| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Vs.: Indenbords motor Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  26-05-11 16:57 |  
  |   
            Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 markedet.
 Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 
 Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige 
 har på nethinden.
 
 Jeg skal med det samme sige, at min nuværende gamle saltvandskølede motor 
 kører upåklageligt, men min overvejelser går på, at jeg på et tidspunkt skal 
 udskifte, og så vil jeg hellere gøre det nu, hvor motoren er ca. 30 år 
 gammel, for derefter selv at få glæde af en ny motor, som så igen burde være 
 et plus ved salg af båden på et senere tidspunkt. Det er så ikke den 
 problematik, jeg ønsker til debat - kun evt. forslag og viden omkring 
 motorer - herunder ovennævnte Lombardini.
 
 Jeg skal have en motor, der har ml. 36-40 hk.
 
 På forhånd tak for input.
 
 Mvh
 Torben 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (26-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  26-05-11 22:07 |  
  |   
            Øh - ingen respons på nuværende tidspunkt, så jeg glæder mig til at tjekke 
 "post" på mandag, når jeg igen er på nettet.
 
 Glemmer dog ikke at jeg fik på puklen, så det ville noget, da jeg på et 
 tidspunkt forespurgte omkring Bladt-motorer.
 Nå, men Lombardini er vel ikke i samme kategori - en 40 hk og 4 cylindre 
 vejer kun 160 kg, men kan man bruge vægten som et parameter - blot skrevet 
 med et glimt i øjet - håber fortsat at aflæse erfaringer i forhold til min 
 forespørgsel i start-tråden.
 
 Mvh
 Torben
 
 
 "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 > Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 > markedet.
 > Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 >
 > Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige 
 > har på nethinden.
 >
 > Jeg skal med det samme sige, at min nuværende gamle saltvandskølede motor 
 > kører upåklageligt, men min overvejelser går på, at jeg på et tidspunkt 
 > skal udskifte, og så vil jeg hellere gøre det nu, hvor motoren er ca. 30 
 > år gammel, for derefter selv at få glæde af en ny motor, som så igen burde 
 > være et plus ved salg af båden på et senere tidspunkt. Det er så ikke den 
 > problematik, jeg ønsker til debat - kun evt. forslag og viden omkring 
 > motorer - herunder ovennævnte Lombardini.
 >
 > Jeg skal have en motor, der har ml. 36-40 hk.
 >
 > På forhånd tak for input.
 >
 > Mvh
 > Torben 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (30-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  30-05-11 21:14 |  
  |   
            
"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 > Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 > markedet.
 > Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 Klip
 Så blev det mandag, men intet fremkommer her i tråden.
 Er det et udtryk for, at antallet af deltagere på landsplan slet ikke er af 
 et sådant omfang, som man måske kunne forledes til at tro?
 Lige nu har jeg en fornemmelse af at gruppen måske ikke er større end en 
 snes personer eller lidt mere. Er det tilfældet, så er det vel generelt set 
 lidt svært at bibeholde troen på, at man her i gruppen kan hente viden om 
 alverdens ting, der vedrører sejlads   
Jeg har mine tvivl om, at der slet ikke er nogen i gruppen, der kender noget 
 til Lombardini-motorer?? Eller andre motortyper for den sags skyld i forhold 
 til udskiftning af en Volvo Penta MD17C fra 1980 (3 cylindre og med 36 HK).
 Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt tager 
 jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.
 Mvh
 Torben
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Thomsen Kolding (30-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Thomsen Kolding | 
  Dato :  30-05-11 21:21 |  
  |  
 
            Den 30-05-2011 22:14, Torben Skovgaard Bach skrev:
 > Jeg har mine tvivl om, at der slet ikke er nogen i gruppen, der kender 
 > noget til Lombardini-motorer?? Eller andre motortyper for den sags 
 > skyld i forhold til udskiftning af en Volvo Penta MD17C fra 1980 (3 
 > cylindre og med 36 HK).
 >
 > Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt 
 > tager jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.
 Jeg glæder mig til at høre om, hvad du beslutter dig for. Måske næste år 
 skifter jeg min MD3B, selv om den jo egentlig gør et fint stykke 
 arbejde. Måske beholder jeg den, indtil den engang begynder at give 
 problemer. Der kan vel gå ét år eller tyve.
 -- 
 Per Thomsen
 Kolding
 www.albin25.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Torben Skovgaard Bac~ (30-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  30-05-11 21:33 |  
  |   
            
