Nye afgifter vil give prischok på diesel
Fra : Leo Havmøller

Dato : 05-05-11 06:16

Fra : alexbo

Dato : 05-05-11 08:23

"Leo Havmøller" skrev

> http://ing.dk/artikel/118816-nye-afgifter-vil-give-prischok-paa-diesel

Jeg synes nu ikke at 80-90 øre ligefrem er et prischok.
"I praksis reducerer det ekstraregningen for diesel til 80-90 øre per liter"

Forøvrigt kører nye dieselbiler næsten dobbelt så langt pr. liter end for
bare få år siden, så jeg tror rent faktisk at km. prisen er konstant
faldende i forhold til pristallet.
Det er langt billigere at køre bil i dag end for f.eks 20-30-50 år siden.
Chokket er nærmest hvor meget brændstof man kan købe for en alm.
time/månedsløn.

For 10 år siden kunne man læse dette indlæg i gruppen.
"Er der nogen der ved hvornår denne galskab holder op? Jeg så lige Shell's
listeprisr d.14/5 9,13 kr 95 blyfri og den stiger tilmed 8 øre fra i morgen.
Er der nogen der kender selskabernes retfærdiggørelse af disse,
tilsyneladende endeløse, stigninger? Det er da vanvittigt at vi meget snart
er oppe over en rund 10'er pr/l."

Jeg svarede dengang:
"Hvad for en galskab.
Fra 1972-77 steg bensinprisen fra 1 til 6 kr. jeg kan huske jeg sagde
til konen, at nu var det snart slut med at køre til Italien, inden
1980 er prisen 10 kr.
Vi skriver nu 2001 og bensinprisen har endnu ikke nået 10 kr. det er
pissebilligt."

Jeg mener stadig at brændstof er pissebilligt.
De 1 til 6 kr. dengang vil svare til at den nuværende pris stiger til 60 kr.
literen i løbet af de næste 5 år.

Jeg kan ikke huske tallene, men jeg kan huske at bensinudgiften var over
halvdelen af den samlede udgift for en 3 ugers campingferie til Italien.
Den italienske stat gav så tilskud til bensin, bensinkuponer til turister.

Alex Christensen

Fra : AS

Dato : 05-05-11 18:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Forøvrigt kører nye dieselbiler næsten dobbelt så langt pr. liter end for
> bare få år siden, så jeg tror rent faktisk at km. prisen er konstant
> faldende i forhold til pristallet.

Forøvrigt de nye så økonomiske dieselbiler koster muligvis 4-6 mere (og til
helt grotesk prisniveau pga. afgifter), end de ældre 10 år gamle. Derfor
pris/km er ikke så lille.

Fra : alexbo

Dato : 05-05-11 09:09

"Leo Havmøller" skrev

> http://ing.dk/artikel/118816-nye-afgifter-vil-give-prischok-paa-diesel

Jeg går nu ikke i chok over 80-90 øres prisstigning.

Ifølge linket.
"I praksis reducerer det ekstraregningen for diesel til 80-90 øre per
liter,"

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 05-05-11 21:01

On Thu, 5 May 2011 07:15:40 +0200, Leo Havmøller <rtxleh@nospam.nospam> wrote:

>http://ing.dk/artikel/118816-nye-afgifter-vil-give-prischok-paa-diesel

Husk på, at reguleringen vil ske over ti år, samtidig vil vægtafgiften/grøn ejerafgift blive
reduceret med et tilsvarende beløb.

Fra : Bjørn J.

Dato : 05-05-11 21:25

KLIP

> Husk på, at reguleringen vil ske over ti år, samtidig vil
> vægtafgiften/grøn ejerafgift blive
> reduceret med et tilsvarende beløb.

Hvor er folk dog nemme at narre.

Erfaringen viser jo, ingen afgifter gør andre afgifters bortfald totalt set
billigere....kun endnu dyrere.

Man skal være politiker med en pensionsalder på 60 år for at tro på det !

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 05-05-11 22:35

> [...]
> billigere....kun endnu dyrere.
>
> Man skal være politiker med en pensionsalder på 60 år for at tro på det !

Arhhh, hold nu op og snup en tudekiks...
Vi har i dette land en borgerlig liberal regering med absolut
parlamentarisk flertal, og den har oven i købet en politik som bygger på
et skattestop - så helt galt kan det vel ikke gå ?

Andreas M. Hansen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 03:44

Den 05-05-2011 23:35, Andreas Møller Hansen skrev:
> [...]
> parlamentarisk flertal, og den har oven i købet en politik som bygger på
> et skattestop - så helt galt kan det vel ikke gå ?

Har de nedlagt de konservative og DF? (Hint: Prøv at finde definitionen
på 'absolut flertal')

Vi har en regering der har malet sig op i et hjørne med det der
"skattestop".

De skal bruge akkurat de samme penge for at drive dette samfund, som
enhver anden regering skal bruge.

De der "skattelettelser" skal jo finansieres på en eller anden måde, og
det gør man så med afgifter.

Hvad hjælper en skattelettelse på 3000,- kr/år hvis du i stedet skal
betale 3500,- kr/år mere i afgifter?

Havde de indført et skatte OG afgiftstop ville det havde haft andet end
reklameværdi.

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 08:53

> [...]
> betale 3500,- kr/år mere i afgifter?
>
> Havde de indført et skatte OG afgiftstop ville det havde haft andet end

Og det er netop, hvad de har.

Det samlede skattetryk - inkl. afgifter - er ikke steget, men derimod faldet
i regeringens tid. Der er så ændret på balancen mellem enkelte afgifter for
at fremme en lavere miljøbelastning.

Skattelettelserne er bl.a. finansieret ved at tilbagebetale en god del af
den gæld, som S har skabt i tidligere regeringsperioder og som betød en stor
renteudgift for staten. Desuden er omkostningsniveauet sænket på andre
områder.

Alt dette er nu ikke så væsentligt ifht. den omtalte afgiftsændring,
eftersom den næppe bliver vedtaget inden et valg.

Personligt tror jeg, at andre parametre vil have større betydning for
biløkonomien over de næste 12 år frem til 2023.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 10:36

Den 06-05-2011 09:52, KASO skrev:
> [...]
> faldet i regeringens tid. Der er så ændret på balancen mellem enkelte
> afgifter for at fremme en lavere miljøbelastning.

Du er åbenbart lige så godtroende overfor politisk reklame som du er
overfor bilreklamer.

Den del af hver tjent krone der - på den ene eller den anden måde -
ender i statskassen (stat, region, kommune under et) er ikke faldet.

