/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opfølgning på: Er det nu at man
Fra : Armand


Dato : 10-03-11 22:54

For et år siden kørte en længere snak omkring el-biler:
<http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/8d44c1ff79c13e22/5fa673fbeadd92fd?hl=da&q=group:dk.fritid.bil+insubject:er+insubject:det+insubject:nu+insubject:man+insubject:skal#5fa673fbeadd92fd>

Jeg erindrede den da jeg læste at 'Better Place' nu er ude med priserne
på batteri-abonnementet.

For de der ikke er husker sagen, så går B-P's princip på udskiftelige
batterier, der således skulle kunne byttes maskinelt på dertil oprettede
'tankstationer'. Princippet betyder at man køber en el-bil uden
batterier og oveni lejer batteri-pakken hvorved at man er ude over
problemet med nedslidning af batteriet med tiden samtidig med at
processen ved batteri-skifte 'langs vejen' forenkles i stil med når man
bytter sin flaskegas.

Batteripakken er prismæssigt en heftig sag og det er ikke overraskende
at abonnementets prisleje afspejles deraf:
For årlig kørsel af op til hhv: 10.000; 20.000; 30.000 og 40.0000km, er
batteri-abonnmentet nu sat til hhv. 1.500; 1.900; 2.500 og 30.000 kr/md!
Dertil kommer det faktiske el-forbrug.

Vurderet ud fra mit eget forbrug (á op imod 20.000km årligt) er dét ikke
umiddelbart et positivt tal, derved at 20.000km/årl. = godt 1.000
kr/mdl. til Diesel.
De resterende 500,- kan jeg så vælge at spare op hvilket i løbet af
16år/300.000km vil give ca. 100.000,- til indkøb af en ny motor :-/

Nu er det jo ikke lovet eller sagt at el-bilerne skulle være billigere i
drift end privatbiler er det idag, og priserne er vel egentlig indenfor
hvad mange andre sætter sig i omkring driftsomkostninger (hvad var det
nu et service på en Audi TT (eller var det R8), endsige V8 og V12
-motoriserede biler, kostede?)

Det vil givetvis være billigere at tage chancen og købe sit eget batteri
og derudover spare op til en udskiftning ved (angiveligt) omkring
150-200.000km, men det skyder princippet med 'tankstationer' ned,
ligesom at et abonnement gør det enklere at sælge el-bilen videre,
derved at der ikke er grundlag til diskussioner omkring batteriets
rest-levetid.

Detvarbareligedetjegvillesigehej.

--
Armand.

 
 
Jensen (11-03-2011)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 11-03-11 07:59

On 10 Mar., 22:53, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> For et r siden k rte en l ngere snak omkring el-biler:
> <http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/8d44c1...>
>
> Jeg erindrede den da jeg l ste at 'Better Place' nu er ude med priserne
> p batteri-abonnementet.
>
> For de der ikke er husker sagen, s g r B-P's princip p udskiftelige
> batterier, der s ledes skulle kunne byttes maskinelt p dertil oprettede
> 'tankstationer'. Princippet betyder at man k ber en el-bil uden
> batterier og oveni lejer batteri-pakken hvorved at man er ude over
> problemet med nedslidning af batteriet med tiden samtidig med at
> processen ved batteri-skifte 'langs vejen' forenkles i stil med n r man
> bytter sin flaskegas.
>
> Batteripakken er prism ssigt en heftig sag og det er ikke overraskende
> at abonnementets prisleje afspejles deraf:
> For rlig k rsel af op til  hhv: 10.000; 20.000; 30.000 og 40.0000km, er
> batteri-abonnmentet nu sat til hhv. 1.500; 1.900; 2.500 og 30.000 kr/md!
> Dertil kommer det faktiske el-forbrug.

Så vidt jeg har forstået det, så er elforbruget med i abonnementet, da
man jo netop ikke behøver at tænke på el-prisen, hver gang man
"tanker" bilen derhjemme ved ladestanderen, som i øvrigt koster en
ekstra tilslutningsafgift til det egentlige el-selskab.

