|
| Pas på ! Nyt brændstof indøfrt 1. maj Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 08:00 |
|
Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må blive
hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før 2000
ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne side:
www.bilsweden.se/web/E10.aspx
| |
alexbo (30-04-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-11 08:23 |
|
"Mogens (K)" skrev
> Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må blive
> hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før
> 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne
> side: www.bilsweden.se/web/E10.aspx
Man kunne også vælge ikke at tanke E10.
http://www.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind
Nu er der ingen motorer der dør af at køre en ferietur med E10, det minder
meget om da den blyfri bensin kom, der var der mange advarsler om gamle
motorer, men de døde jo heller dagen efeter de fik blyfri.
Men udover det synes jeg man er gået meget stille med dørene angående E10
mvh
Alex Christensen
| |
Mogens \(K\) (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 08:29 |
|
"alexbo" skrev i meddelelsen
news:4dbbb8f6$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Man kunne også vælge ikke at tanke E10.
> http://www.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind
Motor skriver, dette ikke er en mulighed mere vedr. oktan 95 - man har ikke
valget
> Nu er der ingen motorer der dør af at køre en ferietur med E10
Det er blot en oplysning, som folk ka ta som de vil Alex.
De typiske reaktioner UNDER ferien vil iflg. det tyske ADAC være:
1) Motoren kan ikke starte
2) Meget dårlig tomgang
3) Tilstoppet brændstoffilter
Efterfølgende
1) Rustangreb i motoren, da ethanolen binder vandet
2) Øget motorslitage
| |
folmer@rasmussen.dk (30-04-2011)
| Kommentar Fra : folmer@rasmussen.dk |
Dato : 30-04-11 09:25 |
|
On Sat, 30 Apr 2011 09:29:03 +0200, "Mogens \(K\)"
<mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote:
>"alexbo" skrev i meddelelsen
>news:4dbbb8f6$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Man kunne også vælge ikke at tanke E10.
>> http://www.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind
>
>Motor skriver, dette ikke er en mulighed mere vedr. oktan 95 - man har ikke
>valget
>
>> Nu er der ingen motorer der dør af at køre en ferietur med E10
>
>Det er blot en oplysning, som folk ka ta som de vil Alex.
>De typiske reaktioner UNDER ferien vil iflg. det tyske ADAC være:
>1) Motoren kan ikke starte
>2) Meget dårlig tomgang
>3) Tilstoppet brændstoffilter
>
>Efterfølgende
>1) Rustangreb i motoren, da ethanolen binder vandet
>2) Øget motorslitage
>--
Har man også mistet muligheden for at købe "Ferrari-benzin"? Altså
oktan 100.
--
Venlig hilsen
Folmer
| |
Mogens \(K\) (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 15:05 |
|
skrev i meddelelsen news:lphnr6lhsm8ji3slcrg6fvb3al857g9uap@4ax.com...
> Har man også mistet muligheden for at købe "Ferrari-benzin"? Altså
> oktan 100.
Nope - men da folk herinde helst slipper gennem brændstof-tilværelsen så
billigt som muligt, vil oktan 100 helt sikkert ødelægge feriebudgettet
(jég tager toget)
| |
AS (30-04-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 30-04-11 09:41 |
|
"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote in message
news:4dbbba3b$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Det er blot en oplysning, som folk ka ta som de vil Alex.
> De typiske reaktioner UNDER ferien vil iflg. det tyske ADAC være:
> 1) Motoren kan ikke starte
> 2) Meget dårlig tomgang
> 3) Tilstoppet brændstoffilter
>
> Efterfølgende
> 1) Rustangreb i motoren, da ethanolen binder vandet
> 2) Øget motorslitage
Mest interessant er, at ethanol indføre pga. økologi. Det kan jeg godt
forstå, hvis motoren kan ikke starte, men alt andet virker antiøkologisk.
| |
alexbo (30-04-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-11 10:16 |
|
"Mogens (K)" skrev
> Det er blot en oplysning, som folk ka ta som de vil Alex.
Det er da også fint, jeg forstod bare dit indlæg som at man blev nødt til at
handle eller blive hjemme hvis bilen ikke stod på listen.
Det synes jeg var en noget dramatisk udlægning.
"Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må blive
hjemme eller handle bil inden sommerferien"
Jeg finder det så en smule mærkeligt at 5% er fuldstædig harmløst mens 10%
er ganske forfærdeligt.
I gamle dage hældte man sprit i bensinen, det var rigtigt godt for gamle
biler, nu bryder de åbenbart sammen hvis der er sprit i bensinen.
mvh
Alex Christensen
| |
-=JF=- (30-04-2011)
| Kommentar Fra : -=JF=- |
Dato : 30-04-11 10:28 |
|
Den 30/04/11 11.15, alexbo skrev:
> I gamle dage hældte man sprit i bensinen, det var rigtigt godt for gamle
> biler, nu bryder de åbenbart sammen hvis der er sprit i bensinen.
Er det ikke fordi katalysatoren bliver så varm at den antænder
karburatorspritten - eller noget i den retning.
--
Mhv.
John
| |
alexbo (30-04-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-11 11:30 |
|
"-=JF=-" skrev i
> Er det ikke fordi katalysatoren bliver så varm at den antænder
> karburatorspritten - eller noget i den retning.
Spritten skulle gerne være brændt af sammen med bensinen, og det desuden de
gamle biler de mener ikke kan køre på en 10% blanding, mens de nye der alle
har katalysator godt kan.
Jeg kan læse at der kan komme rustproblemer, fordi det vand der er i
bensintanken optages af spritten og kommer med ind i motoren, men der kommer
en kvart liter vand gennem luften for hver liter bensin, det gør åbenbart
ingen skade, kun den smule der kommer fra bensintanken.
Jeg skal slet ikke nægte at der kan være problemer med en anden blanding af
sprit og bensin, der er bare ingen grund til at tro at gamle motorer ikke
kan tåle et par tankfulde.
Jeg synes så det er fint at gøre opmærksom på sagen, man kunne sagtens
risikere at stå i Tyskland og spekulere på hvad for en stander man skal
tanke ved.
Jeg kører Mitsubishi GDI den kan ikke tåle E10 skriver de, det må komme an
på en prøve, nu kommer jeg nok ikke til Tyksland sådan lige med et samme,
men der er noget påskesnaps tilovers, det kan den få.
Det ville også kunne forklare spritlugten hvis jeg bliver stoppet.
mvh
Alex Christensen
| |
AS (30-04-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 30-04-11 13:00 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:4dbbe4a1$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
> "-=JF=-" skrev i
>
>> Er det ikke fordi katalysatoren bliver så varm at den antænder
>> karburatorspritten - eller noget i den retning.
>
> Spritten skulle gerne være brændt af sammen med bensinen, og det desuden
> de gamle biler de mener ikke kan køre på en 10% blanding, mens de nye der
> alle har katalysator godt kan.'
IMHO forskel er, at de gamle biler har karburator, som blænder benzin/sprit
med luft og sender videre. Ca. 20 år eller lidt mere produceres biler, som
har komputerstyret indsprøjtning. Processen styres via 1 eller flere lambda
sonde. Hvis brændstoffet er anderledes, komputer forsøger at justere
processen, dog ikke sikkert det bliver til fordel.
| |
Andreas Møller Hanse~ (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Andreas Møller Hanse~ |
Dato : 30-04-11 14:05 |
|
> Spritten skulle gerne være brændt af sammen med bensinen, og det desuden
> de gamle biler de mener ikke kan køre på en 10% blanding, mens de nye
> der alle har katalysator godt kan.
> Jeg kan læse at der kan komme rustproblemer, fordi det vand der er i
> bensintanken optages af spritten og kommer med ind i motoren, men der
> kommer en kvart liter vand gennem luften for hver liter bensin, det gør
> åbenbart ingen skade, kun den smule der kommer fra bensintanken.
>
> Jeg skal slet ikke nægte at der kan være problemer med en anden blanding
> af sprit og bensin, der er bare ingen grund til at tro at gamle motorer
> ikke kan tåle et par tankfulde.
>
Jeg mener at kunne huske at have læst at skadevirkningen består i at
ethanolen er aggressiv overfor visse typer gummi og kunststof, således
at slanger og pakninger bliver ædt op hvis ikke de er lavet af de
rigtige typer materialer.
--
mvh
Andreas M. Hansen
| |
AS (30-04-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 30-04-11 16:48 |
|
"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
news:4dbc08e1$0$312$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Jeg mener at kunne huske at have læst at skadevirkningen består i at
> ethanolen er aggressiv overfor visse typer gummi og kunststof, således at
> slanger og pakninger bliver ædt op hvis ikke de er lavet af de rigtige
> typer materialer.
>
Det er også, men det er endnu mere rigtigt til bioester aka. biodiesel.
| |
Finn Guldmann (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 30-04-11 09:36 |
|
Den 30-04-2011 09:23, alexbo skrev:
>> Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må
>> blive
>> hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før
>> 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på
>> denne
>> side: www.bilsweden.se/web/E10.aspx
> Man kunne også vælge ikke at tanke E10.
> http://www.fdm.dk/nyheder/e10-benzin-modvind
> Nu er der ingen motorer der dør af at køre en ferietur med E10, det
> minder meget om da den blyfri bensin kom, der var der mange advarsler om
> gamle motorer, men de døde jo heller dagen efeter de fik blyfri.
> Men udover det synes jeg man er gået meget stille med dørene angående E10
>
E10, er det det der brændstof der udløser flere miljøproblemer end det
løser?
Nyere undersøgelser har vist at det er mere miljørigtigt at skifte fra
almindelig benzin til diesel end det er at skifte fra almindelig benzin
til benzin der indeholder bioethanol.
Mængden af ethanol kan end ikke gøres så lille at forskellen ophæves.
Bl.a. fordi det koster mere energi at fremstille bioethanol end der er i
den når den forbrændes.
| |
AS (30-04-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 30-04-11 09:42 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:4dbbc9dc$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Bl.a. fordi det koster mere energi at fremstille bioethanol end der er i
> den når den forbrændes.
Hvis det var omvendt, så bliver perpetuum mobile.
| |
Finn Guldmann (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 30-04-11 12:04 |
|
Den 30-04-2011 10:42, AS skrev:
>> Bl.a. fordi det koster mere energi at fremstille bioethanol end der er i
>> den når den forbrændes.
> Hvis det var omvendt, så bliver perpetuum mobile.
>
Vi snakker 2-20 gange så meget energi, afhængig af hvad du bruger at
lave ethanolen af. (Måske derfor det behøver lovgivning for at blive
"populær".)
| |
AS (30-04-2011)
| Kommentar Fra : AS |
Dato : 30-04-11 13:01 |
|
"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
news:4dbbec61$0$314$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Vi snakker 2-20 gange så meget energi, afhængig af hvad du bruger at lave
> ethanolen af. (Måske derfor det behøver lovgivning for at blive
> "populær".)
Derfor hænger det sammen med marketing, dog ikke økologi, som marketing
fortaller.
| |
Benny (01-05-2011)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 01-05-11 13:19 |
|
> 3) Tilstoppet brændstoffilter
Ahh. Hvis brændestoffet har nogenlunde samme viskositet som benzin, så
tror jeg ikke at en ny type brændstof stopper filtret. Det har nærmere
noget med renlighed at gøre.
Det vil svare til at du har et filter til Grøn Tuborg og det stoppes
hvis du filtrede Hheineken. Det holder ikke en meter.
Benny
| |
Benny (01-05-2011)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 01-05-11 13:28 |
|
On 30 Apr., 10:40, "AS" <n...@mail.com> wrote:
> "Mogens (K)" <mogensFJ...@DETTEknudsen.dk> wrote in message
>
> news:4dbbba3b$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Det er blot en oplysning, som folk ka ta som de vil Alex.
> > De typiske reaktioner UNDER ferien vil iflg. det tyske ADAC være:
> > 1) Motoren kan ikke starte
> > 2) Meget dårlig tomgang
> > 3) Tilstoppet brændstoffilter
>
> > Efterfølgende
> > 1) Rustangreb i motoren, da ethanolen binder vandet
> > 2) Øget motorslitage
Jamen jamen. Hvad laver de i sydamerika. Der kommer de mere eller ren
sprit på tanken. Og i Sverige er E85 udbredt.