"Thomsen Kolding" <""news \"@ perthomsen .dk"> skrev i en meddelelse 
 news:4de3fc24$0$315$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den 30-05-2011 22:14, Torben Skovgaard Bach skrev:
 >> Jeg har mine tvivl om, at der slet ikke er nogen i gruppen, der kender 
 >> noget til Lombardini-motorer?? Eller andre motortyper for den sags skyld 
 >> i forhold til udskiftning af en Volvo Penta MD17C fra 1980 (3 cylindre og 
 >> med 36 HK).
 >>
 >> Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt 
 >> tager jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.
 > Jeg glæder mig til at høre om, hvad du beslutter dig for. Måske næste år 
 > skifter jeg min MD3B, selv om den jo egentlig gør et fint stykke arbejde. 
 > Måske beholder jeg den, indtil den engang begynder at give problemer. Der 
 > kan vel gå ét år eller tyve.
 >
 > -- 
 > Per Thomsen
 > Kolding
 >  www.albin25.dk
Hej Thomsen
 Du er helt på linje - jeg har fået nogle tilbud, som jeg ved, at min kone 
 slet ikke vil være med til, uanset hvor mange blomsterbuketter, hun så end 
 får.
 Alligevel tror jeg, at jeg lander på en eller anden løsning.
 Lige nu har jeg tilbud på nævnte Lombardini (billigste), men skeptikere på 
 havnen snakker om reservedelsprogrammet i forhold til det, som Volvo har på 
 lands- og verdensplan.
 Jeg skal ikke på jordomsejling, så Lombardini ligner noget, jeg kunne hoppe 
 på.
 Alternativt har jeg fået et tilbud med installering af en Vetus-motor - også 
 til en rimelig pris.
 Så vidt jeg har forstået, så er Vetus diesel motorer (40 hk mfl.) beslægtet 
 med Mitsubishi, som vist ikke er det allerbedste man kan få?
 Jeg har også tænkt lidt over, at min nuværende motor måske snurrer lystigt 
 langt ud i fremtiden, men jeg ser også noget med, at det vil være lettere at 
 sælge en båd med en nyere motor, når den tid kommer, og at jeg så selv gerne 
 vil have haft fornøjelsen af en ny motor forinden et salg.
 Mødte en gæstesejler med en helt ny Volvo-motor - hold da op, hvor der var 
 en forskel på en ny og moderne motor i forhold til en motor af en alder som 
 min.
 Mvh
 Torben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Torben Skovgaard Bac~ (16-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  16-06-11 21:50 |  
  |  
 
            "Thomsen Kolding" <""news \"@ perthomsen .dk"> skrev i en meddelelse 
 news:4de3fc24$0$315$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den 30-05-2011 22:14, Torben Skovgaard Bach skrev:
 >> Jeg har mine tvivl om, at der slet ikke er nogen i gruppen, der kender 
 >> noget til Lombardini-motorer?? Eller andre motortyper for den sags skyld 
 >> i forhold til udskiftning af en Volvo Penta MD17C fra 1980 (3 cylindre og 
 >> med 36 HK).
 >>
 >> Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt 
 >> tager jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.
 > Jeg glæder mig til at høre om, hvad du beslutter dig for. Måske næste år 
 > skifter jeg min MD3B, selv om den jo egentlig gør et fint stykke arbejde. 
 > Måske beholder jeg den, indtil den engang begynder at give problemer. Der 
 > kan vel gå ét år eller tyve.
 >
 > -- 
 > Per Thomsen
 > Kolding
 >  www.albin25.dk
Hej Per
 I processen omkring indhentelse af tilbud, så kan jeg konstatere, at 
 finanskrisen ikke spiller den store rolle i forhold til div. 
 marinemekanikere. Ud af mindst et dusin forespørgsler om udskiftning af min 
 nuværende motor har jeg kun fået 2 tilbud, der har været seriøse.
 Det ene tilbud var befængt med forbehold omkring ændringer af motorfundament 
 incl. merudgifter til optagning og omvendt isætning af båden efter montering 
 af en ny motor. Det har jeg fravalgt.
 Jeg har netop i dag modtaget et - i mine øjne - godt tilbud på udskiftning 
 og montering af en Vetus 4.17 (42 hk og 4 cylindre - ferskvandskølet) med 
 sejldrev og skrue til en pris, som jeg mener er spiselig, selvom mine 
 arvinger inkl. konen nok vil ærgre sig lidt. Jeg glæder mig til at projektet 
 er gennemført og til retursejladsen ad 2 dage.
 Projektet gennemføres snarest, og  jeg melder retur senere - højst 
 sandsynligt medio juli 2011.
 Mvh
 Torben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (30-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-05-11 21:47 |  
  |   
            
