Hydraulisk kobling ændrer karakter
Fra : Frank

Dato : 10-08-01 13:14

Hej,

På min VS1400 har jeg en hydraulisk kobling som inden for de sidste 14 dage
har ændret karakter.

Den virker sådan set stadig godtnok - Den kobler fint ud og den glider ikke.

Men.......

Den er blevet blødere og vandringen hvor man kan mærke koblingens effekt er
blevet væsentlig kortere. Dvs. der mere "slør" i den.

Er det et tegn på at noget er ved at være galt/slidt eller hvad? Jeg har
haft cyklen i 3 år og aldrig skiftet/rørt ved vædsken, men jeg regner ikke
med den skal skiftes på lige fod med bremsevædske ?

Hvilken vædske bruger man iøvrigt i en kobling ?

Mvh
/Frank

Fra : Søren L Hansen

Dato : 10-08-01 13:21

Frank <frankwodstrup@mail.tele.dk> wrote in article
<9l0j6u$2jam$1@abnew01.sonofon.dk>...
> [...]
ikke
> med den skal skiftes på lige fod med bremsevædske ?
>
> Hvilken vædske bruger man iøvrigt i en kobling ?

Du bruger bare hydraulikolie, ligesom i bremsesystemet
Ang. fejlen, kan det jo være der kommet svamp i vædsken lissom der kan
komme i et bremsesystem, ved optag af luft, eller ældede pakninger mv.

--
Søren
(alle råd givet af forfatteren af denne mail udføres af læseren på eget

Fra : Asger Steffensen

Dato : 10-08-01 13:46

"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> wrote in message

> [...]
> Ang. fejlen, kan det jo være der kommet svamp i vædsken lissom der kan
> komme i et bremsesystem, ved optag af luft, eller ældede pakninger mv.

Uha, Søren. Trods din disclaimer, så pas på med den slags "råd". Du ved
aldrig hvem der læser med på gruppen og tager dine udgydelser for gode
varer.

Ang. hydraulisk kobling: Der benyttes bremsevæske, det står sikker skrevet
på låget til beholderen, ellers står det i manualen. Der er afaik samme
skifte intervaller som for bremserne. Bremsevæsken i koblingen optager jo
lige så meget fugt som det i bremsen.
Hvorvidt din kobling er underlig sfa. luft i systemet, skal jeg ikke kunne
sige, men efter tre år er det nok alligevel på sin plads at få det skiftet.
Pas på, hvis du gør det selv, det æder lakken.

Asger
ZX-10

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-08-01 16:43

"Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ang. hydraulisk kobling: Der benyttes bremsevæske, det står sikker skrevet
> på låget til beholderen, ellers står det i manualen.

Hmmm... Mystisk!
På min hydrauliske kobling bruger man almindelig olie - tror nok det er SAE
10. Det troede jeg man gjorde på dem alle sammen, koblingen skal jo ikke
holde styr på de varmegrader et bremsesystem skal kunne klare.

Tjek instruktionsbogen, der må det da stå?

Rittig

Fra : Svend Augsburg

Dato : 10-08-01 19:54

Fuldkommen samme dot 5.1 bremsevædske, som også bruges til
bremsen.................
Mvh. Også VS1400 ejer....

Fra : Frank

Dato : 11-08-01 11:38

Hej Svend,

Har du selv skiftet dit ?

Jeg er endnu ikke begyndt at skille lortet af - men jeg synes ikke lige
(udefra) at kunne se noget omkring udluftning osv.

/Frank

Fra : Svend Augsburg

Dato : 11-08-01 22:29

Udluftsventilen sidder inde bag det bagerste forchromede skjold på venstre
side... Lige over gearskifteakslen..
Stil cyklen, drej styret så reservoiret er vandret, af med låget på
reservoiret, på med en gennemsigtig slange på udluftningstudsen.
Åben studsen og tryk koblingshåndtag i bund, luk studs, kobling langsomt
tilbage, åben studs, kobling i bund, luk studs......... osv, og vædsken
skulle komme ud stille og roligt. Sørg for at hælde ny vædske i
reservoiret, så det ikke løber tomt, da du ellers trækker luft med ind. Bliv
ved indtil ren og fin vædske kommer ud af slangen og der ingen luftbobler
er. På min har stempålet det med at "skyde vædske " baglæns, så dæk til med
klude, da det er alletiders lakfjerne....
Have fun...