Nogen har oplevet skattelettelser, og snakker meget højt og meget længe
om det.

Men det er vist ikke de mange.

Jeg fik muligvis en skattelettelse på nogle få tusinde kroner om året.
Men det blev "modvirket" af at de lige fjernede ca. 70.000 kr af mit
fradrag (skatteværdi ca. 30.000). Og samtidig blev vand og renovation
dyrere. Så for mig endte lettelserne med et betragtelig minus.

Om det bliver plus eller minus afhænger vist mest af hustandens
sammensætning.

> [...]
> af den gæld, som S har skabt i tidligere regeringsperioder og som betød
> en stor renteudgift for staten. Desuden er omkostningsniveauet sænket på

Det er jo så nemt blot at give "de andre" skylden. Til din åbenbart
store overraskelse kan jeg så fortælle dig at tidligere borgerlige
regeringer skam også har brugt at finansiere forretningen ved at optage lån.

Og hvad er det lige et sænket omkostningsniveau betyder? Nåååh jo, et
sænket serviceniveau. Men den slags "betaling" er jo hverken skatter
eller afgifter, så den undlader man lige at tælle med. (Det vil jo også
mest gå ud over "de andres" vælgere".)

> [...]
> Personligt tror jeg, at andre parametre vil have større betydning for
> biløkonomien over de næste 12 år frem til 2023.

Ja, hvilken form for brændstof din bil skal bruge vil nok komme til at
fylde en hel del mere.

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 11:03

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Du er åbenbart lige så godtroende overfor politisk reklame som du er
> overfor bilreklamer.

Nu er det så'n set dig, der lige har demonstreret, at du æder reklamerne råt
såeh.....

> Den del af hver tjent krone der - på den ene eller den anden måde - ender
> i statskassen (stat, region, kommune under et) er ikke faldet.

Nej - ikke for de fleste - men lettelsen har ikke været lige stor for alle.
Omvendt er det jo heller ikke alle, der bidrager lige meget.

> Nogen har oplevet skattelettelser, og snakker meget højt og meget længe om
> det.
>
> Men det er vist ikke de mange.

Langt hovedparten af befolkningen....

> [...]
> (skatteværdi ca. 30.000). Og samtidig blev vand og renovation dyrere. Så
> for mig endte lettelserne med et betragtelig minus.

Du glemmer så lige besparelse i at din ejendomsskatter er frosset ved at
værdien ikke opskrives.
Vand og renovation er en omkostning, der intet har med skatter og afgifter
at gøre.

> Om det bliver plus eller minus afhænger vist mest af hustandens
> sammensætning.

For langt de fleste er det plus.

> Det er jo så nemt blot at give "de andre" skylden. Til din åbenbart store
> overraskelse kan jeg så fortælle dig at tidligere borgerlige regeringer
> skam også har brugt at finansiere forretningen ved at optage lån.

Hovedparten af gælden stammer tilbage fra Anker J.'s tid.

> [...]
> afgifter, så den undlader man lige at tælle med. (Det vil jo også mest gå

Sjovt nok, er servicen så steget på en lang række områder, men det er jo
ikke sjovt at nævne. Blandt andet er ventetiden på sygehusene faldet,
undervisningen er forbedret, etc.

Nu kan vi så vente os en "Toyotaregering" - de går efter 112% beskatning og
forventer alligevel, at landet kører videre

> Ja, hvilken form for brændstof din bil skal bruge vil nok komme til at
> fylde en hel del mere.

Jeps - og der vil utvivlsomt også følge afgiftsomlægninger med, hvis f.eks.
el-biler bliver almindelige.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 12:31

Den 06-05-2011 12:03, KASO skrev:
> Nu er det så'n set dig, der lige har demonstreret, at du æder reklamerne
> råt såeh.....

Nu ser jeg ikke bilreklamer, så det kan ikke være dem.

Og politiske reklamer, uanset ophav, tror jeg ikke på. Der findes vist
ikke den politiker der ikke har lovet noget og gjort noget andet.

Så hvilke reklamer det er jeg skulle æde rå kan jeg ikke lige få øje på.

> Nej - ikke for de fleste - men lettelsen har ikke været lige stor for
> alle. Omvendt er det jo heller ikke alle, der bidrager lige meget.

Det er da altid noget at du selv kan skrive det med 'de fleste' når jeg
nu ikke ville bredde mig så meget.

Men du har sikkert ret i at det er de fleste der ikke har oplevet en,
samlet, skattelettelse.

Det kan da godt ske at regeringen har kunnet vise at kassedamen fik
1100,- kr mere hed hjem om måneden. Men hvad hjælper det når hun skal
til at give 1200,- kr mere om måneden for at have sine børn i
institutioner?

Men typisk for reklamer fravælger man jo at omtale de negative sider ved
ens tiltag.

Lidt ligesom da de brystede sig med at de havde skaffet så og så mange i
arbejde. Uden at fortælle at det var dem der havde skaffet næsten det
dobbelte af med deres arbejde forinden.

> Langt hovedparten af befolkningen....

Når du kigger på skattelettelserne alene, ja så fik selv kassedamen lidt
ud af det.

Men når du så regner ekstraregningerne på andre områder ind i det, var
det vist ikke hovedparten der endte på plus.

Men mange tror jo på de politiske reklamer, så...

> Du glemmer så lige besparelse i at din ejendomsskatter er frosset ved at
> værdien ikke opskrives.

Kan du spise mursten?

Værdien af dit hus er fiktiv, indtil den dag du skal sælge det. Så
opdager du den reelle værdi.

Men typisk ligger det grundlag der beskattes efter (ejendomsvurderingen)
en del over den reelle værdi.

> Vand og renovation er en omkostning, der intet har med skatter og
> afgifter at gøre.

Der er skat (afgift) på vand. Men det har du måske ikke opdaget?

Og renovation er en offentlig ydelse. At prisen for den stiger betyder
ikke at den vognmand der er indlejet til at udføre den får mere for sit
arbejde. Og hvor ender så forskellen?

> For langt de fleste er det plus.

Ikke når alle parametrene tælles med. Men man tæller jo blot ikke
negativerne med, og så kan man sagtens få et positivt resultat.

> Hovedparten af gælden stammer tilbage fra Anker J.'s tid.

Det gør det ikke mere troværdigt at slå sig op på at ville afskaffe
statsgælden, og så blot øger den.

> Sjovt nok, er servicen så steget på en lang række områder, men det er jo
> ikke sjovt at nævne. Blandt andet er ventetiden på sygehusene faldet,
> undervisningen er forbedret, etc.

Du er nem at narre.