"Torben Skovgaard Bach"  skrev i meddelelsen 
 news:3448b$4de3fa9c$55dad306$31385@news.galnet.dk...
 "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
 news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 > Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 > markedet.
 > Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 >Klip
 >Så blev det mandag, men intet fremkommer her i tråden.
 >Er det et udtryk for, at antallet af deltagere på landsplan slet ikke er af 
 >et sådant omfang, som man måske kunne forledes til at tro?
 >Lige nu har jeg en fornemmelse af at gruppen måske ikke er større end en 
 >snes personer eller lidt mere. Er det tilfældet, så er det vel generelt set 
 >lidt svært at bibeholde troen på, at man her i gruppen kan hente viden om 
 >alverdens ting, der vedrører sejlads   
>Jeg har mine tvivl om, at der slet ikke er nogen i gruppen, der kender 
 >noget til Lombardini-motorer?? Eller andre motortyper for den sags skyld i 
 >forhold til udskiftning af en Volvo Penta MD17C fra 1980 (3 cylindre og med 
 >36 HK).
 >Nu håber jeg så på nogle input i den kommende uge, for lige pludseligt 
 >tager jeg en beslutning og brænder noget af "ungernes" arv af.
 >Mvh
 >Torben
 Hej Torben,
 jeg kan ikke hjælpe med Lombardini - men kan måske bidrage med et 
 alternativ - for ca. 5 år siden investerede jeg i en Yanmar YM30G, 3 
 cylindret diesel, 29 Hk - fantastisk motor, stærk som bare f..... - og har 
 snurret lystigt alle 5 år - men billig er den så heller ikke.
 Da jeg stod for at skulle skifte, faldt valget på enten Volvo eller Yanmar - 
 og det blev så Yanmar hvilket jeg absolut ikke har fortrudt - og de har også 
 motorer der ydelsesmæssigt ligger tæt op ad dine behov.
 God fornøjelse uanset hvad dit valg bliver - for under alle omstændigheder 
 er det en herlig ting at få ny motor   
venlig hilsen
 JN
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           HO (30-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : HO | 
  Dato :  30-05-11 22:25 |  
  |  
 
            "Torben Skovgaard Bach"  skrev i meddelelsen 
 news:3448b$4de3fa9c$55dad306$31385@news.galnet.dk...
 >>Så blev det mandag, men intet fremkommer her i tråden.
 >>Er det et udtryk for, at antallet af deltagere på landsplan slet ikke er 
 >>af et sådant omfang, som man måske kunne forledes til at tro?
 Hurlumhejsa.
 Grunden til jeg ikke deltager er, at netop dit spørgsmål kan udløse en 
 religionskrig   
Men jeg har set - hørt - høstet mange efaringer med Volvo.
 Jeg siger bare, hvis jeg kan undgå en Volvo gør jeg helst dette.
 Jeg har blandt andet skiftet en gammel Volvo ud med en Yanmar - sikken en 
 verden til forskel - Yanmar er den bedste.
 Men der er mange overvejelser ud over motor, der følger mange andre ting 
 med - også nyt drev.
 Du kan se et af projekterne her:
 www.honet.dk/volvo_ud/index.html
mvh
 Hans
 Vi har vist stadigvæk dette kanon tilbud stående.
 VETUS M309A402A MARINE DIESEL MOTOR med TMC40 gearboks 2:1, 3 cylindre, 24
 hk.
 kun kr. 33.000,-
 Motoren er brugt og har kørt ca. 150 timer.
 ny gearkasse, instrumentpanel m.v.
 Leveres med vandlås, dæmper, svanehals, slanger, spændebånd,
 skroggennemføring osv 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Torben Skovgaard Bac~ (30-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  30-05-11 22:43 |  
  |   
            