\"@ (11-03-2011)
Kommentar
Fra : \"@


Dato : 11-03-11 20:47

Den 11-03-2011 15:59, Jensen skrev:
> On 10 Mar., 22:53, Armand<arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>> For et r siden k rte en l ngere snak omkring el-biler:
>> <http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/8d44c1...>
>>
>> Jeg erindrede den da jeg l ste at 'Better Place' nu er ude med priserne
>> p batteri-abonnementet.
>>
>> For de der ikke er husker sagen, s g r B-P's princip p udskiftelige
>> batterier, der s ledes skulle kunne byttes maskinelt p dertil oprettede
>> 'tankstationer'. Princippet betyder at man k ber en el-bil uden
>> batterier og oveni lejer batteri-pakken hvorved at man er ude over
>> problemet med nedslidning af batteriet med tiden samtidig med at
>> processen ved batteri-skifte 'langs vejen' forenkles i stil med n r man
>> bytter sin flaskegas.
>>
>> Batteripakken er prism ssigt en heftig sag og det er ikke overraskende
>> at abonnementets prisleje afspejles deraf:
>> For rlig k rsel af op til hhv: 10.000; 20.000; 30.000 og 40.0000km, er
>> batteri-abonnmentet nu sat til hhv. 1.500; 1.900; 2.500 og 30.000 kr/md!
>> Dertil kommer det faktiske el-forbrug.
>
> Så vidt jeg har forstået det, så er elforbruget med i abonnementet, da
> man jo netop ikke behøver at tænke på el-prisen, hver gang man
> "tanker" bilen derhjemme ved ladestanderen, som i øvrigt koster en
> ekstra tilslutningsafgift til det egentlige el-selskab.

Sådan har jeg også læst det:

De sætter en stander op, som du skal betale 10.000,- for, men som du så
frit kan lade fra i forbindelse med dit abonnement.


Mikael

Armand (11-03-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-03-11 21:44

Den 11-03-2011 20:46, "@ skrev:
> Den 11-03-2011 15:59, Jensen skrev:
>> On 10 Mar., 22:53, Armand<arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>> For et r siden k rte en l ngere snak omkring el-biler:
>>> <http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/browse_frm/thread/8d44c1...>
>>>
>>>
>>> Jeg erindrede den da jeg l ste at 'Better Place' nu er ude med priserne
>>> p batteri-abonnementet.
>>>
>>> For de der ikke er husker sagen, s g r B-P's princip p udskiftelige
>>> batterier, der s ledes skulle kunne byttes maskinelt p dertil oprettede
>>> 'tankstationer'. Princippet betyder at man k ber en el-bil uden
>>> batterier og oveni lejer batteri-pakken hvorved at man er ude over
>>> problemet med nedslidning af batteriet med tiden samtidig med at
>>> processen ved batteri-skifte 'langs vejen' forenkles i stil med n r man
>>> bytter sin flaskegas.
>>>
>>> Batteripakken er prism ssigt en heftig sag og det er ikke overraskende
>>> at abonnementets prisleje afspejles deraf:
>>> For rlig k rsel af op til hhv: 10.000; 20.000; 30.000 og 40.0000km, er
>>> batteri-abonnmentet nu sat til hhv. 1.500; 1.900; 2.500 og 30.000 kr/md!
>>> Dertil kommer det faktiske el-forbrug.
>>
>> Så vidt jeg har forstået det, så er elforbruget med i abonnementet, da
>> man jo netop ikke behøver at tænke på el-prisen, hver gang man
>> "tanker" bilen derhjemme ved ladestanderen, som i øvrigt koster en
>> ekstra tilslutningsafgift til det egentlige el-selskab.
>
> Sådan har jeg også læst det:
>
> De sætter en stander op, som du skal betale 10.000,- for, men som du så
> frit kan lade fra i forbindelse med dit abonnement.
>
Den havde jeg ikke fanget, men når man må/kan lade frit ved alle
offentligt opstilte B.P.-standere, lyder det indlysende atdet samme
gælder for dén stander man (betaler for at) får opstillet på matriklen.

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste