelige faktura, så hvis du
> har den, eller ved hvor den er er solgt fra ny, kan det også være en
> hjælp.

Bilen har desværre haft en del ejere før mig, så det vil være svært at
opspore.
Man tak for tippet. Vil se om det kan opspores hvor den er solgt fra.

> Men alle disse udgifter ville jo være mindre, hvis du havde fået lavet
> ekstra nøgler i tide ik ??
Ja, jeg ærgrer mig også gul og blå..

/P.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-11 02:45

Jeg er næsten sikker på at du kan få lavet en nøgle ud fra dørlåsen hos Dani
, giv dem lige et kald

Fiaten kom først med startspærrer i 97 så vidt jeg lige husker

PE

Fra : Hr. X

Dato : 02-06-11 08:23

> [...]
Dani
> , giv dem lige et kald
>
> Fiaten kom først med startspærrer i 97 så vidt jeg lige husker

Det var da positivt nyt ! Kan du - eller en anden - give tips til hvordan
man griber det an med at tage dørlåsen ud ?
Jeg er en almindelig person med almindeligt værktøj.... Jeg formoder det er
noget med at fjerne div. håndtag indefra og derefter dørbeklædningen.
Dørbeklædningen ser dog ret genstridig ud - nogle tips ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-06-11 08:28

"Hr. X" skriver:

> nogle tips ?

Betal Fiat for at levere en nøgle til dig.....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Hr. X

Dato : 02-06-11 08:57

> Betal Fiat for at levere en nøgle til dig.....

Hvis det havde været en mulighed, havde Fiat nok nævnt da jeg talte med dem.
Deres eneste forslag var nyt låsesæt til 10.000 kr. ex. montering - dette
beløb står ikke i forhold til bilens værdi.
Alternativt foreslog de at finde et brugt låsesæt hos en auto-ophugger.

Fra : Per

Dato : 02-06-11 09:10

Hr. X wrote:

> Det var da positivt nyt !

Jeg har haft en Punto 60s fra 95´ - den havde startspærre

Du kan se det i fører og passagervinduet, hvor der sidder et klistermæke,
der fortæller om du har startspærre.

Ellers vil jeg anbefale dig http://www.fiatklubdanmark.dk forummet - de ved
næmest Alt om FIAT - de har hjulpet mig mange mange gange.....

Mvh. Per

Fra : Hr. X

Dato : 02-06-11 10:43

> [...]
>
> Ellers vil jeg anbefale dig http://www.fiatklubdanmark.dk forummet - de
> ved næmest Alt om FIAT - de har hjulpet mig mange mange gange.....

Hm. Nøglen så godt nok meget ordinær og primitiv ud. Tvivler umiddelbart på
at den har en halv elektronikforretning inden i .
Der er heller ingen mærkater på nogen af ruderne, men de kan jo være
skiftet.
Tak for tippet om Fiatklub Danmark - faktisk fik jeg selv ideen igår -
meldte mig til - og venter nu på en lind strøm af nemme og billige
løsninger fra forumet .

Fra : Ivar

Dato : 02-06-11 13:05

Per skrev:

> Jeg har haft en Punto 60s fra 95´ - den havde startspærre

Jeg har ejet to stk Punto I. En fra 94 der ikke havde startspærre,
og en fra 97 der havde startspærre. Den Punto der havde startspærre
var der en underlig brun nøgle med. I følge instruktionsbogen
skulle bruges i forbindelse med nye nøgler.

Ivar Magnusson

Fra : René

Dato : 02-06-11 08:49

Du kunner prøve her http://www.lock.dk/

Fra : Hr. X

Dato : 02-06-11 10:45

> Du kunner prøve her http://www.lock.dk/

Tak for det tip ! Der ser ud som det firma både kan og vil noget !