Motor messig mener jeg at kompressionen skal hæves til 13:1 for at
være optimalt
Benny
| |
KT (30-04-2011)
| Kommentar Fra : KT |
Dato : 30-04-11 14:03 |
|
Generelt er det en forvrøvlet advarsel - man laver naturligvis ikke en
ændring som med et slag ubrugeliggør alle biler, som stammer fra forrige
årtusinde!
For det første er den vedhæftede liste til bilsweden jo ikke eksklusiv
således forstået at ikke nænvte modeller IKKE kan køre på E10, men der står
kun hvilke der KAN.
For det andet er skæringen (= 2000) noget vrøvl - det vil jo helt afhænge af
motoren og hvornår den er konstrueret (og i hvilke bilmærker den anvendes) -
ingen skal bilde mig ind at alle mærker skiftede pr. 2år 2000!
Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem igen -
i samme køretøj.
Knud
"Mogens (K)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> wrote in message
news:4dbbb35e$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må blive
> hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før
> 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne
> side: www.bilsweden.se/web/E10.aspx
| |
Finn Guldmann (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 30-04-11 14:17 |
|
Den 30-04-2011 15:03, KT skrev:
> Generelt er det en forvrøvlet advarsel - man laver naturligvis ikke en
> ændring som med et slag ubrugeliggør alle biler, som stammer fra forrige
> årtusinde!
> For det første er den vedhæftede liste til bilsweden jo ikke eksklusiv
> således forstået at ikke nænvte modeller IKKE kan køre på E10, men der
> står kun hvilke der KAN.
> For det andet er skæringen (= 2000) noget vrøvl - det vil jo helt
> afhænge af motoren og hvornår den er konstrueret (og i hvilke bilmærker
> den anvendes) - ingen skal bilde mig ind at alle mærker skiftede pr. 2år
> 2000!
> Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem
> igen - i samme køretøj.
>
Det sidste kan du så være helt sikker på ikke er rigtig. Men af helt
andre årsager.
| |
Ivan Madsen (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 30-04-11 14:31 |
|
On Sat, 30 Apr 2011 15:03:02 +0200, "KT" <knt.t@privat.dk> wrote:
>Generelt er det en forvrøvlet advarsel - man laver naturligvis ikke en
>ændring som med et slag ubrugeliggør alle biler, som stammer fra forrige
>årtusinde!
>
>For det første er den vedhæftede liste til bilsweden jo ikke eksklusiv
>således forstået at ikke nænvte modeller IKKE kan køre på E10, men der står
>kun hvilke der KAN.
>
>For det andet er skæringen (= 2000) noget vrøvl - det vil jo helt afhænge af
>motoren og hvornår den er konstrueret (og i hvilke bilmærker den anvendes) -
>ingen skal bilde mig ind at alle mærker skiftede pr. 2år 2000!
>
>Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem igen -
>i samme køretøj.
>
Du har da ret så langt, at jeg tvivler på ret mange maskiner dør pga.
det nye brændstof. Men har man en maskine der ikke har godt af det
skal det nok passe, at kommbineret med at den for første gang i lang
tid "fyres af" får det sidste knæk til at give helt op.
Men besvær eller dril, ja! - egentlige totale nedbrud kun i begrænset
antal, helt enig.
| |
Mogens \(K\) (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 15:09 |
|
"KT" skrev i meddelelsen
news:4dbc0888$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Clip af en hel masse ævl fra Knud
OK - dét må så straks meddeles "Motor" som helt sikkert sætter pris på
henvendelsen
| |
alexbo (30-04-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-11 15:20 |
|
"Mogens (K)" skrev
>> Clip af en hel masse ævl fra Knud
Tja, Knud anser det ikke for sandsynligt at man afskærer alle biler ældre
end ti
år fra at køre.
Han mener at det må være motorkontruktionen der er afgørende og ikke
årgangen.
At du anser det for ævl siger mere om dig end om Knud.
mvh
Alex Christensen
| |
Mogens \(K\) (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 15:21 |
|
"alexbo" skrev i meddelelsen
news:4dbc1a70$0$302$14726298@news.sunsite.dk...
> At du anser det for ævl siger mere om dig end om Knud.
Here we go again, Alex
| |
alexbo (30-04-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-11 15:47 |
|
"Mogens (K)" > skrev
>> At du anser det for ævl siger mere om dig end om Knud.