Hvad hjælper det at man kan komme hurtigere på sygehuset hvis det man er
blevet syg af er at man ikke har kunnet få den hjælp hjemme man havde
brug for?

Og så må du da godt lige nævne de steder hvor den offentlige service er
steget.

Jeg kan få øje på en hel masse steder hvor den er faldet.

Et af dem, som har relevans for gruppen, er det med nummerplader. Skal
jeg bruge prøveplader skal jeg lige på en 2 x 50 km tur for at få dem.

Men som nævnt er det jo hverken skatter eller afgifter, hvorfor man ikke
'behøver' at indregne det i det samlede regnskab.

> Nu kan vi så vente os en "Toyotaregering" - de går efter 112% beskating
> og forventer alligevel, at landet kører videre

Politisk reklame.

Og du tror på den.

> Jeps - og der vil utvivlsomt også følge afgiftsomlægninger med, hvis
> f.eks. el-biler bliver almindelige.

Pengene skal jo komme et sted fra. Og de får jo ikke mindre brug for dem.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 12:46

Finn Guldmann skriver:

> Men du har sikkert ret i at det er de fleste der ikke har oplevet en,
> samlet, skattelettelse.

Det var ikke det han skrev.

> Men når du så regner ekstraregningerne på andre områder ind i det, var
> det vist ikke hovedparten der endte på plus.

Jo.....

> Men typisk ligger det grundlag der beskattes efter (ejendomsvurderingen)
> en del over den reelle værdi.

Nej, under.
Og ikke mindst nu, hvor værdierne er indefrosne.

> Ikke når alle parametrene tælles med.

Jo.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 14:27

Den 06-05-2011 13:46, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det var ikke det han skrev.

Det var måske ikke det han mente, men det var det han skrev.

> Jo.....

Ja, man skal vel være tro mod den partiledelse man har valgt til at
bestemme hvad man mener.

> Nej, under.
> Og ikke mindst nu, hvor værdierne er indefrosne.

Det må være et sted med en speciel prisudvikling du bor.

Så du noget til fald i ejendomsvurderingerne da huspriserne, generelt,
faldt under krisen?

> Jo.

Jeg har bekendte der har oplevet skattelettelser. Men når de så bliver
sat til at regne det hele med, er der ingen af dem der ender på plus.

Ok, jeg skal måske lige huske at sige at det at der sker en
serviceforringelse, som det offentlige sparer på, men som kommer til at
koste befolkningen ekstra, også er noget af det jeg mener med 'alle
parametrene'.

At prisen for et sæt prøveplader er sat ned (ved ikke om det er sket)
hjælper jo ikke meget hvis du nu skal til at køre 100 km for at få fat i
dem. Samlet set er de jo bare blevet dyrere.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 18:21

Finn Guldmann skriver:

> Ja, man skal vel være tro mod den partiledelse man har valgt til at
> bestemme hvad man mener.

Jeg bestemmer selv hvad jeg mener, men måske ovenstående passer på
dig?

> Det må være et sted med en speciel prisudvikling du bor.

Næh, jeg gav 1,3 for huset, det er nu vurderet til 1.550.000 (tjekkede
lige på http://www.vurdering.skat.dk/), sidst vi havde en mægler forbi
mente han at knapt 2 mill var realistisk. Bør jeg nævne at på grund af
indefrysning af ejendomsværdierne, betaler jeg kun ejendomsskat af
knapt 800.000 kr?

> Så du noget til fald i ejendomsvurderingerne da huspriserne, generelt,
> faldt under krisen?

Nej, men de kom tættere på de reele handelsværdier.

> Jeg har bekendte der har oplevet skattelettelser. Men når de så bliver
> sat til at regne det hele med, er der ingen af dem der ender på plus.

Jeg har bekendte der også har regnet på det, de opnår modsatte
resultat. Sjovt nok er de fleste af dem børnefamiler uden alt for høj
en indkomst..

> At prisen for et sæt prøveplader er sat ned (ved ikke om det er sket)
> hjælper jo ikke meget hvis du nu skal til at køre 100 km for at få fat i
> dem. Samlet set er de jo bare blevet dyrere.

Der er altid nogle der oplever bedre goder end andre.

For mig er det bedøvende lige meget om der er 10 eller 100 km til
nærmeste prøveplader - jeg har ike noget at bruge dem til - sådan har
størstedelen af bilejere i Danmark det. Men for de få (incl dig) skal
vi selvfølgelig bruge 10.000.000 kr om året (fiktivt tal) på at sørge
for at landet er dækket ind med prøveplader inden for en 10 km radius.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 18:47

Den 06-05-2011 19:21, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jeg har bekendte der også har regnet på det, de opnår modsatte
> resultat. Sjovt nok er de fleste af dem børnefamiler uden alt for høj
> en indkomst..

De fik nok ikke det hele med.

> [...]
> vi selvfølgelig bruge 10.000.000 kr om året (fiktivt tal) på at sørge
> for at landet er dækket ind med prøveplader inden for en 10 km radius.

Nu er det med nummerplader jo lagt ud til kommunerne. Men den her
kommune har valgt at spare det med prøveplader væk, så de skal hentes i
nabokommunen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 19:12

Finn Guldmann skriver:

> De fik nok ikke det hele med.

Nej, Finn, det gjorde de nok ikke - for så passer det jo ikke ind i
lige præcis _din_ overbevisning.

Nu er det sådan at det er kvikke unge mennesker der har et budget hvor
de samler alle udgifter og indtægter, så der er rimeligt styr på hvad
der er med.

> Nu er det med nummerplader jo lagt ud til kommunerne. Men den her
> kommune har valgt at spare det med prøveplader væk, så de skal hentes i
> nabokommunen.

Det er SKAT der har udlevering af nummerplader.
http://www.politi.dk/da/borgerservice/nummerpladerogregistrering/

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 14:50

> Nu ser jeg ikke bilreklamer, så det kan ikke være dem.

Du citerer da ellers ukritisk fra Saabs reklamer i en anden tråd

> Og politiske reklamer, uanset ophav, tror jeg ikke på. Der findes vist
> ikke den politiker der ikke har lovet noget og gjort noget andet.

De findes - men de kan vist tælles på een hånd

> [...]
> ikke ville bredde mig så meget.
>
> Men du har sikkert ret i at det er de fleste der ikke har oplevet en,

Tyrkfejl

De fleste har fået en reel skattelettelse - større eller mindre.

> Det kan da godt ske at regeringen har kunnet vise at kassedamen fik 1100,-
> kr mere hed hjem om måneden. Men hvad hjælper det når hun skal til at give
> 1200,- kr mere om måneden for at have sine børn i institutioner?

Det skulle hun så heller ikke.
Daginstittutionerne er drevet af kommunerne og derfor ikke regeringens
område eller ansvar.
Kommunerne må ikke hæve forældrenes andel af den samlede udgift til
daginstittutionerne - den er fastlagt ved lov. Kommunerne kan derfor kun
hæve betalingen, hvis den samlede udgift til daginstittutionerne stiger -
dvs. f.eks. ved serviceforbedringer. Jeg kan ikke huske den præcise
procentsats, men forældrebetalingen udgør ca. 32% af den reelle omkostning -
og denne procentsats må som nævnt ikke hæves. Hvis kommunen ikke yder
pladsgaranti, skal forældrebetalingen iøvrigt være lavere.

> [...]
>
> Men når du så regner ekstraregningerne på andre områder ind i det, var det
> vist ikke hovedparten der endte på plus.

Nu kan regeringen af naturlige årsager ikke tage ansvar for prisstigninger
på områder, de ikke har noget med at gøre. Selv fagbevægelsen nåede frem
til, at uanset, hvor meget de prøvede at manipulere med tallene, så landede
stort set alle med en netto skattelettelse.

> Men mange tror jo på de politiske reklamer, så...

Og mange forstår ikke sammenhængene....

> Kan du spise mursten?
>
> Værdien af dit hus er fiktiv, indtil den dag du skal sælge det. Så opdager
> du den reelle værdi.

Præcis - alligevel vil oppositionen beskatte en fiktiv værdi - selv om man
jo ikke kan spise mursten.
"Glæd" dig til rød stue kommer til - så kan du begynde at betale for den
fiktive værdi igen - som det var før den nuværende regering kom til.

> Men typisk ligger det grundlag der beskattes efter (ejendomsvurderingen)
> en del over den reelle værdi.

Det er nu sjældent - handelsværdien er typisk stadig højere end den
offentlige vurdering.

> Der er skat (afgift) på vand. Men det har du måske ikke opdaget?

Jo - men det betyder ikke, at øgede udgifter til vand skyldes
afgiftsstigninger.
Når en bil bliver dyrere, skyldes det ikke at momsen er øget - men at andre
led har hævet prisen. I parantes kan nævnes, at registreringsafgiften er
sænket en ubetydelighed undervejs.

> Og renovation er en offentlig ydelse. At prisen for den stiger betyder
> ikke at den vognmand der er indlejet til at udføre den får mere for sit
> arbejde. Og hvor ender så forskellen?

Jo - det betyder det. Pengene går ikke til statskassen.

> [...]
> negativerne med, og så kan man sagtens få et positivt resultat.

> Det gør det ikke mere troværdigt at slå sig op på at ville afskaffe

Æhh - statsgælden er sænket til et historisk lavt niveau under den nuværende
regering. Faktisk kom vi forbi det punkt, hvor Danmarks udlandsgæld netto
var 0.

> Du er nem at narre.

Nej - jeg sætter mig blot ind i tingene - måske du skulle prøve det - FØR du
udtaler dig?

> Hvad hjælper det at man kan komme hurtigere på sygehuset hvis det man er
> blevet syg af er at man ikke har kunnet få den hjælp hjemme man havde brug
> for?

Hjælpen hjemme er typisk først noget, der kommer EFTER en
hospitalsbehandling. Du roder tingene godt og grundigt sammen (som
sædvanligt).

> Og så må du da godt lige nævne de steder hvor den offentlige service er
> steget.

Det har jeg nævnt eksempler på.

> Jeg kan få øje på en hel masse steder hvor den er faldet.
>
> Et af dem, som har relevans for gruppen, er det med nummerplader. Skal jeg
> bruge prøveplader skal jeg lige på en 2 x 50 km tur for at få dem.

Hvor synd for dig. Og hvor ofte skal man bruge nye nummerplader? Hvert 4.
år? Men det skal alle skatteyderne betale til?

> Men som nævnt er det jo hverken skatter eller afgifter, hvorfor man ikke
> 'behøver' at indregne det i det samlede regnskab.

Det er et spørgsmål om at effektivisere - noget det offentlige har været
dårlige til tidligere, men som de er blevet bedre til.

> Politisk reklame.

Nej - det er et faktum, at rød stue ønsker at øge beskatningen. Man kan ikke
bruge flere penge uden at have dem - og indtægten skal jo komme et sted fra
= skatter.

> Og du tror på den.

Ja - for jeg har sat mig ind i tingene!

> Pengene skal jo komme et sted fra. Og de får jo ikke mindre brug for dem.

Nej - ikke hvis der skal udleveres nr.plader på hvert et gadehjørne
Derfor er det også sundere at bruge færre penge end blot at hæve skatterne
bevidstløst.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 17:54

Den 06-05-2011 15:49, KASO skrev:
> Du citerer da ellers ukritisk fra Saabs reklamer i en anden tråd

Mener du "Verdens sikreste bil", "Large Car" og "Livet er for kort til
lange overhalinger"?

Til din oplysning kan jeg så fortælle at de jo er fra en "fjern" fortid.

> De findes - men de kan vist tælles på een hånd

Noget i den retning.

> Tyrkfejl

> De fleste har fået en reel skattelettelse - større eller mindre.

Ingen jeg kender har. Når de får det hele regnet med er de alle på et
minus.

> [...]
> omkostning - og denne procentsats må som nævnt ikke hæves. Hvis kommunen
> ikke yder pladsgaranti, skal forældrebetalingen iøvrigt være lavere.

Ok, hvis du regner på den måde kan jeg da godt se at du kan komme frem
til "reelle" skattelettelser.

Men for mig er det altså et fedt om de kalder det stat, region eller
kommune. Det er offentlige kroner alt sammen.

Så hvis du får 1000,- kr i skattelettelse af staten, er den jo intet
værd hvis kommunen belaster dig med en øget udgift på 1200,-

> [...]
> fagbevægelsen nåede frem til, at uanset, hvor meget de prøvede at
> manipulere med tallene, så landede stort set alle med en netto

Jeg gjorde ikke. Og dem jeg kender gjorde heller ikke.

Og som nævnt betyder det ikke noget for mig hvilken offentlige indstands
der sender regningen. Det er stadig penge der går til det offentlige.

> Og mange forstår ikke sammenhængene....

Måske derfor de tror på dem.

> [...]
> "Glæd" dig til rød stue kommer til - så kan du begynde at betale for den
> fiktive værdi igen - som det var før den nuværende regering kom til.

Og som du har gjort under samtlige regeringer, uanset farve.