Fra : Asger Steffensen

Dato : 10-08-01 20:12

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
> holde styr på de varmegrader et bremsesystem skal kunne klare.
>
> Tjek instruktionsbogen, der må det da stå?

I min ZX-10 manual står under "clutch" ordret: "Use the same fluid as is
used in the brakes, and keep the same requirements mentioned in the "Brakes"
section".
Kigger man under "Brakes" nævnes der fire specifikke mærker bremsevæske der
kan anvendes, og hvis disse ikke kan skaffes anbefales "extra heavy duty
brake fluid marked D.O.T.4

I Haynes nævnes der brake and clutch fluid ...... DOT4

Rittig, jeg troede til gengæld at alle hydrauliske koblinge skulle bruge
bremsevæske, men åbenbart ikke Harley'er (?) Der kan man se.

Asger
ZX-10

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-08-01 22:27

> Rittig, jeg troede til gengæld at alle hydrauliske koblinge skulle bruge
> bremsevæske, men åbenbart ikke Harley'er (?) Der kan man se.

Æh, det er nu en KTM. Jeg tjekkede lige, det er SAE 10 der skal bruges.

Rittig

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-08-01 12:24

> "Asger Steffensen" <ast@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Æh, det er nu en KTM. Jeg tjekkede lige, det er SAE 10 der skal bruges.

Sorry, gættede bare. Men du kører da også Harley, ikke?

Asger
ZX-10

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-08-01 14:10

> Sorry, gættede bare. Men du kører da også Harley, ikke?

Nej, ikke mere. Den blev stjålet. Men jeg får Harley igen en dag, jeg skal
bare lige spare halvanden hundrede tusind sammenførst...

Rittig

Fra : Armand

Dato : 11-08-01 01:57

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
> er SAE 10. Det troede jeg man gjorde på dem alle sammen, koblingen
> skal jo ikke holde styr på de varmegrader et bremsesystem skal kunne

Koblings-hydraulikken er for overskuelighedens skyld(!) fremsillet af
samme komponenter som bremse-hydraulikken, hvorfor der specielt for
pakningernes vedkommende gør sig gældende at alm. olieprodukter er (kan
være) agressive!

KTM er til gengæld noget af det mest sammenbyggede stads der findes*
hvorved der tilsyneladende lettere er blevet plads til stumper der kan
klare SAE 10'eren :-/

*)
Kravlede fornyligt rundt på en LC 640 - HOLDDAHELTKÆFT hvor er der fyldt
slanger og rør uden på den motor

--
Armand.
(til hvis tidligere 900'er Ninja, at manualen foreskriver

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-08-01 14:09

> Kravlede fornyligt rundt på en LC 640 - HOLDDAHELTKÆFT hvor er der fyldt
> slanger og rør uden på den motor

Ja, den kræver en VVS-eksamen.
Tjek den nye generation af KTM 4-taktere (400 og 500cc), de er til gengæld
ret flot lavet.

Rittig

Fra : Frank

Dato : 11-08-01 11:39

"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> skrev i en meddelelse
news:01c12196$e1781980> Du bruger bare hydraulikolie, ligesom i
bremsesystemet

Huha - Den var ikke sjov - Jeg havde næsten selv glemt mit "stunt". Iøvrigt
er begge bøtter smidt væk, så det sker aldrig igen.

/Frank

Fra : Brian Lænø

Dato : 10-08-01 14:27

"Frank" skrev
> [...]
> med den skal skiftes på lige fod med bremsevædske ?
>
> Hvilken vædske bruger man iøvrigt i en kobling ?

På koblings grebet sidder der måske en stille skrue.
Hvis den er gået løs og bevæget sig i den forkerte retning, så bliver der
mere slør i grebet, eller pumpen flytter bare mindre mængde væske.

En hydraulisk kobling bruger bremsevæske, hvilken slags (dot nr.) står
sikker på låget af beholderen ved grebet.

--
Brian
Cagiva Elefant 750