> Here we go again, Alex
Jeps.
mvh
Alex Christensen
| |
Mogens \(K\) (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 15:53 |
|
"alexbo" skrev i meddelelsen
news:4dbc20d2$0$316$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeps.
Det er synd for mig, men sikkert berettiget ift. Knud, der aldrig jagter
folk og altid er en behagelig skribent mod andre ha ha
Nuvel Alex -> Jég hæfter mig ved dit indlæg, som udviser (min tolkning), du
alligevel forstod budskabet trods dét, at du i starten lige havde "snøren
ude" :)
"Jeg synes så det er fint at gøre opmærksom på sagen, man kunne sagtens
risikere at stå i Tyskland og spekulere på hvad for en stander man skal
tanke ved..."
Øh - jeg tror, jeg fik alle disclaimere med, LOL
| |
alexbo (30-04-2011)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 30-04-11 16:23 |
|
"Mogens (K)" skrev
> Det er synd for mig, men sikkert berettiget ift. Knud, der aldrig jagter
> folk og altid er en behagelig skribent mod andre ha ha
Jeg synes han har ret i sine synspunkter ang. bensinen.
Du synes det er noget ævl, åbenbart ikke på grund af synspunkterne, dem har
du ikke kommenteret, men fordi du ikke kan lide ham.
> Nuvel Alex -> Jég hæfter mig ved dit indlæg, som udviser (min tolkning),
> du alligevel forstod budskabet trods dét, at du i starten lige havde
> "snøren ude" :)
> "Jeg synes så det er fint at gøre opmærksom på sagen, man kunne sagtens
> risikere at stå i Tyskland og spekulere på hvad for en stander man skal
> tanke ved..."
Det mener jeg så også, men det betyder ikke at jeg anser bensinen for et
problem.
Men at det er rart at være opmærksom på muligheden, jeg har da selv for
mange år siden stået ved en stander og spekuleret på hvad "sans plomb"
betød.
mvh
Alex Christensen
>
| |
Mogens \(K\) (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 16:27 |
|
"alexbo" skrev i meddelelsen
news:4dbc2937$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
Men at det er rart at være opmærksom på muligheden, jeg har da selv for
mange år siden stået ved en stander og spekuleret på hvad "sans plomb"
betød.
---------------
Jamen dog -> just præcis !
| |
Ole Sørensen (01-05-2011)
| Kommentar Fra : Ole Sørensen |
Dato : 01-05-11 15:49 |
|
>>> Clip af en hel masse ævl fra Knud
>
> Tja, Knud anser det ikke for sandsynligt at man afskærer alle biler
> ældre end ti
> år fra at køre.
> Han mener at det må være motorkontruktionen der er afgørende og ikke
> årgangen.
For min bil (Honda) står der at den blot skal være udstyret med
elektronisk indsprøjtning. Og det er min gamle spand fra 1995.
Selvfølgelig er det konstruktionen der afgør det.
| |
jan@froerup.dk (30-04-2011)
| Kommentar Fra : jan@froerup.dk |
Dato : 30-04-11 16:27 |
|
"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :
>OK - dét må så straks meddeles "Motor" som helt sikkert sætter pris på
>henvendelsen
Øehh - Mogens - Du er da ingeniør ikke ?
Så ved du jo godt inderst inde hvad det handler om - og at det er
konstruktionen der afgører tingene.
ikke en tilfældig skæringsdato
Jeg undres !
--
Jan_stevns
Life sucks !! - pass the beernut's
| |
Mogens \(K\) (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 30-04-11 16:31 |
|
skrev i meddelelsen
news:9faor6h985okui12t1s2j687v7ek8p1lai@news.sunsite.dk...
Øehh - Mogens - Du er da ingeniør ikke ?
Så ved du jo godt inderst inde hvad det handler om - og at det er
konstruktionen der afgører tingene.
ikke en tilfældig skæringsdato
Jeg undres !
-----
I lægger alt for meget faktuelt i min skriv, der var taget fra "Motor".
Enhver ved jo, hva der menes, og jeg ka undres over, at jeg ska jages på
punktet. Nuvel som jeg skriver et andet sted, handler det om, jeg ville gøre
opmærksom på den ændring, der var sket således, at når man stod foran
standeren ja så vidste man besked.