> Det er nu sjældent - handelsværdien er typisk stadig højere end den
> offentlige vurdering.

Her omkring blev vurderingerne så godtnok skruet en hel del mere op end
handlerne kunne bære.

> Jo - men det betyder ikke, at øgede udgifter til vand skyldes
> afgiftsstigninger.

Afgiften er vist en procentdel af prisen.

> Når en bil bliver dyrere, skyldes det ikke at momsen er øget - men at
> andre led har hævet prisen. I parantes kan nævnes, at
> registreringsafgiften er sænket en ubetydelighed undervejs.

Ganske ligesom med smøger og benzin er afgiften en procentdel af
grundprisen.

> Jo - det betyder det. Pengene går ikke til statskassen.

De går til den offentlige kasse. Hvad du kalder den enkelte konto er
ligegyldigt. Det er 'det offentlige' uanset.

> Æhh - statsgælden er sænket til et historisk lavt niveau under den
> nuværende regering. Faktisk kom vi forbi det punkt, hvor Danmarks
> udlandsgæld netto var 0.

Men mellem Anker og den har andre borgerlige regeringer da hjulpet med
at øge statsgælden.

> Nej - jeg sætter mig blot ind i tingene - måske du skulle prøve det -
> FØR du udtaler dig?

Så må du jo kunne nævne nogle af de områder hvor den offentlige service
er øget.

> Hjælpen hjemme er typisk først noget, der kommer EFTER en
> hospitalsbehandling. Du roder tingene godt og grundigt sammen (som
> sædvanligt).

Nu hænger den jo så også sammen med alder og fysisk formåen.

Min mor, på 92, har aldrig været indlagt. Hun kan lige bevilges en (1)
times hjælp til rengøring - hver tredje uge. Og så kan hu få 13,- kr/md
i varmehjælp.

> Det har jeg nævnt eksempler på.

Hvor?

> Hvor synd for dig. Og hvor ofte skal man bruge nye nummerplader? Hvert
> 4. år? Men det skal alle skatteyderne betale til?

Nu er det jo ikke kun mig. Hvad med de mekanikere der har fået længere
at køre?

> Det er et spørgsmål om at effektivisere - noget det offentlige har været
> dårlige til tidligere, men som de er blevet bedre til.

Den definition af 'effektivisering' den borgerlige regering bruger kunne
jeg godt undvære.

> Nej - det er et faktum, at rød stue ønsker at øge beskatningen. Man kan
> ikke bruge flere penge uden at have dem - og indtægten skal jo komme et
> sted fra = skatter.

Men 112%. Det er et falsk borgerlig skræmmebillede = politisk reklame.

> Ja - for jeg har sat mig ind i tingene!

Åbenbart ikke grundig nok.

Jeg kan da få øje på en del du "glemmer" at tage i betragtning.

> Nej - ikke hvis der skal udleveres nr.plader på hvert et gadehjørne
> Derfor er det også sundere at bruge færre penge end blot at hæve
> skatterne bevidstløst.

Og så er det underordnet at befolkningen får øgede udgifter, hvis blot
regeringen kan fremvise "skattelettelser"?

Det kan godt ske at du kan få tingene til at se godt ud for den
offentlige kasse. Men hvis den samlede regning for samfundet øges af det
er det en ret skidt metode.

Jeg har så set at modellen også bruges i virksomheder med flere afdelinger.

Undrer mig stadig over at en koncern vil acceptere at en afdeling tjener
1,- kr ekstra mens det koster en anden afdeling af samme koncern 1,50 kr
at de gør det.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 18:25

Finn Guldmann skriver:

> Nu er det jo ikke kun mig. Hvad med de mekanikere der har fået længere
> at køre?

Langt de fleste menkanikere har selv prøveplader......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 18:54

> Ingen jeg kender har. Når de får det hele regnet med er de alle på et
> minus.

Så er det da pudsigt, at fagbevægelsen, der ellers er regeringens
modstander, nåede det modsatte resultat. Mon ikke de har regnet lidt for
meget med - med din "hjælp"?

> Ok, hvis du regner på den måde kan jeg da godt se at du kan komme frem til
> "reelle" skattelettelser.

Jeg regner på den måde, der hænger sammen med virkeligheden - du skulle tage
at prøve det en dag!

> Men for mig er det altså et fedt om de kalder det stat, region eller
> kommune. Det er offentlige kroner alt sammen.

Det viser så (igen) din manglende forståelse for sammenhænge.

> Så hvis du får 1000,- kr i skattelettelse af staten, er den jo intet værd
> hvis kommunen belaster dig med en øget udgift på 1200,-

Det kan aldrig være regeringens ansvar, hvad en lokal - f.eks.
socialdemokratisk - kommune vælger at gøre. De har prøvet at lægge loft på
udgifterne - og det betyder også, at en lang række takster ikke kan stige.

> Jeg gjorde ikke. Og dem jeg kender gjorde heller ikke.

Nej - det er klart, når du regner mælkepriser, vejret og alt andet, der ikke
hører til, med.

> Og som nævnt betyder det ikke noget for mig hvilken offentlige indstands
> der sender regningen. Det er stadig penge der går til det offentlige.

Men det har stadig intet med regeringen og skattelettelser at gøre.

> Måske derfor de tror på dem.

Det gør du åbenbart.....

> Og som du har gjort under samtlige regeringer, uanset farve.

Bortset fra den nuværende, der har lagt låg på.

> Her omkring blev vurderingerne så godtnok skruet en hel del mere op end
> handlerne kunne bære.

Det kender jeg ikke andre tilfælde af. Mit eget hus har også en
handelsværdi, der ligger en del over den offentlige vurdering - og jeg
betaler skat af en væsentligt mindre del, da stigningerne jo er indefrosset
og jeg dermed sparer en del i skat ifht. hvad tidligere regeringer har
indkrævet.

> Afgiften er vist en procentdel af prisen.

Du skal lige skelne mellem årsag og virkning!

> Ganske ligesom med smøger og benzin er afgiften en procentdel af
> grundprisen.

Ja - men procentsatsen er sat en ubetydelighed ned undervejs for at holde
provenuet konstant.

> De går til den offentlige kasse. Hvad du kalder den enkelte konto er
> ligegyldigt. Det er 'det offentlige' uanset.

Det viser så igen, at du udtaler dig om noget, du ikke har forstået.

> Men mellem Anker og den har andre borgerlige regeringer da hjulpet med at
> øge statsgælden.

Nej - de har kæmpet med at nedbringe den.

> Så må du jo kunne nævne nogle af de områder hvor den offentlige service er
> øget.

