Kørekort årgang 1900
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-11 14:37

Hej

Hvornår blev det egentlig et lovkrav at personer som vil føre et køretøj
(bil) skulle have kørekort?

Havde en sjov diskussion for noget tid siden, hvor jeg et par gange er
blevet stoppet på knallert (30) og skulle fremvise mit kørekort. Hver gang
har jeg stolt kunnet fortælle politiet at det var jeg ikke i besiddelse af
og en enkelt gang måtte betjenten endda checke med centralen at det faktisk
er rigtig at folk af min årgang slet ikke SKAL have et kørekort til
knallert.
Ud fra dette kom vi ind på om det mon er det samme med biler, at
lovgivningen er fremadrettet så de personer der måtte have kørt bil og er
født et vis årstal, slet ikke skal have kørekort til bil?

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 07-04-11 15:07

"Tom" <nospam> skrev

> [...]
> og en enkelt gang måtte betjenten endda checke med centralen at det
> faktisk er rigtig at folk af min årgang slet ikke SKAL have et kørekort

Der er ikke krav om kørekort til lille knallert for folk over 18.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-04-11 15:09

On Thu, 7 Apr 2011 15:37:13 +0200, "Tom" <nospam> wrote:

>Hej
>
>Hvornår blev det egentlig et lovkrav at personer som vil føre et køretøj
>(bil) skulle have kørekort?
Et gæt er efter 1903, der træder "Lov om Automobiler" i kraft, den er
vedtaget 15. maj 1903.
Jeg har dog desværre ikke kunne finde ordlyden af denne lov.

Men det er danmarks første lov om Automobiler, så krav om
kørekort/førebevis må være fremkommer efter, eller samtidig med, denne
lov.
Jeg mener at havde hørt engang at der i 1910 kom en revidering af
reglerne omkring automobiler, herunder kørekort og afgift af
køretøjet.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-04-11 15:18

On Thu, 07 Apr 2011 18:08:37 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Et gæt er efter 1903, der træder "Lov om Automobiler" i kraft, den er
>vedtaget 15. maj 1903.
>Jeg har dog desværre ikke kunne finde ordlyden af denne lov.
Fandt lige lidt af teksten til §14:
*******************
Automobiler må kun føres af Personer der ere i Besiddelse af et enten
af Politiet paa deres Hjemsted eller af en af dette godkendt sagkyndig
udstedt Bevis for, at de besidder de dertil fornødne Egenskaber,
derunder indbefattet Kendskab til Maskinen og dens Behandling.
*********************

/Hans

Fra : Leif

Dato : 07-04-11 15:20

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen news:4d9dbe09$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> de personer der måtte have kørt bil og er født et vis årstal, slet ikke skal have kørekort til

111år og stadig på knallert.

Godt gået, Tom!

Mvh, Leif
Der ønsker eget helbred holder ligeså godt.

Fra : thl

Dato : 07-04-11 09:58

On 7 Apr., 16:17, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> Fandt lige lidt af teksten til 14:
> *******************
> Automobiler m kun f res af Personer der ere i Besiddelse af et enten
> af Politiet paa deres Hjemsted eller af en af dette godkendt sagkyndig
> udstedt Bevis for, at de besidder de dertil forn dne Egenskaber,
> derunder indbefattet Kendskab til Maskinen og dens Behandling.
>
> /Hans

Her kan der læses lidt om emnet
fra lovtidende 1902 med ikrafttræden 1. februar 1903

http://www.nrpl.dk/doc/LTA1902.pdf

loven må være revideret i 1913 idet jeg sidder med en kvittering for
"den i Lov af 29. april 1913 §17 befalede Prøve for Automobilførere"
på kr.5,- , hvilket i dag ville svare til knap 300 kr.
mvh
Thorbjørn