At jeg anvendte en metodik, kendt fra Ekstra Bladet (overdrivelse fremmer
forståelsen) må beklages
| |
jan@froerup.dk (30-04-2011)
| Kommentar Fra : jan@froerup.dk |
Dato : 30-04-11 16:34 |
|
"Mogens \(K\)" <mogensFJERN@DETTEknudsen.dk> skrev :
>At jeg anvendte en metodik, kendt fra Ekstra Bladet (overdrivelse fremmer
>forståelsen) må beklages
Tjaeh - den gavnede da ikke forståelsen for sagen :)
Sådan er der så meget ...
--
Jan_stevns
Life sucks !! - pass the beernut's
| |
Mogens \(K\) (02-05-2011)
| Kommentar Fra : Mogens \(K\) |
Dato : 02-05-11 05:42 |
|
skrev i meddelelsen
news:htaor6d0rnrdd38uknd0g7sc2jienfeltt@news.sunsite.dk...
>At jeg anvendte en metodik, kendt fra Ekstra Bladet (overdrivelse fremmer
>forståelsen) må beklages
Tjaeh - den gavnede da ikke forståelsen for sagen :)
---------------
"MÅ BEKLAGES" står der sgu da også - fatter du det?
Ellers er det bare ærgerligt, og sådan er der så meget.
| |
Steen F. (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Steen F. |
Dato : 30-04-11 19:06 |
|
Den 30-04-2011 15:03, KT skrev:
> Generelt er det en forvrøvlet advarsel - man laver naturligvis ikke en
> ændring som med et slag ubrugeliggør alle biler, som stammer fra forrige
> årtusinde!
>
> For det første er den vedhæftede liste til bilsweden jo ikke eksklusiv
> således forstået at ikke nænvte modeller IKKE kan køre på E10, men der
> står kun hvilke der KAN.
>
> For det andet er skæringen (= 2000) noget vrøvl - det vil jo helt
> afhænge af motoren og hvornår den er konstrueret (og i hvilke bilmærker
> den anvendes) - ingen skal bilde mig ind at alle mærker skiftede pr. 2år
> 2000!
>
> Jeg tror såmænd nok at 99,9% af alle sydgående udflugter kommer hjem
> igen - i samme køretøj.
>
> Knud
Og hvis slanger og pakninger har taget skade, som først viser sig
senere? Jow, god fornøjelse med tankningen. Der har været MEGET postyr i
Tyskland vedr. E10, så det er helt fint at Mogens bringer det op her,
til oplysning for dem der har en gammel bil.
| |
Martin [6000] (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 30-04-11 15:02 |
|
Den Sat, 30 Apr 2011 15:03:02 +0200 skrev KT:
> Generelt er det en forvrøvlet advarsel - man laver naturligvis ikke en
> ændring som med et slag ubrugeliggør alle biler, som stammer fra forrige
> årtusinde!
Det ville såmend ikke overraske mig hvis det skete...
--
Martin
| |
Lars Peter Larsen (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 30-04-11 17:00 |
|
Mogens (K) wrote:
> Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må
> blive hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra
> før 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på
> denne side: www.bilsweden.se/web/E10.aspx
Med risiko for at få hele nyhedsgruppen på nakken, men det er altså en
gammel nyhed at der er blevet blandet 10% bioethanol i benzinen nede
sydpå. Jeg kender pt ikke lige noget til om det også blandes i diesel så
det holder jeg udenfor.
http://ferie-i-harzen.de/slags-benzin-og-diesel-motorbraendstoffer-i-tyskland.145.0.html
E10 er blevet solgt på tankstationerne siden årsskiftet men for nogen
tid siden blev det nævnt i dagspressen at det blev trukket tilbage fra
markedet fordi ingen ville tanke det hvis der var andre muligheder.
Jeg skal ikke kunne sige om E10 nu bliver trukket ned over hovedet på
forbrugerne ved lov ad politisk vej.
Så er det at jeg kommer jeg til at tænke på Brasilien hvor der køres på
Bioethanol fremstillet af rester fra rør-sukker produktion - Hvilke
forskel er der på deres motorer i forhold til vores? Det har været
snakket om bioethanol i så mange år nu at alle nyere motorer i
europæiske (og brasilianske) biler må være konstrueret til at kunne køre
på det og bare venter på at det bliver indført.