Læs nu indenad. Du HAR fået eksempler!

> [...]
>
> Min mor, på 92, har aldrig været indlagt. Hun kan lige bevilges en (1)
> times hjælp til rengøring - hver tredje uge. Og så kan hu få 13,- kr/md i

Hjælp til rengøring visisteres af kommunerne - ikke staten/regeringen. Der
er stor forskel fra kommune til kommune - her i kommunen er man forbavsende
flinke til at bevilge hjælp, men det gælder ikke alle kommuner. Alder har
iøvrigt intet at gøre i denne sammenhæng. Min mormor fik aldrig hjælp (og
ønskede det heller ikke) - hun døde i en alder af 94. Varmehjælp tildeles
ifht. de behov - så har hun ikke udgifter, der berettiger til mere, skal
skatteyderne jo heller ikke betale mere.

> Hvor?

Læs ovenfor!

> Nu er det jo ikke kun mig. Hvad med de mekanikere der har fået længere at
> køre?

Jeg har ikke hørt dem klage (og jeg læser ellers deres fagblad). Nogle har
fået kortere - andre længere. Der arbejdes pt. på at forhandlere kan have
eget lager og stå for indregistreringen = nemmere og billigere for alle
parter.

> Den definition af 'effektivisering' den borgerlige regering bruger kunne
> jeg godt undvære.

Ja - jeg ved godt, at du ikke ynder, at man planlægger og tænker før man
handler!

> Men 112%. Det er et falsk borgerlig skræmmebillede = politisk reklame.

Nej - det var bare min formulering - baseret på egne erfaringer med
politikkere.

> Åbenbart ikke grundig nok.
>
> Jeg kan da få øje på en del du "glemmer" at tage i betragtning.

Jeg kan få øje på, at du slet ikke har sat dig ind i noget, ikke forstår
sammenhængene, men blot som sædvanligt udtaler dig om noget, du ikke har
forstand på.

> Og så er det underordnet at befolkningen får øgede udgifter, hvis blot
> regeringen kan fremvise "skattelettelser"?

De øgede udgifter havde de fået under alle omstændigheder. De kan så glæde
sig over, at virkningen bliver mere eller mindre afbødet af skattelettelser.

> Det kan godt ske at du kan få tingene til at se godt ud for den offentlige
> kasse. Men hvis den samlede regning for samfundet øges af det er det en
> ret skidt metode.

Det er så heller ikke tilfældet - men mængden af opgaver, som vi forlanger
at det offentlige skal løse, er øget betragteligt.

> [...]
>
> Undrer mig stadig over at en koncern vil acceptere at en afdeling tjener
> 1,- kr ekstra mens det koster en anden afdeling af samme koncern 1,50 kr

Det er også de færreste, der accepterer dette idag - med mindre det er af
skattetekniske årsager (det ses til gengæld).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 20:14

Den 06-05-2011 19:54, KASO skrev:
> Så er det da pudsigt, at fagbevægelsen, der ellers er regeringens
> modstander, nåede det modsatte resultat. Mon ikke de har regnet lidt for
> meget med - med din "hjælp"?

Læs lige dit svar igen, og prøv om ikke det skulle havde haft en anden
formulering.

> Jeg regner på den måde, der hænger sammen med virkeligheden - du skulle
> tage at prøve det en dag!

Til mig at se regner du på den 'politiske korrekte' måde. Den hvor
tingene ser så godt ud for siddende regering som muligt.

> Det viser så (igen) din manglende forståelse for sammenhænge.

Er det manglende forståelse at jeg ikke accepterer at der forekommer
skattelettelser når den ene konto (staten) letter på skatten (og
udbreder sig heftigt om det), mens den anden konto (kommunen) øger det
de tager af mine surt sammenskrabede skillinger?

Det er offentlige kasser alt sammen, og derfor for mig det samme.

Men jeg kan da godt se at du kan have en vennekreds der hævder at de har
fået skattelettelser, når de lige glemmer at der altså er mere end en
konto de skal betale til.

> [...]
> socialdemokratisk - kommune vælger at gøre. De har prøvet at lægge loft
> på udgifterne - og det betyder også, at en lang række takster ikke kan

Op et vist sted med hvad der er regeringens ansvar. Grundlæggende er det
deres ansvar det hele. For det er dem der skærer i hvad de vil give
kommunerne, så de kan påberåbe sig at de giver skattelettelser. At
kommunerne så stadig har de samme krav til hvad de skal opfylde vil jo
logisk set betyde at de skal finde andre måder at få de nødvendige
midler i kassen.

> Nej - det er klart, når du regner mælkepriser, vejret og alt andet, der
> ikke hører til, med.

Du vrøvler.

Sikkert fordi du ikke vil indrømme at der reelt ingen lettelser har været.

> Men det har stadig intet med regeringen og skattelettelser at gøre.

Den måde du bruger at regne på kan jeg ikke se kan bruges til ret meget
andet end at forberede sig til et valg. Det nogen kalder valgflæsk.

> Det gør du åbenbart.....

Nu er det jo dig og ikke mig der har valgt at lade et parti fortælle dig
hvad du mener.

> Bortset fra den nuværende, der har lagt låg på.

De har så bare taget det de kom til at mangle andre steder.

> [...]
> betaler skat af en væsentligt mindre del, da stigningerne jo er
> indefrosset og jeg dermed sparer en del i skat ifht. hvad tidligere

Mit hus lå ca 25% højere i ejendomsvurdering end tilsvarende huse i
området blev solgt til.

> Du skal lige skelne mellem årsag og virkning!

Hvorfor det? Der går stadig flere penge i den offentlige kasse end før,
uanset hvem der udløser det.

> Ja - men procentsatsen er sat en ubetydelighed ned undervejs for at
> holde provenuet konstant.

Det må du godt lige dokumentere.

> Det viser så igen, at du udtaler dig om noget, du ikke har forstået.

Hvad er der at forstå? Der går penge fra mig til den offentlige kasse.
Hvilke mellemregninger de bruger kan jeg da være bedøvende ligeglad med.

Men det er da klart at regeringen ikke kunne bryste sig af at de satte
deres regning ned, hvis de samtidig skulle vedgå at kommunerne sætter
deres regning tilsvarende, og lidt til, op.

Men nogen er jo så godtroende at de blot tror på hvad politikerne siger,
uden selv at regne efter.

> Nej - de har kæmpet med at nedbringe den.

Men de har optaget lån, og øget gælden.

> Læs nu indenad. Du HAR fået eksempler!

Hvor? Og du kan jo komme med mange flere, så kom med dem.

