Den 24-05-2011 17:44, Harding E. Larsen skrev:
> Måske vil en gentagelse af mit indlæg fra okt. 2010 give flere
> parametre at tænke på inden man farer til en sikkert meget tilpasset
> tabel.
> Oliefiltres værdi er så lille en omkostning for driften af en båd, så
> at prøve at spare få kroner ikke giver det store udslag, og så tilføre
> et usikkerhedsmoment.
> Mvh/ Harding
>
> Her er indlægget:
>
> Motorfabrikanterne stiller minimumskrav til deres påmonterede filtre
> ud fra generelle krav til motoren i drift, under de driftsbetingelser
> som vil være normale for denne drift.
> Originalt eller uoriginalt - det betyder vel ikke noget?
> Et oliefilter skal opfange smudspartikler fra olien og have kapacitet
> til hele perioden mellem olieskiftene. (Oliefilter skiftes ved HVER
> olieskift)
> Et oliefilter skal have en sikkerhedsventil som åbner og giver
> motoren
> smøring. En stopventil skal forhindre, at olien løber ud af filteret
> for at give hurtigere smøring. Filteret skal også kunne klare det
> høje
> olietryk uden at lække eller gå itu. Lækker oliefilteret falder
> olietrykket og så kan der ske skader m.m.
> Oliefiltre fremstilles med forskellige filtermaterialer og mængde for
> at filteret kan opfylde kravene som motorfabrikanterne ønsker.
> Filtermaterialet kan have forskellig dybde og være sammensat af
> forskellige materialer, for at opnå den ønskede levetid og tæthed.
> Filtermaterialet i filtrene kan typisk tilbageholde
> partikelstørrelser
> over 3 my, 10 my, 20 my, 30 my o.s.v.
> Tæthedsgraden kan ikke se blot man adskiller filteret og ser på
> filtermaterialet.
> Nogle filtre indeholder filter og ventiler i selve enheden, hvorimod
> andre kan skiftes i dele, så som filterelement og ventiler hver for
> sig.
> For samme motor kan fabrikanten med forskellige krav til driften,
> anbefale forskellige typer filtre.
> Ud over de mekaniske varianter m.h.t. til tilslutningsgevind
> pakninger
> og huller for gennemløb, laves filtrene omgså med forskelligt
> husmateriale og i forskellige former.
> I forbindelse med motorkonstruktioner der er beregnet til drift med
> syntetiske olier alene er der opstået en helt ny måde at konstruere
> filterenhederne på.
> Syntetisk olie kan virke ved højere temperaturer og motordesign m.m.
> kan tillige medføre at hele filterenheden med intern køling, filter,
> ventiler bliver udformet meget anderledes en dagens motorer med et
> enkelt fullflowfilter monteret på siden af motoren.
>
> På markedet findes der forskellige tabeller over erstatningsfiltre.
> De
> kan indeholde få eller flere parametre for sammenligningen. Oftest er
> det mekanisk tilslutning, pakningsplacering, filtertæthed der alene
> sammenlignes, måske også filterarealets størrelse, filtermaterialet
> differenstryk og absolut tryk.
> Betydningen af værdierne og tolkningen kan være vanskelig for den
> almindelige bruger at tolke.
> Mekanikerne kan ud fra deres dagligdag have mere eller mindre
> relevante eller subjektive meninger; men søger man indsigt gennem
> fabrikanterne af motorerne, vil man ved salgsskranken heller ikke få
> en dyberegående forklaring. Her skal man ind til design ingenørerne.
> De sidder med de fornødne oplysninger om alle delene og kan begrunde
> deres valg og rådgive om andre mulige filtre.
> Alene at vælge filter ud fra prisen alene, vil være en meget dårlig
> ide, da priskalkyler i de enkelte salgsled i de forskellige
> virksomheder kan variere meget for samme vare og behøver ikke at
> indikere kvaliteten af produktet.
>
>
>
>
> On 23 Maj, 22:30, thl<lykkeb...@hotmail.com> wrote:
>>
>> det kan måske ses her:
http://www.shipshop.dk/oliefilter_til_volvo_penta-p-27441.html
>>
>> en ganske kort og simpel søgning kan gøre underværker .
>> mvh
>> Thorbjørn- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>
Det var super - godt indlæg - tak for det.