 "HO" <get@get.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4de40a0b$0$1063$d40e179e@shockwave.dk.telia.net...
 Klip
 
 
 > Vi har vist stadigvæk dette kanon tilbud stående.
 > VETUS M309A402A MARINE DIESEL MOTOR med TMC40 gearboks 2:1, 3 cylindre, 24
 > hk.
 > kun kr. 33.000,-
 > Motoren er brugt og har kørt ca. 150 timer.
 > ny gearkasse, instrumentpanel m.v.
 > Leveres med vandlås, dæmper, svanehals, slanger, spændebånd,
 > skroggennemføring osv
 
 Hej HO
 
 Jeg skal som minimum bruge 36 hk, som den nuværende motor har - min Winga 87 
 vejer 4500 kg - er knapt 9 meter lang og 3,25 meter bred.
 Satser faktisk på 40 hk, men vil gerne have en moderne motor, der har en 
 hurtigere reaktion ved feks. brugen af "skud" ved havnemanøvrer.
 
 Kan du afsløre, om Vetus er en brugbar motor sammenlignet med feks. Yanmar. 
 Jeg kender kun til Vetus benzindrevne en-cylindret motorer.
 Er det rigtigt, at Vetus er en Mitsubishi?
 
 I øvrigt er min motor med sejldrev.
 
 
 Mvh
 Torben
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           blueocean (31-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : blueocean | 
  Dato :  31-05-11 05:44 |  
  |   
            On 30 Maj, 23:42, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk> wrote:
 > "HO" <g...@get.dk> skrev i en meddelelsenews:4de40a0b$0$1063$d40e179e@shockwave.dk.telia.net...
 > Klip
 >
 > > Vi har vist stadigvæk dette kanon tilbud stående.
 > > VETUS M309A402A MARINE DIESEL MOTOR med TMC40 gearboks 2:1, 3 cylindre, 24
 > > hk.
 > > kun kr. 33.000,-
 > > Motoren er brugt og har kørt ca. 150 timer.
 > > ny gearkasse, instrumentpanel m.v.
 > > Leveres med vandlås, dæmper, svanehals, slanger, spændebånd,
 > > skroggennemføring osv
 >
 > Hej HO
 >
 > Jeg skal som minimum bruge 36 hk, som den nuværende motor har - min Winga 87
 > vejer 4500 kg - er knapt 9 meter lang og 3,25 meter bred.
 > Satser faktisk på 40 hk, men vil gerne have en moderne motor, der har en
 > hurtigere reaktion ved feks. brugen af "skud" ved havnemanøvrer.
 >
 > Kan du afsløre, om Vetus er en brugbar motor sammenlignet med feks. Yanmar.
 > Jeg kender kun til Vetus benzindrevne en-cylindret motorer.
 > Er det rigtigt, at Vetus er en Mitsubishi?
 >
 > I øvrigt er min motor med sejldrev.
 >
 > Mvh
 > Torben
 
 Vetus motore er ganske gode og de er bundet op på en Mitsubitshi blok,
 det er velkendte og stabile og drift sikre motorer.
 
 Gert
 
 Er selv en Volvo ejer, og har en Volvo som køre ret så stabilt, den
 har da trukket os igennem middelhavet og carabien og hjem gennem
 kanalerene.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (31-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  31-05-11 17:40 |  
  |   
            
 "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 > Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 > markedet.
 > Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 >
 > Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige 
 > har på nethinden.
 >
 >Klip
 
 Super dejligt med nogle tilbagemeldinger!
 
 Økonomi spiller en vis rolle i forhold til nyanskaffelser.
 
 På nuværende tidspunkt har jeg Lombardini og Vetus inde i mine overvejelser.
 
 Jeg overvejer dog Buhk og afventer et tilbud på en Volvo - alle ca. 40 hk.
 
 Min smertegrænse ligger omkring 100 K i og med, at jeg faktisk har en 
 funktionsdygtig motor liggende i min båd.
 Hvis den modsat var "stået af" havde jeg nok lidt mere "kniv på struben", så 
 det er rart at have tid til at indhente tilbud.
 