> [...]
> 94. Varmehjælp tildeles ifht. de behov - så har hun ikke udgifter, der
> berettiger til mere, skal skatteyderne jo heller ikke betale mere.

Stik nu bare det der med hvilken offentlig konto pengene kommer fra op
hvor du er højest når du plukker jordbær.

Det er altsammen offentlige penge der tages fra dig på den ene eller den
anden måde.

Og med den med varmehjælpen fangede du ikke pointen.

Det koster kommunen mere at udbetale beløbet end beløbet er stort.

> Læs ovenfor!

Du har nævnt at du har nævnt eksempleR. Men jeg har kun set et enkelt.
Det med ventetiden.

Så igen; Hvor?

> [...]
> har fået kortere - andre længere. Der arbejdes pt. på at forhandlere kan
> have eget lager og stå for indregistreringen = nemmere og billigere for

Og mon ikke det kommer fordi en del ar skullet bruge en hel del ekstra
tid på det?

> Ja - jeg ved godt, at du ikke ynder, at man planlægger og tænker før man
> handler!

Det var nu mere deres mani med at sætte lighedstegn mellem privatisering
og effektivisering. Virkeligheden har jo vist at det oftest har nogle
uventede, ubehagelige, følger.

> Nej - det var bare min formulering - baseret på egne erfaringer med
> politikkere.

Mon ikke du skulle overveje at skifte lidt ud i dit grundlag for
erfaringer med politikere? Det ser ikke ud til at dem du bruger nu er
videre troværdige.

> Jeg kan få øje på, at du slet ikke har sat dig ind i noget, ikke forstår
> sammenhængene, men blot som sædvanligt udtaler dig om noget, du ikke har
> forstand på.

Sammenhængen i hvad? At det skulle betyde noget for mig, og den samlede
regning jeg får fra det offentlige, at nogle penge sættes ind på en
offentlig konto mens nogle andre penge sættes ind på en anden?

> De øgede udgifter havde de fået under alle omstændigheder. De kan så
> glæde sig over, at virkningen bliver mere eller mindre afbødet af
> skattelettelser.

Hvis regeringen nu havde ladet være med at pille ved tingene havde
befolkningen jo ikke fået de ekstra udgifter.

> Det er så heller ikke tilfældet - men mængden af opgaver, som vi
> forlanger at det offentlige skal løse, er øget betragteligt.

Og det kræver naturligvis at der kommer flere penge i kassen. Men
regeringen bryster sig af skattelettelser. Kan du selv få øje på at der
er en logik der halter?

> Det er også de færreste, der accepterer dette idag - med mindre det er
> af skattetekniske årsager (det ses til gengæld).

Hvor udbredt det er i dag ved jeg ikke. Det er ret begrænset hvad jeg
har med koncerner at gøre.

Men hvis vi kalder staten for en afdeling af samfundet kan jeg få øje på
at metoden er ret udbredt der.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 21:32

Finn Guldmann skriver:

> Til mig at se regner du på den 'politiske korrekte' måde. Den hvor
> tingene ser så godt ud for siddende regering som muligt.

Husk at når man peger på andre peger der 3 fingre ind mod en selv.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 21:52

Den 06-05-2011 22:31, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Husk at når man peger på andre peger der 3 fingre ind mod en selv.

Nu har jeg jo ikke den store indflydelse på hvad regeringen vil kalde
deres forskellige indtægtskilder.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-05-11 22:03

Finn Guldmann skriver:

> Nu har jeg jo ikke den store indflydelse på hvad regeringen vil kalde
> deres forskellige indtægtskilder.

Hvad har du fået at drikke?

Du peger på KASO og siger at han "regner på den og den måde", men
"glemmer" at det også gælder dig selv....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-05-11 22:15

Den 06-05-2011 23:03, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hvad har du fået at drikke?
> Du peger på KASO og siger at han "regner på den og den måde", men
> "glemmer" at det også gælder dig selv....

Og hvad har du fået at drikke?

For hvad hulen har de to ting med hinanden at gøre?

Fra : KASO

Dato : 07-05-11 08:15

Jeg dropper ud - så længe du ikke vil sætte dig ind i, hvordan samfundet
fungerer, forskelle mellem stat og kommune etc.etc., er det meningsløst at
fortsætte.

Den dag du sætter dig ind i tingene, kan vi diskutere igen

EOD.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-05-11 11:03

Den 07-05-2011 09:15, KASO skrev:
> [...]
> at fortsætte.
> Den dag du sætter dig ind i tingene, kan vi diskutere igen

Og den dag du indser at du ikke kan leve på det politikerne fortæller
dig, alene, vil der - måske - være håb for at du lærer sammenhængene i
samfundet.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 06-05-11 18:44

On Thu, 05 May 2011 23:35:13 +0200, Andreas Møller Hansen
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>parlamentarisk flertal, og den har oven i købet en politik som bygger på
>et skattestop - så helt galt kan det vel ikke gå ?

Jow, for nu mangler der penge til at betale for alle de
skattelettelser der er givet. Så sådan en lille sniger fra EU er jo
kærkommen )

Fra : KASO

Dato : 06-05-11 19:50

> Jow, for nu mangler der penge til at betale for alle de
> skattelettelser der er givet. Så sådan en lille sniger fra EU er jo
> kærkommen )

Der mangler ikke en krone - skattelettelserne er finansieret og har hele
tiden været det - selv om rød stue forsøger at sige noget andet - samtidig
med at de lover i stakkevis af øgede omkostning uden at kunne forklare, hvor
pengene skal komme fra.....

Fra : Anders Majland

Dato : 06-05-11 22:40

> [...]
> med at de lover i stakkevis af øgede omkostning uden at kunne forklare,

Selvom jeg har ganske godt styr på vores indtægter og udgifter har jeg reelt
opgivet at regne på om hvad skattestopm skattelettelser modregnet af øget på
andre udgifter har givet netto her i husholdningen.

For godt nok var beskatningen af boligen vi købte i 2002 fastfrossen. Men
kun til vi renoverede 1.salen og udvidede bolgarealet deroppe. Så får vi et
tillæg i beregningen af værdien på alle bolig m2 som nogle kroner per år per
m2 siden 1963. Go figure. Jeg havde forventet en øget beskatning baseret på
den værdi af det der ikke blev rørt ved og så blot tillægget for de nye m2
til fuld pris. Det var jo kun dem der var nye... Nå men den ny offenlige
vurdering vil jeg ihvertfald ikke sælge for så den er sikkert rimelig nok
alligevel ...