Som nogen siger kan der være kunststoffer i slanger og pakninger der
ikke kan tåle alkoholer, men at påstå at motoren ruster op indefra fordi
alkohilerne opsuger vand er jeg forbeholden overfor - Vand i benzinen
har det med at udfælde sig uheldige steder hvis det ikke udfældes i et
filter - Men her sørger alkoholerne netop for at fjerne det.
Det uøkonomiske ved at fremstille Bioethanol er at der bruges en del af
den energi der er bundet i råmaterialet (Halm f,eks) til processen og
derved bliver udnyttelsen mindre end hvis man brænder halmen af i et
kraftvarmeværk. Det er et spørgsmål om perspektivet.
Det korte af det lange er at jeg ikke ville være bange for at hælde det
på en bil der kører på blyfri benzin på grund af katalysatoren.
/Lars
| |
Henrik B. (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 30-04-11 17:31 |
|
> "Mogens (K)" skrev i meddelelsen
> news:4dbbb35e$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Check om du kan køre sydpå i din bil med benzinmotor, eller om du må blive
> hjemme eller handle bil inden sommerferien. Generelt kan biler fra før
> 2000 ikke tanke oktan 95 sydpå længere. Et link til listen findes på denne
> side: www.bilsweden.se/web/E10.aspx
Sjovt som kun én bilproducent (+ egentlig også Volvo), bygger ordentlige
motorer:
"E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive
BioPower-modeller från och med årsmodell 1979."
*LOOOL*
--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-04-11 19:24 |
|
"Henrik B." skriver:
>
> Sjovt som kun én bilproducent (+ egentlig også Volvo), bygger ordentlige
> motorer:
>
> "E10 kan användas i alla bensindrivna Saab-modeller, inklusive
> BioPower-modeller från och med årsmodell 1979."
Måske du overså BMW, der er der jo også kun en ganske kort notits:
E10 kan användas i alla bensindrivna BMW-bilmodeller oberoende av
tillverkningsår, men min.
oktantal, enligt instruktionsboken måste alltid följas.
Det vil sige at der er der ikke begrænsning på årstallet som ved SÅB
Klaus (hvis bil åbenbart ikke tager skade af E10)
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk
| |
Martin [6000] (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 30-04-11 21:17 |
|
> Sjovt som kun én bilproducent (+ egentlig også Volvo), bygger ordentlige
> motorer:
Tja Kia kan også... ved så ikke hvilken producent det siger mest om...LOL
--
Martin
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-04-11 22:08 |
|
"Martin [6000]" skriver:
>
> Tja Kia kan også... ved så ikke hvilken producent det siger mest om...LOL
Kia kan først med motorer bygget efter 2002 står der. Kia har troda
alt bygget biler siden 1974...dog kun solgt dem i Europa siden 1991.
BMW kan med _alle_, på samme vis som "småmærkerne" Smart og Maybach.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk
| |
Martin [6000] (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 30-04-11 22:25 |
|
> Har de overhovedet produceret biler så længe. ) *ROFL*
LOL det aner jeg sq slet ikke...
--
Martin
| |
Martin [6000] (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 30-04-11 22:27 |
|
> Kia kan først med motorer bygget efter 2002 står der. Kia har troda alt
> bygget biler siden 1974...dog kun solgt dem i Europa siden 1991.
Citat:
"KIA
Alle Modelle sind E10-verträglich."
--
Martin
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-04-11 22:44 |
| | |
Martin [6000] (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 30-04-11 22:59 |
|
> Svenskerne og tyskerne er ikke enige:
Jeg tror mere på en punktlig tysker end en fuld svensker.
--
Martin
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-04-2011)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-04-11 23:20 |
| | |
Martin [6000] (01-05-2011)
| Kommentar Fra : Martin [6000] |
Dato : 01-05-11 15:54 |
|
> Det er jo så spørgsmålet. Svenskerne har en længere erfaring emd sprit i
> "blodet"
Ja :)
Tror bare jeg lader være med at fylde det på den lille diesel uanset..
--
Martin
| |
Anders Houmark (01-05-2011)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 01-05-11 17:03 |
| | |
|
|