 Et eller andet sted i "reptilhjernen", så har den besluttet sig for at 
 udskifte motoren for derefter at håbe på liv og glæde af den i de nærmeste 
 10-15 år .-)
 
 Med sejlerhilsen
 Torben 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Per Kaaber (31-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Kaaber | 
  Dato :  31-05-11 20:04 |  
  |  
 
            Torben Skovgaard Bach tastede følgende:
 > "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 >> Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 >> markedet.
 >> Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 >>
 >> Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige 
 >> har på nethinden.
 >>
 >>Klip
 >
 > Super dejligt med nogle tilbagemeldinger!
 >
 > Økonomi spiller en vis rolle i forhold til nyanskaffelser.
 >
 > På nuværende tidspunkt har jeg Lombardini og Vetus inde i mine overvejelser.
 >
 > Jeg overvejer dog Buhk og afventer et tilbud på en Volvo - alle ca. 40 hk.
 >
 > Min smertegrænse ligger omkring 100 K i og med, at jeg faktisk har en 
 > funktionsdygtig motor liggende i min båd.
 > Hvis den modsat var "stået af" havde jeg nok lidt mere "kniv på struben", så 
 > det er rart at have tid til at indhente tilbud.
 >
 > Et eller andet sted i "reptilhjernen", så har den besluttet sig for at 
 > udskifte motoren for derefter at håbe på liv og glæde af den i de nærmeste 
 > 10-15 år .-)
 >
 > Med sejlerhilsen
 > Torben
 Prøv at se lidt på Craftsman 
 http://www.efi-esbjerg.dk/produkter-1/lystbadsudstyr/motor-og-tilbehor/craftsman-motor.html 
(der er sikkert en billigere forhandler), som jeg selv finder 
 anvendelig til min båd, bl.a. pga. prisen og vægten i ft. min gamle 27 
 hk VP MD2B fra 76.
 Jeg forventer selv at kunne holde et budget på 45-50.000kr. til en
 Jeg har endnu ikke hørt noget dårligt om dem, men synes der er meget 
 med til prisen.
 -- 
 Venlig hilsen
 Per A Lot
 Helmsman 35
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Per Kaaber (31-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Kaaber | 
  Dato :  31-05-11 20:10 |  
  |  
 
            Per Kaaber kom med følgende:
 > Torben Skovgaard Bach tastede følgende:
 >> "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 >>> Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 >>> markedet.
 > Prøv at se lidt på Craftsman 
 Link til importør: 
 http://www.westdiesel.dk/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1&lang=da
-- 
 Venlig hilsen
 Per A Lot
 Helmsman 35
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Torben Skovgaard Bac~ (31-05-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  31-05-11 22:16 |  
  |   
            
"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:mn.fcf57db57de376c3.86523@mail.dk...
 > Per Kaaber kom med følgende:
 >> Torben Skovgaard Bach tastede følgende:
 >>> "Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 >>> news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 >>>> Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 >>>> markedet.
 >
 >> Prøv at se lidt på Craftsman
 >
 > Link til importør: 
 >  http://www.westdiesel.dk/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1&lang=da
>
 > -- 
 > Venlig hilsen
 >
 > Per A Lot
 > Helmsman 35
 >
 Takker for input lige nu, hvor jeg er ved at træffe den endelig beslutning.
 Input  er også en mulighed.
 Kan jeg holde mig i live de næste 15 år, så er fabrikatet så godt som 
 ligegyldigt når bare motoren er stabil og andet i forhold til mine 
 forventninger.
 Arvingerne kan så slås om mærkevare-betegnelserne i forhold til Volvo versa 
 andre gode fabrikater.
 Lørdag sættes Skrubben i vandet - en fiskejollle 14 fod - så barnebarnet 
 glæder sig (let til ingen vind, men med håb om et par hornfisk)
 Torben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (02-06-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  02-06-11 20:28 |  
  |   
            
"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 > Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 > markedet.
 > Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 >
 > Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige 
 > har på nethinden.
 Klip
 Indtil nu har jeg kun fået ganske få tilbud. Volvo-motoren er tilsyneladende 
 belagt med 24K guld og koster en del mere end spidsen af en jetjager.
 Jeg vakler imellem Vetus og Lombardini.
 Enkelte har frarådet Lombardini, men uden at give konkrete bud på 
 betænkelighederne.
 Mit motorfundament skal ændres, uanset hvilken motor, jeg vælger og dermed 
 ligger der en ukendt faktor i forhold til udgifterne, hvis beslutningen 
 tages.
 Da min motor ikke er "stået af", så har jeg ikke noget hastværk og dermed er 
 jeg stadig meget interesseret i at høre om reelle minusser i forhold til 
 Lombardinien, som ligger ca. 25.000 kr. under den pris, en Volvo eller 
 Yanmar 40 hk med sejldrev ekskl.. propel koster.
 På forhånd tak - vil selvfølgelig også gerne høre positive kommentarer   
Torben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (20-07-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  20-07-11 22:48 |  
  |   
            