Så blev kommunen slået sammen i storkommunen viborg og de lukkede vores
skole. Dvs den blev blot rebootet som friskole og så betaler vi en del af
skolegangen selv. Nu har kommunerne så lige sat tilskuddet til friskoler ned
og skolen har været nødt til at sætte priserne op da det hele ikke kan
hentes som besparelser ( I forvejen er der rigtigt meget der foregår som
"frivilligt" arbejde. Ligefra hovedrengøring til renoverinsgopgaver for
skole og børnehave.

Så fandt storkommunen også på en tvungen tømningsordning af vores godkendte
nedsivningsanlæg. Tidligere har vi b rugt en lokal entrepenør efter behov
(hvert 3. år er rigeligt) Nu koster det ~1000kr pr år og der kommer et firma
helt fra Herning og tømmer uanset om det er nødvendigt eller ej. Og så kan
jeg endda ikke selv bestemme hvornår de kommer men får stukket en uge ud. Så
er jeg nødt til at have fjernet et dæksel (der ikke lever op til deres nye
krav hele ugen til de har været forbi) Bedre service eller bedre for miljøet
tror det ikke.

I det store billede betyder et par kroner fra eller til på diesel næsten
ingenting i vores husholdning. Vi bruger ~2500liter diesel om året så
2kr/literen vil blive til godt 400kr om måneden. Bevares dem vil jeg da
hellere bruge på noget sjovere eller investere i energiforbedringer

Selv hvis jeg blot ser på vores udgifter til transport (brændstof,
forsikringer på kørtøjerne, grønne afgifter, service osv) for 2010 (altså
før extra regningen på c5'en) har vi brugt 69678kr excl afskrivningerne på
bilerne - Sikkert et tilsvarende beløb. Så når vi bruger uhyrlige 140.000kr
årligt på transport så er et prischok på 5000kr ikke mere end 3% ...

Jeg bliver lige chokeret hver gang jeg regner ud hvad vores køretøjer koster

/A

Fra : KASO

Dato : 07-05-11 08:23

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> ny offenlige vurdering vil jeg ihvertfald ikke sælge for så den er sikkert

Det har vist ikke så meget med skattelettelser eller ej at gøre - det er en
jungle mht. fastsættelse af ejendomsværdien. For mange år siden (før den
nuværende regering), byggede jeg en carport. Jeg købte materialer for
4-5.000kr. og lavede det hele selv. Da værdien, som den beskattes efter,
skulle opgøres, beregnede man en m2-pris for hele huset - baseret bl.a. på
antallet af toiletter m.m. Denne m2-pris blev så ganget på 20% af min nye
carports areal (havde jeg sat stolper i begge sider, havde det kun været
10%, men da den hang fast på huset i den ene side, blev det doblet op).
Dermed havde min carport (dengang) pludselig en værdi af 50.000kr., som jeg
skulle beskattes af. Materialerne var købt (med moms) af beskattede penge.
Meningsløst!

> [...]
> hentes som besparelser ( I forvejen er der rigtigt meget der foregår som
> "frivilligt" arbejde. Ligefra hovedrengøring til renoverinsgopgaver for

Det er så det kommunale selvstyre, der har truffet den beslutning -
formentlig som resultat af det faldende børnetal (det samme her i kommunen).
Hvis du vælger at betale til en privatskole, har det jo intet med
skattelettelser at gøre....

> [...]
> lever op til deres nye krav hele ugen til de har været forbi) Bedre
> service eller bedre for miljøet tror det ikke.

Igen: Det er en kommunal beslutning.

> [...]
> 140.000kr årligt på transport så er et prischok på 5000kr ikke mere end 3%
>
> Jeg bliver lige chokeret hver gang jeg regner ud hvad vores køretøjer

Her er jeg til gengæld helt enig!

Fra : Anders Majland

Dato : 09-05-11 11:21

> Det har vist ikke så meget med skattelettelser eller ej at gøre - det er
> en jungle mht. fastsættelse af ejendomsværdien.

Kun i sammenhængen med at skattestoppet kun har effekt indtil man bygger en
del af det om - Så skal hele ejendommen regnes igennem forfra ... Så er der
ikke mege skattestop i det ...

> [...]
> formentlig som resultat af det faldende børnetal (det samme her i
> kommunen). Hvis du vælger at betale til en privatskole, har det jo intet

Det var lokalpolitik af værste skuffe ... Der var ingen saglige grund til at
lukke skolen og heller ikke plads til eleverne på andre skole. Men det er en
helt anden historie ... Forældrebetalingen øger blot husholdningsudgifter.
Ikke at en SFO+skole plads er så meget dyrere end en kommunal sfo plads, men
fra næste år hvor den store er for stor til sfo gør det da en forskel ....

> Igen: Det er en kommunal beslutning.
Yep, men stadig en ektra afgift i miljøets navn

> Jeg bliver lige chokeret hver gang jeg regner ud hvad vores køretøjer
> koster

> Her er jeg til gengæld helt enig!

Ovesntående udgifter/afgifter var bare for sammenligningen skyld - der er
ikke meget chok i den prisstigning på diesel. Men da vores næste bil også er
en diesel så håber jeg da ikke på større omvæltninger i skatter/afgifter på
området der måske kan rykke ved forudsætningerne for at have valgt en stor
dieselstationcar med lille motor igen....

/A

Fra : KASO

Dato : 10-05-11 09:44

> Kun i sammenhængen med at skattestoppet kun har effekt indtil man bygger
> en del af det om - Så skal hele ejendommen regnes igennem forfra ... Så er
> der ikke mege skattestop i det ...

Nej - det lyder som et "hul" i loven (med forkert fortegn).

> [...]
> kommunal sfo plads, men fra næste år hvor den store er for stor til sfo

Nu kender jeg ikke de lokale forhold, hvor du bor, men i min kommune ville
der være mening i at lukke nogle skoler grundet det faldende elevtal. Her
mangler så politisk mod, så det går ud over skatteyderne istedet.

> [...]
> skatter/afgifter på området der måske kan rykke ved forudsætningerne for
> at have valgt en stor dieselstationcar med lille motor igen....

Jeg tror, at der sker meget andet frem til 2023, som vil have langt større
betydning for bilvalg og -økonomi end den omtalte afgiftsændring. Glæd dig
trygt til din nye bil!

Fra : alexbo

Dato : 06-05-11 10:04

"Bjørn J." skrev

> Hvor er folk dog nemme at narre.
> Erfaringen viser jo, ingen afgifter gør andre afgifters bortfald totalt
> set billigere....kun endnu dyrere.
> Man skal være politiker med en pensionsalder på 60 år for at tro på det !

Ja men de er også nemme at narre.

mvh
Alex Christensen