"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse 
 news:9d28c$4dde7868$55dad306$13001@news.galnet.dk...
 > Jeg overvejer at udskifte min Volvo Penta MD17C og er ved at sondere 
 > markedet.
 > Har nogen her i gruppen erfaringer med Lombardini - på godt og ondt ?
 >
 > Det samme med Yanmar contra Volvo og evt. andre fabrikater, jeg ikke lige 
 > har på nethinden.
 >
 > Jeg skal med det samme sige, at min nuværende gamle saltvandskølede motor 
 > kører upåklageligt, men min overvejelser går på, at jeg på et tidspunkt 
 > skal udskifte, og så vil jeg hellere gøre det nu, hvor motoren er ca. 30 
 > år gammel, for derefter selv at få glæde af en ny motor, som så igen burde 
 > være et plus ved salg af båden på et senere tidspunkt. Det er så ikke den 
 > problematik, jeg ønsker til debat - kun evt. forslag og viden omkring 
 > motorer - herunder ovennævnte Lombardini.
 >
 > Jeg skal have en motor, der har ml. 36-40 hk.
 >
 > På forhånd tak for input.
 >
 > Mvh
 > Torben
 Hermed en tilbagemelding til gruppen. Den 7. juli 2011 fik jeg overdraget
 min båd fra SK-Marine med en ny motor installeret - netop hjemkommet efter 3
 dages sejlads i går.
 Det blev til en Vetus 4.17 med sejldrev - 4 cylindret diesel og 42 hk incl.
 en propel på 17" og en deal på 99 kilo alt indberegnet - også båd op og båd
 tilbage i havnen.
 Da jeg sagde til Steen, som er indehaver af SK-Marine i Assens, at andre
 tilbudsgivere havde advaret om ekstra udgifter til ændring af
 motorfundamentet til en cirka-pris a  15000 kr. incl. andre 1.000 kr. for
 det ene eller andet oveni det tilbud, jeg fik fra dem, så sagde Steen "når
 *A* har givet dig en pris, så er det prisen, og skal fundamentet ændres, så
 ændrer *A* det" uden at du skal betale mere for det. Sådan blev det   
Betaling - Steen sagde, at "der afregnes når det hele er i orden og du er
 tilfreds" - ikke noget med indbetaling af forskud eller lign.
 Summasummarum - jeg har nu en sprit ny motor, som kører i den grad og over
 mine bedste forventninger. Oveni i det hele, så giver Vetus nu 5 års
 garanti.
 Eftertanke - godt at jeg i sin tid afsatte midler til en ny motor, og min
 kone nu vil have lettere ved at sælge min båd, hvis jeg skulle sætte
 træskoene, og at jeg selv nu har fornøjelsen af at vide, at min nye motor
 vil kunne køre videre i mindst et par generationer fremefter.
 SK-Marine i Assens har udført et meget fint arbejde til min fulde
 tilfredshed.
 I morgen har jeg inviteret konen på en tur rundt om Orø, hvor det bliver
 hende, der er styrmanden frem til Hammer Bakker incl. frokost   
Kostenlos var det ikke, men har man lidt i reserve, så er det helt sikkert
 en god ting, at gøre alvor af tanken om at udskifte en 31 år gammel
 saltvandskølet Volvo motor.
 Om den så hedder Bukh, Yanmar, Volvo, Vetus, Lombardini eller noget helt
 andet, kan næsten være lige meget.
 Nye motorer hverken ryger eller drikker, og så har de et moment i forhold
 til at give et "skud", der gør en stor forskel og gør en forskel i forhold
 til havnemanøvrer.
 Mvh
 Torben
 PS: står af i gruppen indtil videre her ultimo juli 2011, men håber at
 gruppen fortsat eksisterer, når sejlersæsonen 2011 afsluttes.
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |